Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen;

Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen; Facebook Twitter
Δεν ξέρω αν το έχουμε αντιληφθεί και πόση σημασία έχει, αλλά πλέον το γρέζι της φωνής του Cohen προκύπτει όχι από τη φθορά του χρόνου, αλλά από το γδάρσιμο που προκαλούν τα λόγια του μέσα μας.
0

Μιχάλης Τσαντίλας

avopolis.gr

Στο σταυροδρόμι ανάμεσα στην Αρετή και την Κακία, ο Leonard Cohen βρήκε τον τρόπο να πάρει και τους δύο δρόμους και να τα ανακατέψει όλα: Θεό, γυναίκες, θρησκείες γενικότερα. Ακόμα γι' αυτά μιλάει, με μια διάθεση για ρύθμιση των παλιών χρεών πια.

Η «παθολογία» του τραγουδοποιού είναι το κοίταγμα στον καθρέφτη. Κι ακριβώς έτσι κατάφερε ο Cohen να γίνει τόσο πιστευτός στους διαχρονικούς διαλόγους του με τον Μεγάλο: επειδή μιλούσε στο είδωλό του. Στο «You want it darker» η αντανάκλασή του παίρνει και πάλι μυριάδες μορφές, αλλά έχει πάντα την ίδια φωνή, τη δική του.

Πώς γίνεται, ρωτάνε, κάποιος στα 82 του να κάνει τον ένα μεγάλο δίσκο μετά τον άλλο; Πείτε τους ότι γίνεται, αν έχεις ζήσει πολλές ζωές: κάποιες κανονικές και κάμποσες από τις άλλες, τις εσωτερικές, εκείνες που περιλαμβάνουν ατέλειωτους τσακωμούς με τον εαυτό.

Άσχετα με το αν τα βρεις ποτέ μαζί του ή όχι.

ΚAFKA

kafkatakesnotes.com

Πριν από μια εβδομάδα, ο David Remnick, αρχισυντάκτης του περιοδικού «The New Yorker», υπέγραψε ένα επικό κείμενο με τίτλο «Leonard Cohen makes it darker». Πίσω απ' όσα λένε οι άνθρωποι που τον έζησαν και κυρίως μέσα από τις κουβέντες του ίδιου του Cohen προκύπτει ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, μια βασική συμπεριφορά: «... έχοντας όλες αυτές τις σχέσεις με τις γυναίκες (της ζωής του), χωρίς όμως να μπορεί να δεσμευτεί... και έχοντας αυτήν τη μακροχρόνια σχέση με την καριέρα του, τη μοναδική δέσμευση που στην πραγματικότητα δεν ήθελε ποτέ να έχει».

Ληξιαρχική πράξη ζωής σε ενεστώτα χρόνο λέγεται αυτό. «You want it darker», το βάφτισε φέτος. Δεν ξέρω, αν αποχωρεί με αυτό τον δίσκο. Και δεν είμαι σίγουρη πως έχει νόημα η κριτική στο χρώμα της αυλαίας, όταν τελειώνει το έργο.

Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen; Facebook Twitter
Είναι πλέον σε μια κρίσιμη ηλικία, που το σώμα του φαίνεται πως τον προδίδει, σε μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ αυτής της ζωής και της άλλης. Δεν τον ενδιαφέρει τόσο τι κρύβεται στην άλλη ζωή αλλά περισσότερο στοχάζεται πάνω σε αυτήν που ζει.

Άκης Καπράνος

Στις 13 Ιανουαρίου του 2008, ο 74χρονος Leonard Cohen ανακοινώνει την επιστροφή του στο συναυλιακό σανίδι. Αυτό που δεν ανακοινώθηκε ποτέ, και ο μουσικός Τύπος (που γενικώς τον αγαπά) απέφυγε να υπογραμμίσει, το γνωρίζαμε όλοι: επρόκειτο για λύση ανάγκης. Τα πέντε εκατομμύρια δολάρια που «εξαφανίστηκαν» από τους τραπεζικούς του λογαριασμούς, μετά από τα λογιστικά τεχνάσματα της πρώην μάνατζέρ του Κέλι Λιντς, δεν του είχαν αφήσει πολλές επιλογές. Με τους δύο δίσκους που ακολούθησαν («Old ideas», «Popular problems») αισθανόσουν πως είχες βγει για καφέ μ' έναν από καιρό «χαμένο» φίλο: δεν είχατε και πολλά να πείτε, αλλά ήταν όμορφα που τον άκουσες μετά από τόσα χρόνια. Το «You want it darker» μοιάζει, επιτέλους, να προκύπτει από μια βαθύτερη ανάγκη. Δυστυχώς, αυτή μοιάζει να είναι η ανάγκη του αποχαιρετισμού. Στα 82 του χρόνια πλέον, ο Cohen μπορεί να έχει τελειοποιήσει τον θεολογικό του σαρκασμό, μοιάζει όμως και να απαριθμεί τα περίφημα πέντε στάδια αποδοχής του αναπόφευκτου, από τον θυμό («I'm broken and lame») στην άρνηση («I can't believe the static coming on») και από την κατάθλιψη («I guess I'm just somebody who has given up») στην αποδοχή («Hineni, Hineni - I'm ready my Lord»). Τη διαπραγμάτευση την άφησα απ' έξω. Νομίζω, και ο ίδιος. Άλλωστε, μας το τραγουδά κιόλας: «I wish there was a treaty we could sign». Όσο για εμάς, δεν ξέρω αν το έχουμε αντιληφθεί και πόση σημασία έχει, αλλά πλέον το γρέζι της φωνής του Cohen προκύπτει όχι από τη φθορά του χρόνου, αλλά από το γδάρσιμο που προκαλούν τα λόγια του μέσα μας.

Μαρία Παππά

«Hineni Hineni» τραγουδάει ο Leonard Cohen στο εναρκτήριο ομώνυμο κομμάτι του 14ου άλμπουμ του. Έχει τίτλο «You want it darker» και αρκετοί μιλούν για το κύκνειο άσμα του. «Hineni» στα εβραϊκά σημαίνει «εδώ είμαι» και είναι η απάντηση του Αβραάμ στην έκκληση του Θεού να θυσιάσει τον γιο του Ισαάκ. Στην περίπτωση του Cohen όλο το άλμπουμ έχει να κάνει με την ιδέα του αποχωρισμού και την ετοιμότητα μπροστά στο ενδεχόμενο του θανάτου. Είναι πλέον σε μια κρίσιμη ηλικία, που το σώμα του φαίνεται πως τον προδίδει, σε μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ αυτής της ζωής και της άλλης. Δεν τον ενδιαφέρει τόσο τι κρύβεται στην άλλη ζωή, αλλά περισσότερο στοχάζεται πάνω σε αυτήν που ζει. Το θέμα του είναι σκοτεινό και μερικοί θα πουν ότι είναι κάπως «πεθαμενατζίδικο», όμως πάντα αυτό έλεγαν για το έργο του. Πάντως, αν όντως ισχύει αυτό, είναι από τους πιο αξιοπρεπείς και όμορφους τρόπους για να αποχωρήσει ένας τόσο σπουδαίος δημιουργός.

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ