Γρηγόρης Μπιθικώτσης: Σαν σήμερα το 1922 γεννήθηκε ο «σερ» του ελληνικού τραγουδιού

Ο «σερ» του ελληνικού τραγουδιού γεννιέται σαν σήμερα το 1922 στο Περιστέρι Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Ψαθάς έγραψε ένα χρονογράφημα για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στη στήλη του στην εφημερίδα Τα Νέα και τον χαρακτήριζε «σερ Μπιθί», ένας τίτλος που έμελλε να τον συνοδεύσει σε ολόκληρη τη μετέπειτα πορεία του...
0

O ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ γεννήθηκε το 1922. Το σπίτι της οικογένειας ήταν στο Περιστέρι. Εκεί μεγάλωσε, ανάμεσα σε μεγάλη φτώχεια κι ανάλογη αγάπη. Παιδί οκταμελούς οικογένειας, έμεινε πίσω όταν τα αδέρφια του έφυγαν για το αλβανικό μέτωπο.

Έμαθε νωρίς την τέχνη του υδραυλικού κι όπως ο ίδιος θα εξομολογηθεί στην συνέντευξη που παραχώρησε στον Θανάση Λάλα, τα όνειρα των γονιών του ήταν διαφορετικά. «Ναι, ήμουν υδραυλικός, και μάλιστα καλός τεχνίτης. Από το σπίτι βέβαια θέλαν να με μορφώσουν... τ' αδέρφια μου, ο πατέρας μου, η μάνα μου... επειδή εγώ ήμουν ο τελευταίος. Από τ' αδέρφια μου κανένας δεν πέρασε στα γράμματα, πήγαν όλοι σε τέχνες, και θέλαν εμένα να με κάνουν να μάθω γράμματα, να πάω παραπέρα απ' το δημοτικό. Εγώ εν τω μεταξύ από μικρός, από εφτά-οχτώ χρονών, παίζω κιθάρα κι έχω μέσα μου κάτι».

Η κιθάρα του αδερφού του έγινε για τον μικρό Γρηγόρη το αντικείμενο του πόθου του. Την έπαιρνε κρυφά και σκαρφιζόταν μελωδίες όταν όλοι έλειπαν. Κάποια μέρα ο αδερφός του, που του είχε απαγορεύσει να την αγγίζει, θα τον ακούσει. Θα συγκινηθεί από το παίξιμο του Γρηγόρη και θα του την χαρίσει την ίδια στιγμή.

 

Μπιθικώτσης - Θεοδωράκης, Ρωμιοσύνη

Η κιθάρα του αδερφού του έγινε για τον μικρό Γρηγόρη το αντικείμενο του πόθου του. Την έπαιρνε κρυφά και σκαρφιζόταν μελωδίες όταν όλοι έλειπαν. Κάποια μέρα ο αδερφός του, που του είχε απαγορεύσει να την αγγίζει, θα τον ακούσει. Θα συγκινηθεί από το παίξιμο του Γρηγόρη και θα του τη χαρίσει την ίδια στιγμή.

Το 1937 κι ενώ ήδη τραγουδούσε μοντέρνα τραγούδια σε ένα μικρό κέντρο, πήγε ν' ακούσει τρεις μουσικούς που έπαιζαν με τα μπουζούκια τους σ' ένα κουτούκι. Ήταν ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Μανώλης Χιώτης και ο Στράτος Παγιουμτζής. Ενθουσιάστηκε τόσο πολύ με τους ήχους και τις ρεμπέτικες μελωδίες, που έκτοτε δεν ασχολήθηκε ξανά με την ευρωπαϊκή μουσική.

Χωρίς ποτέ να δηλώσει αριστερός, εξορίστηκε στη Μακρόνησο. «Δεν ήμουνα σε πολλά, αλλά εν πάση περιπτώσει Κατοχή ήτανε, μια κιθαρίτσα έπαιζα, κάποιος έβαφε στο ντουβάρι, κάπου με είχανε γράψει... Δεν είχα κάνει και πολλά» θα εκμυστηρευτεί.

Εκεί έπαιζε τα βράδια στη λέσχη αξιωματικών και ζητούσε χάρες από τους στρατιωτικούς για τους φίλους του. Τότε ήταν και η εποχή που ξεκίνησε να γράφει τα πρώτα του τραγούδια. Στα 27 του θα μπει στη δισκογραφία με το τραγούδι «Το καντήλι τρεμοσβήνει» σε στίχους Χαράλαμπου Βασιλειάδη.

Ο Μπιθικώτσης συνέθεσε περισσότερα από 200 τραγούδια, πολλά από τα οποία έγιναν μεγάλες επιτυχίες, όπως τα «Του Βοτανικού ο μάγκας», «Σε τούτο το στενό», «Επίσημη αγαπημένη», «Τρελοκόριτσο», «Στου Μπελαμή το ουζερί», «Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα» και πολλά άλλα.

 

Μπιθικώτσης- Της δικαιοσύνης ήλιε νόητε

Η δωρική φωνή του και η μοναδική του ερμηνεία έκανε τους σπουδαιότερους συνθέτες να υποκλιθούν μπροστά του: Μίκης Θεοδωράκης (Της δικαιοσύνης, Ένα το χελιδόνι, Στο περιγιάλι το κρυφό, Βράχο-βράχο, Γωνιά-γωνιά), Μάνος Χατζιδάκις (Ειμ' αϊτός χωρίς φτερά, Πάει ο καιρός, Στο Λαύριο γίνεται χορός, Μίλησέ μου), Βασίλης Τσιτσάνης κ.ά. Εμφανίσθηκε στα κοσμικότερα κέντρα των Αθηνών κι ένιωσε τη χαρά της ανακάλυψης νέων, πολλά υποσχόμενων φωνών, ανάμεσά τους η Βίκυ Μοσχολιού και η Πόλυ Πάνου.

Ο «σερ» του ελληνικού τραγουδιού γεννιέται σαν σήμερα το 1922 στο Περιστέρι Facebook Twitter
Μπιθικώτσης, Τσιτσάνης, Θεοδωράκης

Για τον Ρίτσο θα πει: «Οχι, δεν τον γνώριζα τον είχα ακουστά. Ο μόνος Έλληνας ποιητής που είχα ακούσει ήταν ο Ρίτσος ο Γιάννης, τίποτ' άλλο. Είχα ακούσει και Βάρναλη, αλλά από τους μεταγενέστερους είχα κοντά μου το Γιάννη το Ρίτσο. Εντάξει, με τον "Επιτάφιο" κάπου είναι δίπλα τα πράγματα. Αλλά όταν μου 'φερε τη "Ρωμιοσύνη", που λέει "τραβήξανε ψηλά, πολύ ψηλά, δύσκολο πια να χαμηλώσουν, δύσκολο και να δουν το μπόι τους... " ή "αυτά τα δέντρα δε βολεύονται με λιγότερο ουρανό, αυτές οι πέτρες δε βολεύονται κάτω απ' τα ξένα βήματα", εμένα μου 'ρθαν αμέσως στο μυαλό οι Γερμανοί και η Κατοχή.

Αλλά επειδή δεν μπορούσα να μπω και στο νόημα απολύτως, έπιασα το Μίκη, που ήξερε πιο πολλά γράμματα, για να του κάνω συζήτηση και να μπω καλύτερα στο θέμα. Γιατί άμα δεν μπεις μες στο θέμα τι να πεις απ' αυτά τα τραγούδια; Δε μιλάμε για ένα τραγούδι όπως αυτά που λέμε σήμερα. Αυτά είναι το κάτι άλλο, τέτοιου είδους τραγούδια κινούνται γύρω από το Σύμπαν και -αν μη τι άλλο- θα μείνουν στους αιώνες.

Είπα του Μίκη: "Εντάξει... Άσε με να μπω πρώτα στο νόημα και θα τα πούμε". Αλλά, γαμώ τη μάνα του, είχαν περάσει τρεις μήνες και δεν είχα κάνει ούτε "α". Και όλο τράβαγα το κουπί. Κάθε βράδυ που σχόλναγα απ' τη δουλειά ξανά και ξανά. Κάτι οι μνήμες απ' την Κατοχή και τους Γερμανούς, κάτι Μακρονήσια, κάτι τα βάσανα και τα λοιπά, συν το ότι έπαιζα όργανο και ήμουν γεννημένος για τραγουδιστής, ήρθε κάποια στιγμή και κόλλησε. Μου φάνηκε όμως πολύ δύσκολο. Μετά είπα το "Αξιον Εστί". Για μένα δεν μπορεί να το πει κανένας αυτό το τραγούδι - όχι επειδή δεν το ξέρουν, το ξέρουν, αλλά ντρέπονται να το αγγίξουν. Είναι επιστήμη».

 

Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα

Τον Ιανουάριο του 2003 τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Στεφανόπουλο με το Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικα, καθώς και με το Χρυσό Μετάλλιο της Πόλης των Αθηνών. Τον Ιούνιο του 1997 οργανώθηκε λαϊκή συναυλία για να τιμηθούν τα 50 χρόνια προσφοράς του στο λαϊκό τραγούδι, ενώ σημαντική είναι η συναυλία που διοργανώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού στις 11 Μαρτίου 2002 στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, με πρωτοβουλία του Γιώργου Νταλάρα και τη συμμετοχή δεκάδων σημαντικών καλλιτεχνών. 

Ο Δημήτρης Ψαθάς έγραψε ένα χρονογράφημα για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στη στήλη του στην εφημερίδα «Τα Νέα» και τον χαρακτήριζε «σερ Μπιθί», ένας τίτλος που έμελλε να τον συνοδεύσει σε ολόκληρη τη μετέπειτα πορεία του. O Γρηγόρης Μπιθικώτσης πέθανε στις 7 Απριλίου του 2005.

Προσωπική δισκογραφία

  • Επιτάφιος (1960)
  • Πολιτεία Α (1961)
  • Το τραγούδι του νεκρού αδερφού (1962)
  • Επιφάνια (1962)
  • Το Άξιον Εστί (1964)
  • Πολιτεία Β (1964)
  • Ρωμιοσύνη (1966)
  • Επίσημη αγαπημένη (1968)
  • Μια γυναίκα φεύγει (1969)
  • Μαζί με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση (1970)
  • Ο Μπιθικώτσης (1970)
  • Α-Ω (1971)
  • Ουράνιο τόξο (1972)
  • Πράσινο φως (1973)
  • Μικροί καϋμοι (1975)
  • Στη μεγάλη λεωφόρο (1976)
  • Χαμένες αγάπες (1977)
  • Οκτώβρης '78 (1978)
  • Πατέρα μου (1979)
  • Μεγαλοπρέπεια (1980)
  • Παράπονα της πλώρης (1981)
  • Σήμερα (1986)
  • Ο άγνωστος Θεός (1990)

Συμμετοχές

  • Πολιτεία Α (1961)
  • Όμορφη Πόλη (1962)
  • Η συναυλία στο Κεντρικό (1961)
  • Κόκκινα φανάρια (1963)
  • Η Ελλάς χωρίς ερείπια (1964)
  • Χρυσοπράσινο φύλλο (1965)
  • Ένα μεσημέρι (1966)
  • Η πόρτα ανοίγει (1967)
  • Μάρκος ο δάσκαλος μας (1968)
  • Τσιτσάνης (Τα κλειδιά) (1968)
  • Χρώματα (1968)
  • Ένα χαμόγελο (1969)
  • Κόσμε αγάπη μου (1969)
  • Επιστροφή (1970)
  • Χαλάλι σου ζωή (1971)
  • Μικρές ώρες (1972)
  • Πρώτη εκτέλεση (1973)
  • Τα ωραία του Τσιτσάνη (1973)
  • Θαλασσινά φεγγάρια (1974)
  • Αρχιπέλαγος (1976)
  • Όλοι στην πίστα (1985)
  • Ζήτω το Ελληνικό τραγούδι (1987)

Σημαντικές συλλογές

  • Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη (1974)
  • Τα αυθεντικά (1975)
  • 14 χρυσές επιτυχίες 1 & 2 (1977)
  • Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη No2 (1978)
  • Τα αυθεντικά Νο2 (1984)
  • Οι πρώτες εκτελέσεις (2003)
  • 50 Χρόνια 1949 - 2000 (2005)
  • Ανθολόγιο 1923-2005 (2006)
  • Από τις 78 στροφές (2007)

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά το 2014 από την Ανδρονίκη Κολοβού

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Να 'τανε το 21»: η ιστορία πίσω από το πιο γνωστό (και έξυπνο) τραγούδι για την Ελληνική Επανάσταση

Μουσική / «Να 'τανε το 21»: η ιστορία πίσω από το πιο γνωστό (και έξυπνο) τραγούδι για την Ελληνική Επανάσταση

Πνευματικό «παιδί» της Σώτιας Τσώτου και του Σταύρου Κουγιουμτζή, με στίχους διπλής ανάγνωσης, που παραλίγο να προκαλέσουν διπλωματικό επεισόδιο, είχε τραγουδηθεί και από τη σπουδαία τουρκάλα τραγουδίστρια Semiramis Pekkan το 1972
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καζαντζίδης: «Μια ζωή βλάκας ήτανε ο Μπιθικώτσης. Κουτοπόνηρος και επιδειξίας»

Βιβλίο / Καζαντζίδης: «Μια ζωή βλάκας ήτανε ο Μπιθικώτσης. Κουτοπόνηρος και επιδειξίας»

Σε μια σπουδαία έκδοση με τις συνεντεύξεις - διαμάντια της Όλγας Μπακομάρου που μόλις κυκλοφόρησε, αποκαλύπτονται οι μεγάλες μορφές της παλιάς Ελλάδας, με τον πιο διεισδυτικό αλλά και αλύπητο τρόπο.
Σαν σήμερα πεθαίνει ο ρεμπέτης Γιώργος Μουφλουζέλης, δημιουργός του χιλιοτραγουδισμένου «Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο»

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα πεθαίνει ο ρεμπέτης Γιώργος Μουφλουζέλης, δημιουργός του χιλιοτραγουδισμένου «Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο»

Αυθεντικός λαϊκός δημιουργός, ευαίσθητος και ήπιων τόνων άνθρωπος, έφυγε από τη ζωή παραπονεμένος, αλλά όχι ξεχασμένος.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ