Ο σκηνοθέτης Julian Temple για τον David Bowie και το ''Absolute beginners''

Ο σκηνοθέτης Julian Temple για τον David Bowie και το ''Absolute beginners'' Facebook Twitter
0

 

Το 2006 συνάντησα στην Πράγα τον σκηνοθέτη Julian Temple. Ήταν επίτιμος καλεσμένος του φεστιβάλ MOFFOM (Music On Film - Film On Music) με καθημερινές προβολές των σημαντικότερων rock ταινιών του. Ένας απίστευτος τύπος που παρά τη νέα ηλικία του - 53 ετών ήταν τότε ο Temple - διέκρινες στο παρουσιαστικό του όλη τη γοητευτική ντεκαντάνς του punk και του rock. Κάθε βράδυ, αμέσως μετά το τέλος των προβολών του, τον κυνηγούσα με το κασετοφωνάκι μου και του έπαιρνα δυο λόγια για ότι είχαμε δει στη μεγάλη οθόνη. Δύο φορές συνέβη αυτό για την ακρίβεια, μία για το θρυλικό rockumentary ''The Great Rock'n'Roll Swindle'' (1979), για τους Sex Pistols, και άλλη μία για το ''Absolute beginners'' (1986) με το ομότιτλο, τεράστιο σε καλλιτεχνική αξία, τραγούδι του David Bowie.

 

Θυμάμαι ότι ζήτησε ο ίδιος να τον κεράσω λίγο Greek Ouzo από ένα μπουκάλι που ξεπρόβαλλε από το σακίδιο μου. Το έκανα με χαρά, για τον φίλο του τον Bowie σκόπευα να τον ρωτήσω άλλωστε κι εγώ τότε λάτρευα τον σχετικά άγνωστο Bowie της Deram, των ''Rubber band'', ''The London boys'', ''Love you till Tuesday'' και του swinging London.

Δε θα φανταζόμουν ότι θα έφτανε η στιγμή που θα ανέσυρα από το αρχείο μου εκείνη την παλιά πια κασέτα με τη σύντομη μαρτυρία του σκηνοθέτη Julian Temple, με αφορμή δυστυχώς το θάνατο του μέγιστου David Bowie...

— Πως και πότε γνωρίσατε τον David Bowie;

Το 1983 - 84. Εγώ τότε έφτιαχνα music videos. Ήρθε ο ίδιος και μου μίλησε για το στόρυ μιας μικρού μήκους ταινίας που θα πρωταγωνιστούσε. Δικό του ήταν όλο το concept. Η ταινία πήρε τον τίτλο ''Jazzin' for blue jean'' και χρησιμοποιήθηκε για λόγους promotion: Για το single του David ''Blue Jean'' (σ.σ. μέσα από το άλμπουμ ''Tonight'' του 1984), αλλά και για την ταινία ''Η παρέα των λύκων'' του Neil Jordan.

— Που κόλλαγε ο Bowie με την ''Παρέα των λύκων'';

(γέλια) Όταν κάνεις κάτι θες να το βλέπει ο κόσμος κι απ' την αρχή ξέραμε ότι το ταινιάκι αυτό θα παιζόταν στις αίθουσες μαζί με ένα τρομαχτικό γοτθικό παραμύθι.

— Ο Bowie τρομαχτικός δεν είναι, αλλά είχε κάτι τότε από ήρωα γοτθικού παραμυθιού.

Δεν το έχω σκεφτεί αυτό...

— Στην ταινία που είδαμε πριν λίγο (σ.σ. Το ''Absolute beginners''), ένα μιούζικαλ, ο Bowie παίζει και υπογράφει το ομότιτλο τραγούδι.

Σου άρεσε η ταινία;

— Ναι...

Έχει πλάκα να τη βλέπω 20 χρόνια μετά σε μια άγνωστη χώρα με άγνωστους ανθρώπους. Ήταν η καταστροφή μου. Ο David μου στάθηκε πολύ τότε. Μιλάγαμε κάθε μέρα πριν φύγω για την Αμερική και ασχοληθώ ακόμη πιο πολύ με τα music videos.

— ''Nice guy'' ο David, έτσι;

Φίλος χρόνων. Έχουμε ένα κώδικα επικοινωνίας δικό μας. Βρίσκομαι στην προετοιμασία τώρα ενός ντοκιμαντέρ για τον Joe Strummer των Clash, του ζήτησα να μπει κι αυτός μέσα, αλλά δεν προλαβαίνει.

— Συμφωνείτε πως το ''Absolute beginners'' συνοψίζει ολόκληρη τη μέχρι τώρα καριέρα του, σαν να περιέχονται ψήγματα απ' όλη την πορεία του σε ένα μόνο τραγούδι;

Ούτε αυτό το έχω σκεφτεί, αλλά τώρα που το λες μ' αρέσει! Ίσως γιατί  η ταινία αναφερόταν στα 50s, άρα στις μουσικές μνήμες της παιδικής ηλικίας του. O David είναι τα πάντα στη μουσική κι όλο κάτι φρέσκο σκαρώνει.

— Το κομμάτι προηγήθηκε της ταινίας ή γράφτηκε επί τούτου;

Το ''Absolute beginners'' γράφτηκε για την ταινία χωρίς να του έχω δώσει παραγγελία. Νομίζω πως ο Bowie είναι λάτρης του Colin McInnes με τη μυθολογία του παρακμιακού Notting Hill και των θεμάτων του, ξέρεις.

— Ευχαριστώ και καλή συνέχεια

Ευχαριστώ επίσης!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT