«Παράθυρο στο άπειρο»: Ο Γιάννης Κότσιρας σε ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο ερμηνευτής κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς, αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Φωτ.: via facebook
0

Δέκα νέα τραγούδια σε στίχους του Άλκη Αλκαίου και μουσική του Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Αυτή είναι η τυπική, σύντομη περιγραφή του νέου δίσκου του Γιάννη Κότσιρα που παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 26 Φεβρουαρίου στο αμφιθέατρο του Μουσείου Γουλανδρή στο Παγκράτι. 

Πέρα όμως από την τυπική περιγραφή, ο Γιάννης Κότσιρας μας δίνει έναν δίσκο με έναν στιχουργό κι έναν συνθέτη, όπως έχει κάνει και άλλες φορές μέσα στην 30χρονη επιτυχημένη πορεία του, με τελευταία εκείνη της κυκλοφορίας των τραγουδιών που γράφτηκαν για την τηλεοπτική σειρά «Σασμός» σε μουσική του Νίκου Τερζή, με τον ερμηνευτή να υπογράφει και τους στίχους που αγαπήθηκαν από το κοινό.

Ο ερμηνευτής σε μια άκρως δημιουργική στιγμή (με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις) κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Συνδυασμό που όλο και σπανιότερα συναντάς σε καλλιτέχνες του επιπέδου και της γενιάς του Γιάννη Κότσιρα, που παρακολουθούν αμήχανοι τους νέους να ακούνε άλλα είδη μουσικής.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος.

Πώς πήραν οι ζωές μας άλλο δρόμο
Στην άνοιξη μη με γυρνάς την πρώτη
Σ’ αγγίζω τρέμοντας με χέρι πότη
Και στα γαλάζια σου νερά στεγνώνω

Το «Παράθυρο στο άπειρο» θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο μέρη βάσει του ήχου του. Στα κομμάτια με μπουζούκι και σε εκείνα χωρίς. Ακούγεται κάπως άστοχος, ως και αστείος αυτός ο διαχωρισμός, αλλά είναι η διττή ταυτότητά του, όπως και η συνολική πορεία του ερμηνευτή. Τραγούδια που έχουν αυτό που θα λέγαμε «λαϊκή» κατεύθυνση και απεύθυνση και πιο «έντεχνα» κομμάτια, κοντά σε αυτό που ονομάζουμε «μπαλάντες».

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Στην παρουσίαση του άλμπουμ με τη Μαργαρίτα Μάτσα και τον Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

Ψυχές και σώματα
Στα χαρακώματα
Και η χαρά σ’ απόσταση φωνής
Πάρε με κι όπου βγει
Λυκόφως μου κι αυγή
Μόνος δεν ανασταίνεται κανείς

κότσιρας
Γιάννης Κότσιρας, Παράθυρο στο Άπειρο 

Το άλμπουμ αποτελείται από κυρίως ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου, βγαλμένους από τον αμφίβιο στιχουργικό κόσμο του. Ο στιχουργός-ποιητής πάντα θα μνημονεύεται ως ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς του ελληνικού τραγουδιού.

Κάθε κομμάτι με ανέκδοτους στίχους του είναι μια είδηση για το τραγούδι. Τα λόγια του είναι εκείνα που βάζουν κυρίως το αισθητικό πλαίσιο και λειτουργούν ως πυρήνας του άλμπουμ, άλλωστε τα λόγια ήταν και η αφετηρία του.

Η άνοιξη γλιστράει στο καλοκαίρι
Σε θάλασσα ανήσυχη κουρνιάζεις
Που πάνε κι έρχονται μακριά κοιτάζεις
Ποστάλια, ρυμουλκά και σούπερ φέρι.

Κάποια από τα κομμάτια του δίσκου τα έχουμε ακούσει με άλλες μελοποιήσεις από άλλους ερμηνευτές. Το «Βάρδια» και το «Η άλλη όχθη» που έχει μελοποιήσει ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με ερμηνευτές τη Βερόνικα Δαβάκη και τον Πάνο Παπαϊωάννου και το «Ρόδα της Άμμου» που είχε μελοποιήσει ο Μάριος Τόκας με ερμηνευτή τον Μίλτο Πασχαλίδη με τον τίτλο «Το τραγούδι των Σειρήνων». Όλα μετά τον θάνατο του Άλκη Αλκαίου.

Ακόμα και αυτά όμως είναι τόσο διαφορετικά από τις πρώτες μελοποιήσεις, γεγονός που μαρτυρά την ισχυρή ταυτότητα αυτής της δουλειάς που λειτουργεί ως ανθοδοχείο στα λόγια του στιχουργού της «Ρόζας», του «Πάντα Γελαστοί», του «Ερωτικού», του «Πρωϊνού Τσιγάρου», πολλών αγαπημένων τραγουδιών του Σωκράτη Μάλαμα, του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, του Μίλτου Πασχαλίδη και πολλών ακόμα.

Δρόμοι και τόξα και τροχιές
Όλα χορεύουν θες δε θες
Στων αστεριών το τέμπο
Σε ποιο ποτάμι να ριχτώ
Σε ποια πελάγη ν’ ανοιχτώ
Τον ήλιο σου να βλέπω

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας βρίσκεται σε σε μια άκρως δημιουργική στιγμή με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις.

Ένα άλλο σημείο να σταθεί κανείς στο «Παράθυρο στο άπειρο» είναι οι μουσικές του Μανόλη Ανδρουλιδάκη, ενός μουσικού και συνθέτη που έχει συνεργαστεί με πολλούς ερμηνευτές και, έχοντας χαράξει τη δική του αξιοπρόσεκτη και ταπεινή διαδρομή τις τελευταίες δύο δεκαετίες, «έσκυψε» πάνω από τους στίχους του Αλκαίου με σεβασμό και αίσθημα ευθύνης.

Πιστεύω ότι το άλμπουμ αυτό τού ανοίγει τον δρόμο και για άλλες σημαντικές συνθετικές δουλειές. Είναι προφανές ότι γράφει τις μουσικές έχοντας σαφώς κατά νου τον κόσμο και τον τρόπο του Κότσιρα αλλά και του Άλκη Αλκαίου. Γεφυρώνει τις αποστάσεις ως ταλαντούχος «εξωδικαστικός διαπραγματευτής». Το ίδιο συμβαίνει και με τις ενορχηστρώσεις του Αλέξανδρου Λιβιτσάνου, που επίσης δίνουν έναν ακόμη συνεκτικό τόνο.

Καθένας με το βράχο του και με το δαίμονά του

Όλα τα δέχεται η καρδιά
Το χάδι και τη μαχαιριά
Έρωτα πύλη της Εδέμ και γύρε του θανάτου
Αν ξέρεις άλλον ουρανό
Ξεκίνα και σ’ ακολουθώ.

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας με τον Γιώργο Νταλάρα. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος. Λειτούργησαν σωστά όλα τα μέρη του και έτσι «αναπνέει» στο σήμερα με έναν αέρα παλιάς καλής παραγωγής.

Και είναι δίσκος που θα αδικηθεί από την εδώ και χρόνια καθιερωμένη τακτική της προώθησης ενός, άντε, με το ζόρι δύο τραγουδιών. Είναι δίσκος που δημιουργεί ένα περιβάλλον στο σύνολό του και η αποκοπή ενός μέρους από το σώμα του γέρνει στην πλευρά της αδικίας.

Όσοι περπάτησαν κρυφά
Στον κεραυνό και στη φωτιά
Πέταξαν όλα τα κλειδιά
Και ‘κάψαν τα χαρτιά τους
Το δρόμο πήραν των πουλιών
Μιλούν την γλώσσα των παιδιών
Και στον αλήτη που γυρνά
Χαρίζουν τα φτερά τους
Οι τρελοί αυτού του κόσμου
Το σκοτάδι και το φως μου

Κρατώντας αγκαλιά τον μεγάλο πίνακα της ζωγράφου Εμμανουέλας Δασκαλάκη με τον τίτλο «Παράθυρο στο άπειρο», φεύγοντας από το μουσείο Γουλανδρή, ο Γιάννης Κότσιρας είχε πάρει αγκαλιά κι έναν ακόμη δίσκο που αναζητά την επαφή και τους ανοιχτούς λογαριασμούς σε εποχές απανθρωπιάς.

Όπως και να έχει, εδώ μπορείτε να ακούσετε τον δίσκο στις μουσικές πλατφόρμες και να έχετε τη δική σας άποψη: https://yianniskotsiras.lnk.to/ParathiroStoApiro

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM