«Παράθυρο στο άπειρο»: Ο Γιάννης Κότσιρας σε ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο ερμηνευτής κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς, αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Φωτ.: via facebook
0

Δέκα νέα τραγούδια σε στίχους του Άλκη Αλκαίου και μουσική του Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Αυτή είναι η τυπική, σύντομη περιγραφή του νέου δίσκου του Γιάννη Κότσιρα που παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 26 Φεβρουαρίου στο αμφιθέατρο του Μουσείου Γουλανδρή στο Παγκράτι. 

Πέρα όμως από την τυπική περιγραφή, ο Γιάννης Κότσιρας μας δίνει έναν δίσκο με έναν στιχουργό κι έναν συνθέτη, όπως έχει κάνει και άλλες φορές μέσα στην 30χρονη επιτυχημένη πορεία του, με τελευταία εκείνη της κυκλοφορίας των τραγουδιών που γράφτηκαν για την τηλεοπτική σειρά «Σασμός» σε μουσική του Νίκου Τερζή, με τον ερμηνευτή να υπογράφει και τους στίχους που αγαπήθηκαν από το κοινό.

Ο ερμηνευτής σε μια άκρως δημιουργική στιγμή (με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις) κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Συνδυασμό που όλο και σπανιότερα συναντάς σε καλλιτέχνες του επιπέδου και της γενιάς του Γιάννη Κότσιρα, που παρακολουθούν αμήχανοι τους νέους να ακούνε άλλα είδη μουσικής.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος.

Πώς πήραν οι ζωές μας άλλο δρόμο
Στην άνοιξη μη με γυρνάς την πρώτη
Σ’ αγγίζω τρέμοντας με χέρι πότη
Και στα γαλάζια σου νερά στεγνώνω

Το «Παράθυρο στο άπειρο» θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο μέρη βάσει του ήχου του. Στα κομμάτια με μπουζούκι και σε εκείνα χωρίς. Ακούγεται κάπως άστοχος, ως και αστείος αυτός ο διαχωρισμός, αλλά είναι η διττή ταυτότητά του, όπως και η συνολική πορεία του ερμηνευτή. Τραγούδια που έχουν αυτό που θα λέγαμε «λαϊκή» κατεύθυνση και απεύθυνση και πιο «έντεχνα» κομμάτια, κοντά σε αυτό που ονομάζουμε «μπαλάντες».

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Στην παρουσίαση του άλμπουμ με τη Μαργαρίτα Μάτσα και τον Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

Ψυχές και σώματα
Στα χαρακώματα
Και η χαρά σ’ απόσταση φωνής
Πάρε με κι όπου βγει
Λυκόφως μου κι αυγή
Μόνος δεν ανασταίνεται κανείς

κότσιρας
Γιάννης Κότσιρας, Παράθυρο στο Άπειρο 

Το άλμπουμ αποτελείται από κυρίως ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου, βγαλμένους από τον αμφίβιο στιχουργικό κόσμο του. Ο στιχουργός-ποιητής πάντα θα μνημονεύεται ως ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς του ελληνικού τραγουδιού.

Κάθε κομμάτι με ανέκδοτους στίχους του είναι μια είδηση για το τραγούδι. Τα λόγια του είναι εκείνα που βάζουν κυρίως το αισθητικό πλαίσιο και λειτουργούν ως πυρήνας του άλμπουμ, άλλωστε τα λόγια ήταν και η αφετηρία του.

Η άνοιξη γλιστράει στο καλοκαίρι
Σε θάλασσα ανήσυχη κουρνιάζεις
Που πάνε κι έρχονται μακριά κοιτάζεις
Ποστάλια, ρυμουλκά και σούπερ φέρι.

Κάποια από τα κομμάτια του δίσκου τα έχουμε ακούσει με άλλες μελοποιήσεις από άλλους ερμηνευτές. Το «Βάρδια» και το «Η άλλη όχθη» που έχει μελοποιήσει ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με ερμηνευτές τη Βερόνικα Δαβάκη και τον Πάνο Παπαϊωάννου και το «Ρόδα της Άμμου» που είχε μελοποιήσει ο Μάριος Τόκας με ερμηνευτή τον Μίλτο Πασχαλίδη με τον τίτλο «Το τραγούδι των Σειρήνων». Όλα μετά τον θάνατο του Άλκη Αλκαίου.

Ακόμα και αυτά όμως είναι τόσο διαφορετικά από τις πρώτες μελοποιήσεις, γεγονός που μαρτυρά την ισχυρή ταυτότητα αυτής της δουλειάς που λειτουργεί ως ανθοδοχείο στα λόγια του στιχουργού της «Ρόζας», του «Πάντα Γελαστοί», του «Ερωτικού», του «Πρωϊνού Τσιγάρου», πολλών αγαπημένων τραγουδιών του Σωκράτη Μάλαμα, του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, του Μίλτου Πασχαλίδη και πολλών ακόμα.

Δρόμοι και τόξα και τροχιές
Όλα χορεύουν θες δε θες
Στων αστεριών το τέμπο
Σε ποιο ποτάμι να ριχτώ
Σε ποια πελάγη ν’ ανοιχτώ
Τον ήλιο σου να βλέπω

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας βρίσκεται σε σε μια άκρως δημιουργική στιγμή με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις.

Ένα άλλο σημείο να σταθεί κανείς στο «Παράθυρο στο άπειρο» είναι οι μουσικές του Μανόλη Ανδρουλιδάκη, ενός μουσικού και συνθέτη που έχει συνεργαστεί με πολλούς ερμηνευτές και, έχοντας χαράξει τη δική του αξιοπρόσεκτη και ταπεινή διαδρομή τις τελευταίες δύο δεκαετίες, «έσκυψε» πάνω από τους στίχους του Αλκαίου με σεβασμό και αίσθημα ευθύνης.

Πιστεύω ότι το άλμπουμ αυτό τού ανοίγει τον δρόμο και για άλλες σημαντικές συνθετικές δουλειές. Είναι προφανές ότι γράφει τις μουσικές έχοντας σαφώς κατά νου τον κόσμο και τον τρόπο του Κότσιρα αλλά και του Άλκη Αλκαίου. Γεφυρώνει τις αποστάσεις ως ταλαντούχος «εξωδικαστικός διαπραγματευτής». Το ίδιο συμβαίνει και με τις ενορχηστρώσεις του Αλέξανδρου Λιβιτσάνου, που επίσης δίνουν έναν ακόμη συνεκτικό τόνο.

Καθένας με το βράχο του και με το δαίμονά του

Όλα τα δέχεται η καρδιά
Το χάδι και τη μαχαιριά
Έρωτα πύλη της Εδέμ και γύρε του θανάτου
Αν ξέρεις άλλον ουρανό
Ξεκίνα και σ’ ακολουθώ.

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας με τον Γιώργο Νταλάρα. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος. Λειτούργησαν σωστά όλα τα μέρη του και έτσι «αναπνέει» στο σήμερα με έναν αέρα παλιάς καλής παραγωγής.

Και είναι δίσκος που θα αδικηθεί από την εδώ και χρόνια καθιερωμένη τακτική της προώθησης ενός, άντε, με το ζόρι δύο τραγουδιών. Είναι δίσκος που δημιουργεί ένα περιβάλλον στο σύνολό του και η αποκοπή ενός μέρους από το σώμα του γέρνει στην πλευρά της αδικίας.

Όσοι περπάτησαν κρυφά
Στον κεραυνό και στη φωτιά
Πέταξαν όλα τα κλειδιά
Και ‘κάψαν τα χαρτιά τους
Το δρόμο πήραν των πουλιών
Μιλούν την γλώσσα των παιδιών
Και στον αλήτη που γυρνά
Χαρίζουν τα φτερά τους
Οι τρελοί αυτού του κόσμου
Το σκοτάδι και το φως μου

Κρατώντας αγκαλιά τον μεγάλο πίνακα της ζωγράφου Εμμανουέλας Δασκαλάκη με τον τίτλο «Παράθυρο στο άπειρο», φεύγοντας από το μουσείο Γουλανδρή, ο Γιάννης Κότσιρας είχε πάρει αγκαλιά κι έναν ακόμη δίσκο που αναζητά την επαφή και τους ανοιχτούς λογαριασμούς σε εποχές απανθρωπιάς.

Όπως και να έχει, εδώ μπορείτε να ακούσετε τον δίσκο στις μουσικές πλατφόρμες και να έχετε τη δική σας άποψη: https://yianniskotsiras.lnk.to/ParathiroStoApiro

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ