Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter

Η θηλυκή πλευρά των αγοριών

0

Ένας νεαρός άντρας καπνίζει κοιτώντας το είδωλό του στον καθρέφτη. Φοράει μεϊκάπ, έχει ρόλεϊ στα μαλλιά και υπέροχα μακριά νύχια. Το πορτρέτο του 1966 με τίτλο «A young man in curlers at home on West 20th Street» από τη συλλογή «Freaks» της Νταϊάν Άρμπους στοιχειώνει τη ζωή του σκηνοθέτη και ηθοποιού Βασίλη Βηλαρά. «Με γοητεύει και ταυτόχρονα με κάνει έξαλλο που βαφτίζει “φρικιό” κάτι που για μένα είναι τόσο όμορφο και λογικό. Η ίδια η Άρμπους ήταν αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, όποτε υποθέτω πως αυτό που νιώθω είναι συνεπές με την ύπαρξή της».

Με έμπνευση αυτήν τη φωτογραφία ο Βασίλης ξεκίνησε να κάνει μια μεταγραφή της στο σήμερα. Βασική του επιθυμία είναι η επανοικειοποίηση του όρου «freak», με τρόπο ανάλογο του reclaiming που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στον όρο «queer» από τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα ‒ αυτοί οι όροι στο παρελθόν έχουν υπάρξει ιδιαίτερα κακοποιητικοί και στιγματιστικοί. «Αν αντέχουμε, μπορούμε να κυκλοφορούμε έξω όπως γουστάρουμε, με φούστες, τακούνια, βαμμένα νύχια, και να πηγαίνουμε έτσι στις δουλειές μας, χωρίς να είναι απαραίτητα “καλλιτεχνικές”, με την ευχή αυτό να γίνει κάποτε ήσσονος σημασίας».

Πόσο εξοικειωμένα είναι, τελικά, τα (cis γκέι) αγόρια με το femme στοιχείο και πόσο εύκολα μπορούν να αγκαλιάζουν τη «θηλυκή» τους πλευρά; Τι συμπεράσματα έχει βγάλει ο Βασίλης από αυτό το πείραμα; «Δεν υπάρχει μία απάντηση. Είναι πολύ προσωπικό για κάθε άτομο. Έχω συνεργαστεί με αγόρια που φρικάρουν στην ιδέα να φορέσουν φούστα αλλά και με παιδιά που απαιτούν να έχουν βαμμένα νύχια».

Κάπως έτσι προέκυψε το φωτογραφικό πρότζεκτ «Sexless First Dates», που ονομάστηκε έτσι γιατί κάθε συνάντηση, κάθε γνωριμία και τελικά κάθε φωτογράφιση των αγοριών που ποζάρουν στον φακό του Βασίλη ήταν σαν ένα πρώτο ραντεβού, αλλά χωρίς το σεξ.

«Τα αγόρια που φωτογραφίζω μπορεί να τα ξέρω προσωπικά, μέσω social media, ίσως με βρίσκουν αυτά πρώτα, αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτό που με αφορά είναι να χαρακτηρίζονται, μεταξύ άλλων, από μια ευγένεια, μια ησυχία και μια παράξενη εξωστρεφή εσωστρέφεια, αν αυτό βγάζει νόημα. Τα αγόρια αυτά θέλησαν να μοιραστούν μαζί μου τα femme κομμάτια που στοιχειοθετούν την προσωπικότητά τους, φορώντας στην πλειονότητά τους στερεοτυπικά γυναικεία ρούχα ή αξεσουάρ.

Το outfit και τα πιθανά props που χρησιμοποιούνται σχηματίζουν κατευθείαν μια εικόνα στο κεφάλι μου. Κάθε φορά που κανονίζω φωτογράφιση με κάποιον, σκάει ένα mental image του πώς θέλω να τον αποτυπώσω. Και αρχίζω το κυνηγητό σε thrift stores, σε γνωστούς που έχουν brands με ρούχα και είναι τόσο ευγενικοί, που μου τα δανείζουν, και στις ντουλάπες όλων των φίλων μου για να βρω αυτό που σκέφτηκα.

Για να σπάσει ο πάγος, πριν αρχίσουν τα κλικ, μοιραζόμαστε με τα “μοντέλα” ιστορίες από την παιδική μας ηλικία, ξέφρενες εφηβείες, βαμμένα νεανικά μαλλιά, πρώην γκόμενους και, φυσικά, την καραντίνα. Ο στόχος, ένας: να δημιουργηθεί ένα safe space και για τις δύο πλευρές, ώστε να ξεδιπλώσουμε το queer στοιχείο που μας ενώνει.

Μέσα από όλες αυτές τις συζητήσεις συνειδητοποίησα, μεταξύ άλλων, πόσο σοκαριστικό είναι να ακούω για αγόρια που τα έδιωξαν οι μπαμπάδες τους από το σπίτι επειδή είναι γκέι. Συμβαίνει. Δεν περίμενα ότι αυτό θα συνέβαινε σήμερα, αλλά συμβαίνει».

Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς

Πόσο εξοικειωμένα είναι, τελικά, τα (cis γκέι) αγόρια με το femme στοιχείο και πόσο εύκολα μπορούν να αγκαλιάζουν τη «θηλυκή» τους πλευρά; Τι συμπεράσματα έχει βγάλει ο Βασίλης από αυτό το πείραμα; «Δεν υπάρχει μία απάντηση. Είναι πολύ προσωπικό για κάθε άτομο. Έχω συνεργαστεί με αγόρια που φρικάρουν στην ιδέα να φορέσουν φούστα αλλά και με παιδιά που απαιτούν να έχουν βαμμένα νύχια.

Γενικά, θα έλεγα ότι οι άνθρωποι που καταλήγουν στο στούντιο και τους έχω επιλέξει, όσο με έχουν επιλέξει κι εκείνοι, είναι όσοι δεν αντιλαμβάνονται το femme ως κάτι στο οποίο χρειάζεται να αντισταθείς. Ωστόσο, γνωρίζω πόσο ομοφοβικοί, τρανσφοβικοί και απαξιωτικοί απέναντι σε οτιδήποτε feminine μπορεί να είναι πολλοί γκέι άντρες, ειδικά στον χώρο του θεάτρου, όπου είναι και η βασική μου επαγγελματική θέση. Όμως αυτούς δεν θα τους φωτογράφιζα ποτέ».

Το «Sexless First Dates» είναι ένα πρότζεκτ σε εξέλιξη, βάσει του οποίου, όταν ολοκληρωθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων θα εκδοθεί ένα λεύκωμα και θα γίνει μια έκθεση, «για να έρθουν όλα τα μοντέλα και οι φίλοι μας, και άλλοι, που θα γίνουν καινούργιοι φίλοι μας, και να γεμίσει χρώμα και νάζι η αίθουσα».

Άραγε είναι πιο εύκολο να περνάνε μηνύματα, όπως αυτά που επιχειρεί να εξετάσει ο Βασίλης, μέσα από το γυμνό; Και τι έχει να μας πει το γυμνό, όταν έχουμε περάσει εδώ και καιρό σε μια εποχή meta-γυμνού, όπου τίποτε πλέον δεν μπορεί να αποτελέσει πρόκληση ή έκπληξη; «Το γυμνό θα συνεχίσει να είναι “θέμα”, όσο η πλειοψηφία του πληθυσμού εξακολουθεί να γαλουχείται και να ασπάζεται την πατριαρχία. Το ανθρώπινο σώμα είναι υπέροχο, όπως και κάθε ζώου. Οι γάτες μου έχουν υπέροχα σώματα και είναι πάντα γυμνές. Δεν ξέρω τι έχει να μας πει το γυμνό. Είναι πολύ προσωπικό. Και τα ρούχα είναι πολύ ωραίο πράγμα, και τα έχουμε μόνο οι άνθρωποι. Γυμνά σώματα, λίγα ρούχα, πολλά ρούχα, δεν ξέρω.

Ελπίζω ότι περνάμε σε μια περίοδο που, αφού τα πάντα έχουν συμβεί, είναι πλέον κουλ να ξανασυμβούν. Ούτε ξέρω αν διαφοροποιείται κάπως το δικό μου πρότζεκτ, ούτε και μου χρειάζεται να συμβεί αυτό. Η τέχνη, νομίζω, είναι ένα μόνιμο αλισβερίσι ιδεών και αισθήσεων που ποτέ δεν σκέφτηκες πρώτος, απλώς σε εμπνέουν. Και προσθέτεις το δικό σου στολίδι σε ένα υπάρχον χριστουγεννιάτικο δέντρο. Πόσο διαφορετικά είναι πια τα χριστουγεννιάτικα δέντρα;»

Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς
Η θηλυκή πλευρά των αγοριών Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Βηλαράς

Ο Βασίλης Βηλαράς θα συμμετάσχει τον Ιούνιο, ως ηθοποιός, στην καινούργια μουσική παράσταση την ομάδας Oper(o) στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το φθινόπωρο θα σκηνοθετήσει την επόμενή του παράσταση, βασισμένη στα βασανιστήρια της Μακρονήσου, και τον χειμώνα θα επαναληφθεί η παράσταση «Κερένια Κούκλα» που σκηνοθέτησε πέρσι στο Bios και διακόπηκε λόγω lockdown.

Παράλληλα, η μικρού μήκους ταινία «Red riding shoes», που έφτιαξε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης, ξεκινά την πορεία της σε φεστιβάλ του εξωτερικού.

Instagram: @vasvil

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Φωτογραφία
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EΠΕΞ Το ελληνικό drag έχει περάσει σε άλλο level

Lgbtqi+ / Το ελληνικό drag έχει περάσει σε άλλο level

Ζήσαμε δύο μέρες με τέσσερις drag queens και καταγράψαμε την προετοιμασία, το μακιγιάζ και την όλη διαδικασία της μεταμόρφωσής τους, μέσα από την οποία κερδίζουν, εκτός των άλλων, προσωπική ενδυνάμωση και σημαντική ορατότητα για τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ανδρόγυνη, μορφινομανής, αριστοκράτισσα: Η μποέμικη ζωή της φωτογράφου Άννεμαρι Σβάρτζενμπαχ

Πρόσωπα / Ανδρόγυνη, μορφινομανής, αριστοκράτισσα: Η μποέμικη ζωή της φωτογράφου Άννεμαρι Σβάρτζενμπαχ

Οι φωτογραφίες της Ελβετίδας με τις γερμανικές αριστοκρατικές καταβολές που γύρισε σχεδόν όλο τον κόσμο απαθανατίζοντας ανθρώπους, μνημεία και τοπία, όπως ήταν πριν από 75 χρόνια
IRENE D'ATHENES
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της

Φωτογραφία / Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της

Η έκθεση «Memory Lost» στην γκαλερί Marian Goodman της Νέας Υόρκης παρουσιάζει μια ευρεία γκάμα ιστορικών έργων της σπουδαίας φωτογράφου, μαζί με το ντεμπούτο δύο νέων φωτογραφικών σειρών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Ρεπορτάζ / Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Τριάμισι χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου (ΝΑΤΦ) από τη Βουλή, κομβικό γεγονός για την τρανς ορατότητα στην Ελλάδα, είναι πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να κατακτηθούν για μία από τις πιο «αθέατες» κοινωνικές ομάδες. Η LiFO μιλά με τρανς άτομα που προσπαθούν να βιοποριστούν, να ξεπεράσουν ανισότητες και προκαταλήψεις και να διεκδικήσουν απρόσκοπτα το δικό τους μερίδιο στην ευτυχία.
ΤΩΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ
«Η ταυτότητά σου δεν θέλει αλλαγή!» 

Lgbtqi+ / «Η ταυτότητά σου δεν θέλει αλλαγή!»

Με το σύνθημα αυτό το Orlando LGBT+ αξιώνει «στοπ τώρα» στις υποτιθέμενες θεραπείες μεταστροφής ή επανόρθωσης για ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. Η έναρξη της καμπάνιας ανακοινώθηκε στη χτεσινή διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, όπου παρουσιάστηκαν και τα πρώτα αποτελέσματα της (συνεχιζόμενης) μεγάλης σχετικής έρευνας που διεξάγεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT