Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
"Δεν θα τελειώσω ποτέ με όλες αυτές τις μάσκες" έγραψε η Claude Cahun το 1930
0

 

Ποτέ δεν θα σταματήσω να βγάζω αυτές τις μάσκες" έγραψε η Claude Cahun το 1930. Η παραστατική αυτοπροσωπογραφία και η κινηματογραφική και φωτογραφική έρευνα σχετικά με την "μεταμφίεση της θηλυκότητας" που συχνά τη συνοδεύει, είναι ένα θέμα που απασχολεί και στιγματίζει τα έργα καλλιτεχνών από τη Claude Cahun και τη Maya Deren ως τη Cindy Sherman. Και πράγματι ενώ η Claude Cahun έγραφε ποιήματα και φωτογράφιζε τον εαυτό της στο Παρίσι, η πρώην φοιτήτρια του Bauhaus, Gertrud Arndt ανέλυε τις πολλές πλευρές της θηλυκότητας στην Γερμανία της Βαϊμάρης μέσα από μία σειρά αυτοπορτρέτων με τίτλο Maskenselbstporträts (αυτοπροσωπογραφίες με μάσκες). Ντυμένη με δαντέλες, πέπλα, μαντίλια και λουλούδια - φετιχιστικοί υπαινιγμοί - για τις  αυτο-αναπαραστάσεις της, η Arndt που επικαλείται αλάνθαστα το θέμα της ταυτότητας των φύλων, επιχείρησε μια σειρά από μεταμφιέσεις: έγινε η femme fatale, υποδύθηκε το καλό κορίτσι, τη γυναίκα που αγαπά τη διασκέδαση, μεταμορφώθηκε σε αξιοσέβαστη κυρία, σε σοβαρή και στωική χήρα, σε νέα γυναίκα. Κάθε αυτοπορτρέτο της δείχνει την ίδια γυναίκα αλλά πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. 

 

Η Arndt διακωμωδεί, μιμείται, εκτελεί και παρωδεί τα σημάδια που αντιπροσωπεύουν τη "γυναίκα" όπως ακριβώς οι σύγχρονές της Claude Cahun και Marta Astfalck-Vietz. Αυτές οι φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν τη πρώιμη μορφή μιας αξιωματικής παραδοχής: ότι δεν υπάρχει αυτό που λέμε γυναίκα, υπάρχουν μόνο οι αναπαραστάσεις της.

Η Arndt διακωμωδεί, μιμείται, εκτελεί και παρωδεί τα σημάδια που αντιπροσωπεύουν τη "γυναίκα" όπως ακριβώς οι σύγχρονές της Claude Cahun και Marta Astfalck-Vietz. Αυτές οι φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν τη πρώιμη μορφή μιας αξιωματικής παραδοχής: ότι δεν υπάρχει αυτό που λέμε γυναίκα, υπάρχουν μόνο οι αναπαραστάσεις της. Σε μία φωτογραφία της η Ardnt βάζει τα πόδια πάνω από το κεφάλι παιχνιδιάρικα, σαν αυτιά λαγού, σε μία άλλη κοιτάει αινιγματικά το φακό, στην επόμενη κρυφοκοιτάει ντροπαλά πίσω από ένα πέπλο που φαίνεται να γλιστρά στον ώμο της ενώ αλλού τα μάτια της είναι κλειστά και φοράει λουλούδια στα μαλλιά της όπως η θλιμμένη Οφηλία. Συλλέγοντας επιδέξια όλα τα σημαινόμενα της θηλυκότητας και της ερωτικής γοητείας, κάνει με τις μάσκες της μια ρητή αναφορά στους μύθους που ακολουθούν τη νέα γυναίκα και βέβαια  κάνει τη προφητική αναφορά της στον επακόλουθο εγκλωβισμό ή έλεγχο των γυναικών.

 

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

Καθοριστικά χαρακτηριστικά 

Όταν η 20χρονη Arndt έφτασε στη Σχολή Τεχνών και Design το 1923 είχε ήδη περάσει τρία χρόνια δουλεύοντας ως εκπαιδευόμενη σ' ένα αρχιτεκτονικό γραφείο στην Erfurt και ονειρευόταν να σπουδάσει αρχιτεκτονική. Τότε ήταν που άρχισε να φωτογραφίζει ξεκινώντας από τα κτήρια της πόλης και απαθανατίζοντας κάποια χαρακτηριστικά σημεία της. Ωστόσο δεν υπήρχε καμία περίπτωση να της επιτραπεί να παρακολουθήσει μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Dessau· αναπόφευκτα η Arndt κατευθύνθηκε στο εργαστήρι της υφαντικής -ένα υποτίθεται πιο θηλυκό αντικείμενο. Ήταν ακόμα η εποχή που οι άντρες διαμόρφωναν το περιβάλλον ενώ οι γυναίκες το διακοσμούσαν.

 

Με το που αποφοίτησεκαι παντρεύτηκε τον συμφοιτητή της Alfred Arndt με τον οποίο εγκαταστάθηκε στο Dessau όταν αυτός έγινε καθηγητής στη σχολή Bauhaus, η προσοχή της στράφηκε στην αυτοδίδακτη φωτογραφία, δουλεύοντας με τεχνικές που διδάχτηκε στο πρώτο έτος με τον καθηγητή και φωτογράφο Lázlo Moholy-Nagy. Τα ρούχα ακόμη παίζουν μεγάλο ρόλο στην τέχνη της καθώς καλύπτεται με πέπλα και δαντέλες και στέκεται για φωτογράφιση μπροστά από υφάσματα με σχέδια. Σε μερικά από αυτά τα πορτρέτα μάσκες, στρώσεις από ύφασμα μπλέκονται με τέτοιο τρόπο που όλα μοιάζουν μεταξύ τους – φόντο, ρούχα, ριχτάρια και πρόσωπο, όλα γίνονται μια επιφάνεια. Τα υφάσματα γίνονται δεύτερο δέρμα, υπονοώντας ότι η κατασκευή του εαυτού είναι μια κουλτούρα αμετανόητα παθιασμένη με την επιφάνεια. Ήταν μια ανατρεπτική κίνηση: Χρησιμοποίησε το μόνο μέσο που της επιτράπηκε να σπουδάσει ως γυναίκα για να αποκαλύψει την περιοριστική μόδα της θηλυκότητας.

 

 Το 1933 η Arndt είχε τραβήξει και τα 43 αυτοπορτρέτα της.  Ενώ σε μερικά παίζει αρχετυπικούς θηλυκούς ρόλους- κυρίως από την ιστορία της τέχνης (π.χ. συγκεκριμένα σε κάποιο θυμίζει φιγούρα του Klimt), σε άλλες παρουσιάζεται με τη λάμφη της σύγχρονης γυναίκας της Βαϊμάρης. Το 1932 όταν το Bauhaus έκλεισε, η οικογένεια Arndt μετακόμισε στο Probstzella στην ανατολική Γερμανία. Τρία χρόνια μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο επέστρεψαν στο Darmstadt αλλά εκείνη σταμάτησε πια να φωτογραφίζει.

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

 

Η "μασκαράτα της θηλυκότητας", η ιδέα ότι το βιολογικό  άτομο και το πολιτιστικό πρόσωπο δεν είναι το ένα και το αυτό, έχει πλέον ευρέως διερευνηθεί στην τέχνη. Για να κατανοήσουμε ποσό σημαντικό ήταν το έργο της Arndt πρέπει να δούμε ότι υπήρχαν και άλλες ιστορίες πίσω από το μύθο του Bauhaus, άλλα πειράματα που εξέταζαν το θέμα της γυναικείας μεταμφίεσης πριν το δημοφιλές παράδειγμα της Sherman, άλλοι άνθρωποι που προσδιόρισαν και σκέφτηκαν σχετικά με το φύλο ως μάσκα πολύ πριν  η Judith Butler δώσει σ' αυτή την πραγματικότητα θεωρητικό σχήμα και βάρος.

Χρειάζεται κάποιες φορές ένα διάλειμμα από το καθιερωμένο για να βρεις άλλα αφηγήματα και πρόσωπα μιας προσωπικότητας. Χρειάζεται και ένα διάλειμμα από τον εαυτό που γνωρίζουμε καλύτερα για να μπορούμε να ανακαλύψουμε την Arndt που όλοι έχουμε μέσα μας.

―Επιμέλεια: Μαρούσα Θωμά

•Έξι αυτοπορτρέτα της Gertrud Arndt φιλοξενούνται στην έκθεση Modern Figures, Visionaries, and Inventors στο Bauhaus του Dessau μέχρι τις 6 Ιανουαρίου του 2017.

 

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT