Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Μου αρέσουν οι φωτογραφίες όπου δεν διακρίνεται επιτήδευση, που μοιάζει να έχει αποτυπωθεί το φευγαλέο της στιγμής –– ούτε πόζα του φωτογραφιζόμενου ούτε τεχνική επίδειξη των ικανοτήτων του φωτογράφου.

Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση»

1

Οι «Αθηναίοι» ήταν πάντα αγαπημένη μου στήλη, οπότε η χαρά μου είναι μεγάλη που τα τελευταία έξι χρόνια από τα συνολικά 15 της διάρκειάς της τη ζω από την άλλη μεριά. Νομίζω, τους έχω διαβάσει σχεδόν όλους, κάποιους τους ξαναδιαβάζω κατά καιρούς· και παλαιότερες συνεντεύξεις, όχι μόνο πρόσωπα που έχω γνωρίσει και φωτογραφίσει. Κάποιες φορές, όταν υπάρχει χρόνος, θα είμαι παρών και στη συνέντευξη, όχι για φωτογραφικό λόγο αλλά επειδή έχει πάντα ενδιαφέρον να ακούς ιστορίες από πρόσωπα που εκτιμάς, που έχεις διαβάσει βιβλία τους, που έχεις ακούσει τη μουσική τους, που έχεις δει παραστάσεις τους. Τις συναντήσεις αυτές τις θεωρώ ανεκτίμητες.


• Πέρα από την ιδιότητά του, έχεις την ευκαιρία να γνωρίσεις τον φωτογραφιζόμενο και ως άνθρωπο, έστω και αυτήν τη λίγη ώρα. Σου αφηγείται τη ζωή του όλη, πού μεγάλωσε και πώς ήταν η γειτονιά του, πού μένει τώρα, ποιοι είναι οι αγαπημένοι του περίπατοι, τι αγαπά και τι όχι στην πόλη του, στην πόλη μας, την Αθήνα. Χαίρομαι όταν ο άλλος δεν το κάνει βιαστικά ή διεκπεραιωτικά αλλά είναι διατεθειμένος να εκτεθεί, να μοιραστεί σκέψεις και ιστορίες, σημαντικές ή μικρές, ανούσιες λεπτομέρειες· αυτό φαίνεται στο κείμενο αλλά και στις φωτογραφίες.

Ήταν συγκινητικό το ψάξιμο στα αρχεία για την προετοιμασία των φωτογραφιών της έκθεσης. Πολύ δύσκολα θα επέλεγα κάποιο πορτρέτο, ειδικά με φωτογραφικό κριτήριο ή χαρακτηρίζοντάς το σημαντικό, γιατί κοιτώντας πάλι όλες αυτές τις εικόνες δεν βλέπω φωτογραφίες αλλά ξαναθυμάμαι πρόσωπα και καταστάσεις, γέλια, ιστορίες, ανθρώπους που ξαναείδα μετά ή άλλους που δεν είναι πια στη ζωή.


• Το πορτρέτο έχει να κάνει κυρίως με την αλληλεπίδραση της στιγμής, είναι μια σχέση εμπιστοσύνης, για λίγα λεπτά μοιράζεστε έναν κοινό κόσμο. Μου αρέσουν οι φωτογραφίες όπου δεν διακρίνεται επιτήδευση, που μοιάζει να έχει αποτυπωθεί το φευγαλέο της στιγμής – ούτε πόζα του φωτογραφιζόμενου ούτε τεχνική επίδειξη των ικανοτήτων του φωτογράφου.

Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Μαρωνίτης, που μέναμε στην ίδια πολυκατοικία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Συνήθως δεν προετοιμάζομαι πριν, αν δεν γνωρίζω κάποιον θα διαβάσω σχετικά, αλλά μου αρέσει πολύ το απρόσμενο και η πρώτη εντύπωση, που είναι συνήθως και η σωστή. Την ώρα της φωτογράφισης, πέρα από ένα γενικό πλαίσιο, δεν μου αρέσει να δίνω οδηγίες, δεν θέλω να κουράζω και προσπαθώ να είμαι γρήγορος. Θα σταματήσω όταν νιώσω ότι το έχουμε ή αν νιώσω ότι ο άλλος δεν είναι πια εκεί. Προσπαθώ η μηχανή να είναι διακριτική και δίνω βάση κυρίως στην επαφή.


• Πέρα από ένα γρήγορο τσεκ κάποιες φορές, τη στιγμή της φωτογράφισης δεν κοιτώ τις φωτογραφίες στην κάμερα ούτε με απασχολεί κάτι περισσότερο από την πραγματικότητα που έχω μπροστά μου. Φεύγοντας, έχω τη γενική αίσθηση, αλλά πρέπει να δω τις εικόνες στον υπολογιστή με ηρεμία. Η διαλογή γίνεται άμεσα, την ίδια μέρα ή τις αμέσως επόμενες ώρες κι αυτό είναι αρκετά δύσκολο, γιατί δεν μεσολαβεί αρκετός χρόνος για να ξεχαστείς από αυτό που έζησες και να δεις ουδέτερα τις φωτογραφίες. Επιλέγω πρωτίστως με βάση το ένστικτο και την αίσθηση που σου μένει από την εικόνα, επίσης με βάση το άρθρο που πρέπει να εικονογραφηθεί. Η τελική επιλογή των εικόνων που θα δημοσιευτούν γίνεται βέβαια από την ομάδα της LiFO, που εμπιστεύομαι απόλυτα. Η τεχνική αρτιότητα της εικόνας με απασχολεί, αλλά δεν είναι προτεραιότητα στην επιλογή.


• Κατά καιρούς έχουμε κάνει πρόσωπα στο ξεκίνημά τους, ακόμα άγνωστα στο ευρύ κοινό, που μετά πέτυχαν, ή άλλους, ήδη διάσημους. Η προσέγγιση σε όλες τις περιπτώσεις είναι ίδια και αυτό εκτιμάται, πιστεύω. Η επαφή γενικότερα με τους ανθρώπους είναι ίδια από μεριάς μου.


• Ως επαγγελματίας φωτογραφίζω λίγα χρόνια, οπότε μεγάλες αλλαγές στα μέσα δεν έχω παρατηρήσει. Η ευκολία χρήσης του κινητού δεν παίζει ρόλο στο αν είναι καλή ή όχι μια φωτογραφία, η συσκευή είναι ένα εργαλείο που πρέπει να ξέρεις γιατί το χρησιμοποιείς. Το ίδιο ισχύει και για το φιλμ. Πολλοί δουλεύουν με φιλμ σήμερα και με το ψηφιακό, το οποίο υπερτερεί σε ταχύτητα και κόστος, ουσιαστικές διαφορές όμως δεν υπάρχουν. Φωτογραφίες και πορτρέτα μεγάλων φωτογράφων επιζούν στον χρόνο, ανεξαρτήτως των τάσεων της εποχής.

Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Ελένη Φουρέιρα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Τζίμης Πανούσης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Όταν φωτογραφίζεις, μπαίνεις αυτόματα σε μια συνθήκη, δεν μπορείς να διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση. Μόνη διαφορά, όταν πρόκειται για δουλειά, είναι ότι βγάζω περισσότερες φωτογραφίες για το αρχείο αλλά και για ασφάλεια.


• Δυσκολίες σίγουρα θα εμφανιστούν, αλλά, αν είσαι νηφάλιος και σε εγρήγορση, τα πάντα αντιμετωπίζονται – ιδιαίτερα προβλήματα δεν έχω συναντήσει. Σίγουρα κάποιες φωτογραφίες έχουν βγει πιο εύκολα από κάποιες άλλες. Ειδικά στις εξωτερικές φωτογραφίσεις μού αρέσει που όλα είναι τελείως ρευστά, το στοιχείο της έκπληξης είναι βασικός παράγοντας. Σημεία από τα οποία έχεις περάσει αμέτρητες φορές και δεν τα παρατηρείς, όταν φωτογραφίζεις εκεί, κάθε γωνιά τους μετατρέπεται σε σκηνικό. Υπάρχουν σημεία και δρόμοι που έχουμε φωτογραφίσει ξανά και ξανά, αλλά πάντα βρίσκεις μια καινούργια οπτική που διαφέρει από την προηγούμενη. Στους χώρους του Εθνικού έχουν γίνει πολλές φωτογραφίσεις. Ο Δημήτρης Μαυρίκιος και η Κάτια Δανδουλάκη φωτογραφήθηκαν στο ίδιο σημείο. Στην ίδια σκηνή κάποια άλλη φορά και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ενώ με την Έλλη Τρίγγου κινηθήκαμε περισσότερο στους βοηθητικούς χώρους του θεάτρου. Μου αρέσει που ανακαλύπτεις σημεία της πόλης όπου δεν έχεις πάει ποτέ, π.χ. η ιδέα της Αφροδίτης Παναγιωτάκου να πάμε στο τελεφερίκ του Λυκαβηττού, ή που με τον Αργυρή Πανταζάρα ανεβήκαμε στη στέγη του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Εξίσου μου αρέσουν και χώροι όπως οι κουζίνες των μεγάλων εστιατορίων αλλά και τα σπίτια που σου έχουν ανοίξει εγκάρδια όλοι αυτοί οι άνθρωποι. Κάποιες φορές, μια καλή φωτογραφία προκύπτει ή ανακαλύπτεις ένα σημείο που σώζει την κατάσταση. Με τον Μιχάλη Σαράντη βρεθήκαμε βράδυ, μετά την πρόβα, είδαμε μια ενδιαφέρουσα είσοδο πολυκατοικίας, μπήκαμε πιο πολύ διερευνητικά και, ευτυχώς, πετύχαμε τον ανελκυστήρα όπου έγινε η φωτογραφία. Σε συνεντεύξεις/φωτογραφίσεις που έχουν γίνει μετά τα μεσάνυχτα, όπως με την Ελένη Βιτάλη, σε μεγάλο ξενοδοχείο του κέντρου, αλλά και με τον Θέμη Αδαμαντίδη, η φωτογραφία βγήκε ενώ έπαιζε η εισαγωγή του τραγουδιού στην πίστα. Κατευθείαν μετά το κλικ ξεκίνησε να τραγουδά στο μικρόφωνο.

Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Με τον Μιχάλη Σαράντη βρεθήκαμε βράδυ, μετά την πρόβα, είδαμε μια ενδιαφέρουσα είσοδο πολυκατοικίας, μπήκαμε πιο πολύ διερευνητικά και, ευτυχώς, πετύχαμε τον ανελκυστήρα όπου έγινε η φωτογραφία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Δεν θα ξεχάσω τον Ακύλλα Καραζήση, οι φωτογραφίες του οποίου έγιναν σε έναν τοίχο της Κολοκοτρώνη μέσα σε λίγα λεπτά, τα στούντιο των Παναγιώτη Τέτση, Χρόνη Μπότσογλου, Γιώργου Ρόρρη, Γιάννη Ψυχοπαίδη, Μάκη Θεοφυλακτόπουλου και του Απόστολου Γεωργίου, την Ελένη Φιλίνη στο καμαρίνι της αλλά και στο άδειο πάρκινγκ όπου βγήκαμε μετά, τον φιλικό και γλυκό Γιάννη Σπανό ένα κρύο μεσημέρι στη Φωκίωνος, τη Λήδα Πρωτοψάλτη με τα κόκκινα στο θέατρο Στοά, τον κήπο και το σπίτι του Δήμου Θέου με τις στοίβες των βιβλίων, τον Μάνο Ελευθερίου στο σπίτι με κλειστά τα παντζούρια, γεμάτο βιβλιοθήκες και στο βάθος η Μαρία Κάλλας στη Μαντάμα Μπατερφλάι, τον Θάνο Σαμαρά να βουτά καταχείμωνο στην παγωμένη θάλασσα της Γλυφάδας, τη βόλτα με τον Πετρολούκα Χαλκιά στα πέριξ της Ομόνοιας, την κουλ Μιμή Ντενίση στο σπίτι της, τη Φουρέιρα στο Σύνταγμα και την παρέα κοριτσιών που όρμησε επάνω της μόλις την αντιλήφθηκαν, τον Τζίμη Πανούση, τους γείτονες στο Παγκράτι: τον Τίτο Πατρίκιο, τον οποίο βλέπω κάθε βδομάδα στο σούπερ-μάρκετ, τον αγαπημένο Βασίλη Παπαβασιλείου και τον Δημήτρη Μαρωνίτη, που μέναμε στην ίδια πολυκατοικία.


• Ήταν συγκινητικό το ψάξιμο στα αρχεία για την προετοιμασία των φωτογραφιών της έκθεσης. Πολύ δύσκολα θα επέλεγα κάποιο πορτρέτο, ειδικά με φωτογραφικό κριτήριο ή χαρακτηρίζοντάς το σημαντικό, γιατί κοιτώντας πάλι όλες αυτές τις εικόνες δεν βλέπω φωτογραφίες αλλά ξαναθυμάμαι πρόσωπα και καταστάσεις, γέλια, ιστορίες, ανθρώπους που ξαναείδα μετά ή άλλους που δεν είναι πια στη ζωή. Με συναισθηματικό κριτήριο θα έλεγα τον Νίκο Κούνδουρο. Ήταν ένα πρόσωπο που ανήκει στη δική μου μυθολογία και η γνωριμία όχι μόνο δεν ξεθώριασε αυτή την αίσθηση αλλά την έκανε ακόμα πιο έντονη.

Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Βόλτα με τον Πετρολούκα Χαλκιά στα πέριξ της Ομόνοιας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Με τον Αργυρή Πανταζάρα ανεβήκαμε στη στέγη του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Με τον Θάνο Σαμαρά να βουτά καταχείμωνο στην παγωμένη θάλασσα της Γλυφάδας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Η Λήδα Πρωτοψάλτη με τα κόκκινα στο θέατρο Στοά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Ο φιλικός και γλυκός Γιάννης Σπανός ένα κρύο μεσημέρι στη Φωκίωνος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Η Ελένη Βιτάλη, σε μεγάλο ξενοδοχείο του κέντρου, φωτογραφημένη μετά τα μεσάνυχτα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση» Facebook Twitter
Με την Έλλη Τρίγγου κινηθήκαμε περισσότερο στους βοηθητικούς χώρους του Εθνικού θεάτρου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Φωτογραφία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ανάμεσα στα πολλά φωτογραφικα πορτρέτα-διαμάντια, ξεχωρίζω αυτές με τον Πετρολουκα Χαλκία, εκεί που μπαίνει (η βγαίνει;) στο Ταξί, στην Ομόνοια μάλλον. Σπάνια εικόνα, πραγματικά εμπνευσμένη η αποτύπωση της παρουσίας αυτού του Καλιτεχνη στην καρδιά της Αθήνας.