Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter
2

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

[Από τον Δημήτρη Ρηγόπουλο / Φωτογραφίες: Γιώργης Γερόλυμπος]

 

Την Τετάρτη που μας πέρασε και στο πλαίσιο της τρίτης ομιλίας του κύκλου διαλέξεων που διοργανώνει η αρχιτεκτονική εταιρεία CFCOMPANY στο σαλόνι του Ιδρύματος Κατακουζηνού με βασικό θεματικό άξονα την Αρχιτεκτονική και την Πόλη, καλεσμένος ήταν ο αρχιτέκτονας Θεόδωρος Μαραβέλιας. Μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού ΚΠΙΣΝ Α.Ε. και διευθυντής του τεχνικού τμήματος του Ιδρύματος Νιάρχου, ο κ. Θ. Μαραβέλιας μίλησε για το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο αστικής ανάπλασης στη χώρας μας που είναι η κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φαληρικό Δέλτα. Και, πιστέψτε μας, δεν θα μπορούσε να υπάρξει πιο κατάλληλος άνθρωπος καθώς με μια ευρύτερη έννοια είναι ο άτυπος «εργοταξιάρχης» στην έκταση των 240 στρεμμάτων στο Νέο Φάληρο.

 

Το έργο περιλαμβάνει την ανέγερση των νέων εγκαταστάσεων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής καθώς και την διαμόρφωση χώρου πρασίνου υψηλών προδιαγραφών και έκτασης εφάμιλλης (αν όχι μεγαλύτερης) του Εθνικού Κήπου. Το σύνολο των παρεμβάσεων, προϋπολογισμού 566 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τα κυρίως κατασκευαστικά έργα ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2012 και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015, όταν το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα παραδώσει το ΚΠΙΣΝ στο ελληνικό Δημόσιο.

 

Με την ευκαιρία της ομιλίας παρουσιάζουμε μια νέα σειρά φωτογραφιών από το εργοτάξιο του Κέντρου Πολιτισμού (όλες με την υπογραφή του Γιώργη Γερόλυμπου) και σας ξεναγούμε σε ορισμένες, λιγότερο γνωστές τεχνικές λεπτομέρειες του σημαντικού αυτού έργου που αλλάζει τη σχέση της πόλης με το παραλιακό της μέτωπο.

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

Καθαρισμός της έκτασης – Ανακύκλωση

 

Το στάδιο των προκαταρκτικών εργασιών περιλάμβανε τον καθαρισμό και την απομάκρυνση από τον χώρο του μελλοντικού εργοταξίου μεγάλης ποσότητας οικιακών απορριμμάτων, που είχαν αποτεθεί κατά τις περασμένες δεκαετίες.

 

Κατά την ίδια περίοδο, πραγματοποιήθηκε και κατεδάφιση των παλαιών εγκαταστάσεων του ιππικού κέντρου, που προϋπήρχε στο χώρο. Όλα το υλικά από εκσκαφές και κατεδαφίσεις, που ήταν δυνατό να επαναχρησιμοποιηθούν στις νέες κατασκευές έχουν περισωθεί με κατάλληλη διαλογή και την επί τόπου χρήση τεχνικών θραύσης και κόσκινων και διατηρούνται αποθηκευμένα στον χώρο του έργου.

 

 

Η κατασκευή του «λόφου»

 

Παρ’ ότι μοιάζει μία απλή διαδικασία προσθήκης διαδοχικών στρώσεων εδάφους, στην πραγματικότητα η κατασκευή του τεχνητού Λόφου, ύφους 14 μέτρων η οποία ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο, είναι μία από τις πλέον ευαίσθητες και πολύπλοκες κατασκευαστικές εργασίες. Ο κεκλιμένος χώρος του Λόφου θα αναπτυχθεί, τελικά, σε ένα μεγάλο πάρκο, έναν από τους μεγαλύτερους φυτεμένους χώρους πρασίνου στην πόλη, ο οποίος θα εκτείνεται σε όλη την έκταση του Λόφου και πάνω από τις στέγες από σκυρόδεμα των όμορων κτιρίων, οι οποίες θα κατασκευαστούν σε συνέχεια του πάρκου και με την ίδια κλίση.

 

Το περιμετρικό σύστημα αντιστήριξης των εδαφών γύρω από τον Λόφο δεν αποτελείται από φέροντες τοίχους με οπλισμένο σκυρόδεμα. Χρησιμοποιείται σύγχρονη, οικολογική τεχνολογία, γνωστή ως «οπλισμένη γη» (reinforced earth), δηλαδή ένα φυσικό τοίχωμα από διαδοχικές στρώσεις αδρανών λατομείου με την παρεμβολή συνθετικών πλεγμάτων. Στην βάση του τοιχώματος από οπλισμένη γη έχουν εγκατασταθεί 3.500 πάσσαλοι από χαλίκι (υπόγειες λίθινες στήλες), οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν ως θεμελίωση για την οπλισμένη γη και να αποτρέπουν τη ρευστοποίηση του υπεδάφους κατά τη διάρκεια ισχυρής σεισμικής δραστηριότητας.

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter
 

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

Σεισμική μόνωση

 

Τα κτίρια της Λυρικής Σκηνής και της Βιβλιοθήκης θα εδράζονται πάνω σε σεισμικούς μονωτήρες. Πρόκειται για πρωτοποριακό εξοπλισμό, ειδικά σχεδιασμένο για τα συγκεκριμένα κτίρια, που εγκαθίσταται ανάμεσα στα κατακόρυφα φέροντα στοιχεία και τα θεμέλια των κτιρίων και απορροφά μεγάλο μέρος της σεισμικής ενέργειας πριν μεταφερθεί στην ανωδομή. Η σεισμική μόνωση, εκτός του ότι προσφέρει αυξημένη ασφάλεια στο φέροντα οργανισμό, μειώνει επίσης τις μετακινήσεις λόγω σεισμού, προστατεύοντας από ζημιές και τα μη φέροντα τμήματα, όπως τα αρχιτεκτονικά στοιχεία, τα ευαίσθητα ηλεκτρομηχανολογικά δίκτυα και τον εξοπλισμό των κτιρίων.

 

Πρόκειται για υπερσύγχρονο μηχανικό εξοπλισμό, ο οποίος τοποθετείται στην βάση των κατακόρυφων φερόντων στοιχείων των κτιρίων για την απορρόφηση της σεισμικής ενέργειας. Κάθε τύπος-μέγεθος μονωτήρα υποβάλλεται σε δυναμική δοκιμή πλήρους κλίμακας σε εξειδικευμένες εγκαταστάσεις δοκιμών στο εξωτερικό (Πανεπιστήμιο της Παβίας). Οι επιτυχημένες δοκιμές αποτελούν προϋπόθεση για τη διασφάλιση της πιστοποίησης CE από ανεξάρτητη αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

 

Τα δέντρα του (μελλοντικού) πάρκου

 

Εκτεταμένοι χώροι εκατοντάδων στρεμμάτων πρασίνου με χιλιάδες δένδρα και θάμνους προβλέπεται να δημιουργηθούν στην μεγαλύτερη έκταση του έργου. Παράλληλα, τα δέντρα που προϋπήρχαν στο χώρο προστατεύονται με κατάλληλα μέσα από τις επιπτώσεις των κατασκευαστικών εργασιών.

 

Περισσότερα από 1.100 τεμάχια από διάφορα είδη δέντρων έχουν επιλεγεί προσεκτικά από διάφορα φυτώρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό με βάση την σχετική μελέτη φύτευσης. Τα δέντρα αυτά έχουν επισημανθεί με χρήση αναγνωριστικών ετικετών και έχουν μεταφερθεί σε ειδικά διαμορφωμένη μονάδα διαχείρισης δέντρων στην Τραγάνα Βοιωτίας, όπου θα παραμείνουν και θα εγκλιματισθούν πριν τη μεταφορά και τη φύτευσή τους στην τελική τους θέση στο χώρο του έργου.

 

 

Η πεζογέφυρα

 

Οι κατασκευαστικές εργασίες εκτείνονται και σε τμήμα της υφιστάμενης σύνδεσης της αστικής περιοχής με το θαλάσσιο μέτωπο (εσπλανάδα). Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής και των επισκεπτών, κατασκευάστηκε παράλληλη πεζογέφυρα, που αποκαθιστά την ομαλή πρόσβαση στη θάλασσα κατά την περίοδο της κατασκευής του έργου.

 

 

Το «δάσος» από τους γερανούς

 

Στην παρούσα φάση του έργου, οι ανάγκες της κατασκευής εξυπηρετούνται από περισσότερα από 100 ειδικά μηχανήματα, ανυψωτικά, εκσκαφείς και ειδικά οχήματα συμπεριλαμβανομένων και 10 οικοδομικών γερανών με επικαλυπτόμενες ακτίνες δράσης. Ο όγκος και η πολυπλοκότητα των καθημερινών εργασιών καθιστούν το ΚΠΙΣΝ το πλέον απαιτητικό εργοτάξιο στην Ελλάδα. Το απασχολούμενο προσωπικό προσεγγίζει επί του παρόντος τα 600 άτομα και σύντομα θα υπερβεί τα 1.500. Οι συνθήκες αυτές επέβαλλαν, για λόγους ασφαλείας, την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος με ειδικό λογισμικό για το έργο, που ελέγχει και καταγράφει όλες τις κινήσεις των οικοδομικών γερανών, με σκοπό την αποτροπή μέσω αυτόματης πέδησης ενδεχομένων συγκρούσεων ή άλλων ατυχημάτων. Αυτή είναι η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο σύστημα εγκαθίσταται σε ελληνικό εργοτάξιο.

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

 

Ταξίδι στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Αθήνας Facebook Twitter

Φωτογραφία
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
μου λυσατε μια μεγαλη απορια..καθε μερα περναω απο κει και συνεχεια αναρωτιωμουν τι χτιζουν και χρειαζονται 10 οικοδομικους γερανους?παρολαυτα μου κανε εντυπωση οι δαπανες ποσο καλα υπολογισμενες ειναι αξιοποιωντας μεχρι και το τελευταιο σκουπιδι παντα σε σχεση με κατασκευες του δημοσιου οπου τα χρηματα ρεουν με τη σεσουλα..