7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter
«Πέρσες» Τραγωδία του Αισχύλου, σκηνοθεσία Κάρολος Κουν, σκηνικά-κοστούμια Γιάννης Τσαρούχης, μουσική Γιάννης Χρήστου. Χορός περσών γερόντων (Φεστιβάλ Αθηνών, Θέατρο Τέχνης, 21,24 & 25/8/1965)
0

 

Ξεφυλλίζω μερικά παλαιά προγράμματα-βιβλία του Φεστιβάλ Αθηνών (από τα χρόνια του ’60 και του ’70) και μένω άναυδος από το γενικότερο βάρος του έντυπου υλικού – την αισθητική και την πληροφορία του. Απίθανες φωτογραφίες, ωραιότατα κείμενα, ύλη πολλή και ενδιαφέρουσα για το πνεύμα και το μάτι. Τι να πει κανείς, όταν ακόμη και οι διαφημίσεις των εταιρειών και των προϊόντων της εποχής είχαν νόημα;

Δεν ξέρω αν τυπώνονται σήμερα τόσο αναλυτικά προγράμματα (ο τόμος για το 1967 έχει 212 σελίδες!), εκείνο που ξέρω είναι πως το Φεστιβάλ διέπρεπε, ιδίως στα sixties, καταφέρνοντας να «κλείσει» για την Ελλάδα πολύ μεγάλα ονόματα. Με τον ΕΟΤ να κάνει τρομερή δουλειά σε όλα τα επίπεδα (θυμηθείτε μόνο τις αφίσες του Βακιρτζή και του Κάραμποτ), το Φεστιβάλ Αθηνών έλαμπε παντοιοτρόπως, προβάλλοντας μια μεγαλειώδη εικόνα, και μάλιστα άνευ καλλιτεχνικού διευθυντή.

Δείτε μερικές από τις εκδηλώσεις εκείνων των χρόνων…

1963

(24 Ιουλίου – 22 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Το τετραήμερο 6-9 Σεπτεμβρίου του 1963 εμφανίζεται στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού η Φιλαρμονική Ορχήστρα Βιέννης, υπό την διεύθυνση του Herbert Von Karajan. Σολίστες οι: Pierre Fournier βιολοντσέλο, Christian Ferras βιολί και Sviatoslav Richter πιάνο. Τα ονόματα προκαλούσαν και προκαλούν δέος.

1964

(23 Ιουλίου – 21 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Στις 23, 24, 26 και 28 Ιουλίου εμφανίζονται στο Ηρώδειο τα Μπαλέτα του 20ου Αιώνος του Maurice Béjart. Παρουσιάζονται τα μπαλέτα «Ορφεύς» με musique concrète του Pierre Henry, “Fiesta” βασισμένο σε μεξικάνικη λαϊκή μουσική, «Προμηθεύς» σε μουσική Maurice Ohana, «Κοντσέρτο» σε μουσική Darius Milhaud και «Μπολερό» σε μουσική Maurice Ravel.

1965

(1 Ιουλίου – 26 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Στις 21, 24 και 25 Αυγούστου το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν παρουσιάζει στο Ηρώδειο μία από τις πιο θρυλικές παραστάσεις αρχαίου δράματος που ανέβηκαν ποτέ, τους «Πέρσες» του Αισχύλου, με τα σκηνικά-κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη και την συγκλονιστική μουσική του Γιάννη Χρήστου. Το κινηματογραφημένο απόσπασμα του Μίμη Κουγιουμτζή που έχει διασωθεί, με το Χορό των Γερόντων να οδύρεται για την ταπείνωση και τον εξολοθρεμό του περσικού στρατού (μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας) είναι ανατριχιαστικό. Δείτε το βίντεο από το 3:35, έως το 4:20. Σαράντα πέντε δευτερόλεπτα που κόβουν την ανάσα…

1966

(1 Ιουλίου – 25 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 1966 αναγράφεται πως την 27η Ιουλίου θα εμφανίζονταν στο Ηρώδειο η Elizabeth Taylor με τον Richard Burton. Τους ηθοποιούς, που θα πρότειναν ένα πρόγραμμα ποίησης και πρόζας, θα παρουσίαζε ο Μιχάλης Κακογιάννης.

1967

(17 Ιουνίου – 24 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Το γεγονός εκείνου του Φεστιβάλ, που συνέπιπτε δυστυχώς με το πρώτο καλοκαίρι της δικτατορίας, ήταν η εμφάνιση του κορυφαίου σαξοφωνίστα της τζαζ Stan Getz στην Αθήνα. Ο Stan Getz θα εμφανιζόταν στο Θέατρο Λυκαβηττού τις 10,14 και 16 Ιουλίου και στη Στοά του Αττάλου τις 11, 13 και 15 Ιουλίου. Δίπλα του ο νεαρός τότε Chick Corea(!) πιάνο, ο Walter Booker μπάσο και ο Roy Haynes κρουστά.

1972

(23 Ιουνίου – 10 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Συγκριτικώς η εμφάνιση των Μπαλέτων της Όπερας του Βερολίνου ήταν το high-light του προγράμματος του ’72 (που δεν είχε πια την αίγλη των sixties). Θα παρουσιάζονταν τα μπαλέτα «Τσαϊκόφσκυ- Κοντσέρτο» σε μουσική Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκυ και χορογραφία George Balanchine, «Τέσσερις Ιδιοσυγκρασίες» σε μουσική Paul Hindemith και χορογραφία George Balanchine και “Carmina Burana” σε μουσική Carl Orff και χορογραφία Peter Darrel.

1975

(6 Ιουλίου – 14 Σεπτεμβρίου)

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Τo Φεστιβάλ Αθηνών του 1975 ήταν επί της ουσίας το πρώτο της Μεταπολίτευσης, επειδή όλα τα ονόματα είχαν «κλείσει» μετά το καλοκαίρι του ’74. Σχετικώς χαμηλοί κι εδώ οι τόνοι. Το «όνομα» της διοργάνωσης ήταν Τα Μπαλέτα του Θεάτρου Στανισλάβσκυ της Μόσχας, που χόρεψαν την Λίμνη των Κύκνων (Π.Ι. Τσαϊκόφσκυ), το Γκαγιανέ (του Αράμ Χατσατουριάν), την Στραουσιάνα (του Johann Strauss II) και τις Παραλλαγές Μπιζέ (του Georges Bizet). 

7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter
7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter
7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter
7 ιστορικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών από τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 που προκαλούν δέος Facebook Twitter

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ