90 χρόνια Martha Graham Dance Company

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
0

Μία από τις ιστορικότερες ομάδες χορού του κόσμου, η Martha Graham Dance Company, γιορτάζει την 90ή επέτειό της και ετοιμάζεται για το μέλλον με τη βοήθεια της διαδικτυακής καμπάνιας «The Next 90!», μέσω της οποίας έχει συγκεντρώσει σχεδόν τα 30.000 δολάρια του αρχικού στόχου. «Κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ ποια ταυτότητα θα είχαμε χωρίς τη Μάρθα Γκράχαμ» λέει η Janet Eilber, καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας. «Ξεκινήσαμε δίνοντας προτεραιότητα στην πρόσβαση του κοινού και ψάχνοντας τον τρόπο παρουσίασης των νέων κλασικών έργων του σύγχρονου χορού, ώστε να είναι θελκτικά» λέει η Eilber. «Γι' αυτό αναζητήσαμε συνεργάτες που θα μας πρόσφεραν μια διαφορετική οπτική και η πλατφόρμα "Kickstarter" είναι το τέλειο μέσο για να προσελκύσεις τους ανθρώπους online, για να συνδεθούν όχι μόνο με τα ίδια τα έργα και την ιστορική τους σημασία αλλά και με την κληρονομιά που άφησε η Μάρθα όσον αφορά το μέλλον και την καινοτομία. Το μέσο είναι το μήνυμα» συμπληρώνει. 

 

 Δεν είναι η πρώτη φορά που η ομάδα καταφεύγει στο Διαδίκτυο για τη συγκέντρωση χρημάτων, καθώς αυτή είναι η τρίτη επιτυχημένη καμπάνια τους. Αυτήν τη φορά, όμως, αποφάσισαν να δώσουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κίνητρο στους δωρητές ποσών που ξεπερνούν τα 250 δολάρια: εκτυπώσεις φωτογραφιών από το αρχείο της ομάδας, οι οποίες για πρώτη φορά εμφανίζονται στη δημοσιότητα και η ηλικία τους ξεπερνά τα πενήντα χρόνια.

 

 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Ήταν για τον χορό  ό,τι ο Πικάσο για τη ζωγραφική και ο Στραβίνσκι για τη μουσική.

Τις φωτογραφίες ανακάλυψαν μέσα στο 2015, κατά τη διάρκεια μιας συντονισμένης προσπάθειας οργάνωσης του τεράστιου αρχείου, με σκοπό την ψηφιοποίησή του. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται σπάνιες φωτογραφίες που δείχνουν τη Μάρθα Γκράχαμ να χορεύει με τον μέλλοντα, τότε, σύζυγό της, Erick Hawkins, το «Νυχτερινό Ταξίδι», καθώς και φωτογραφίες από τα αυθεντικά σκηνικά του σπουδαίου Αμερικανο-ιάπωνα γλύπτη, αρχιτέκτονα και σχεδιαστή, Ισάμου Νογκούτσι, για μπαλέτα της Γκράχαμ. Οι φωτογραφίες αυτές, μάλιστα, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη αξία, μια και τα πρωτότυπα σκηνικά έπαθαν ανεπανόρθωτες ζημιές κατά τη διάρκεια του τυφώνα Σάντι, το 2012. «Υπάρχουν τόσο πολλά στρώματα Ιστορίας και λεπτομέρειες άμεσα συνυφασμένες με τον τρόπο που μπορούμε να αναπαραγάγουμε τα έργα αυτά. Αλλά δεν αρκεί η αναπαραγωγή, όπως θα αρκούσε το να καθαρίσουμε την οροφή της Καπέλα Σιξτίνα για να τη δούμε ευκρινέστερα. Πρέπει πραγματικά να τα ξαναζωντανέψουμε με όλες τους τις λεπτομέρειες, οι οποίες βρίσκονται σε αυτές τις φωτογραφίες» λέει η Eilber.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Mάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο Bennington College (Kneeling), 1938... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

«Το κέντρο της σκηνής είναι όπου βρίσκομαι εγώ» είπε κάποτε η Μάρθα Γκράχαμ και πολλοί θα σκεφτούν ότι η φράση αυτή κρύβει υπερβολική έπαρση. Ποια ήταν, όμως, η γυναίκα που το 1998 το περιοδικό TIME ανακήρυξε χορεύτρια του αιώνα; Γεννήθηκε το 1896 σε μια μικρή πόλη έξω από το Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια και επηρεάστηκε σημαντικά από τον ψυχολόγο πατέρα της, που έδινε ιδιαίτερη σημασία στη «γλώσσα του σώματος». «Η κίνηση δεν λέει ποτέ ψέματα» ήταν το μότο του, φράση που η Μάρθα χρησιμοποιούσε σε όλη της τη ζωή. Σε ηλικία 17 ετών παρακολούθησε ένα ρεσιτάλ της πρωτοποριακής χορεύτριας της εποχής Ρουθ Σεντ Ντένις στο Λος Άντζελες και λίγα χρόνια αργότερα γράφτηκε στη σχολή της, για να γίνει σύντομα μία από τις πιο γνωστές χορεύτριες του συγκροτήματος. Το 1923 αναζητά την τύχη της στη Νέα Υόρκη και το 1926 ιδρύει τη δική της ομάδα. Μέσα σε λίγα χρόνια αρχίζει να διαμορφώνει τη δική της χορευτική ταυτότητα. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι η έκφραση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, η διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής. Οι κινήσεις της είναι εντελώς διαφορετικές απ' ό,τι είχε προηγηθεί έως τότε – είναι κοφτές, δυνατές και βίαιες, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να κατηγορηθεί από πολλούς για τον «άσχημο» χορό της.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Lamentation (1935)... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

Με τα «Πρωτόγονα Μυστήρια» (1931) κερδίζει την προσοχή κοινού και κριτικών σε όλο τον κόσμο, εστιάζοντας στην ψυχολογική αξία των αρχέγονων ιεροτελεστιών. Η ελληνική μυθολογία την εμπνέει και έπειτα από μια σειρά έργων με ηρωίδες τη Μήδεια, την Ιοκάστη, την Άλκηστη, τη Φαίδρα και την Αριάδνη, η Μάρθα Γκράχαμ χορογραφεί το αριστούργημά της, την «Κλυταιμνήστρα» (1958), έργο στο οποίο κρατάει τον ομώνυμο ρόλο. Πρόκειται για το πρώτο χορόδραμα σύγχρονης κινησιολογίας σε δύο πράξεις, με πρόλογο και επίλογο: ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα βάθη της αυτοανακάλυψης. Στο επίκεντρο όλων της των έργων βρίσκεται ο βαθύτερος εσωτερικός πλούτος που ψάχνει τρόπο να εξωτερικευθεί, ενώ, εκτός από την ελληνική μυθολογία, την εμπνέουν η θρησκεία, η ζωγραφική και η καθημερινή ζωή. Το 1970, σε ηλικία 74 ετών, αποσύρεται από τον χορό, πίνει, παθαίνει κατάθλιψη και κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Ωστόσο, το 1972 καταφέρνει να ξεπεράσει τα προβλήματά της και επιστρέφει στην ενεργό δράση, ανασυντάσσοντας την ομάδα της. Πεθαίνει το 1991 σε ηλικία 96 ετών, αφήνοντας πίσω της μια σχολή που γέννησε και ανέθρεψε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χορού.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Μάρθα Γκράχαμ στο Νυχτερινό Ταξίδι. Φωτογραφίες: Angus McBean/ Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Σε αυτήν οφείλεται η σύγκριση της επιρροής της στον χορό με εκείνη του Πικάσο στη ζωγραφική και του Στραβίνσκι στη μουσική. «Πώς θέλετε να σας θυμούνται, ως χορεύτρια ή ως χορογράφο;» τη ρώτησαν κάποτε. «Ως χορεύτρια» απάντησε εκείνη. Η επιθυμία της μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε, μια και η χορογράφος επισκίασε τη χορεύτρια, η ομάδα της όμως κατάφερε να συμπληρώσει ενενήντα χρόνια λαμπρής πορείας και ετοιμάζεται για τα επόμενα ενενήντα.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο μπαλέτο "Άνοιξη στα Απαλάχια" του Κόπλαντ. Φωτ.: Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ στο Cave of the Heart... Φωτ.: Αγνώστου/ Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Γουορχολική φάση: Η Γκράχαμ με την Λάιζα Μινέλι γιορτάζει τα γενέθλιά της στο Studio 54.. Δεξιά, φωτογραφημένη από τον Γουόρχολ στο Factoty.... Kάτω: απαθανατισμένη από τον Γουόρχολ
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ από τον Άντι Γουόρχολ Πηγή: www.lifo.gr
 
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Ομάδα της Γκράχαμ όπως εφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, επί Γιώργου Λούκου

 


THE NEXT 90!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ