ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

90 χρόνια Martha Graham Dance Company

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
0

Μία από τις ιστορικότερες ομάδες χορού του κόσμου, η Martha Graham Dance Company, γιορτάζει την 90ή επέτειό της και ετοιμάζεται για το μέλλον με τη βοήθεια της διαδικτυακής καμπάνιας «The Next 90!», μέσω της οποίας έχει συγκεντρώσει σχεδόν τα 30.000 δολάρια του αρχικού στόχου. «Κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ ποια ταυτότητα θα είχαμε χωρίς τη Μάρθα Γκράχαμ» λέει η Janet Eilber, καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας. «Ξεκινήσαμε δίνοντας προτεραιότητα στην πρόσβαση του κοινού και ψάχνοντας τον τρόπο παρουσίασης των νέων κλασικών έργων του σύγχρονου χορού, ώστε να είναι θελκτικά» λέει η Eilber. «Γι' αυτό αναζητήσαμε συνεργάτες που θα μας πρόσφεραν μια διαφορετική οπτική και η πλατφόρμα "Kickstarter" είναι το τέλειο μέσο για να προσελκύσεις τους ανθρώπους online, για να συνδεθούν όχι μόνο με τα ίδια τα έργα και την ιστορική τους σημασία αλλά και με την κληρονομιά που άφησε η Μάρθα όσον αφορά το μέλλον και την καινοτομία. Το μέσο είναι το μήνυμα» συμπληρώνει. 

 

 Δεν είναι η πρώτη φορά που η ομάδα καταφεύγει στο Διαδίκτυο για τη συγκέντρωση χρημάτων, καθώς αυτή είναι η τρίτη επιτυχημένη καμπάνια τους. Αυτήν τη φορά, όμως, αποφάσισαν να δώσουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κίνητρο στους δωρητές ποσών που ξεπερνούν τα 250 δολάρια: εκτυπώσεις φωτογραφιών από το αρχείο της ομάδας, οι οποίες για πρώτη φορά εμφανίζονται στη δημοσιότητα και η ηλικία τους ξεπερνά τα πενήντα χρόνια.

 

 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Ήταν για τον χορό  ό,τι ο Πικάσο για τη ζωγραφική και ο Στραβίνσκι για τη μουσική.

Τις φωτογραφίες ανακάλυψαν μέσα στο 2015, κατά τη διάρκεια μιας συντονισμένης προσπάθειας οργάνωσης του τεράστιου αρχείου, με σκοπό την ψηφιοποίησή του. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται σπάνιες φωτογραφίες που δείχνουν τη Μάρθα Γκράχαμ να χορεύει με τον μέλλοντα, τότε, σύζυγό της, Erick Hawkins, το «Νυχτερινό Ταξίδι», καθώς και φωτογραφίες από τα αυθεντικά σκηνικά του σπουδαίου Αμερικανο-ιάπωνα γλύπτη, αρχιτέκτονα και σχεδιαστή, Ισάμου Νογκούτσι, για μπαλέτα της Γκράχαμ. Οι φωτογραφίες αυτές, μάλιστα, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη αξία, μια και τα πρωτότυπα σκηνικά έπαθαν ανεπανόρθωτες ζημιές κατά τη διάρκεια του τυφώνα Σάντι, το 2012. «Υπάρχουν τόσο πολλά στρώματα Ιστορίας και λεπτομέρειες άμεσα συνυφασμένες με τον τρόπο που μπορούμε να αναπαραγάγουμε τα έργα αυτά. Αλλά δεν αρκεί η αναπαραγωγή, όπως θα αρκούσε το να καθαρίσουμε την οροφή της Καπέλα Σιξτίνα για να τη δούμε ευκρινέστερα. Πρέπει πραγματικά να τα ξαναζωντανέψουμε με όλες τους τις λεπτομέρειες, οι οποίες βρίσκονται σε αυτές τις φωτογραφίες» λέει η Eilber.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Mάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο Bennington College (Kneeling), 1938... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

«Το κέντρο της σκηνής είναι όπου βρίσκομαι εγώ» είπε κάποτε η Μάρθα Γκράχαμ και πολλοί θα σκεφτούν ότι η φράση αυτή κρύβει υπερβολική έπαρση. Ποια ήταν, όμως, η γυναίκα που το 1998 το περιοδικό TIME ανακήρυξε χορεύτρια του αιώνα; Γεννήθηκε το 1896 σε μια μικρή πόλη έξω από το Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια και επηρεάστηκε σημαντικά από τον ψυχολόγο πατέρα της, που έδινε ιδιαίτερη σημασία στη «γλώσσα του σώματος». «Η κίνηση δεν λέει ποτέ ψέματα» ήταν το μότο του, φράση που η Μάρθα χρησιμοποιούσε σε όλη της τη ζωή. Σε ηλικία 17 ετών παρακολούθησε ένα ρεσιτάλ της πρωτοποριακής χορεύτριας της εποχής Ρουθ Σεντ Ντένις στο Λος Άντζελες και λίγα χρόνια αργότερα γράφτηκε στη σχολή της, για να γίνει σύντομα μία από τις πιο γνωστές χορεύτριες του συγκροτήματος. Το 1923 αναζητά την τύχη της στη Νέα Υόρκη και το 1926 ιδρύει τη δική της ομάδα. Μέσα σε λίγα χρόνια αρχίζει να διαμορφώνει τη δική της χορευτική ταυτότητα. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι η έκφραση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, η διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής. Οι κινήσεις της είναι εντελώς διαφορετικές απ' ό,τι είχε προηγηθεί έως τότε – είναι κοφτές, δυνατές και βίαιες, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να κατηγορηθεί από πολλούς για τον «άσχημο» χορό της.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Lamentation (1935)... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

Με τα «Πρωτόγονα Μυστήρια» (1931) κερδίζει την προσοχή κοινού και κριτικών σε όλο τον κόσμο, εστιάζοντας στην ψυχολογική αξία των αρχέγονων ιεροτελεστιών. Η ελληνική μυθολογία την εμπνέει και έπειτα από μια σειρά έργων με ηρωίδες τη Μήδεια, την Ιοκάστη, την Άλκηστη, τη Φαίδρα και την Αριάδνη, η Μάρθα Γκράχαμ χορογραφεί το αριστούργημά της, την «Κλυταιμνήστρα» (1958), έργο στο οποίο κρατάει τον ομώνυμο ρόλο. Πρόκειται για το πρώτο χορόδραμα σύγχρονης κινησιολογίας σε δύο πράξεις, με πρόλογο και επίλογο: ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα βάθη της αυτοανακάλυψης. Στο επίκεντρο όλων της των έργων βρίσκεται ο βαθύτερος εσωτερικός πλούτος που ψάχνει τρόπο να εξωτερικευθεί, ενώ, εκτός από την ελληνική μυθολογία, την εμπνέουν η θρησκεία, η ζωγραφική και η καθημερινή ζωή. Το 1970, σε ηλικία 74 ετών, αποσύρεται από τον χορό, πίνει, παθαίνει κατάθλιψη και κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Ωστόσο, το 1972 καταφέρνει να ξεπεράσει τα προβλήματά της και επιστρέφει στην ενεργό δράση, ανασυντάσσοντας την ομάδα της. Πεθαίνει το 1991 σε ηλικία 96 ετών, αφήνοντας πίσω της μια σχολή που γέννησε και ανέθρεψε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χορού.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Μάρθα Γκράχαμ στο Νυχτερινό Ταξίδι. Φωτογραφίες: Angus McBean/ Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Σε αυτήν οφείλεται η σύγκριση της επιρροής της στον χορό με εκείνη του Πικάσο στη ζωγραφική και του Στραβίνσκι στη μουσική. «Πώς θέλετε να σας θυμούνται, ως χορεύτρια ή ως χορογράφο;» τη ρώτησαν κάποτε. «Ως χορεύτρια» απάντησε εκείνη. Η επιθυμία της μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε, μια και η χορογράφος επισκίασε τη χορεύτρια, η ομάδα της όμως κατάφερε να συμπληρώσει ενενήντα χρόνια λαμπρής πορείας και ετοιμάζεται για τα επόμενα ενενήντα.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο μπαλέτο "Άνοιξη στα Απαλάχια" του Κόπλαντ. Φωτ.: Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ στο Cave of the Heart... Φωτ.: Αγνώστου/ Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Γουορχολική φάση: Η Γκράχαμ με την Λάιζα Μινέλι γιορτάζει τα γενέθλιά της στο Studio 54.. Δεξιά, φωτογραφημένη από τον Γουόρχολ στο Factoty.... Kάτω: απαθανατισμένη από τον Γουόρχολ
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ από τον Άντι Γουόρχολ Πηγή: www.lifo.gr
 
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Ομάδα της Γκράχαμ όπως εφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, επί Γιώργου Λούκου

 


THE NEXT 90!

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ