Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ

Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ Facebook Twitter
1

Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ Facebook Twitter
Ως τέχνη λόγου, καταρχάς, το θέατρο ανέκαθεν αρεσκόταν να ασχολείταιμε ό,τι το απαρτίζει, ως έννοια και πράξη. Ή ως μέσο αυτοπροσδιορισμού διά της σάτιρας και της παρωδίας – ήδη στον Αριστοφάνη οι μεγάλοι ποιητές της τραγωδίας και τα έργα τους γίνονται αντικείμενο σπουδής μέσω του ανατρεπτικού πρίσματος της κωμωδίας. Στο σύγχρονο θέατρο η ίδια η διαδικασία παραγωγής της θεατρικής πράξης γίνεται το χωροχρονικό πλαίσιο εξέλιξης ολόκληρων έργων. Η σχέση πραγματικότητας/αναπαράστασης, ο διχασμός του ηθοποιού μεταξύ αυτού που είναι και αυτού που υποδύεται, οι κατοπτρισμοί πλατείας/σκηνής, η πολυπλοκότητα του φαινομένου της πρόσληψης, αποτελούν ζητήματα διαρκούς ισχύος για συγγραφείς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες. Συμβαίνει, ωστόσο, να αφορούν και τους θεατές, τουλάχιστον όσους έχουν προβληματιστεί πάνω στη φράση «όλος ο κόσμος μια σκηνή», που έχουν εννοήσει, με άλλα λόγια, ότι η θεατρικότητα είναι όρος της ίδιας της ύπαρξης.

Το θέατρο εν θεάτρω, ως εγκιβωτισμένη σκηνή ή ως «θέμα» ολόκληρου έργου, εκτιμάται από τους ανθρώπους του θεάτρου και τους θεατές και για έναν ακόμα λόγο: έχει υψηλή θεατρική αξία, αφού καθιστά το θέαμα, θέαμα. Η αυλαία σηκώνεται και, ως εκ θαύματος, εμφανίζεται μια σκηνή μέσα στη σκηνή! Αυτή η διπλή διαμεσολάβηση μπορεί να λειτουργήσει με δύο τρόπους: είτε ως εγγύηση απορρόφησης των θεατών στη σκηνική σύμβαση βύθισης στην ψευδαίσθηση, είτε ως μέθοδος κριτικής αποστασιοποίησης. Στη δεύτερη περίπτωση το ζητούμενο είναι να φανεί εξαρχής το «ψευδές» της αναπαράστασης, ώστε να εμποδιστεί η ταύτιση και το κοινό να σταθεί κριτικά στο θέαμα.

Η παράσταση Ωραίοι σαν Βερολινέζοι της oμάδας Per-Theater-Formance στο Bios φέρνει, θα μπορούσε να πει κανείς, αυτήν τη μακρά «παράδοση» στη μεταμοντερνιστική συνθήκη. Ο Δημήτρης Τσιάμης και οι υπόλοιποι συντελεστές της συγκεντρώνουν και παρουσιάζουν τα κλισέ της σύγχρονης σκηνικής πράξης σε μια περφόρμανς που εκ των πραγμάτων θίγει τις κρίσιμες στις τέχνες γενικώς, και στο θέατρο ειδικώς, έννοιες της αυθεντικότητας, της επίδρασης και της αντιγραφής. Και είναι τουλάχιστον αισιόδοξη η διαπίστωση ότι νέοι δημιουργοί της ελληνικής σκηνής τολμούν να σταθούν κριτικά και να θέσουν υπό το φως των προβολέων τρόπους που υιοθετούνται χωρίς δεύτερη σκέψη από εγχώριες ομάδες ως αιχμή της πιο προχωρημένης και αυθεντικής θεατρικής έκφρασης στην Ευρώπη, και δη στη Γερμανία, που διεκδικεί, εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον, τον πρώτο λόγο στο τι μπορεί να θεωρείται μοντέρνο σήμερα.

Εξού και ο τίτλος της παράστασης, Ωραίοι σαν Βερολινέζοι, που αποτυπώνει καίρια το σατιρικό πνεύμα της σκηνικής δράσης. Τέσσερις ηθοποιοί αναλαμβάνουν να μας μυήσουν στον κόσμο του «σκηνοθέτη και θεωρητικού του θεάτρου Γιόζεφ Μποκουσλάου Έσιλκ» (το επώνυμο είναι αναγραμματισμός της λέξης «κλισέ»), του εισηγητή του «θεάτρου του μικροφώνου». Ξεκινώντας από τη λαίλαπα των μικροφώνων (στις μέρες μας, πράγματι, μια παράσταση δεν μπορεί να θεωρείται προχωρημένη, αν οι ηθοποιοί δεν χρησιμοποιούν ένα ή περισσότερα μικρόφωνα), η Μάγια Ανδρέου, η Κατερίνα Βούρτση, ο Δημήτρης Καινός και ο Δημήτρης Τσιάμης θα σχολιάσουν ένα πλήθος «ιδεών» που επαναλαμβάνονται από τη μία παράσταση στην άλλη (τον αργό ή πολύ γρήγορο ρυθμό ομιλίας, το να μιλούν όλοι οι ηθοποιοί μαζί, το γυμνό σώμα που πασαλείβεται με διάφορες αηδείς ρευστές ουσίες κ.ο.κ.)

Η παράσταση εκθέτει, δεν σχολιάζει. Η διάθεση είναι σαφώς σατιρική και δηκτική, αλλά με τρόπο φιλικό. Ο Δημήτρης Τσιάμης και η Per-Theater-Formance απευθύνονται στον χώρο τους, στους νέους καλλιτέχνες που, σαν τους ίδιους, αναζητούν τους τρόπους με τους οποίους θα προχωρήσουν την τέχνη τους.

Ας αντιμετωπίσουμε, μοιάζει να λέει, κατά πρόσωπο τις επιλογές μας. Μπορεί η ευκολία και η άκοπη αναπαραγωγή να είναι καινοτόμα και αιρετική; Μπορεί η τυποποίηση να υπηρετεί ένα ουσιαστικά μοντέρνο θέατρο; Για πόσο ακόμα μπορεί το θέατρο να επιδιώκει αφύπνιση κι εγρήγορση του κοινού μέσω της αισθητικής της ασχήμιας και της νοσηρότητας;

Ακόμα κι αυτή συνηθίζεται – ούτε σοκάρει ούτε «προβληματίζει» πια. Στο Ωραίοι σαν Βερολινέζοι τίθενται σοβαρά ερωτήματα που αφορούν το εδώ και το τώρα της σκηνικής τέχνης, στο πλαίσιο μιας realtime και σε εξέλιξη συζήτησης για σύγχρονα όρια και αδιέξοδα. Το αυτοκριτικό χιούμορ και η συνολική διαχείριση (κείμενο κι ερμηνεία) καθιστούν την παράσταση ένα πολύ εύστοχο και διασκεδαστικό σκηνικό σχόλιο, που απευθύνεται στους ίδιους τους ανθρώπους του θεάτρου και στο μέρος του κοινού που παρακολουθεί παραστάσεις ομάδων με ανανεωτικές φιλοδοξίες και συνήθως παρωχημένα, ολίγιστα αποτελέσματα.

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια