Αναζητώντας το duende

Αναζητώντας το duende Facebook Twitter
0
Κάθε Παρασκευή και Σάββατο εμφανίζεστε μαζί με τον κιθαρίστα Παναγιώτη Μάργαρη στο θέατρο Αργώ. Τι ακριβώς συμβαίνει εκεί;

Πρόκειται για μια μουσική παράσταση με τραγούδια από διάφορες χώρες του κόσμου, όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Αργεντινή, η Αγγλία, και βέβαια με τραγούδια μεγάλων συνθετών της Ελλάδας, τα οποία και παρουσιάζουμε με απόλυτα φυσικό ήχο, χωρίς καμιά μικροφωνική ενίσχυση, με την απόλυτη δύναμη της φωνής και της κιθάρας. Επίσης, θελήσαμε, εφόσον θα εμφανιζόμασταν σε θεατρική σκηνή, να συνδυάσουμε κάποια απ’ τα τραγούδια με μικρά αποσπάσματα από ποιήματα του Λόρκα, μια κι εκείνος αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης των παραστάσεων αλλά και της δισκογραφικής δουλειάς που κάναμε με τον Παναγιώτη. Eπιπλέον, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει ένα απλό αλλά πολύ όμορφο σκηνικό που επιμελήθηκαν η εικαστικός Παρασκευή Γαρδέλη κι η φωτογράφος Renee Revah. Σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Περικλή Μαθιέλη, δημιουργείται το κλίμα που θέλαμε για την παράσταση.

 

Δώσατε στις παραστάσεις σας το όνομα «duende», μια λέξη που προέρχεται από την ανδαλουσιάνικη διάλεκτο, ενώ αποτελεί και τον τίτλο του δίσκου που κυκλοφορήσατε φέτος, μαζί με τον Παναγιώτη Μάργαρη. Τι ακριβώς σημαίνει το duende και γιατί σας έχει επηρεάσει τόσο;

Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι αρκετά με ρεπερτόριο απ’ τη διεθνή μουσική σκηνή. Μέσα από αυτά τα τραγούδια ανακάλυψα πτυχές που δεν ήξερα ότι διαθέτω. Ο Λόρκα, ο οποίος επινόησε την έννοια του duende, ανάμεσα σε άλλα, λέει πως αυτό δεν βρίσκεται στον λαιμό, άλλα ανεβαίνει από τις γυμνές πατούσες των ποδιών! Είναι το συναίσθημα, το πάθος, η ανείπωτη συγκίνηση που σε κάνει ν’ ανατριχιάζεις, να χαμογελάς, να κλαις, όταν το σώμα αντιδρά σε μια καλλιτεχνική έκφραση, στο τραγούδι, στο χορό, στη μουσική! Κάποια απ’ τα τραγούδια που έχουμε επιλέξει για την παράσταση αλλά και για τη δισκογραφική δουλειά, ενώ είναι γραμμένα σε γλώσσες που δεν μιλώ και δεν γνωρίζω, έχουν τη δύναμη να με συγκινούν και να με κάνουν να υπερβαίνω τις δυνάμεις μου. Έχουν κάτι το μαγικό. Με μεταμορφώνουν! Κυριεύομαι κι εγώ απ’ το duende.

 

Το συνολικό ύφος του duende είναι κάτι που δεν έχετε ξαναδοκιμάσει στο παρελθόν. Υπάρχουν κι άλλα διαφορετικά μουσικά μονοπάτια στα οποία θα θέλατε να περιπλανηθείτε;

Πριν από μερικά χρόνια έκανα κάποιες παραστάσεις βασισμένες στο τάνγκο, και συγκεκριμένα στην υπέροχη μουσική του Astor Piazzolla. Όσο μεγαλώνω, ψάχνω, μαθαίνω και παθιάζομαι ακόμα περισσότερο με νέα ακούσματα. Νιώθω ότι συνεχώς μου ανοίγονται νέοι δρόμοι στον κόσμο της μουσικής. Δεν διανοούμαι ότι θα μπορούσα να μετατρέψω τη μουσική σε ρουτίνα! Αν γίνει αυτό, τότε όλα θα έχουν τελειώσει για μένα.

 

Διαπιστώνετε μεγάλες διαφορές στην ερμηνευτική και τη συνολικότερη μουσική εμπειρία μεταξύ θεάτρου και μουσικής σκηνής;

Στη μουσική σκηνή τα πράγματα είναι πιο χαλαρά, πιο επικοινωνιακά, στο θέατρο αναγκαστικά πιο σκηνοθετημένα. Δεν μπορώ να πω ότι μου αρέσει το ένα περισσότερο από το άλλο. Άλλη η αίσθηση σε μια μουσική σκηνή, άλλη σε θεατρική. Προσωπικά, έχω την ανάγκη έκφρασης με κάθε τρόπο.


Στη δισκογραφική σας δουλειά έχετε συνεργαστεί μ’ έναν απ’ τους μεγαλύτερους κιθαρίστες παγκοσμίως, τον Αl Di Meola. Με τι εντυπώσεις σας άφησε αυτή η συνεργασία;

 Για μένα, οι μεγάλοι καλλιτέχνες είναι αυτοί που έχουν γενναιόδωρη ψυχή! Αυτοί που είναι απαλλαγμένοι από περίεργα συμπλέγματα και που βάζουν στην άκρη το τεράστιο εγώ που σου δημιουργεί η έκθεση στον κόσμο, που παραμένουν άνθρωποι. Έτσι ένιωσα μετά τη γνωριμία μου με το Al. Παρόλο που τον συναναστράφηκα λίγο, μου έδωσε την εντύπωση ότι ζει για τη μουσική του και δεν φοβάται να προσφέρει τη γνώση του απλόχερα. Μας φέρθηκε γενναιόδωρα. Και οι δυο βραδιές στο Gazarte αλλά και οι στιγμές που περάσαμε κατά την ηχογράφηση των τραγουδιών θα μου μείνουν αξέχαστες!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ