Άρης Σερβετάλης: Η βία είναι μέσα μας

Άρης Σερβετάλης: Η βία είναι μέσα μας Facebook Twitter
Φωτό: Von Hoffman
1
Ποια ήταν η πρώτη σκέψη που έκανες όταν το διάβασες; Το είδες πρώτα ή το διάβασες;

Είχα δει την ταινία όταν ήμουν μικρός. Τη θυμόμουν αμυδρά. Αυτό το σκοτεινό τοπίο και την περίεργη ατμόσφαιρα. Είχα την αίσθηση ότι ήταν μια σκληρή ταινία. Όταν διάβασα το βιβλίο, μου φάνηκε πολύ δυνατή και αστεία η ιστορία. Πολύ γκροτέσκο, πολύ μαύρο και όλα οριακά, όλα στα άκρα. Περιγράφει ένα τοπίο και μια κοινωνία που θα μπορούσες να αποκαλέσεις «κοινωνία παγκοσμιοποίησης» ενός καθεστώτος που πάει να γίνει ολοκληρωτικό. Και μετά βλέπεις ένα παιδί και μια παρέα που το πρωί πηγαίνουν στο σχολείο και το βράδυ δείχνουν τον αληθινό τους ίσως εαυτό, αυτό που θα ήθελαν να κάνουν. Μια απόλυτη αντίδραση που τη βγάζουν μέσα από το κακό και μέσα σε αυτό και με πράξεις που έχουν σχεδόν ολέθριο αποτέλεσμα σε τρίτους.

Όταν βγήκε το «Κουρδιστό Πορτοκάλι», η περίληψη έγραφε ότι ήταν μια ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ισχύει σήμερα;

Νομίζω πως για την εποχή του το έργο ήταν πολύ προφητικό. Το πιο κοντινό σημείο του με το σήμερα, νομίζω, είναι το ότι ζούμε σε ένα καθεστώς ολοκληρωτικό – δεν εννοώ στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως. Είμαστε πολύ κοντά στο να ομογενοποιηθούμε ή να έχουμε όλοι την ίδια κατεύθυνση.

Η βία τι ρόλο έχει σήμερα;

Η βία υπήρχε ανέκαθεν και υπάρχει πρώτα μέσα μας. Το ζήτημα είναι πώς τη διαχειριζόμαστε. Είναι ένα θέμα πολύ επίκαιρο, η βία, ο φασισμός. Ένα χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης. Η βία έρχεται από το μεγάλο «θέλω» που έχει ο καθένας μας, είτε το βγάζει σε ένα κοινωνικό σύνολο, είτε το βγάζει στην οικογένειά σου, στον άνθρωπό σου. Υπάρχει πάντα αυτό το τεράστιο εγώ που σε κάνει να λειτουργείς φασιστικά. Το ίδιο διαχρονικό είναι το θέμα τού πώς μέσα σε αυτή την κοινωνία μπορείς να επανατοποθετηθείς απέναντι στο καλό ή το κακό.

Η βία απαντά με βία;

Ναι. Αυτό είναι το φοβερό. Βλέπεις ανθρώπους που διαδηλώνουν, τα σπάνε όλα, είναι αντιεξουσιαστές και λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και η εξουσία την οποία μάχονται. Ασκούν την ίδια βία κάπου αλλού. Επίσης, η βία δεν θεραπεύει τη βία. Για μένα το πιο επικίνδυνο είναι να έχεις καταπιεσμένη βία. Δεν λέω να βγεις έξω και να τα σπάσεις, αλλά να το συνειδητοποιήσεις και να τη διαχειριστείς. Το χειρότερο, το πιο επικίνδυνο, είναι να βγαίνει έμμεσα.

Έχεις συνειδητοποιήσει τη δική σου βία;

Με απασχολεί. Όταν θυμώνω ή οργίζομαι, όταν κάποιος μου ξυπνάει αυτό το συναίσθημα, αρχίζω να ψάχνομαι. Τελικά, έχει πολύ μικρή σημασία αυτό που κάνει ο απέναντί μου, ας κάνει ό,τι θέλει. Σημασία έχει αυτό που πηγάζει από μένα. Να το διαχειριστώ. Να προσπαθήσω να μπω σε μια διαδικασία καλλιέργειας. Προσπαθώ να μην κυριαρχεί το ένστικτο, το ζωικό.

Είναι θυμωμένη η γενιά σου;

Αν είναι θυμωμένη η δική μου γενιά, τι να πει η γενιά που βγαίνει τώρα από το σχολείο; Εμείς προλάβαμε τουλάχιστον τη φούσκα, έστω το τελείωμά της. Τώρα τα παιδιά είναι στο ξεφούσκωμα και βλέπουν κατευθείαν το αδιέξοδο. Αυτή, νομίζω, είναι μια γενιά που κανονικά πρέπει να τα σπάσει όλα.

Εσένα αυτή η κατάσταση σε έχει δυσκολέψει;

Εγώ έζησα με λίγα, σπαρτιάτικα. Έχουν περάσει και χρήματα από τα χέρια μου, έχουνε φύγει, και νομίζω ότι μπορώ να λειτουργήσω και με λίγα χρήματα. Έτσι ή αλλιώς, αυτό το επάγγελμα είναι εφήμερο, δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει τίποτα. Επομένως, έχω συνηθίσει στα σκαμπανεβάσματα. Δεν έχω παράπονο, γιατί ασχολούμαι με κάτι που μου αρέσει και προς το παρόν δεν με αναγκάζει να κάνω και μια άλλη δουλειά παράλληλα για να ζήσω – αυτό και μόνο στις μέρες μας είναι σημαντικό. Αλλά έχω πάντα μια περίεργη σχέση με το θέατρο. Με έλκει και με απωθεί ταυτόχρονα.

Έχεις βρει κάτι που σε ελκύει περισσότερο;

Όχι ακόμα. Ειλικρινά, δεν ξέρω.

Την πόλη την αγαπάς;

Περνάω φάσεις που θέλω να περπατάω στα στενά, να γίνομαι όσο μπορώ τουρίστας στην ίδια μου την πόλη, και σε άλλες φάσεις είμαι σπίτι μου και δεν θέλω να βγαίνω από αυτό.

Έχεις σκεφτεί να φύγεις από την Αθήνα;

Ναι, και αυτό το έχω σκεφτεί. Όπως όλα τα παιδιά των πόλεων, με μεγάλη φαντασία. Η καθημερινότητα είναι εντελώς διαφορετική και χρειάζονται άλλες προϋποθέσεις. Ας πούμε, πιστεύω ότι δεν μπορώ να αντιληφθώ τη χαρά τού να γεύεσαι τη σιωπή ή την ησυχία. Τα λέω πολύ ωραία και μετά επανέρχομαι και σκέφτομαι ότι η ησυχία δεν βρίσκεται σε έναν τόπο αλλά μέσα μου. Μπορεί να τη βρει κανείς στην Ομόνοια. Υπάρχει ένα δίστιχο που λέει «πήγα στην έρημο να βρω τον εαυτό μου και βρήκα ένα λύκο να με περιμένει». Το λεγόμενο μπούμερανγκ. Πάντα προηγείται η εσωτερική σου κατάσταση.

Ο γάμος έχει επιδράσει στη ζωή σου;

Μου δημιούργησε μια βάση. Έτσι το αντιλαμβάνομαι εγώ. Σε γειώνει και σε απογειώνει, σου δημιουργεί το έδαφος να κάνεις το άλμα.

Θα μου δώσεις εικόνα για το θέατρο;

Νομίζω ότι γίνονται πολύ σοβαρές προσπάθειες, ιδίως από νέες ομάδες. Έχουμε τα πάντα. Και πειραματικές δουλειές και κλασικές. Για τον χορό λυπάμαι, γιατί έχει σταματήσει να υπάρχει το ρεύμα που υπήρχε. Ούτως ή άλλως, οι χορευτές είναι, νομίζω, οι πιο αδικημένοι. Για να γίνεις χορευτής κάνεις μεγάλη προετοιμασία. Για να ετοιμάσεις μια παράσταση χορού κάνεις πρόβες δύο και τρεις μήνες για να κάνεις τέσσερις παραστάσεις. Έχουμε πολύ καλούς χορευτές. Είναι κρίμα, αλλά δεν υπάρχει τίποτα σχεδόν. Εγώ ξεκίνησα από ομάδες χορού –ίσως γι' αυτό σκέφτομαι πάντα τον χορό–, με την Αμάλια Μπένετ και την Αντιγόνη Γύρα και μετά στο Δύο με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Ιδανικές συνθήκες. Πέντε μήνες πληρωμένες πρόβες και στην ουσία μια έρευνα για ένα έργο που δημιουργήθηκε μέσα στις πρόβες. Αυτή ήταν μια παράσταση-σχολή. Μακάρι να γινόντουσαν τέτοιες παραγωγές, δεν είναι εύκολες. Περίπου τα ίδια σκέφτομαι και για τον κινηματογράφο, τουλάχιστον όπως τα έζησα μέσα από την εμπειρία μου με την ταινία του Λάνθιμου. Γίνονται πράγματα που βγάζουν τη χώρα έξω από ένα στενό πλαίσιο και όλοι οι δημιουργοί είναι και αισθάνονται αβοήθητοι. Ας μη μιλήσουμε για τα χρήματα. Ας μιλήσουμε για την ανύπαρκτη ηθική, ψυχολογική υποστήριξη. Και να πούμε και μια αλήθεια: χωρίς την υποστήριξη του κράτους δεν μπορεί να υπάρξει εθνικός κινηματογράφος, χορός και θέατρο που να αφορούν την παγκόσμια κοινότητα. Οι περιπτώσεις των ανθρώπων που θα βγουν έξω από τη χώρα θα είναι πάντα μεμονωμένες ή οι εξαιρέσεις.

 
Τι μας λείπει;

Αυτοματοποιείται ένας μικρόκοσμος. Και ζούμε έτσι. Δεν βλέπουμε πιο πέρα. Όμως τον κόσμο τον βλέπουμε μέσα από τα δικά μας μάτια. Επομένως, αν αλλάξει ο τρόπος που σκεφτόμαστε, θα αλλάξει και ο κόσμος. Ο κόσμος δεν μπορεί να αλλάξει παρά μόνο μέσα από σένα, αν δεις τα πράγματα διαφορετικά.

Τελευταία ερώτηση: Πόσο δύσκολη είναι η συνάντηση με αυτό τον αρνητικό ήρωα;

Νομίζω ότι η δυσκολία ήταν να μην τον κρίνω, να μην πω ότι αυτό ήταν κακό παιδί. Αυτό δεν μπορώ να το κάνω, γιατί έτσι δεν θα μπορούσα να τον αντιμετωπίσω. Αυτός ο άνθρωπος ζητούσε κάτι για να συγκρουστεί μαζί του, να έρθει σε αντιπαράθεση. Τελικά, παγιδεύτηκε στον ίδιο του τον εαυτό, στη μεγαλομανία του. Πολεμούσε μια εξουσία που την περιείχε μέσα του. Κρατώ μια φράση, ίσως το κλειδί: «Δεν υπήρχε τίποτα να πολεμήσει εναντίον του, όλα ήταν εύκολα».

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ράντου: «Η Ελληνίδα μάνα είναι τεράστιο κεφάλαιο για την ψυχιατρική»

Portraits 2025 / «Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια