Ο Δημήτρης Ήμελλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ζούμε μια αδιέξοδη κατάσταση εδώ και πολλά χρόνια. Με το που κορυφώθηκε η οικονομική της πλευρά, ευτυχώς βγήκε στη φόρα όλη η υπόλοιπη σαθρότητα. Η οικονομική ευμάρεια είχε την ικανότητα να τα πετάει όλα κάτω από το χαλί. Δεν γεννήθηκαν τώρα αυτά τα πράγματα, υπήρχαν πάντα. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης / LIFO

Δημήτρης Ήμελλος: «Η αποθήκη ήταν γεμάτη κατσαρίδες και η βιτρίνα πεντακάθαρη. Τώρα βιτρίνα και αποθήκη έγιναν ένα»

0

Γεννήθηκα στην Κυψέλη, απέναντι από τη Σχολή Ευελπίδων, σε μια εποχή που ακόμα παίζαμε σε χωματόδρομους, υπήρχαν αλάνες, το δάσος απέναντι, η γέφυρα του Μουστοξύδη δεν είχε γίνει και η περιοχή ήταν ένα τεράστιο λιβάδι. Τα μεσημέρια ακουγόντουσαν οι βολές από το σκοπευτήριο της σχολής σαν μια μουσική που ερχόταν από μακριά.

Δημοτικό πήγα στα Εξάρχεια, γιατί εκεί ήταν το συμβολαιογραφείο του πατέρα μου και μας πήγαινε και μας έφερνε ο ίδιος, εμένα και τα αδέλφια μου, άλλο ένα αγόρι και δύο κορίτσια. Πέρασα τα τρία χρόνια του γυμνασίου εσώκλειστος στο οικοτροφείο.

• Το οικοτροφείο ήταν σαν ένας μικρός στρατός. Εκεί μέσα ισχυροποιήθηκε η κοινωνική μου πλευρά, της ομάδας, σύμφωνα με την οποία λειτουργώ μέχρι σήμερα και στην καλλιτεχνική μου ζωή. Ανακάλυψα ότι υπάρχει η δυνατότητα μιας οικογένειας, έξω από τη φυσική μου οικογένεια. Μια από τις εκδηλώσεις της σχολής, χάρη σ' έναν εκπαιδευτικό που είχε μεγάλη αγάπη για το θέατρο, τον Γιώργο Πνευματίκα, ήταν οι θεατρικές παραστάσεις κάθε καλοκαίρι. Πήγα κι εγώ να συμμετάσχω, παρασυρμένος από φίλους, για ν' αποφύγω τις αγγαρείες.

Η παράξενη ικανότητα στην υποκριτική που μου προσέδιδαν τότε με είχε απωθήσει για ένα μεγάλο διάστημα. Δεν με απασχολούσε επαγγελματικά, παρά μόνο για λόγους ματαιοδοξίας. Υπήρχε και η δουλειά του πατέρα μου, που ως πρώτος γιος έπρεπε να συνεχίσω. Κι ενώ ήμουν πάρα πολύ καλός στα μαθηματικά, με έπεισε ν' ακολουθήσω κλασική κατεύθυνση, όπου ήρθα σε επαφή με τα κλασικά κείμενα. Σπρώχνοντάς με, άθελά του, προς την πλευρά της τέχνης.

Το θέατρο είναι αναγκαστικά επάγγελμα, αλλά η φύση του είναι αυτή ενός παιχνιδιού. Είναι ευλογία να μπορείς να επιβιώνεις μέσα από αυτό το παιχνίδι. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα και, τότε, ή πάει πίσω η επιβίωση ή το παιχνίδι. Όταν λείπουν η ανάγκη και η όρεξη, που είναι και η ζωογόνος δύναμη για το παιχνίδι, και το αντιμετωπίζεις ως επάγγελμα, τότε γίνεται το χειρότερο επάγγελμα του κόσμου.

• Μπήκα στη Νομική κι ενώ βοηθούσα στο γραφείο του, έβλεπα στο πρόσωπό του έναν άνθρωπο ευτυχισμένο με τη δουλειά του και αποφάσισα ότι έπρεπε να κάνω κι εγώ μια δουλειά που θα με έκανε ευτυχισμένο. Πτυχίο τελικά δεν πήρα και ο πατέρας μου έπαθε τεράστιο σοκ όταν του ανακοίνωσα ότι όποια σχέδια κι αν είχε κάνει, ο Θεός είχε αποφασίσει αλλιώς.

Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το θέατρο ως ακροατής στο εργαστήρι του Βασίλη Διαμαντόπουλου, τον οποίο λάτρευα ως ηθοποιό. Αλλά και πάλι δεν το έβλεπα επαγγελματικά, γιατί ήθελα να το αντιμετωπίσω ως επιστήμη. Αυτόν το δρόμο μου τον άνοιξε ο Στάθης Λιβαθινός, ο οποίος, άρτι αφιχθείς από τη Ρωσία, έκανε ένα εντατικό σεμινάριο με τη συνδρομή Ρώσων δασκάλων του, την Πρόμτοβα και τον Κάρποφ, το οποίο παρακολούθησα και μου άλλαξε τη ζωή.

• Ο στρατός, ο οποίος ήταν μια άλλη «οικογένεια» όπου βρέθηκα αναγκαστικά και χάρηκα που την έζησα, έγινε η αφορμή να συναντηθώ με την Ελλάδα. Κατάλαβα ότι η χώρα στην οποία νόμιζα ότι ζω είναι ένα πλάσμα της φαντασίας μου κι ότι η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Ότι η χώρα μας, παρόλο που είναι τόσο μικρή, είναι μια τεράστια ποικιλία πραγμάτων και ανθρώπων...

• Το 1996 έφυγα, με τη βοήθεια του Λιβαθινού, για τη Θεατρική Ακαδημία της Μόσχας. Εκεί συνάντησα έναν άλλο πολιτισμό, που οι τέχνες είναι πολύ βαθιά ριζωμένες μέσα του, μια κοινωνία όπου η τέχνη είναι κομμάτι της καθημερινότητάς της. Χρήματα δεν υπήρχαν, αλλά τα θέατρα και τα κοντσέρτα ήταν γεμάτα.

Εκεί είδα ό,τι πιο σύγχρονο έχω δει στο θέατρο. Γιατί πρωτοπορία χωρίς παράδοση δεν υπάρχει. Υπάρχει εκεί που υπάρχει πάρα πολύ καλή βάση και Ακαδημία. Όπου δεν υπάρχουν αυτά, τότε μιλάμε για κούφια πρωτοπορία, για βιτρίνα. Μόνο ο άνθρωπος που ζει ενεργά κι έχει πίσω του γερή πατρίδα και γερή καλλιτεχνική οικογένεια μπορεί να πάει μπροστά. Όπως κάθε παιδί, που κάποια στιγμή ανατρέπει τον πατέρα του ή τη μητέρα του.

• Με το που επέστρεψα, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να διδάξω. Πρώτα δίδαξα και μετά ανέβηκα στη σκηνή. Μετά τη Ρωσία μού ήταν πολύ δύσκολο να βρω κάτι που να με ενδιαφέρει πραγματικά. Έκανα με την Κοκκίνου την Ιφιγένεια εν Αυλίδι και το καλοκαίρι, στην Επίδαυρο, τον Οιδίποδα επί Κολωνώ με τον Παπαμιχαήλ και σκηνοθέτη τον Τσακίρη.

Κι ενώ περίμενα την ευκαιρία να βρεθώ με τον Λιβαθινό, ήρθε η οντισιόν του Λευτέρη Βογιατζή για τους Πέρσες με το Εθνικό. Από την πρώτη στιγμή η συνάντηση μαζί του ήταν υπέροχη. Συμμετείχα στον χορό, αλλά η σχέση μπήκε στο ψυγείο για ένα μεγάλο διάστημα, καθώς αμέσως μετά ξεκίνησα στο Πορεία τη Φρεναπάτη, που μου έφερε και το Βραβείο Χορν το 2001.

• Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού που ανέλαβε ο Λιβαθινός ήταν ένα εργαστήρι και θεατρική ομάδα μαζί, στην οποία συμμετείχα και ως ηθοποιός και ως καθηγητής - μια επτάχρονη ιδανική συνθήκη. Αν μπορούσα κάτι να ονειρευτώ, απλώς συνέβη με τον πιο εύκολο τρόπο: να δουλεύουμε για το θέατρο κάποιοι άνθρωποι μαζί και να πληρωνόμαστε γι' αυτό από έναν κρατικό θεσμό.

Εκεί συνέβησαν πάρα πολύ σημαντικά πράγματα για μένα: ασχοληθήκαμε πολύ με την ελληνική ποίηση, κάνοντας δύο παραστάσεις που ήταν τεράστια εμπειρία, έπαιξα τον ρόλο του Μολιέρου στο έργο του Μπουλγκάκοφ, με το οποίο πήρα και το βραβείο του «Αθηνοράματος». Μετά τον Ηλίθιο με πήρε ο Βογιατζής στην Αντιγόνη του Εθνικού και από εκεί άρχισε μια ιστορία πέντε χρόνων, με το Ύστατο Σήμερα, τον Τόκο, το Θερμοκήπιο, τον Αμφιτρύωνα.

• Το θέατρο είναι αναγκαστικά επάγγελμα, αλλά η φύση του είναι αυτή ενός παιχνιδιού. Είναι ευλογία να μπορείς να επιβιώνεις μέσα από αυτό το παιχνίδι. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα και, τότε, ή πάει πίσω η επιβίωση ή το παιχνίδι. Όταν λείπουν η ανάγκη και η όρεξη, που είναι και η ζωογόνος δύναμη για το παιχνίδι, και το αντιμετωπίζεις ως επάγγελμα, τότε γίνεται το χειρότερο επάγγελμα του κόσμου.

Αν δεν το αντιμετωπίζεις έτσι, είναι μια ευλογία. Το θέατρο και οι τέχνες λειτουργούν σε αντίξοες συνθήκες, και αυτός είναι ο προορισμός τους. Εάν έχουν κάτι να πουν, θα το πουν τώρα. Τώρα υπάρχουν ο χώρος και το περιβάλλον, η εποχή για να ξαναμπούν τα πράγματα στη θέση τους. Γιατί το θέατρο και οι τέχνες είναι απόρροια μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Όταν αυτή η πραγματικότητα τα θέτει εκτός, τότε κι εκείνα αναγκαστικά θα παρασυρθούν. Τώρα έχει την ευκαιρία να ξεμασκαρευτεί.

• Ζούμε μια αδιέξοδη κατάσταση εδώ και πολλά χρόνια. Με το που κορυφώθηκε η οικονομική της πλευρά, ευτυχώς βγήκε στη φόρα όλη η υπόλοιπη σαθρότητα. Η οικονομική ευμάρεια είχε την ικανότητα να τα πετάει όλα κάτω από το χαλί. Δεν γεννήθηκαν τώρα αυτά τα πράγματα, υπήρχαν πάντα. Απλώς καλύπτονταν από μια βιτρίνα. Η αποθήκη ήταν γεμάτη κατσαρίδες και ποντίκια και η βιτρίνα πεντακάθαρη. Τώρα βιτρίνα και αποθήκη έγιναν ένα.

Έτσι ο κόσμος βλέπει και την κουζίνα αυτής της χώρας. Το ήξερε, απλώς δεν ήθελε να βλέπει ότι έτσι ήτανε. Τώρα τα πράγματα θα πάψουν να κρύβονται πίσω από τη βιτρίνα και θ' αρχίσει να βγαίνει στην επιφάνεια η πραγματικότητα. Κι εκεί, πολλές φορές, θα είναι καλύτερη η γύμνια από ένα καλό κοστούμι που δεν έχεις λεφτά να το αγοράσεις.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ