Γάτα σε καυτή, τσίγκινη στέγη

Γάτα σε καυτή, τσίγκινη στέγη Facebook Twitter
ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ Το σπίτι γίνεται το γυάλινο κλουβί που εγκλωβίζει τα μέλη της οικογένειας σαν το άγριο αρπακτικό που χρησιμοποιεί στην παράσταση ο Όστερμαϊερ.
0

Στο ερώτημα «ποιο είναι το αγαπημένο σας έργο;» ο Τενεσί Ουίλλιαμς, αν δεν απαντούσε από πλήξη «πάντα το τελευταίο», υπέκυπτε στη φυσική του κλίση: «Η Λυσσασμένη Γάτα». Στις Αναμνήσεις του ο συγγραφέας λέει ότι θεωρεί το Cat in a hot, tin roof(ο ελληνικός τίτλος σαφώς αδικεί τον πρωτότυπο, αφήνοντας απ' έξω αυτήν την αίσθηση απελπισίας του παγιδευμένου ζώου) υπόδειγμα της δραματουργικής του τέχνης, με πιστευτούς χαρακτήρες και ενότητα χρόνου, τόπου και δράσης κατά την αριστοτελική επιταγή. Έτσι η διάρκεια του έργου συμπίπτει με τη διάρκεια της σκηνικής πράξης «και δεν γνωρίζω κανένα άλλο σύγχρονο αμερικανικό έργο στο οποίο να επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο» σχολιάζει ο συγγραφέας.

Ο Ουίλλιαμς ακτινογραφεί μία μάλλον συνηθισμένη οικογένεια κι αυτό που αποκαλύπτει είναι τρομακτικό: Η σχέση των γονιών βασίζεται στη σύμβαση ότι ο μεγάλος γιος ζει στη σκιά του αδελφού του (αγαπημένου του μπαμπά και της μαμάς) και ενδιαφέρεται μόνο για την τύχη της περιουσίας, ο μικρός έχει παραδοθεί στο αλκοόλ, οι νύφες ανταγωνίζονται χυδαία η μία την άλλη. Να γιατί δεν έχουν δίκιο όσοι παραξενεύτηκαν με την απόφαση τουΤόμας Οστερμάιερ, καλλιτεχνικού διευθυντή και σκηνοθέτη της βερολινέζικης Σάουμπινε, να ανεβάσει τη Λυσσασμένη Γάτα. Μετά τη Νόρα και την Έντα Γκάμπλερ του Ίψεν, το έργο του Ουίλλιαμς έρχεται να συμπληρώσει τον προβληματισμό του σκηνοθέτη για σχέσεις προσωπικές και οικογενειακές που εξελίχθηκαν εντελώς στραβά. «Με τη "Νόρα" και την "Έντα" εστίασα κυρίως στις γυναίκες. Τώρα ήθελα να κοιτάξω καλύτερα τους άνδρες και η Λυσσασμένη Γάτα είναι ένα από τα καλύτερα έργα του 20ού αιώνα γι' αυτό το ζήτημα» έχει πει, συμπληρώνοντας ότι περισσότερο από τη λανθάνουσα ή ανομολόγητη ομοφυλοφιλία του αλκοολικού Μπρικ, τον ενδιέφερε η αδυναμία των ανδρών να μιλήσουν για θέματα προσωπικά. «Για μένα στην καρδιά του έργου βρίσκεται η αδυναμία πατέρα και γιου να επικοινωνήσουν» λέει ο σαραντάχρονος σκηνοθέτης.

Στη Λυσσασμένη Γάτα αισθάνθηκε την ανάγκη δει από κοντά τους χαρακτήρες για να αντιμετωπίσει το ζήτημα της σχέσης γονέων-παιδιών. Ο πατέρας πεθαίνει και ο αγαπημένος του γιος, ο Μπρικ, που πλησιάζει τα τριάντα, καλείται, όντας εντελώς ανέτοιμος, να αναλάβει τον κοινώς αποδεκτό ρόλο. «ΟJonathan Franzen στο βιβλίο του The Correctionsπροσεγγίζει το θέμα στην ουσία του: Επιθυμούμε να κάνουμε τα πάντα καλύτερα από τους γονείς μας, αλλά αυτό που συνήθως κάνουμε είναι να "διορθώνουμε" τις βιογραφίες τους - αντί να τολμήσουμε κάτι νέο ή διαφορετικό» λέει ο Τόμας Οστερμάιερ.

Οπαδός ενός μοντέρνου, καθαρά ευρωπαϊκού ρεαλισμού ο Οστερμάιερ προσαρμόζει το δραματικό χρόνο και τόπο των έργων σε μια πραγματικότητα οικεία στο μέσο Δυτικό θεατή, για να δοκιμάσει στη συνέχεια τις αντοχές της με τις έντονα σωματικές ερμηνείες των ηθοποιών του, τη μουσική, τα βίντεο (σαν προβολές άλλοτε του συλλογικού κι άλλοτε του ατομικού -των ηρώων- φαντασιακού). Κάποτε φορτίζει τον κόσμο της σκηνής χρησιμοποιώντας στοιχεία με συμβολικές συνδηλώσεις. Στο σκηνικό της «Νόρας» κυριαρχούσε το ενυδρείο με τα χρυσόψαρα, τώρα τοποθετεί στη σκηνή, σε γυάλινο κλουβί, ένα μεγάλο αρπακτικό πουλί ζωντανό! Η παρουσία του γυπαετού σ' ένα χώρο τόσο ξένο προς το φυσικό περιβάλλον του προκάλεσε -δικαιολογημένα, νομίζω- έντονα αρνητικές κριτικές από θεατές με οικολογική ευαισθησία. Είμαι περιέργη να δω αν το σετ στην Αθήνα θα περιλαμβάνει και το έγκλειστο πουλί.

Ο Οστερμάιερ, ασχολούμενος με τη Λυσσασμένη Γάτα, φρόντισε να τοποθετηθεί και ως προς την ταινία του Ρίτσαρντ Μπρουκς (1958) με τον Πολ Νιούμαν και την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, πανέμορφους, να σκίζουν την οθόνη. Πιστεύοντας ότι η ταινία καπέλωσε την πρόσληψη του θεατρικού έργου, διευκρινίζει ότι η ιστορία του έργου δεν συμπίπτει μ' αυτήν της ταινίας, στην οποία αγνοείται η αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητα του Μπρικ. Επιπλέον η κινηματογραφική εκδοχή δένει τα πράγματα στο τέλος με τρόπο που να μη θίγεται το καθώς πρέπει αίσθημα του κοινού της εποχής - προδίδοντας εντέλει το έργο του Ουίλλιαμς. Ο ίδιος ο συγγραφέας, πάντως, δεν φαίνεται να στενοχώρηθηκε από την κινηματογραφική μεταφορά, ίσως γιατί, όπως έχει γράψει, εισέπραξε το υψηλότερο χρηματικό ποσόν απ' όσα του δόθηκαν ποτέ για να γίνει έργο του ταινία.

Στην παράσταση της Σάουμπινε ο αμερικανικός Νότος έχει εξαφανιστεί και το έργο του Ουίλλιαμς μεταμορφώνεται σε μια σύγχρονη ιστορία για την οικογένεια, το σεξ, το χρήμα, τη θνητότητα, το ψέμα. Το σκηνικό είναι ένα μοντέρνο δυτικό σπίτι με κυρίαρχο το γυαλί, η σκηνική αφήγηση αρχίζει υπό τους ήχους των Led Zeppelin, τα πέντε παιδιά της ιστορίας προκαλούν όση φασαρία χρειάζεται ώστε να θέλεις να τα πνίξεις, αλλά την τολμηρή σκηνική προσέγγιση στηρίζουν κυρίως οι ερμηνείες των ηθοποιών. Ο σκηνοθέτης αναθεώρησε τις συνήθεις απόψεις για τους ρόλους του έργου (κυρίως του Μπρικ και της Μάγκι), προκαλώντας από τους πιο συντηρητικούς επικρίσεις ακόμη και για ερμηνείες καρτούν, αλλά όλοι αναγνώρισαν τη μεγάλη ερμηνεία του σπουδαίου Γερμανού ηθοποιούJosef Bierbichler στο ρόλο του Μπιγκ Ντάντι.  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ