Γιατί το Λύκειο Επιδαύρου είναι μάλλον κάτι ελπιδοφόρο

Γιατί το Λύκειο Επιδαύρου είναι μάλλον κάτι ελπιδοφόρο Facebook Twitter
Περπατήσαμε ανάμεσα σε πεύκα σαν προσκοπάκια που ακολουθούν τον αρχηγό τους και σταθήκαμε σε ένα από τα λιγοστά ξέφωτα, όπου εκείνος συνέχισε να εξηγεί με μεγάλο ενθουσιασμό πώς θα υλοποιηθούν όλα.
0

Αν αναλογιστεί κανείς από πού ξεκινήσαμε μερικούς μήνες πριν, την επεισοδιακή έναρξη του φεστιβάλ Αθηνών φέτος, μία «κρυφή» συνέντευξη τύπου με έναν καλλιτεχνικό διευθυντή που αμέσως μετά το σύνολο σχεδόν των καλλιτεχνών που εμπλέκονται στην καλοκαιρινή αυτή γιορτή απαξίωσε, την θυελλώδη συνεδρίαση που τον οδήγησε σε παραίτηση, την πυροσβεστική επιλογή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στη θέση του και την τελική ευτυχή έκβαση του θεσμού, η συνέντευξη τύπου στο Ξενία της Επιδαύρου το προηγούμενο Σάββατο 30 Ιουλίου ολοκλήρωσε με τον πιο πανηγυρικό τρόπο τον φετινό κύκλο. Σε κλίμα αισιοδοξίας, ευφορίας και ελπίδας για το μέλλον! Αν και τα Επιδαύρια δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί, καθώς υπολείπονται οι δύο πιο αναμενόμενες παραστάσεις Αριστοφάνη, η Λυσιστράτη σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού και οι Όρνιθες σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου.


Ανταποκριθήκαμε στο κάλεσμα του Φεστιβάλ Αθηνών και του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου ώστε να παραβρεθούμε στην ανακοίνωση της ίδρυσης του Λυκείου της Επιδαύρου, ένα διεθνές θερινό σχολείο του αρχαίου δράματος με στόχο την προσέλκυση σπουδαστών και νέων ηθοποιών από την Ελλάδα, αλλά κυρίως από το εξωτερικό. Μία ιδέα που ίσως όφειλε να είχε πραγματοποιηθεί πολλά χρόνια πριν –άλλωστε έχει πέσει ουκ ολίγες φορές στο τραπέζι κατά το παρελθόν και κάποιες κινήσεις ανάλογες υπάρχουν έτσι κι αλλιώς- αλλά που μόλις τώρα μπαίνουν τα θεμέλια χάρη στην αποφασιστική πρωτοβουλία του Θεοδωρόπουλου, ο οποίος μας εκμυστηρεύτηκε ότι ήταν κάτι που το οραματιζόταν εδώ και 40 χρόνια από την εποχή που ήταν και ο ίδιος μαθητής δραματικής σχολής.

Το Λύκειο Επιδαύρου θα λειτουργήσει το αμέσως επόμενο καλοκαίρι του 2017, σε μορφή θερινού σχολείου σε εγκαταστάσεις που θα διαμορφωθούν σε μία δασική έκταση 20 στρεμμάτων ανάμεσα στο Λυγουριό και το αρχαίο θέατρο.


Στη συνέντευξη τύπου που έλαβε χώρα στην όχι ιδιαίτερα μεγάλη, αλλά ασφυκτικά γεμάτη από κόσμο, αίθουσα συνεδριάσεων του Ξενία της Επιδαύρου, η πλειονότητα δεν ήταν ούτε δημοσιογράφοι ούτε καλλιτέχνες. Αποτελούταν κυρίως από τοπικούς παράγοντες, άρχοντες, συμβουλάτορες της συμπολίτευσης αλλά και της αντιπολίτευσης, και οι οποίοι έδειχνα ενθουσιασμένοι που ο τόπος τους ξαφνικά γινόταν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος, πόσο μάλλον που νέες προοπτικές προβολής του(ς) ανοίγονται. Με πολλά χαμόγελα και πολύ συναίνεση μίλησαν πριν τον καλλιτεχνικό διευθυντή, ο δήμαρχος Ασκληπιείου Κωνσταντίνος Γκάτζιος, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, η πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο, Άλκηστις Κοντογιάννη. Απούσα ήταν η έφορος αρχαιοτήτων Αργολίδας Άλκηστις Παπαδημητρίου, βασικός πυλώνας του εγχειρήματος, η οποία έστειλε υποστηρικτική επιστολή. Όλοι ανεξαιρέτως εξέφρασαν μεγάλη και απόλυτη συμμετοχική διάθεση απέναντι στις επιλογές του Φεστιβάλ και του διευθυντή του. Για τον δήμαρχο που θεωρεί κληρονομιά σημαντική την παρουσία του αρχαίου θεάτρου, κάτι που γίνεται αφορμή και συνεχώς συμβάλει στη βελτίωση και στην επέκταση των υποδομών της περιοχής, ο περιφερειάρχης που αναλαμβάνει το κόστος αφού μπορεί να τα εξασφαλίσει χάρη σε διεθνή προγράμματα έως και το ποσό του ενός εκατομμυρίου, «ο σύγχρονος πολιτισμός δεν έχει όρια και σύνορα και απευθύνεται όχι στην ελίτ αλλά σε όλα τα λαϊκά στρώματα» είπε χαρακτηριστικά, τέλος, το πανεπιστήμιο ως το πλησιέστερο ίδρυμα ανώτερης εκπαίδευσης που σχετίζεται με το αντικείμενο που θα κερδίσει τα μέγιστα με ένα τέτοιο κέντρο – εργαστήρι θεάτρου υψηλών προδιαγραφών δίπλα του.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μίλησε από γραπτό κείμενο.Ο ίδιος ήταν συναισθηματικά φορτισμένος, αλλά και ιδιαίτερα χαρούμενος και ικανοποιημένος, και το έδειχνε που το σχέδιο επιτέλους υλοποιείται. Το Λύκειο Επιδαύρου θα λειτουργήσει το αμέσως επόμενο καλοκαίρι του 2017, σε μορφή θερινού σχολείου σε εγκαταστάσεις που θα διαμορφωθούν σε μία δασική έκταση 20 στρεμμάτων ανάμεσα στο Λυγουριό και το αρχαίο θέατρο και η οποία γειτνιάζει με το Κέντρο Υγείας, πολύτιμο σε περίπτωση που θα χρειαστούν Α' βοήθειες στους συμμετέχοντες. Η έκταση θα διαμορφωθεί ανάλογα σε κατασκήνωση με οικολογικές προδιαγραφές, ξύλινες κατασκευές που θα συμπεριλαμβάνουν καταλύματα, κλειστούς χώρους για διδασκαλία και καλλιτεχνική εργασία, καθώς και χώρους εστίασης με μοναστηριακού τύπου τραπέζια. Η διδασκαλία πάντως, δεν θα περιοριστεί στην κατασκήνωση, αλλά θα επιστρατευτούν και αίθουσες από σχολεία της περιοχής όπως τα Δημοτικά της Αρχαίας και Νέας Επιδαύρου, το Γυμνάσιο του Λυγουριού, όπως και το θέατρο της Μικρής Επιδαύρου όπου θα φιλοξενούνται είτε διαλέξεις είτε παρουσιάσεις μικρών παραστάσεων. Ως εκ τούτου, το πιθανότερο είναι ότι θα παύσει να χρησιμοποιείται για χώρος παραστάσεων του Φεστιβάλ.

Γιατί το Λύκειο Επιδαύρου είναι μάλλον κάτι ελπιδοφόρο Facebook Twitter
Είναι σαφές ότι το προφίλ του Λυκείου δε θα είναι ακαδημαϊκό ή ερευνητικού χαρακτήρα, αλλά με καθαρά υποκριτική δραστηριότητα και θα απευθύνεται σε ηθοποιούς.


Το Λύκειο θα πραγματοποιείται σε δύο περιόδους, δηλαδή δύο 15ενθήμερα μεταξύ 22 Ιουνίου και 6 Ιουλίου το πρώτο, από 10 έως 24 Ιουλίου του 2017 το δεύτερο. Οι ημερομηνίες καθορίστηκαν έτσι ώστε να συμπίπτουν με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Επιδαύρου. Από του χρόνου οι παραστάσεις της Επιδαύρου θα εντάσσονται σε μια συγκεκριμένη κοινή θεματική. Για το έτος 2017 η θεματική αυτή είναι «Η έλευση του ξένου». «Ένα ζήτημα που συνδέεται με τα σημερινά διλήμματα και θέτει μια εκ νέου συζήτηση για την πρόσληψη του πολιτικού θεάτρου της αρχαιότητας στη σημερινή εν βρασμώ παγκόσμια κατάσταση» όπως υπογράμμισε ο Θεοδωρόπουλος. Το περιεχόμενο των μαθημάτων του Λυκείου από εδώ και μπρος θα συνδέεται με την εκάστοτε θεματική.


Οι επαφές με σημαντικά ιδρύματα και θεσμούς του εξωτερικού έχουν ξεκινήσει: Με το Φεστιβάλ Θεάτρου της Πίζας, όπου συναντιούνται δραματικές σχολές από την Ιταλία και την Ευρώπη, με το Θεατρικό Ινστιτούτο της Βαρκελώνης, το οποίο ανήκει στο Πανεπιστήμιο της πόλης, με τη Δραματική Σχολή Γκίλντχολ του Λονδίνου, αλλά και με το Κέντρο Γκροτόφσκι. Είναι σαφές ότι το προφίλ του Λυκείου δε θα είναι ακαδημαϊκό ή ερευνητικού χαρακτήρα αλλά με καθαρά υποκριτική δραστηριότητα και θα απευθύνεται σε ηθοποιούς. Κατά 80% θα είναι πρακτικά μαθήματα με στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων των ηθοποιών σε ό,τι αφορά το αρχαίο δράμα και κωμωδία και μόλις κατά 20% θα αποτελείται από θεωρητικές συζητήσεις, αναλύσεις και διαλέξεις.


Μακροπρόθεσμα υπάρχει η φιλοδοξία να προστεθούν σκηνοθέτες, θεατρολόγοι, μουσικοί, χορογράφοι και χορευτές. Σε κάθε περίοδο θα παρέχεται η δυνατότητα να φοιτούν 150 σπουδαστές, οι οποίοι θα επιλέγονται ή θα προτείνονται από σημαντικές δραματικές σχολές και πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Θα παρακολουθούν συνολικά 170 ώρες διδασκαλίας ενώ θα συνυπάρχουν οκτώ με δέκα εργαστήρια που θα καθοδηγούνται από διαφορετικό δάσκαλο. Η συμμετοχή στο Λύκειο θα έχει δίδακτρα, το ποσό των οποίων ακόμα δεν έχει καθοριστεί. Σε αυτή τη λεπτομέρεια ο Θεοδωρόπουλος ήταν ξεκάθαρος: «Δεν πιστεύω στο τζάμπα. Κανείς δεν το σέβεται».


Διαλέξεις, περιηγήσεις, και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, επίσης θα προσφέρονται στους σπουδαστές. Οι διδάσκοντες θα είναι σημαντικές προσωπικότητες του διεθνούς θεάτρου που συνδέονται με την έρευνα του αρχαίου δράματος. Ένας άλλος στόχος του Λυκείου θα είναι τα αφιερώματα σε παραδοσιακά θέατρα της Ανατολής, όπως της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Ινδίας ώστε να επιτευχθεί μια διαπολιτισμική προσέγγιση της τραγωδίας. Τέλος, για την ευρύτερη αξιοποίηση της Αργολίδας, έχει ξεκινήσει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Heilbronn της Γερμανίας και τον καθηγητή Sebastian Kaiser ώστε να δραστηριοποιηθεί στην περιοχή επιστημονική ομάδα, που θα ερευνήσει εναλλακτικούς τρόπους τουριστικής, οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης. Θα αποκτήσει το Λύκειο θεσμικό και νομικό χαρακτήρα ανεξάρτητο από το Φεστιβάλ; Ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Γκάτζιος διαβεβαίωσε ότι όλα θα πάρουν νομική μορφή, ώστε να συνεχίσουν να υφίστανται και μετά από τη θητεία όσων εμπλέκονται....

«Η διεθνής αυτή συνάντηση των νέων καλλιτεχνών, μέσα από μια διαδικασία παιδείας και βαθιάς κατανόησης των θεσμών – όπως της Δημοκρατίας, που είναι άρρηκτα δεμένη με το αρχαίο δράμα- θεωρούμε ότι προσδιορίζει μια νέα αισιοδοξία για τις επόμενες γενιές, όσο του θεάτρου όσο και του τόπου μας» συμπλήρωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής πριν δώσει το λόγο στην Τζωρτζίνα Κακουδάκη, σύμβουλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Φεστιβάλ Αθηνών, η οποία κατά κάποιο τρόπο τελεί χρέη «λυκειάρχη», και η οποία μίλησε για τις διεθνείς επαφές που έχουν ξεκινήσει για την επάνδρωση του διδασκαλικού προσωπικού. Αν και είναι νωρίς για το ακριβές ύφος του όλου προγράμματος το οποίο θα διαμορφωθεί σιγά σιγά.


Λίγο αργότερα, κάποιοι από εμάς ακολουθήσαμε τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο στο δασύλλιο το οποίο προορίζεται για την κατασκήνωση και το Λύκειο της Επιδαύρου. Περπατήσαμε ανάμεσα σε πεύκα σαν προσκοπάκια που ακολουθούν τον αρχηγό τους και σταθήκαμε σε ένα από τα λιγοστά ξέφωτα, όπου εκείνος συνέχισε να εξηγεί με μεγάλο ενθουσιασμό πώς θα υλοποιηθούν όλα. Ποιος θα επιμεληθεί αρχιτεκτονικά να διαμορφώσει το χώρο; «θα γίνει διεθνής διαγωνισμός για να βρεθεί αρχιτεκτονικό γραφείο εξειδικευμένο σε τέτοιου είδους εγκαταστάσεις» είπε και πρόσθεσε για μια ακόμα φορά:«Η ιδέα έχει αρχίσει να υλοποιείται. Και να θέλαμε δεν μπορούμε πια να κάνουμε πίσω».

Γιατί το Λύκειο Επιδαύρου είναι μάλλον κάτι ελπιδοφόρο Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με τοπικούς παράγοντες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ