Η αυλή των θαυμάτων

Η αυλή των θαυμάτων Facebook Twitter
0

Η ιστορική γνώση και μόνο εμποδίζει την, αυτοφυή στη ράτσα μας, διάθεση λυρισμού και ωραιοποίησης ακόμη και ζοφερών περιόδων της σχετικά πρόσφατης Ιστορίας. Οι καταστάσεις που αποτυπώνει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης στην Αυλή των Θαυμάτων (1957) πριν από μια δεκαετία έμοιαζαν οριστικά περασμένες. Κι όμως, ειρωνική κατακλείδα στην «ανάπτυξη» και τον «εκσυγχρονισμό» της τελευταίας 30ετίας, καλούμαστε να ζήσουμε ανάλογες εκ νέου.

Απ’ όσα έχουν γραφτεί έως τώρα για την παράσταση της Αυλής των Θαυμάτων του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, διαπιστώνω μια διάθεση διαφυγής σε ερμηνείες που καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα της μετεμφυλιακής Ελλάδας της δεκαετίας του ’50. Όλα κουκουλώνονται κάτω από μια εξωπραγματική νοσταλγία (να φταίνε οι παλιές καλές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου;) που αλλοιώνει καίρια την παλιά συνθήκη, καθιστώντας αδύνατη την κατανόηση της σημερινής.

Γιατί, όπως και τώρα, έτσι και τότε υπήρχουν πολιτικά αίτια και πολιτικοί υπεύθυνοι για την κατάσταση των λαϊκών στρωμάτων (εκπρόσωποι των οποίων είναι οι ήρωες στο έργο του Καμπανέλλη). Μετά το τέλος του Εμφυλίου, η κατάσταση της οικονομίας του κράτους ήταν άθλια κι όλοι βασίζονταν στο Σχέδιο Μάρσαλ για την ανασυγκρότησή του. Χωρίς, εννοείται, κάποιο σχέδιο μακροπρόθεσμο, χωρίς πρόβλεψη και προγραμματισμό που να επιτρέπει να μπουν γερά θεσμικά θεμέλια. Ο Κ. Δοξιάδης σημείωνε ήδη το 1950: «Η παραποίηση της οικονομικής πραγματικότητας και οι εξιδανικευτικές προοπτικές έχουν καταντήσει το μόνο όπλο “επιστημονικής” διαπαιδαγώγησης του κοινού με σκοπό τη διαφήμιση του Σχεδίου Μάρσαλ και την αυτοδιαφήμιση μερικών “εγκεφάλων” υποτακτικών, των “γιες μεν”, όπως τους λένε, της αμερικανικής αποστολής. Επικεφαλής ο γνωστός “συντονιστής” του γνωστού “προγράμματος ανασυγκρότησης”, άλλοτε “τετραετούς”, άλλοτε προσωρινού”, άλλοτε “μακροπρόθεσμου αναθερωρημένου” κ.λπ.». Ο Δοξιάδης, που πίστευε στη χωροταξική πολιτική βάσει προγράμματος και σε μακροπρόθεσμη προοπτική, καταδικάζει την ανικανότητα του πολιτικού προσωπικού. Η αντιπαροχή, που σε διάφορα σημερινά κείμενα αποκτά υπόσταση μεταφυσικού φαινομένου, ήταν στην πραγματικότητα επιλογή των κυβερνήσεων της εποχής για οικοδόμηση πολυώροφων κτιρίων από ιδιώτες, που θα κάλυπταν το έντονο πρόβλημα στέγασης και θα προσανατόλιζε την ανάπτυξη στην οικοδομή πέρα από κάθε κρατικό έλεγχο. Σας θυμίζει κάτι;

Και πού να μείνουν όλοι αυτοί που άφηναν κατά δεκάδες τα χωριά τους, συχνά για να γλιτώσουν από τη ρετσινιά του κομμουνιστή και να μπορέσουν να ζήσουν αφανείς στο χωνευτήρι της μεγαλούπολης; Και πώς να αξιοποιήσουν τα κεφάλαια που συσσώρευσαν τις μαύρες μέρες της δεκαετίας του ’40 οι γνωστοί άγνωστοι μαυραγορίτες; Και γιατί η τότε αστική τάξη, χωρίς δεύτερη σκέψη, έδωσε τις νεοκλασικές οικίες της για ν’ ανεγερθούν τα τσιμεντένια κτίρια; Καμιά νοσταλγία, λοιπόν.

Ένα άλλο στοιχείο που αναπαράγεται χωρίς φειδώ είναι ότι το έργο μεταφέρει ένα κοινώς αποδεκτό αξίωμα (αντιγράφω από κείμενο του προγράμματος της παράστασης): «Οι λαϊκές τάξεις είναι κατά βάσιν αγνές… πολύ πιο αγνές όταν τις κοιτάξει κανείς από κοντά απ’ ό,τι όλες οι άλλες τάξεις». Να τη πάλι η νοσταλγία του μεταγενέστερου σχολιαστή. Αλλά ο Καμπανέλλης έγραψε για μια συνθήκη πραγματική, για την πόλη όπου ζούσε και για ανθρώπους γύρω του - δεν νοσταλγεί. Κι αν, γράφοντας, είχε στο μυαλό του κάποιο ξένο έργο, αυτό δεν πρέπει να ήταν τόσο ο Βυσσινόκηπος του Τσέχωφ όσο Ο Βυθός του Γκόρκι. Η ανεργία, η φτώχια, η έλλειψη των βασικών, κάνουν τους ανθρώπους άγρια θηρία - δεν προκαλούν τη συμπόνοια και την ευσπλαχνία προς τους συμπάσχοντες.

Εννοείται ότι δεν είναι από τη φύση τους κακοί οι άνθρωποι της Αυλής των Θαυμάτων. Οι συνθήκες έχουν μεταμορφώσει τον Στέλιο σ’ ένα παράσιτο, που δανείζεται για να παίξει στον ιππόδρομο. Κι ο Στράτος, ο υδραυλικός, μόνο τίμιος δεν είναι, αφού του δανείζει συστηματικά για να βγαίνει με τη γυναίκα του. Η Αννετώ είναι μια φαντασιόπληκτη, κουτσομπόλα, μνησίκακη γριά ρουφιάνα. Η όμορφη Ντόρα εξελίσσεται σε «κοκοτίδιον». Ο υποαπασχολούμενος Μπάμπης, όταν δεν έχει λεφτά, δέρνει τη γυναίκα του μέχρι λιποθυμίας και το παίζει ηθικολόγος, αποδίδοντας την αυτοκτονία του Στέλιου στη γυναίκα του που τον απάτησε! Μόνο η Αστά, ο Ιορδάνης και ο γιος τους, ο Γιάννης, ξεχωρίζουν, ίσως επειδή έρχονται από αλλού - κι ας έχουν ενταχθεί ισότιμα στο ελληνικό λούμπεν.

Καμιά νοσταλγία, λοιπόν. Μόνο διάθεση κατανόησης - που προϋποθέτει τις αναγκαίες, επώδυνες συνδέσεις. Το έργο του Καμπανέλλη γι’ αυτό έγραψε ιστορία και γι’ αυτό συγκινεί -πολύ- τους σημερινούς θεατές. Δεν αποκρύβει, αλλά κατανοεί.

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα προσπάθησε να εκσυγχρονίσει τον δραματικό χρόνο και τόπο του έργου, κάτι απολύτως θεμιτό, δεδομένης της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας που ζούμε. Μόνο που ο Μανώλης Παντελιδάκης δεν είχε και μεγάλη έμπνευση και το σκηνικό δεν υποστήριξε καλά την αναγκαστική συνύπαρξη των ηρώων. Η Ελένη Μανωλοπούλου έντυσε με δυασανάλογα καλό γούστο τις φτωχές, λαϊκές γυναίκες της ιστορίας - δεν είναι ότι μια σημερινή γυναίκα δεν μπορεί να ντυθεί κομψά στα Zara, αλλά συνήθως δεν έχει αναπτυγμένη την αισθητική που θα της το επιτρέψει.

Αλλά κανένα από τα παράπανω σχόλια δεν μπορούν να επισκιάσουν τις ερμηνείες του συνόλου των ηθοποιών. Εξαιρετικοί ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, η Μίνα Αδαμάκη, η Θεοδώρα Τζήμου, η Αλεξάνδρα Αηδίνη, η Λένα Παπαληγούρα, ο Θοδωρής Κατσαφάδος, ο Νίκος Ψαρράς, η Εύα Σαουλίδου, ο Νίκος Κουρής. Αυτοί, με το ταλέντο τους, εξαφανίζουν τις αδυναμίες της παράστασης (π.χ. την αμήχανη τελική σκηνή με τους μηχανικούς και τους αστυνόμους). Αυτοί είναι η Αυλή των Θαυμάτων και τους οφείλουμε.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ