Η Ορέστεια από την Αμερική

Η Ορέστεια από την Αμερική Facebook Twitter
0
Η Ορέστεια από την Αμερική Facebook Twitter

Στο Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα είναι σαφής η αναμέτρηση του Ο' Νιλ με την αρχαία ελληνική τραγωδία, και δη με την έννοια του τραγικού ως οικογενειακής μοίρας, όπως και η επιρροή του οιδιπόδειου που ο Φρόιντ επεξεργαζόταν από το 1897 έως το 1938. Η τριλογία του Ο' Νιλ, ωστόσο, δεν ξεκλειδώνει, αν δεν φωτίσουμε επαρκώς την προβληματική οικογενειακή ζωή του συγγραφέα. Και έχει πολύ ενδιαφέρον να δει κανείς πώς η μία γραμμή, του προσωπικού οικογενειακού δράματος, γονιμοποιεί τη δεύτερη, του συγγραφικού έργου του. Οπωσδήποτε η προσωπική εμπειρία μετασχηματίστηκε σε δραματική υπό την επίδραση του ευρωπαϊκού θεάτρου, και μάλιστα των μοντέρνων της εποχής,  Ίψεν και Στρίντμπεργκ. Στην κατεύθυνση αυτή θα μπορούσε κάποιος να πει ότι ο πατέρας του αμερικανικού θεάτρου δεν είναι παρά παραφυάδα του ευρωπαϊκού στη μακρά παράδοσή του.


Μόνο που στο έργο του Ο' Νιλ εξίσου σημαντική είναι και η επίδραση της αμερικανικής λογοτεχνίας. Αναφέρομαι κυρίως στη συμβολική λειτουργία του οίκου των Μάνον (με την έννοια του σπιτιού, όχι της οικογένειας), που έχουμε ξαναδεί σε ιστορίες σπουδαίων Αμερικανών συγγραφέων του 19ου αι. Το σπίτι των Μάνον δεσπόζει στη σύλληψη του έργου. Η Κριστίν Μάνον λέει επ' αυτού: «Κάθε φορά που φεύγω και γυρίζω μου φαίνεται όλο και πιο πολύ σαν σκοτεινός τάφος. Ο "κεκονιαμένος τάφος" που λέει η Αγία Γραφή: πρόσοψη ειδωλολατρικού ναού, σαν προσωπείο στην γκρίζα ασκήμια του πουριτανισμού. Μόνον ο Έιμπ Μάνον θα μπορούσε να χτίσει αυτό το τερατούργημα: μαυσωλείο και μνημείο της κακίας του! (Μετά, με κοροϊδευτικό γέλιο.) Συγγνώμη, Βίνι, ξέχασα πως εσένα σου αρέσει. Και είναι πολύ φυσικό – ταιριάζει πολύ στον δικό σου χαρακτήρα».


Το σπίτι των Μάνον ανακαλεί ευθέως το Σπίτι με τα εφτά αετώματα (1851) του Ναθάνιελ Χοθορν (και την αδιάλειπτη σχέση του σπιτιού μέσα στα χρόνια με την ιστορία της οικογένειας που το θεμελίωσε – μυθιστόρημα για το οποίο ο άλλος σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας, ο Μέλβιλ, έγραψε «Διαθέτει πολυτελέστατες κουρτίνες, όπου είναι πλεγμένες σκηνές από τραγωδίες!»). Παραπέμπει ακόμα στην γκόθικ ιστορία του Έντγκαρ Άλαν Πόου Η πτώση του οίκου των Άσερ (1839), όπου οικογένεια και οίκος καταρρέουν ταυτοχρόνως («Δεν ξέρω ποια ήταν η αιτία, μα με την πρώτη ματιά που έριξα στο κτίριο ένα αβάσταχτο μούχρωμα γέμισε την ψυχή μου» γράφει στην πρώτη κιόλας παράγραφο).


Επιπλέον, οι ζωντανοί-νεκροί ήρωες του Πόου αναγνωρίζονται στα πρόσωπα-μάσκες των Μάνον («ψυχρά κι ανέκφραστα, σαν ζωντανές μάσκες» γράφει ο Ο' Νιλ στις οδηγίες του). Και αν ψάξεις λίγο πιο βαθιά, στη φονική σχέση κόρης-μητέρας στο Πένθος δεν διακρίνεις μόνο τη γραμμή της αρχαίας Ορέστειας αλλά και τις μικρές, αιρετικές ιστορίες του Ambrose Bierce (1842-1913) που περιλαμβάνει η συλλογή Λέσχη Γονεοκτόνων.


Στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά (που υπογράφει και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου) το σπίτι ως κρίσιμο στοιχείο της δραματουργίας, που απορροφά και αντανακλά την ένταση των σχέσεων/σκέψεων των ηρώων, δεν υπολογίζεται. Οι πράξεις που εξελίσσονται έξω από το σπίτι των Μάνον παίζονται στο «προσκήνιο» με κατεβασμένη μια κάθετη επιφάνεια που αποκλείει βάθος και προοπτική. Η επιλογή αυτή αφήνει απ' έξω την ένταση που το ίδιο το κτίριο μεταγγίζει στις σχέσεις των προσώπων. Επιτρέπει, ωστόσο, η προσοχή μας να εστιαστεί στους ηθοποιούς και στις ερμηνείες τους, οι περισσότεροι εκ των οποίων –παρά τη «διαμεσολάβηση» των ψειρών– είναι υποκριτικώς έξοχοι.


Όσο για τις δύο πράξεις που εξελίσσονται στο γραφείο του Έζρα Μάνον (όπου, σύμφωνα με την οδηγία του συγγραφέα, κυριαρχεί το πορτρέτο του), ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί live video, σε μια πιο προχωρημένη εκδοχή της φωτογραφικής απεικόνισης του προσώπου ως «πορτρέτου στην εποχή της μηχανικής αναπαραγωγής» (Βάλτερ Μπένγιαμιν).


Την αφαιρετικότητα της σκηνογραφίας ισορροπούν τα θαυμάσια κοστούμια εποχής της Ιωάννας Τσάμη. Η πρώτη επί σκηνής αναμέτρηση της κόρης (Μαρία Πρωτόπαππα) με τη μητέρα της (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη), όπως στέκονται με τα ογκώδη (λόγω κρινολίνου) φορέματα που ήταν στη μόδα τις δεκαετίες 1840-60, είναι πραγματικά εντυπωσιακή: μοιάζουν σαν αντίπαλες ναυαρχίδες που αναμετριούνται εξ αποστάσεως, σαν να υπολογίζουν νοερώς ποια έχει την υπεροχή στη δύναμη πυρός. Οι δυο τους, μαζί με τον Ακύλα Καραζήση, ζωντανεύουν ιδανικά τρεις από τους τέσσερις Μάνον του έργου.


Προβληματίζει η προσθήκη «θεατών» ως λύση που εξυπηρετεί τη μεταφορά της ιστορίας από τη Νέα Αγγλία του 1865 στην Αθήνα του 2004, την αποφόρτιση της συσσωρευμένης δραματικής έντασης και τη ζωντάνια της διάδρασης με τους «πραγματικούς θεατές». Ο Χάρης Τσιτσάκης και η Θέμις Μπαζάκα (ολοένα και καλύτερη από παράσταση σε παράσταση) καταφέρνουν να υποστηρίξουν πειστικά το εύρημα, αλλά η αμηχανία της Μάγιας Λυμπεροπούλου και του Γιώργου Κοτανίδη μαρτυρά και τα όρια της ευστοχίας του.


Εξαιρετική η δουλειά του Λευτέρη Παυλόπουλου, που φωτίζει τη δράση με υπέροχες, απόκοσμες, γκριζοπράσινες αποχρώσεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ