Η τέχνη είναι ένα εργαλείο

Η τέχνη είναι ένα εργαλείο Facebook Twitter
0

Είναι γνωστό ότι πρόκειται για έναν ιδιαίτερο δημιουργό, σκηνοθέτη, σεναριογράφο, κινηματογραφιστή, ενίοτε και φωτιστή, με σπουδαίες δουλειές στο θέατρο [Μορφές από το έργο του Βιζυηνού, Λίγο απ' όλα (Καραγκιόζης), Άσμα ασμάτων] αλλά και στο σινεμά (Το δέντρο που πληγώναμε και Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων). Τελευταία του δημιουργία είναι η θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία του έργου του Θωμά Ψύρρα Μαράν Αθά στο θέατρο Μεταξουργείο, σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου και με μοναδική ερμηνεύτρια τη Γιασεμή Κηλαηδόνη. Πρόκειται για την ιστορία ενός 90χρονου μοναχού, ο οποίος μετά από 65 χρόνια σιωπής εξομολογείται τη ζωή του. Ο θεατής, μέσα από αυτή την εξιστόρηση, παρακολουθεί κι άλλους χαρακτήρες να αναδύονται από τη μνήμη του. Συνολικά 19 πρόσωπα ερμηνεύει η Γιασεμή Κηλαηδόνη σε μια γλώσσα ιδιότυπη, μια μείξη διαλέκτων της Θεσσαλίας με τον λόγο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Γεώργιου Βιζυηνού.

Πώς έφτασε στα χέρια σας το βιβλίο του Θωμά Ψύρρα και πώς καταλήξατε να το διασκευάζετε για το θέατρο;

Ήτανε μια πρόταση που μου έγινε από τη Γιασεμή Κηλαηδόνη. Αυτή είχε και το βιβλίο και τη σκέψη να γίνει θεατρικό. Μόλις βρήκα χρόνο λοιπόν κάθισα και σε ένα διάστημα αρκετών μηνών έκανα αυτήν τη δουλειά.

Αυτό, πάντως, είναι κάτι που συνηθίζετε, δηλαδή να διασκευάζετε λογοτεχνικά έργα ή κείμενα που δεν είχαν προοριστεί για τη θεατρική σκηνή. Για ποιον λόγο;

Είναι μια ανάγκη που προκύπτει, διότι ενώ στη λογοτεχνία προσλαμβάνει κανείς με τη δική του φαντασία το κείμενο, το θέατρο μας δίνει τη δυνατότητα να αποκαλύπτονται οι πίσω πλευρές του κειμένου και έτσι να μας φανερώνεται κυρίως η ουσία του. Οι χαρακτήρες βγαίνουν πιο ανάγλυφοι και έτσι αυτή η αίσθηση που εισπράττει κανείς προσωπικά, στο θέατρο την εισπράττει συλλογικά μέσα σε έναν κοινό χώρο. Όταν αντιλαμβανόμαστε κάτι με κοινούς κώδικες επικοινωνίας η συγκίνηση πολλαπλασιάζεται. Ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να ξεγελαστεί από τη συναισθηματική του φόρτιση ή από την προσωπική του κατάσταση, αλλά ο συλλογικός κώδικας που δημιουργείται μέσα σε έναν χώρο είναι αλάθητος.


Άλλη η διαδικασία της ανάγνωσης και άλλη αυτή της θέασης ενός θεατρικού έργου, υποθέτω.

Υπάρχουν λογοτεχνικά έργα που είναι πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο να γίνουν παραστάσεις, ωστόσο υπάρχουν κείμενα που μας δίνουν τη δυνατότητα να το κάνουμε.

Ποιο είναι το νόημα της φράσης Μαράν Αθά, που σημαίνει ο Κύριος πλησιάζει;

Αρχικά μπορεί να το εκλάβει κανείς ως μια απειλή τιμωρίας - η τιμωρία του Θεού όταν απομακρύνεσαι από αυτόν. Στην ουσία, όμως, αυτό που προκύπτει μέσα από μια βαθύτερη ανάγνωση του έργου είναι ότι το «Μαράν Αθά» είναι μια προειδοποίηση για το γεγονός ότι κρίνεσαι όχι τόσο γι' αυτά που έπραξες, αλλά γι' αυτά που δεν τόλμησες να κάνεις. Είναι ουσιαστικά ένας καθρέφτης που σε βάζει απέναντι στο θέμα της βούλησης, που είναι πάρα πολύ παλιό αλλά και πάντα καινούργιο. Επίσης, θέτει το ζήτημα της προσωπικής ευθύνης. Με αυτή την έννοια το έργο ξεφεύγει από την ηθογραφία και μπαίνει σε θέματα τα οποία μας αφορούν καθημερινά.

Η ηθογραφία και η ελληνική παράδοση, βέβαια, είναι κάτι που σας απασχολεί και αυτό φαίνεται από όλες σας τις δουλειές.

Ασφαλώς, το θέμα της ηθογραφίας με απασχολεί και δεν είναι κάτι που γίνεται τυχαία. Ο τρόπος που προσπαθώ να αντιμετωπίσω όμως αυτό που ονομάζεται παράδοση στην πραγματικότητα δεν είναι αυτό που παράγει νοσταλγία. Η παράδοση με ενδιαφέρει ως ένα υπόβαθρο το οποίο είναι ένα δοχείο γνώσης όπου βρίσκεις στοιχεία για να τροχίσεις τη σκέψη σου και να επανατοποθετηθείς στην πραγματικότητα. Η τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι μια ανάγκη για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τη λαίλαπα και το χάος της καθημερινότητας και της ζωής. Μας δίνει μέτρο, ουσία, περιεχόμενο και μέθοδο για να μπορούμε να δοκιμαζόμαστε. Επομένως είναι ένα εργαλείο η τέχνη.

Πόσο δύσκολο ήταν να δουλέψετε με τη Γιασεμή Κηλαηδόνη σε μια γλώσσα τόσο δύσκολη;

Ήμουν απόλυτα τυχερός που έκανα αυτήν τη δουλειά με τη Γιασεμή. Τη θεωρώ πολύ μεγάλη ηθοποιό. Ήταν όντως δύσκολη υπόθεση, αλλά η Γιασεμή το δούλεψε και έκανε πολλές προσωπικές υπερβάσεις. Όταν τέλειωσε αυτό που λέγεται συνεργασία και διδασκαλία, ξαφνικά είδα μια ηθοποιό να παίζει στο θέατρο και είχα την αίσθηση ότι με διδάσκει πλέον, δεν τη διδάσκω εγώ. Αυτός ο τρόπος δουλειάς είναι σπάνιος και προσωπικά με συγκινεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ