«Λέμε "δες με, αγάπα με, έλα κοντά μου". Αλλά όταν κάποιος έρθει, αποσυρόμαστε»

«Λέμε "δες με, αγάπα με, έλα κοντά μου". Αλλά όταν κάποιος έρθει, αποσυρόμαστε» Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO
0

Δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του όταν παίζει. Δεν κοιτάς αλλού. Δεν χαζεύει το βλέμμα σου. Σχεδόν δεν προσέχεις τους άλλους ηθοποιούς. Αναμένεις, σαν ερωτευμένος. Περιμένεις πότε θα μιλήσει ξανά, πότε θα έρθει η ώρα του μονολόγου του, παρατηρείς τις μικρές ταχυδακτυλουργικές κινήσεις των χεριών του, τον ιδιαίτερο και κάπως σερνάμενο τονισμό των λέξεων.

Ο Πάνος Παπαδόπουλος είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους και ιδιοσυγκρασιακούς ηθοποιούς της γενιάς του, και φέτος κλείνει δέκα χρόνια πορείας. Μιας πορείας τυχερής, η οποία ήδη από τον δεύτερό του χρόνο εκτός σχολής, με την παράσταση «Το έξυπνο πουλί», τον έβαλε δυναμικά στην κούρσα. Λένα Κιτσοπούλου, Νίκος Καραθάνος, Γιώργος Παπαγεωργίου, Δημήτρης Καραντζάς, Άρης Μπινιάρης, Γιάννης Κακλέας: μέσα σε μόλις 10 χρόνια έχει καταφέρει να συνεργαστεί με μερικά από τα πιο λαμπρά ονόματα του ελληνικού θεάτρου.

Ένας νευρικός κόσμος, με άγχος και τεράστια ανάγκη για αγάπη, αυτός είναι ο κόσμος του Πάνου Παπαδόπουλου, ο οποίος μέσα από τα στραβοπατήματά του −τα οποία, όπως λέει, κυνηγά γιατί αυτά κρύβουν τη μεγαλύτερη αλήθεια− βουτά από το παράθυρο κατευθείαν προς τη μεγάλη τέχνη.

Τον συναντώ στο σπίτι του στους Αμπελόκηπους, το οποίο είναι περίπου όπως το φαντάζεστε, σαν σκηνικό της αγαπημένης και τα τελευταία χρόνια περίπου σταθερής του συνεργάτιδας, Λένας Κιτσοπούλου. Είναι περιτριγυρισμένος από τα αντικείμενα ενός κλασικού ελληνικού σπιτιού, το οποίο ένα νέο μάτι −το δικό του− αργά και μεθοδικά ξαναφτιάχνει με τα δικά του υλικά. Η βαριά ξύλινη τραπεζαρία του παππού του συναντά τις φιγούρες της Disney που συνέλεγε εμμονικά τα τελευταία χρόνια. Καθόμαστε στο σαλόνι και ξεκινά να μου μιλά για τον ήλιο. Παρότι όποιος τον έχει δει στη σκηνή θα περίμενε πως θα ζει σε ένα σπίτι σκοτεινό, με τις κουρτίνες πάντα κλειστές, εκείνος είναι σχεδόν συντετριμμένος που η συννεφιά της ημέρας μάς στερεί τον μεσημεριανό ήλιο. Κάθεται δίπλα μου κι όταν του το αναφέρω, μου λέει: «Τις μέρες που ξυπνάω και πρέπει να ανάψω το φως παθαίνω μεγάλη στεναχώρια. Είναι πολύ διαφορετικό να πίνεις τον καφέ σου σε ένα σκοτεινό μέρος και να τον πίνεις και να βλέπεις μια πιθανότητα ελπίδας έξω».

Ο Πάνος Παπαδόπουλος ελπίζει πως αύριο πρόκειται όλα να αλλάξουν (αλλά μάλλον αυτό δεν θα γίνει) Facebook Twitter
Ο Πάνος Παπαδόπουλος πιστεύει πως δεν είμαστε φτιαγμένοι για να παραμένουμε στο σκοτάδι, αλλά ότι όπως χτίζουμε όλο και πιο ψηλά σπίτια, έτσι θέλουμε να πηγαίνουμε όλο και πιο κοντά στο φως. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Όταν τον ρωτάω τι είναι αυτό που κάνει κάποια νέα παιδιά, σαν εκείνον, να στρέψουν το βλέμμα τους προς την υποκριτική, μου απαντά: «Έλλειμμα... Νομίζω είναι καθαρά κάποιο έλλειμμα, είμαστε ελλειμματικές προσωπικότητες». Ο ισχυρότερος λόγος που εντοπίζει εκείνος πίσω από την επιλογή του αυτή είναι μια πολύ ισχυρή ανάγκη για αποδοχή και αγάπη. Παρά τη μάσκα μισανθρωπισμού που τυλίγει πολλούς από τους ήρωές του, το χιούμορ τους δεν λέει παρά «πρόσεξέ με, αγάπησέ με».

«Θέλω πολύ τη συντροφιά, άμα περάσει ένα βράδυ και μείνω μέσα, παθαίνω κάτι, νομίζω ότι κάπου απέτυχα. Είμαστε κοινωνικά όντα, τι να τον κάνει ο άνθρωπος κατάμονος τον εαυτό του;». Αυτή την ικανοποίηση τού φέρνει και το θέατρο. «Δεν είναι μουσική, δεν είναι ποδοσφαιρικός αγώνας που μπορείς να τον δεις και από το σπίτι σου ή να τον ακούσεις. Για να κάνουμε θέατρο προαπαιτείται η κοινή παρουσία όλων, είναι ένα από τα ελάχιστα πράγματα που μας έχουν μείνει. Είναι αυτό που λέει τόσο τέλεια ο Ρίτσος, αν δεν μπορέσω να το δεις κι εσύ, μοιάζει σαν να μην το έχω...». Γι’ αυτό τελικά επικοινωνεί τόσο με το έργο του Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό», στο οποίο πρωταγωνιστεί αυτές τις ημέρες, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Ήταν μάλιστα ένα αγαπημένο του έργο από τη σχολή, και ήλπιζε πως κάποια στιγμή θα του δινόταν η ευκαιρία να το συναντήσει, αλλιώς, όπως μου λέει, θα την έφτιαχνε ο ίδιος.

«Ήταν πολύ συγκινητικό που ήρθε ο Θωμάς και μου το πρότεινε. Και ειδικά τον ρόλο του Βλαδίμηρου. Συνειδητοποιώ πως είναι τελικά ένα έργο περισσότερο για τη συντροφικότητα παρά για τη μοναξιά, γιατί αυτοί οι δύο χαρακτήρες, σε πείσμα των όσων διαδραματίζονται, επιμένουν να είναι μαζί. Με συγκινεί πάρα πολύ να παίζω πρόσωπα που έχουν την ακλόνητη πίστη ότι η ζωή τους αύριο πρόκειται να αλλάξει, ότι πρόκειται να συμβεί κάτι πολύ σημαντικό, ενώ εμείς ως θεατές γνωρίζουμε εξαρχής ότι το όνειρο αυτό είναι απραγματοποίητο. Ο Θωμάς μού είχε πει κάτι πολύ ωραίο με αφορμή αυτούς τους δύο ήρωες, ότι στην πραγματικότητα στις ανθρώπινες σχέσεις σε ενθουσιάζει στην αρχή ο άλλος, αλλά έπειτα είναι δική σου δουλειά να συντηρείς τη φλόγα για να μη σβήσει. Και αυτοί βρίσκουν πάντα τους τρόπους, όπως λέει ο Εστραγκόν στον Βλαδίμηρο, για να υπάρχουν. “Δεν τα καταφέρνουμε και άσχημα, όλο και βρίσκουμε κάτι για να νομίζουμε ότι υπάρχουμε”, λένε».

Ο Πάνος Παπαδόπουλος ελπίζει πως αύριο πρόκειται όλα να αλλάξουν (αλλά μάλλον αυτό δεν θα γίνει) Facebook Twitter
«Υπερπροσφερόμαστε, με μεγάλη λαχτάρα. Λέμε: Δες με. Αγάπα με. Έλα κοντά μου. Αλλά όταν κάποιος έρθει, αποσυρόμαστε». Φωτ.: Freddie F./LIFO

Ένας νευρικός κόσμος, με άγχος και τεράστια ανάγκη για αγάπη, αυτός είναι ο κόσμος του Πάνου Παπαδόπουλου, ο οποίος μέσα από τα στραβοπατήματά του −τα οποία, όπως λέει, κυνηγά γιατί αυτά κρύβουν τη μεγαλύτερη αλήθεια− βουτά από το παράθυρο κατευθείαν προς τη μεγάλη τέχνη. Παρότι μοιάζει να θεωρείται χάρισμα για έναν ηθοποιό το να μεταμορφώνεται ολοκληρωτικά από τον ένα ρόλο στον άλλο, εκείνος, του λέω, πιστεύω πως έχει μια συνέπεια στο παίξιμό του. Όπως μου εξηγεί, δεν νομίζει ότι γίνεται ποτέ κανείς κάποιος άλλος πάνω στη σκηνή, παρά μάλλον ακόμη περισσότερο ο εαυτός του, «γιατί πράγματα που φοβάσαι να ανακαλύψεις, τα βρίσκεις τελικά παίζοντας, κρυμμένα πίσω από έναν ρόλο. Μου φαίνεται ότι εμείς με τον εαυτό μας ανεβαίνουμε πάνω στη σκηνή, και πιστεύω σε προσωπικότητες αρκετά διαμορφωμένες, που γνωρίζουμε δηλαδή καλά τον εαυτό μας, ούτως ώστε να μπορούμε να σηκώσουμε στους ώμους μας το βάρος του εκάστοτε ρόλου».

Με ρωτάει πώς μου φάνηκε η ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο», στην οποία πρωταγωνιστεί −δεν έχει καταφέρει ακόμη να τη δει− και η οποία έχει διαγράψει μια αξιοζήλευτη πορεία σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ, ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη και το κινηματογραφικό φεστιβάλ της Tribeca. Ο ίδιος δεν περίμενε ποτέ πως θα τον σκεφτόταν κάποιος για μια ταινία sci-fi. Του εκμυστηρεύομαι πως η ταινία ήταν οπτικά αδιανόητη, ο Βεσλεμές έχτισε ένα πανέμορφο κινηματογραφικό σύμπαν το οποίο τελικά απογειωνόταν μέσα από το λαμπερό και ανάλαφρο παίξιμο του Πάνου και των συμπρωταγωνιστών του.

Ο Πάνος Παπαδόπουλος ελπίζει πως αύριο πρόκειται όλα να αλλάξουν (αλλά μάλλον αυτό δεν θα γίνει) Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO

Βρίσκει πως ζούμε σε μια εποχή στην οποία, ειδικά μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και το Instagram −στο οποίο δεν βρίσκεται−, υπάρχει μια υπερπροσφορά των ανθρώπων δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με αυτά που μπορούν να δώσουν πίσω. «Υπερπροσφερόμαστε, με μεγάλη λαχτάρα. Λέμε: Δες με. Αγάπα με. Έλα κοντά μου. Αλλά όταν κάποιος έρθει, αποσυρόμαστε. Διανύουμε νομίζω συνολικά μια εποχή απίστευτης απαισιοδοξίας, αλλά σκέφτομαι καμιά φορά και παρηγοριέμαι ότι αυτό θα μας οδηγήσει σε μια υπεραισιοδοξία, διότι, νομίζω η Δημουλά το είχε πει αυτό, τη μεγαλύτερη κατανάλωση της ελπίδας την κάνει ο απαισιόδοξος. Οπότε πιστεύω ειλικρινά ότι όλη αυτή η σκοτεινιά που περνάμε μοιραία θα μας οδηγήσει προς το φως. Είναι ακριβώς αυτό που συνέβαινε στους ήρωες στον “Γκοντό” και στη “Δεσποινίδα Μαργαρίτα”, είναι άνθρωποι οι οποίοι έχουν μια ακλόνητη πίστη ότι αύριο πρόκειται να συμβεί κάτι πολύ σημαντικό στη ζωή τους». Ο Πάνος Παπαδόπουλος πιστεύει πως δεν είμαστε φτιαγμένοι για να παραμένουμε στο σκοτάδι, αλλά ότι όπως χτίζουμε όλο και πιο ψηλά σπίτια, έτσι θέλουμε να πηγαίνουμε όλο και πιο κοντά στο φως. Κι όσο μου τα λέει αυτά φαντάζομαι τον ήλιο σαν αράχνη να πλέκει τα πρωινά τις αισιόδοξες κορδέλες του πάνω στα έπιπλα του σπιτιού του.

Κλείνοντας μια ακόμη πολύ παραγωγική χρονιά, ο Πάνος στρέφει τώρα το ενδιαφέρον του στην ολοκλήρωση της πρώτης του σκηνοθετικής απόπειρας για τον κινηματογράφο, μιας κωμικής και ανάλαφρης ταινίας με τίτλο «Η αγάπη το βάζει στα πόδια». Ένα DIY, no-budget ταινιάκι, «μια κωμωδία, εκεί όπου ο Στάθης Ψάλτης συναντά τον Woody Allen», όπως το περιγράφει ο ίδιος, η οποία πράγματι καταφέρνει να σε κάνει να γελάσεις. Ταυτόχρονα σκηνοθετεί μαζί με τον Γιώργο Κατσή, με τον οποίο ξεκίνησαν μαζί στο Εθνικό, την παράσταση «Αντικείμενα», βασισμένη στην ιστορία των αδελφών Παπέν, δύο υπηρετριών στο Λε Μαν της Γαλλίας του 1933, που κατακρεούργησαν την εργοδότριά τους και την κόρη της, η οποία θα ανέβει τον Ιανουάριο στο θέατρο Ροές, δίνοντας του την ευκαιρία να επιστρέψει εκεί μαζί με τον Γιάννη Αποσκίτη, στη σταθερή του αγάπη, τους χαρακτήρες που διασχίζουν τη ζωή τους με την αστείρευτη δύναμη που τους δίνει η ελπίδα πως κάτι πρόκειται να συμβεί.

Ο Πάνος Παπαδόπουλος ελπίζει πως αύριο πρόκειται όλα να αλλάξουν (αλλά μάλλον αυτό δεν θα γίνει) Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO

Βγαίνοντας από το σπίτι του, το όποιο φως της ημέρας έχει χαθεί, βρέχει και απέναντι από την πόρτα του ο παιδικός σταθμός είναι στολισμένος για τα Χριστούγεννα. Περπατώντας κάτω από γιορτινά λαμπάκια, με τα βρεγμένα φώτα του δρόμου να αντανακλώνται στο οδόστρωμα, κοιτάω την άδεια του γειτονιά που φέρνει σε κάτι από ταινία horror και σκέφτομαι: «Να που τελικά δεν ήταν και τόσο ξένος στο παράδοξο σύμπαν του Βεσλεμέ ο Πάνος Παπαδόπουλος».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Περιμένοντας τον Γκοντό» εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ