Λεπίς

Λεπίς Facebook Twitter
0

Η ιδέα που κινεί το UrbanDig Project-Ανασκαφή Φαντασμάτων Πολιτισμού στη Σύγχρονη Πόλη της ομάδας «Όχι παίζουμε» είναι σαφώς ενδιαφέρουσα: «ανακαλύπτει» σημεία της πόλης με εν πολλοίς άγνωστη ιστορία και τα παραδίδει εκ νέου στο κοινό μέσω επιτόπιων παραστάσεων/δράσεων. Η πρώτη παράσταση του Γιώργου Σαχίνη και του Χρήστου Κανελλόπουλου, που έδειξε ότι ένας χώρος με ιστορία μπορεί να γίνει ο ίδιος «πρωταγωνιστής» μοναδικής γοητείας μιας θεατρικής πράξης, ήταν το Καρδιά με Κόκαλα (2006) στην αυλή του ερειπωμένης οικίας του αυτόχειρα ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη στα Εξάρχεια. Στη συνέχεια, το ενδιαφέρον της ομάδας για το in situ θέατρο ατόνησε. Επανήλθε πέρσι, μετά την απόσχιση από την ομάδα του εικαστικού Γιάννη Σκουρλέτη και του μουσικού Κώστα Δαλακούρα (που έφτιαξαν την ομάδα Βijoux de Kant), με την παράσταση Ελπίς στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50), όπου από το 1842 έως το 1971 λειτούργησε το πρώτο γενικό νοσοκομείο της Αθήνας, το Δημοτικό Γενικό Νοσοκομείο «Ελπίς».

Αναγραμματισμός της λέξης Ελπίς είναι η λέξη Λεπίς, τίτλος της νέας site-specific παράστασης του Γιώργου Σαχίνη και της Ειρήνης Αλεξίου. Ο υπό ανακάλυψιν χώρος είναι αυτήν τη φορά το Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας, το όμορφο κτίριο στην πλατεία Κουμουνδούρου (Πειραιώς 51) που στέγασε το ίδρυμα για τα έκθετα βρέφη από το 1874 έως τη δεκαετία του 1970. Η ιστορία του ιδρύματος, που για δεκαετίες συνδέθηκε και με την πρώτη παιδιατρική κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι συγκλονιστική και πολυεπίπεδη. Αφορά τα πρώτα βήματα του νέου ελληνικού κράτους προς ένα κράτος πρόνοιας που μεριμνά για τους άπορους και ασθενείς, την ιστορία δηλαδή της μετά χιλίων εμποδίων, προβλημάτων, διαλειμμάτων, αστικής προόδου εν Ελλάδι.

Το κτιριακό ίχνος, επιπλέον, εμπεριέχει τη συγκινησιακή υπεραξία από τα αυθεντικά δράματα γονέων και παιδιών, όπως αυτά αποκαλύπτονται στην καταγεγραμμένη ιστορία του: ξέρουμε, ας πούμε, για γυναίκες που έφερναν στον κόσμο παιδιά (που εγκατέλειπαν) για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην ως τροφοί σε εύπορες οικογένειες ή για άλλες που εγκατέλειπαν τα παιδιά τους και παρουσιαζόντουσαν εν συνεχεία ως θηλάστριες, ώστε και το παιδί τους να φροντίζουν και να πληρώνονται.

Η πρωτοτυπία του UrbanDig Project είναι αυτή: η περφόρμανς γίνεται μοχλός για να γνωρίσουμε, μέσα από την ιστορία του κτιρίου, την ιστορία του τόπου και των ανθρώπων του. Όχι χωρίς οφέλη για την ποιότητα της παραστατικής πράξης, αφού κανένα θέατρο δεν μπορεί να προσφέρει τη συγκινησιακή ενέργεια που ένα κτίριο, όπως το Βρεφοκομείο, μεταγγίζει στην καλλιτεχνική δημιουργία.

Αυτά στη θεωρία. Στην πράξη, όμως, τι διαπιστώνει κανείς; Αυτό το μοναδικό κτίριο, το Βρεφοκομείο Αθηνών, που σε οποιαδήποτε σοβαρή ευρωπαϊκή πρωτεύουσα θα είχε γίνει θεματικό μουσείο της βρεφικής και παιδικής ηλικίας, στην Αθήνα έγινε δημοτική πινακοθήκη. Που σημαίνει ότι απογυμνώθηκε απ’ ό,τι περιείχε και ως άδειο κέλυφος υποδέχτηκε τους πίνακες της συλλογής του Δήμου το 1982 - μέχρι την περσινή μεταφορά της στο ανακαινισμένο κτίριο του Χάνσεν, στο Μεταξουργείο.

Ως άδειο κέλυφος το κτίριο δεν πρόσφερε την καταλυτική ατμόσφαιρα κι ενέργεια που μπορεί να προσφέρει ένας τόσο ιδιαίτερος, μη-θεατρικός χώρος στο θεατρικό γεγονός και η περφόρμανς Λεπίς δεν λειτούργησε ως ζωντανή απόδειξη της αλληλεπίδρασης του ιστορικού και του «πραγματικού» παράγοντα στο καλλιτεχνικό έργο. Η περιδιάβαση στο κτίριο δεν «μιλούσε» - το έλλειμμα συγκινησιακής φόρτισης η σκηνοθεσία προσπάθησε να το καλύψει με τις ηχογραφημένες παιδικές φωνούλες που ακούγονταν σαν ηχητικά φαντάσματα στα άδεια δωμάτια. 

Ούτε και οι αποκομμένες φράσεις από το Σα θα γίνουμε άνθρωποι (1924) του Πέτρου Πικρού (μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας της Αριστεράς και της λογοτεχνικής γενιάς του ’30, που θέλησε ν’ αποτυπώσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια τη ζωή των λούμπεν, υιοθετώντας μια γλώσσα κι ένα συντακτικό που ν’ αντανακλά τη βία και την εξαθλίωση της ζωής των ηρώων του) βοήθησαν πολύ. Πειραγμένα λαϊκά τραγούδια της εποχής και πρωτότυπη μουσική που έγραψαν οι Imam Baildi συνθέτουν το ηχητικό σενάριο μιας δράσης στην οποία ένας άνδρας, το έκθετο που μεγάλωσε, αναζητεί την απούσα μάνα του σε περιοχές της φαντασίας. Εικόνες κοριτσιών και γυναικών ζωντανεύουν (θολές, παραμορφωμένες, κινητικά δύσμορφες, με αυτοκτονικές συμπεριφορές) για να καλύψουν τα κενά της μνήμης. Η μητέρα ταυτίζεται με μια «ξεπατωμένη ρομβία» κι η ηθοποιός οπτικοποιεί τη μεταφορά, «φορώντας» το κουτί της ξαχαρβαλωμένης λατέρνας.

Εδώ εντοπίζω τη βασική μου αντίρρηση στο «θέατρο» που κάνει ο Γιώργος Σαχίνης: αισθητικοποιεί ό,τι επιλέγει κάθε φορά ως θέμα του. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το καθαυτό γεγονός (το δράμα του Λαπαθιώτη ή του παιδιού που εγκαταλείφθηκε στη βρεφοδόχο) παρά μόνο μέσα από την «ευγενή» καλλιτεχνική διαμεσολάβηση, ωραιοποιημένα δηλαδή. Αλλά ο πόνος, η ήττα, δεν εικονογραφούνται. Η «πραγματική» παρουσία τεσσάρων αστέγων σ’ ένα απάγκιο σημείο του Βρεφοκομείου έπρεπε, νομίζω, να είναι ο οδηγός στη δουλειά του. Αλλιώς, ό,τι προσπαθεί, βουλιάζει στο ψέμα αυτού που παριστάνει το αληθινό. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ