Μια έρημος στην κουζίνα

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Ήθελα να γράψω ένα έργο για τη διπλή φύση μας, ένα έργο που δεν θα ήταν συμβολικό ή μεταφορικό ή τίποτε από όλα αυτά», έλεγε το 1980 ο ίδιος ο συγγραφέας για το «True West». Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Μέσα σε αυτό το σπίτι, σε τούτο το ήσυχο προάστιο ανατολικά του Λος Άντζελες, ο Όστιν νιώθει ασφαλής. Καθισμένος στο φερ φορζέ τραπέζι της κουζίνας, χτυπάει απορροφημένος τα πλήκτρα της γραφομηχανής, ενώ η συναυλία των γρύλων έξω από το παράθυρο εκτυλίσσεται δυναμικά. Τα ντουλάπια, το ψυγείο, οι κίτρινες κουρτίνες, τον παρακολουθούν βουβά. Τα κρεμαστά φυτά το ίδιο.

Ακουμπισμένος στον νεροχύτη, πίσω από τον Όστιν, στέκεται ο Λι. Ατημέλητος, με βρομερό t-shirt και τρύπες στις σόλες των μυτερών παπουτσιών του, δεν θα μπορούσε να διαφέρει εμφανισιακά περισσότερο από τον πρώτο, με το λευκό πουκάμισο, τα καλοχτενισμένα μαλλιά και το άσπιλο παντελόνι.

Αποκαλύπτοντας σταδιακά τους ασύμβατους κόσμους στους οποίους ανήκουν τα δύο αδέλφια, ο περιπαικτικός, αρχικά, διάλογός τους εξελίσσεται σε μια συναρπαστική μονομαχία, επικίνδυνη όσο και σουρεαλιστική. Η αυξανόμενα σκωπτική, σχεδόν σαδιστική συμπεριφορά του Λι προς τον μικρότερο αδελφό του οδηγεί στην έκρηξη: το προσωπείο ελέγχου και αυτοκυριαρχίας του Όστιν θρυμματίζεται, το Εγώ του κατακρημνίζεται, οι ανασφάλειες και οι φόβοι του αναδύονται καταλυτικά.

Η Έλενα Καρακούλη, στην παράσταση που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Χώρα, επέλεξε να αναδείξει την κωμική διάσταση του κειμένου, διατηρώντας ταυτόχρονα ενεργή την κρίσιμη αίσθηση της εκκολαπτόμενης απειλής, της αναβράζουσας βίας, του ζωτικού απρόβλεπτου.

Στη μορφή του μεγάλου του αδελφού ο Όστιν θα οσφρανθεί τη μυρωδιά της ερήμου, της ελευθερίας, της αυθεντικής Δύσης, της ύπαρξης που βιώνεται μακριά από τα τακτοποιημένα σπιτικά των καλιφορνέζικων προαστίων τα οποία είναι εξοπλισμένα με δεκάδες αστραφτερές ηλεκτρικές συσκευές που πολτοποιούν καθημερινά την πνευματική ικμάδα των ανθρώπων. «Δεν υπάρχει τίποτα εδώ για μένα. Ποτέ δεν υπήρχε. Όταν ήμασταν παιδιά, ήταν διαφορετικά. Υπήρχε ζωή εδώ τότε», αναφωνεί συνειδητοποιώντας, απόψε για πρώτη φορά, την κενότητα της φαινομενικής επιτυχίας του ως οικογενειάρχη και σεναριογράφου του Χόλιγουντ. 

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Στη μορφή του μεγάλου του αδελφού ο Όστιν θα οσφρανθεί τη μυρωδιά της ερήμου, της ελευθερίας, της αυθεντικής Δύσης. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ωθώντας τον ανταγωνισμό τους στα άκρα, ο Λι δηλώνει ξαφνικά αποφασισμένος να γράψει ένα «αληθινό» γουέστερν. Θέμα του, δύο άνδρες που επιδίδονται σε θανάσιμο κυνηγητό στα βραχώδη τοπία και τα φαράγγια του Τέξας.

«Έχει μια γεύση αλήθειας... Κάτι που σχετίζεται με τη γη... Ο αδελφός σου μιλάει από εμπειρία», θα πει ο κινηματογραφικός παραγωγός που αγοράζει αιφνιδίως την ιδέα του Λι, απορρίπτοντας εκείνη του Όστιν. Η κρίση ταυτότητας ξεσπά σαρωτικά. Η αντιστροφή των ρόλων κορυφώνεται στην όγδοη σκηνή, σε ένα κρεσέντο κωμικής μαεστρίας από τη μεριά του Σέπαρντ: είναι τώρα ο τυχοδιώκτης, μικροαπατεώνας, ανυπότακτος, αμόρφωτος Λι αυτός που κάθεται προσηλωμένος στο τραπέζι της κουζίνας, προσπαθώντας εναγωνίως ν’ αποτυπώσει τις σκέψεις του στο χαρτί, ενώ είναι ο «διανοούμενος», καθωσπρέπει μικρός αδελφός του αυτός που επιστρέφει με μισή ντουζίνα τοστιέρες αγκαλιά, λάφυρα της νυχτερινής ληστρικής εξόρμησής του στις γειτονικές μονοκατοικίες.

«Πάντοτε αναρωτιόμουν πώς θα ήταν να ήμουν εσύ», ομολογεί κάποια στιγμή ο ένας στον άλλον και, πράγματι, αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε μήπως πρόκειται τελικά για ένα και το αυτό πρόσωπο.

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Έχει μια γεύση αλήθειας... Κάτι που σχετίζεται με τη γη... Ο αδελφός σου μιλάει από εμπειρία», θα πει ο κινηματογραφικός παραγωγός που αγοράζει αιφνιδίως την ιδέα του Λι, απορρίπτονας εκείνη του Όστιν. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Ήθελα να γράψω ένα έργο για τη διπλή φύση μας, ένα έργο που δεν θα ήταν συμβολικό ή μεταφορικό ή τίποτε από όλα αυτά», έλεγε το 1980 ο ίδιος ο συγγραφέας για το «True West»: «Ήθελα απλώς να δώσω μια γεύση του τι σημαίνει να είσαι διττός. Είναι κάτι πραγματικό η διπλή φύση. Νομίζω πως είμαστε διχασμένοι με έναν τρόπο πολύ πιο σπαρακτικό απ' όσο η ψυχολογία μπορεί ν’ αποκαλύψει».

Η Έλενα Καρακούλη, στην παράσταση που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Χώρα, επέλεξε να αναδείξει την κωμική διάσταση του κειμένου, διατηρώντας ταυτόχρονα ενεργή την κρίσιμη αίσθηση της εκκολαπτόμενης απειλής, της αναβράζουσας βίας, του ζωτικού απρόβλεπτου. Κι αν αρχικά, για ένα διάστημα, όλα μοιάζουν δυσκίνητα και αναγνωρίσιμα, η επιμονή των ηθοποιών και η εύφορη κωμική χημεία τους καταρρίπτει τις άμυνες παρασύροντάς μας στην ξεθωριασμένη κουζίνα των νυχτερινών τριγμών, καλπασμών και αλαλαγμών σε αυτή την κουζίνα που υποδέχεται στωικά την αναρχική παρόρμηση των ηρώων, μετατρεπόμενη σιγά σιγά σε πεδίο οικιακού πολέμου, διάσπαρτο με πεταμένα πιάτα, ψωμιά, κατσαρολικά, μπουκάλια ουίσκι και πεθαμένα φυτά.

Ο Νίκος Ψαρράς πλάθει ένα άκρως γοητευτικό πορτρέτο του Λι, ενσαρκώνοντας τόσο την απωθητική όσο και τη θετική πλευρά του ήρωα, το αμφιλεγόμενο μεγαλείο του, την άκομψη τραχύτητα και το παρηκμασμένο σεξαπίλ του, ψημένο στον ήλιο της Μοχάβε. Άκρως απολαυστικός όταν επιτίθεται με το μπαστούνι του γκολφ στην ξεχαρβαλωμένη γραφομηχανή απειλώντας την «θα σ' τα σπάσω τα πληκτράκια ένα ένα!» ή όταν αγανακτεί με την απραξία του, αναστενάζοντας αγανακτισμένος, αυτός που δεν ξέρει ούτε να συλλαβίζει, όπως λέει ο αδελφός του: «Ξημέρωσε κι ούτε μια σελίδα δεν έχω γράψει!».   

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης υπερτονίζει στην αρχή τη νευρωτική φύση του Όστιν, μαλακώνει όμως στη συνέχεια και, ειδικά στο δεύτερο μέρος, όταν φτάνει να παρακαλά γονυπετής, ημίγυμνος και κάθιδρος τον αδελφό του να τον πάρει μαζί του στην έρημο, τότε, εν μέσω της ευθυμίας που προκαλεί η κωμική, εν πολλοίς, μεταμόρφωσή του, βεβαιωνόμαστε ταυτόχρονα πως έχει παραδοθεί πλήρως στη μοίρα του καταρρακωμένου Όστιν.

Ετούτη η ευαίσθητη ισορροπία διατηρείται όντως ζωντανή κατά τη διάρκεια της παράστασης: αντιλαμβανόμαστε διαρκώς ότι κάτι σοβαρό διακυβεύεται, την ίδια στιγμή που τα αλλεπάλληλα χτυπήματα μεταξύ των ηρώων προκαλούν το πηγαίο γέλιο μας.

Αν κάτι μοιάζει να παραμελεί η σκηνοθεσία, όμως, είναι η εξερεύνηση της έννοιας του «διπλού» (εντός μας). Μένει δηλαδή περισσότερο προσκολλημένη στον «ρεαλιστικό» άξονα του κειμένου –ο οποίος σαφώς και είναι σημαντικός–, στερώντας από τον θεατή τη δυνατότητα να ψηλαφίσει τη βαθύτερη, υπαρξιακή σημασία της αδελφικής διαμάχης, αυτού του «αρχέτυπου των εχθρικών αδελφών», όπως το αποκαλεί ο Γιουνγκ. Υπάρχουν ίσως μία ή δύο νύξεις (όταν ο Όστιν βάζει τα γυαλιά οράσεώς του στον Λι) που αφυπνίζουν τις προσδοκίες μας, μόνο και μόνο για να τις αφήσουν μετέωρες.

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Πάντοτε αναρωτιόμουν πώς θα ήταν να ήμουν εσύ», ομολογεί κάποια στιγμή ο ένας στον άλλον. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Απογοητευτικότερο όλων ως προς αυτό, αλλά και γενικότερα, αποδεικνύεται το τέλος: δεν είναι απλώς ότι η πάλη των σωμάτων (ο Όστιν έχει τυλίξει ένα καλώδιο γύρω από τον λαιμό του Λι, απειλώντας να τον πνίξει, και οι δυο τους κυλιούνται μανιασμένα στο πάτωμα) διεξάγεται συνοδεία ενός άστοχου, ψευδοσυγκινητικού τραγουδιού  που μας αποσυντονίζει∙ είναι και ότι μένουμε με την εντύπωση ότι ο Λι πεθαίνει. Ατυχές κλείσιμο, ειδικότερα αν λάβουμε υπόψη μας ότι το κείμενο του Σέπαρντ ολοκληρώνεται ποιητικά με μια μάχη δίχως νικητή, με τους αδελφούς «εγκλωβισμένους σε ένα αχανές τοπίο που θυμίζει έρημο», μια μάχη που συνεχίζεται αενάως και που δεν λήγει ποτέ – όπως και δεν θα μπορούσε, άλλωστε.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «True West» εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM