Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου Facebook Twitter
«Έχουμε βασιστεί πολύ σε παγανιστικά στοιχεία και τελετές, είχαμε αναφορές από τα Βουντού, από το μακρινό παρελθόν. Η έμπνευσή των ανθρώπων που τις δημιούργησαν ήταν πολύ κοντά στη φύση. Ξεκινάμε από παλιά, ωμά και γήινα μοτίβα, υπάρχει ένα δεύτερο σκαλοπάτι και καταλήγουμε σε κάτι πολύ σύγχρονο και σημερινό». Φωτο: Γιώργος Αδάμος / LiFO
0

Η κεντρική σκηνή του Bios χωρίζεται σε δύο διακριτά μέρη από μία κολόνα. Στο ένα εκτυλίσσεται μια τελετουργική περφόρμανς σύγχρονου χορού, ένα one man show που εκτελείται από τον ηθοποιό Αντώνη Αντωνόπουλο. Στο άλλο ο συνθέτης Lowtronik, κατά κόσμον Γιώργος Ραμαντάνης, ερμηνεύει ζωντανά σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική, γραμμένη από τον ίδιο ειδικά για την παράσταση.

Το «ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης» και άλλα γνωστά θραύσματα από τον «Εκκλησιαστή», το πιο αμφιλεγόμενο και σκοτεινό κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης, εισάγονται στην εξίσωση, με ευρηματικό τρόπο που δεν χρειάζεται να αποκαλύψουμε εδώ. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι απόκοσμο και μυσταγωγικό.

Πρόκειται για τη δεύτερη σόλο σκηνοθετική δουλειά του Αντώνη Αντωνόπουλου, μετά την προπέρσινη «Τελευταία Μαγνητοταινία του Κραπ», και το μέλος των VASISTAS, μετά από εκείνο τον μονόλογο, εδώ συμπράττει ερμηνευτικά σε ένα αναπάντεχο ντουέτο.

Η πρόβα έχει τελειώσει, ο Αντώνης έχει αλλάξει ρούχα, αφαιρώντας τις φόρμες που φορούσε για να έχει κινησιολογική ελευθερία, κι έχει ντυθεί στο αυστηρό, total black στυλ που συχνά υιοθετεί στην καθημερινότητά του.

Το κείμενο λέει πως τίποτα δεν έχει νόημα γιατί θα πεθάνεις και θα σε ξεχάσουν όλοι και ό,τι έκανες θα ξεχαστεί, υπάρχει μόνο η χαρά και η πληρότητα τού να αγωνίζεσαι συνέχεια για κάτι. Αυτή η επανάληψη, το «κάτω από τον ήλιο», μου έβαλε στο μυαλό μια επαναληπτικότητα κινητική, να μεταφραστεί σωματικά η αέναη μάχη που δεν βγάζει πουθενά.

Έχουμε λίγο χρόνο στη διάθεσή μας καθώς ακολουθεί κι άλλη πρόβα για εκείνον, αυτή τη φορά με την ομάδα του, για τις «Χοηφόρες» του Αισχύλου που πρόκειται να ανεβάσουν το καλοκαίρι στη Μικρή Επίδαυρο, ενώ παράλληλα δουλεύει και με τη σκηνοθέτιδα Μέντη Μέγα στο «Trapped», που θα παρουσιαστεί τον Μάιο στη Στέγη, στο πλαίσιο του Fast Forward Festival.

Bios – Φεστιβάλ Επιδαύρου – Στέγη, με άλλα λόγια ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να συνδυάσει ένας θεατρικός ηθοποιός στις μέρες μας στην Αθήνα. Ας τα πιάσουμε όμως ένα-ένα, ξεκινώντας από αυτό που θα παρουσιάσουν στο πάντα ξεχωριστό και πρωτοποριακό Fast Forward Festival.

«Το "Trapped" έχει να κάνει με τα δίπολα και με την εμπλοκή της Ισιδώρας Ντάνκαν στα Ορεστειακά που έλαβαν χώρα το 1903 στην Αθήνα, όταν μεταφράστηκε για πρώτη φορά η "Ορέστεια" στη δημοτική. Έγιναν πορείες τότε από τους φοιτητές της Νομικής που δεν ήθελαν να μεταφραστεί. Ήρθαν σε συμπλοκή με την αστυνομία, όταν ανέβαινε η παράσταση στο τότε Βασιλικό, νυν Εθνικό Θέατρο, τους σταμάτησαν οι αστυνομικές δυνάμεις με ιππείς και αντλίες νερού. Υπήρξε ένας νεκρός.

»Περιέργως πέρασε από αυτή την πορεία και η Ισιδώρα Ντάνκαν, ένα από τα άτομα που άλλαξαν τον σύγχρονο χορό. Ήταν Αμερικάνα, ήθελε να δημιουργήσει έναν χορό με κλασική μουσική που να μην είναι μπουρλέσκ ή μπαλέτο. Ήταν φιλέλληνας, με τον αδερφό της πήγαιναν στα μουσεία, παρατηρούσαν τα αγγεία και βάσισε τον χορό της στις κινήσεις των μορφών στα αγγεία και στα αγάλματα. Ήρθε πρώτη φορά στη χώρα το 1903, έφτιαξε σπίτι, βασίστηκε στα σχέδια του παλατιού του Αγαμέμνονα στις Μυκήνες. Αυτό το σπίτι υπάρχει ακόμα στον Βύρωνα, είναι το Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν».

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου Facebook Twitter
«Στη φουρνιά της δραματικής σχολής του Εμπρός που ήμουν, ήθελαν να καλλιεργήσουν την ιδέα του συνόλου. Ήμουν συμμαθητής με τον Δημήτρη Καραντζά, τον Θάνο Παπακωνσταντίνου, την Ελίνα Ρίζου... Όλοι βλέπουν το θέατρο ως ένα σύνολο». Φωτο: Γιώργος Αδάμος / LiFO

Ο Αντώνης είναι μέλος των VASISTAS από το 2012. Εκείνη τη χρονιά γνώρισε τυχαία την Αργυρώ Χιώτη στην κατάληψη του Εμπρός.

«Ήταν μεταβατική περίοδος τότε για τους VASISTAS. Η Αριάν Λαμπέντ αποφάσισε να ζει περισσότερο στο εξωτερικό, η Νάιμα Καρμπαχάλ πήγε στο Μεξικό. Οι τρεις τους ήταν τα ιδρυτικά μέλη. Πλέον είμαστε η Αργυρώ, εγώ, η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, η Αριάν που παραμένει και συναντιόμαστε εδώ και στο εξωτερικό, η Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, η Ματίνα Περγιουδάκη, ο Ευθύμης Θέου και η Ελένη Βεργέτη.

»Είναι η πρώτη φορά που επιχειρούμε σε αρχαίο δράμα. Με τα κλασικά κείμενα ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε πέρσι, με τη "Θεία Κωμωδία" του Δάντη. Στις "Χοηφόρες" θέλουμε να φτιάξουμε μια τελετή και να υπάρχει μια δυαδικότητα στους ήρωες».

Εκτός από χαρακτηριστική φυσιογνωμία στο ρεπερτόριο των θεατρικών σκηνών της πόλης, συχνά σε μικρότερους αλλά πάντα απαιτητικούς ρόλους, ο Αντώνης διατηρεί μια εξαιρετική συνέπεια στις επιλογές του και μια εντυπωσιακή σταθερότητα στην παρουσία του. Ο ίδιος δηλώνει τυχερός που δουλεύει συνεχώς τα τελευταία χρόνια.

«Στη φουρνιά της δραματικής σχολής του Εμπρός που ήμουν, ήθελαν να καλλιεργήσουν την ιδέα του συνόλου. Ήμουν συμμαθητής με τον Δημήτρη Καραντζά, τον Θάνο Παπακωνσταντίνου, την Ελίνα Ρίζου... Όλοι βλέπουν το θέατρο ως ένα σύνολο. Ακόμα και ο Δημήτρης που δεν έχει ομάδα, έχει κύκλο συνεργατών και του αρέσει να επιστρέφει σε ανθρώπους».

  

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου Facebook Twitter
«Για μένα είναι πολύ σημαντικό να νιώθεις ότι ανήκεις και ότι συνεννοείσαι. Η ομάδα σου δημιουργεί ασφάλεια να εξερευνήσεις και να σπρώξεις τον εαυτό σου σε κατευθύνσεις που μπορεί να μην τον έσπρωχνες εύκολα. Μπορεί όμως να σου δημιουργήσει τόση ασφάλεια που να νιώσεις ότι δεν έχεις να ανακαλύψεις τίποτα. Θέλει προσοχή». Φωτο: Γιώργος Αδάμος / LiFO

Τον ρωτώ για τη θέση του στους VASISTAS και αναρωτιέμαι αν με τον «Εκκλησιαστή» φέτος εκπληρώνει την ανάγκη του, ως καλλιτέχνης, να βγει μπροστά σε κάτι πιο προσωπικό.

«Τα πράγματα από το 2009 που τελείωσα τη σχολή έρχονται με πολύ ωραίο τρόπο. Για μένα είναι πολύ σημαντικό να νιώθεις ότι ανήκεις και ότι συνεννοείσαι. Η ομάδα σου δημιουργεί ασφάλεια να εξερευνήσεις και να σπρώξεις τον εαυτό σου σε κατευθύνσεις που μπορεί να μην τον έσπρωχνες εύκολα. Μπορεί όμως να σου δημιουργήσει τόση ασφάλεια που να νιώσεις ότι δεν έχεις να ανακαλύψεις τίποτα. Θέλει προσοχή.

»Γι' αυτό τα τελευταία χρόνια καλούμε ανθρώπους που θέλουμε να δούμε τι έχουν να προσφέρον στους VASISTAS, αλλά και τα ίδια τα μέλη έχουν την ανάγκη και τη θέληση να δουν άλλα πράγματα. Σαν να φεύγεις για λίγο από το σπίτι σου, να κάνεις ένα ταξίδι και να επιστρέφεις.

»Εγώ έκανα τον "Κραπ", τώρα τον "Εκκλησιαστή", προσωπικές δουλειές, δούλεψα με τη Νατάσα Τριανταφύλλη, τον Καραντζά παλιότερα. Πρέπει το σύστημα να αναπνέει, όταν κάτι δεν αναπνέει, τελειώνει».

Πώς προέκυψε όμως η ενασχόλησή του με τον «Εκκλησιαστή» και τις δύσκολες επικούρειες φιλοσοφικές του ιδιορρυθμίες;

«Μετά τον θάνατό του Τάσου Μπαντή, που τον είχα καθηγητή για ενάμιση χρόνο στη σχολή, η Αννέζα Παπαδοπούλου είχε φέρει τον "Εκκλησιαστή" σε ένα μάθημα και κάναμε κάποιες ασκήσεις. Έχει κάτι πολύ δυνατό αυτό το κείμενο που σε αγκιστρώνει. Το είχαμε διαβάσει στη Μετάφραση των Εβδομήκοντα, που δεν είναι εύκολα προσβάσιμη.

»Είναι περίεργο γιατί έχουμε συνεννοηθεί με το Bios από πέρσι να γίνει αυτή η παράσταση. Ξαφνικά έμαθα τα Χριστούγεννα ότι θα κυκλοφορούσε η νέα μετάφραση από το Δώμα. Μου έκανε τεράστια εντύπωση που κάποιος ενδιαφέρθηκε ξανά, χάρηκα πολύ, και έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά. Ήρθε πάλι στην επικαιρότητα και υπήρξε τεράστια ανταπόκριση».

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου Facebook Twitter
Το «ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης» και άλλα γνωστά θραύσματα από τον «Εκκλησιαστή», το πιο αμφιλεγόμενο και σκοτεινό κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης, εισάγονται στην εξίσωση, με ευρηματικό τρόπο. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι απόκοσμο και μυσταγωγικό. Φωτο: Γιώργος Αδάμος / LiFO

Είναι αλήθεια πως ο «Εκκλησιαστής» με τη μετάφραση του Θάνου Σαμαρτζή για το Δώμα κάνει νέα «καριέρα» στην Ελλάδα και η έκδοση αυτή έχει συζητηθεί πολύ. Θα περίμενε κανείς λοιπόν η θεατρική απόδοση του Αντώνη να βασιζόταν σε αυτή τη νέα και επίκαιρη μετάφραση.

«Εμείς χρησιμοποιούμε τη μετάφραση του Κώστα Φριλίγγου που εκδόθηκε σε μια ανθολογία με κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης το 1951, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, αλλά πρώτη φορά κυκλοφόρησε το 1939 στο περιοδικό Νεοελληνικά Γράμματα. Πολύ παλιά μετάφραση δηλαδή, που μου τη σύστησε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος.

»Ο Φριλίγγος ήταν δημοτικιστής και από τους λίγους που έχουν μεταφράσει το κείμενο απευθείας από τα εβραϊκά και όχι από των Εβδομήκοντα. Ενώ έχει κάτι το παλιό, διατηρεί την ποιητικότητα και τον ρυθμό του κειμένου. Ο Σαμαρτζής έχει κάνει κάτι πολύ ωραίο, μια μετάφραση που είναι ποιητική με άλλο τρόπο. Ένιωθα ότι αυτό δεν ταιριάζει με αυτό που θέλω να κάνω εγώ».

Αν μη τι άλλο, η σκέψη που σου έρχεται στο μυαλό για ένα θεατρικό ανέβασμα του «Εκκλησιαστή» είναι ένας μονόλογος, ίσως ένα θεατρικό αναλόγιο, μια ακαδημαϊκή προσέγγιση, τέλος πάντων. Όμως αυτό που ετοιμάζει ο Αντώνης, που περιγράφεται εύστοχα ως εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου, είναι κάτι ολότελα διαφορετικό.

«Όσο το διάβαζα μου γεννήθηκε η ανάγκη για ένα πράγμα πολύ σωματικό. Δεν είμαι χορευτής. Βέβαια όλοι οι σύγχρονοι ηθοποιοί πρέπει να μάθουν και να τραγουδάνε και να χορεύουν.

»Αυτό το κείμενο λέει πως τίποτα δεν έχει νόημα γιατί θα πεθάνεις και θα σε ξεχάσουν όλοι και ό,τι έκανες θα ξεχαστεί, υπάρχει μόνο η χαρά και η πληρότητα τού να αγωνίζεσαι συνέχεια για κάτι. Αυτή η επανάληψη, το "κάτω από τον ήλιο", μου έβαλε στο μυαλό μια επαναληπτικότητα κινητική, να δημιουργηθούν μοτίβα κινητικά, να μεταφραστεί σωματικά η αέναη μάχη που δεν βγάζει πουθενά.

»Ο "Εκκλησιαστής" καταλήγει να λέει "γλέντα, παληκαράκι μου, τα νιάτα σου", εγώ έτσι το διαβάζω, ότι καταλήγει στη χαρά, στο "ζήσε τώρα όσο καλύτερα μπορείς και όσο προλαβαίνεις". Άλλοι το βρίσκουν μηδενιστικό, γι' αυτό είναι αμφιλεγόμενο. Όπως με όλα τα μεγάλα κείμενα, βρίσκεις εσύ πού θα κουμπώσεις.

»Έχουμε λοιπόν βασιστεί πολύ σε παγανιστικά στοιχεία και τελετές, είχαμε αναφορές από τα Βουντού, από το μακρινό παρελθόν. Η έμπνευσή των ανθρώπων που τις δημιούργησαν ήταν πολύ κοντά στη φύση. Ξεκινάμε από παλιά, ωμά και γήινα μοτίβα, υπάρχει ένα δεύτερο σκαλοπάτι και καταλήγουμε σε κάτι πολύ σύγχρονο και σημερινό».

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος οραματίστηκε τον «Εκκλησιαστή» σαν εικαστική χορογραφία και όπερα δωματίου Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Αδάμος / LiFO

Με την όλη συζήτηση, ο Αντώνης μου δίνει την αίσθηση ενός θρησκευόμενου ανθρώπου, όμως κάνω λάθος.

«Τα τελευταία χρόνια δεν πιστεύω σε κάτι. Παλαιότερα πίστευα πολύ στον Θεό, πήγαινα στην εκκλησία, διάβαζα πολλά σχετικά κείμενα. Ήταν απότομη η μεταστροφή, έγινε ξαφνικά, μέσα μια μέρα. Η ανάγκη πάντα είναι τεράστια.

»Πλέον πιστεύω στον άνθρωπο και στη δύναμή του να πηγαίνει μπροστά. Στα θρησκευτικά κείμενα, από λογοτεχνικής και φιλοσοφικής άποψης υπάρχουν αριστουργήματα. Με ενδιαφέρει να τα μελετώ.

»Και οι τραγωδίες έχουν έντονο θρησκευτικό πυρήνα, αλλά η απόσταση που έχουμε μας βοηθά να μην επικεντρωνόμαστε εκεί. Αν τον Δία τον ονομάσουμε Θεό ή Ιησού, θα είναι τελείως διαφορετική η προσέγγιση. Η βασική διαφορά ήταν ότι γράφτηκαν εξαρχής ως θεατρικά κείμενα».

Info

Εκκλησιαστής

BIOS main

12/4 – 6/5, Πέμπτη έως Κυριακή, 21.00

Μετάφραση: Κώστας Ι. Φριλίγγος

Σκηνοθεσία / Ερμηνεία: Αντώνης Αντωνόπουλος

Μουσική / Ερμηνεία: Lowtronik

Κίνηση: Κώστας Τσιούκας

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Σκηνικός Χώρος: Πουλχερία Τζόβα

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Γκέλυ Καλαμπάκα

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Fast Forward Festival 5

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

2-16/5

Χοηφόροι του Αισχύλου / Ομάδα VASISTAS - Αργυρώ Χιώτη

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

6-7/7, 21:30

Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη

Δραματουργία: Ομάδα VASISTAS

Σύμβουλος δραματουργίας: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος

Σκηνικός χώρος: Εύα Μανιδάκη

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Κοστούμια: Ηρώ Βαγιώτη

Μουσική: Jan Van de Engel

Βοηθός σκηνοθέτη: Γκέλυ Καλαμπάκα

Παίζουν: Εύη Σαουλίδου, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ματίνα Περγιουδάκη, Γιάννης Κλίνης, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Δημήτρης Κοντός, Αινείας Τσαμάτης, Ελένη Βεργέτη, Φιντέλ Ταλαμπούκας

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα βιβλικό κείμενο που δεν μοιάζει με τίποτα από όσα έχεις διαβάσει

Βιβλίο / O Εκκλησιαστής: Ένα βιβλικό κείμενο που δεν μοιάζει με τίποτα από όσα έχεις διαβάσει

Ο συνδημιουργός των εκδόσεων Δώμα μιλά στη LiFO για το τολμηρό εγχείρημα του να εκδίδεις βιβλία φιλοσοφίας στις μέρες μας και παραδίδει μια απολαυστική ανάγνωση του «Εκκλησιαστή».
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ