Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη

Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
0

Η Θεία Κωμωδία είναι το κορυφαίο λογοτεχνικό δημιούργημα της μεσαιωνικής Ευρώπης, μιας εποχής μεγάλων εντάσεων και πολιτικής διαφθοράς. Γραμμένο μέσα σε μια δεκαπενταετία από τον Δάντη (Dante Alighieri, 1265-1321) ο αρχικός του τίτλος ήταν Κωμωδία. Μεταγενέστερα προστέθηκε από τον Βοκάκιο ο όρος με τον οποίο είναι σε όλους γνωστό, «Θεία». Με το σπουδαίο αυτό έπος La Divina Commedia, με το οποίο ελάχιστα εξοικειωμένο είναι το ελληνικό κοινό, θα έχουμε την ευκαιρία να συναντηθούμε σε μια παράσταση εμπνευσμένη από αυτό που ετοιμάζει η ομάδα Vasistas και η σκηνοθέτις Αργυρώ Χιώτη στη Στέγη.


Βρεθήκαμε σε πρόβα της ομάδας για να πάρουμε μια πρώτη αίσθηση και εικόνα του πώς είναι να μεταφέρεις σκηνικά αυτό το ανυπέρβλητο έργο των 14.233 ομοιοκατάληκτων 11σύλλαβων στίχων, αυτό το ογκωδέστατο αφήγημα που χωρίζεται σε τρία μέρη: «Κόλαση», «Καθαρτήριο», «Παράδεισος». Πρόκειται για ένα φανταστικό ταξίδι στον Κάτω Κόσμο, το οποίο ο ποιητής τοποθετεί στις 7 Απριλίου του 1300 λίγο πριν από το Πάσχα, κρατάει επτά ημέρες, όσες και οι μέρες της δημιουργίας του κόσμου, και στο οποίο, με συνοδοιπόρο του τον Βιργίλιο, αναζητάει τη Βεατρίκη (αναφορά στην αγαπημένη του Δάντη, Beatrice Portinari, η οποία πέθανε νωρίς), η οποία, όταν τη συναντάει, γίνεται η συνοδοιπόρος του στον Παράδεισο.


Αυτό το τόσο σημαντικό έργο, αλληγορικό και αυτοβιογραφικό συγχρόνως ποίημα, πολυδιάστατο και πολυεπίπεδο, με σημαντική επίδραση τόσο στην ιταλική γλώσσα όσο και στην παγκόσμια λογοτεχνία και σκέψη, αποτελεί θαυμάσιο μωσαϊκό των κοσμολογικών και χριστιανικών αντιλήψεων που επικρατούσαν την εποχή του Δάντη, τέλος του Μεσαίωνα, αρχή της Αναγέννησης.

Γράφτηκε σε εποχές πολιτικής κρίσης. Αντικατοπτρίζει τον παλμό ενός πολιτικού αγωνιστή. Εμείς αφαιρέσαμε το καθαρά επίκαιρο κι έχει μείνει ένα δριμύ κατηγορώ. 

Αλλά πώς αναπαριστάς ένα τέτοιο έργο; Είναι δυνατόν να εικονογραφήσεις αυτό το μεγαλειώδες κείμενο, στην έκταση μάλιστα που ο ποιητής το έχει οραματιστεί; Δεν είναι αυτό το ζητούμενο, αλλά ούτε και η πρόθεση των Vasistas. Αυτό που στήνουν είναι μια συμπυκνωμένη εκδοχή του μακροσκελούς ποιήματος του Δάντη, μια υπαρξιακή φαντασμαγορία, σαν ένα πνευματικό road trip το οποίο θα αποδώσει τη Θεία Κωμωδία ως μουσική αφήγηση.


Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη είναι ένας «ουρανός» από πανιά, ο οποίος, όσο περνάει η ώρα, χαμηλώνει, καλύπτοντας σταδιακά τους ερμηνευτές. Οι ηθοποιοί της παράστασης, ντυμένοι με κοστούμια σε γεωμετρικά άσπρα και μαύρα σχήματα, ξεκινούν να στροβιλίζονται με πατίνια γύρω από τους κεντρικούς αφηγητές σε ομόκεντρους κύκλους. Η μουσική, υποβλητική, ακολουθεί τις κινήσεις τους. Το κουαρτέτο που θα συμπληρώνει την εικόνα της παράστασης και που βρίσκεται επίσης στο κέντρο λείπει από την πρόβα. Μπορούμε να πούμε ότι κατά τη διάρκεια της παράστασης ο χορός των ηθοποιών θα είναι εκείνος που θα ακολουθεί τη μουσική. Οι αφηγητές απαγγέλλουν τους στίχους του Δάντη με έναν σχεδόν ονειρικό τρόπο, σαν να βρίσκονται σε τρανς. Ο θεατής αφήνεται στους στίχους της Θείας Κωμωδίας (μτφρ. Κώστας Καιροφύλας), οι οποίοι συμπληρώνονται από τα Cantos XIV και XV του Έζρα Πάουντ (μτφρ. Γιώργος Βάρσος) και ποιήματα του Edgar Lee Masters από τη συλλογή Ανθολογία του Σπουν Ρίβερ (μτφρ. Σπύρος Αποστόλου). Τη διασκευή και δραματουργία υπογράφει ο ποιητής και μεταφραστής Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος (Σύσσημον ή Τα Κεφάλαια).

Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Δημιουργούμε μια τεράστια ταχύτητα, έναν στρόβιλο. Στην Κόλαση ο Δάντης ξεκινάει μια αριστερόστροφη πορεία με κύκλους – άλλωστε η Κόλασή του είναι κωνική, μέχρι να φτάσει στο κέντρο. Εμείς το μεταφέρουμε αυτό στη μουσική και στην κίνηση, στην ενέργεια, στη ροή, στην αίσθηση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Παρακολουθήσαμε αποσπάσματα και από τα τρία μέρη. Ήταν σαφές ότι η κίνηση, η μουσική και ο λόγος αλληλοσυμπληρώνονταν σε μια μορφή ορατορίου, του οποίου στόχος είναι η συγκινησιακή εμπειρία, που για κάποιους θα λειτουργήσει και ως πνευματική. Η κίνηση των ηθοποιών, μια ατέρμονη «χορογραφία» με μεταξύ τους σχηματισμούς και σε σχέση με τον χώρο, δεν μπορεί φυσικά να αποτελεί αναπαράσταση των εικόνων του Δάντη αλλά σου μεταφέρουν απολύτως την αίσθηση της καταβύθισης σε έναν άλλο, αθέατο (και υποσυνείδητο ίσως) κόσμο του επέκεινα. Η σκηνή του Καθαρτηρίου, ενός «κοιμητηρίου» όπου οι ψυχές αρχικά τιτιβίζουν σαν πουλιά μέχρι να ακούσουμε ηχογραφημένη ποίηση, τα λόγια των ανθρώπων αυτών που δεν ζουν πια, μοιάζει σαν ένα ευφρόσυνο ξέφωτο υπέρμετρης φωτεινότητας.

Στο διάλειμμα της πρόβας, η Αργυρώ Χιώτη μαζί με τους ηθοποιούς Ευθύμη Θέου και Ελένη Βεργέτη μίλησαν για το φιλόδοξο εγχείρημά τους. «Τι κρατήσαμε εμείς από αυτό το μεγαθήριο και πώς το προσεγγίσαμε; Το φέραμε στα ανθρώπινα και στα δικά μας μέτρα. Δηλαδή, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το απόλυτο αδιέξοδο ενός ανθρώπου –εκεί εντοπίσαμε τη δραματουργία μας– που βρίσκεται σε προσωπική κρίση και ξεκινάει μια πορεία κατάδυσης στους νεκρούς του, στο απόλυτο σκοτάδι, για να ξαναβγεί στο φως και να μπορέσει να υπάρξει ξανά ολόκληρος, να ξαναβρεί την ορμή της ζωής και να μπορέσει να ξαναγίνει ακέραιος μέσα στον κόσμο, και για τον κόσμο. Αυτή την πορεία θέλουμε να προσεγγίσουμε κι αυτό κρατήσαμε από το κείμενο, το οποίο αποκλείεται να μπορέσει να αναπαραστήσει κανείς ολόκληρο. Εκτός από τον όγκο του, που είναι τεράστιος, έχει εικόνες και περιγραφές κατά τη γνώμη δεν έχει νόημα να φέρεις στη σκηνή – ούτως ή άλλως, κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο. Εμείς το είδαμε καθαρά μουσικά, γι' αυτό το χαρακτηρίζουμε «μουσική αφήγηση». Ενστικτωδώς πήγαμε προς τα εκεί, δεν είναι μια φόρμα που προσπαθήσαμε να φορέσουμε στο κείμενο, κι όταν ξεκινήσαμε να λέμε αυτά τα λόγια δεν ξέραμε σε τι μουσικά όρια θα φτάσουμε. Το ίδιο το κείμενο μας έφτασε στο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε τώρα. Έτσι, καταλήξαμε σε αυτό το ισότονο, στη μονωδία από τους δύο βασικούς αφηγητές, που προσωπικά θεωρώ ότι επιτρέπει στον θεατή να εισχωρήσει στο θέαμα και να κάνει τη διαδρομή, φτιάχνοντας ο ίδιος την εικόνα, ακούγοντας και δημιουργώντας ό,τι θέλει».


«Η κίνηση με τα πατίνια σε οδηγεί πράγματι στην καταβύθιση σε μια ονειρική πραγματικότητα...», σχολιάζω. Η Χιώτη μου απαντάει: «Ναι, συμβαίνει αυτό με τα πατίνια. Δημιουργούμε μια τεράστια ταχύτητα, έναν στρόβιλο. Στην Κόλαση ο Δάντης ξεκινάει μια αριστερόστροφη πορεία με κύκλους – άλλωστε η Κόλασή του είναι κωνική, μέχρι να φτάσει στο κέντρο. Εμείς το μεταφέρουμε αυτό στη μουσική και στην κίνηση, στην ενέργεια, στη ροή, στην αίσθηση. Τη μουσική την εννοούμε με την ευρύτερη έννοια, γιατί και τα σώματα και η κίνηση είναι για μας μουσική».

Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Η Αργυρώ Χιώτη στις πρόβες της παράστασης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Βοηθάει η επαναληπτικότητα της ίδιας της μουσικής», της υπενθυμίζω. «Βέβαια, ιδίως του Ράιχ στην Κόλαση, που ακολουθείται από του Φίλιπ Γκλας στο Καθαρτήριο και στον Παράδεισο. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι και σε αυτήν τη δουλειά συνεχίζουμε αυτό που ξεκινήσαμε στις Απολογίες 4 και 5 που ξεκινήσαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Μάλιστα, εδώ μπήκαμε ακόμα πιο βαθιά στην έννοια της Λειτουργίας στη σκηνή, δηλαδή της Ιεροτελεστίας ψάχνοντας τι σημαίνει «φτιάχνω μια ιεροτελεστία ή τελώ μια Λειτουργία» – κάτι σαν επίκληση στην ποίηση στη δική μας περίπτωση, που σημαίνει ότι αποδεχόμαστε τη χορικότητα και τη μουσικότητα, δημιουργώντας κάτι το μυστηριακό που σε καλεί κοντά του. Τρεις νότες που μπαίνουν μαζί ώστε να αφήσουν να εισχωρήσει ανάμεσά τους το νόημα με έναν τρόπο διαφορετικό, που ίσως προκαλέσει τις αισθήσεις».


Ο Ευθύμης Θέου παίρνει τον λόγο: «Αυτό είναι το θέατρο που υπηρετούμε όλα αυτά τα χρόνια. Ένα θέατρο που φεύγει από την αναπαράσταση –που εδώ έτσι κι αλλιώς δεν μπορούσε να γίνει– και βασίζεται στη δύναμη της μουσικής, στη δύναμη του σώματος, χτυπάει στις αισθήσεις του ανθρώπου. Πήγαμε στον Μεσαίωνα γιατί αυτά τα κείμενα είναι πιο κοντά στην αισθητική μας. Πριν από την Αναγέννηση έχουμε μια δύναμη εξωστρέφειας, μια πολύ καθαρή κίνηση που ταιριάζει στον δικό μας αφηγηματικό χαρακτήρα».
Η Αργυρώ Χιώτη υπογραμμίζει: «Εμείς πηγαίνουμε προς μια εμπειρία η οποία είναι σωματική και σημαίνει μια επιστροφή στη βάση. Επιστροφή στις ρίζες, σε όσο πιο απλό και γυμνό τρόπο. Αντίστροφη πορεία από την εικόνα και την ταχύτητά της, βάσει της οποίας όλοι έχουμε συνηθίσει να λειτουργούμε».


Ζητάω να μου εξηγήσει γιατί μπαίνουν εμβόλιμα τα ποιήματα του Πάουντ και του Μasters. «Δουλέψαμε πολλούς μήνες με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο για τη διασκευή. Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα μελετήσαμε εκτενώς πάρα πολλές αναφορές ανθρώπων - συγγραφέων ανά τους αιώνες που έχουν ασχοληθεί με τον Δάντη ή έχουν επηρεαστεί από αυτόν. Καταλήξαμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο αυτά που με κάποιον τρόπο συνδέουν το παρελθόν του Δάντη με ένα παρόν πολύ πιο άμεσο και ζοφερό, όπως η ακατάσχετη σκατολογία του Πάουντ που φτάνει να μοιάζει με ένα ισχυρό είδος ραπ. Κάπως έτσι κάνουμε μια ρωγμή στον χρόνο».

Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Ευθύμης Θέου και Ελένη Βεργέτη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Και ο Ευθύμης Θέου, που είναι ο αφηγητής της παράστασης, προσθέτει: «Ο Δάντης παραθέτει μια λίστα από ονόματα, πρόσωπα της εποχής του, είτε νεκρούς, είτε της επικαιρότητας, είτε πρόσωπα της οικογένειάς του. Έχει πολύ έντονα βιογραφικό χαρακτήρα η Θεία Κωμωδία και έπρεπε να βρούμε έναν τρόπο να μεταφέρουμε αυτό το στοιχείο. Ο Μάστερς έχει γράψει μια ποιητική ανθολογία για ένα νοητό χωριό, επιτάφιους λόγους για καθέναν από τους κατοίκους του. Πήραμε αυτά τα μικρά επιτύμβια ποιήματα και μπολιάσαμε τον Δάντη με αυτά, του δώσαμε αυτό τον πολύ προσωπικό χαρακτήρα που χρειάζεται να ανθίσει».


Η Χιώτη καταλήγει: «Πρόκειται για έναν λόγο πιο προσωπικό. Δεν είναι τυχαία επιλογή, όμως, αφού ο Μάστερς έχει βασίσει όλη του την ανθολογία στη Θεία Κωμωδία. Ξεκινάει από τα πνεύματα, τα οποία θεωρεί πιο ποταπά, φτάνει σε αυτούς που είναι πιο κανονικοί άνθρωποι και καταλήγει σε αυτούς με την υψηλή νόηση και καλλιέργεια. Πάντως, η Θεία Κωμωδία είναι καθαρά αυτοβιογραφικό έργο. Το λέμε "οραματική αυτοβιογραφία", γιατί ο ποιητής έκανε τη ζωή του όραμα. Αυτό θέλουμε να αγγίξουμε σκηνικά κι εμείς, να μπούμε στο όραμα». Ευθύμης Θέου: «Γράφτηκε σε εποχές πολιτικής κρίσης. Αντικατοπτρίζει τον παλμό ενός πολιτικού αγωνιστή. Εμείς αφαιρέσαμε το καθαρά επίκαιρο κι έχει μείνει ένα δριμύ κατηγορώ. Αυτό που εμείς ελπίζουμε να περάσει είναι η δύναμη που κρύβουν τα πράγματα, ο άνθρωπος και ο αγώνας του να ξεπεράσει ένα έρεβος, που γι' αυτόν ήταν πολιτικό, και να ανέβει προς το φως. Ακόμα και η Κόλαση δεν είναι το απόλυτο σκοτάδι. Άνθρωποι που ζουν εκεί, με έντονο χιούμορ, ακολουθούν μια πορεία προς το φως και την ανάταση».


Η Ελένη Βεργέτη, η οποία εμφανίζεται σαν άλλη Βεατρίκη, λέει: «Όποτε φτάνουμε στον Παράδεισο και λέμε τα λόγια αυτά, έναν ύμνο στο φως, είναι σαν να ανακαλύπτω το κείμενο εκ νέου. Πάει παράλληλα μ' εσένα και εν τέλει είναι υπερβολικά σύγχρονο, θυμίζει την κβαντική θεωρία. Είναι ωραίο που δίνεται μέσα από μουσική γιατί συγκινεί, γίνεται ένα βίωμα αισθητηριακό. Αυτό που περιγράφει στον Παράδεισο είναι κάτι βιωματικό, δεν θα μπορούσαν να γεννηθούν αυτές οι λέξεις αν δεν είχε βιώματα ο ίδιος ο Δάντης. Αυτό με συγκινεί πολύ, καθώς και το ότι επιμένουμε στις συγκεκριμένες λέξεις με τη μουσικότητα, για να εμβαθύνουμε».


Ο Θέου ολοκληρώνει την κουβέντα μας λέγοντας το εξής: «Έχει πολλά επίπεδα, αλλά μπορεί κανείς να μείνει και στο πρώτο της ερωτικής ιστορίας. Ένας άνθρωπος χαμένος που βυθίζεται στον Κάτω Κόσμο για να βρει στον Παράδεισο την αγαπημένη του που έχει πεθάνει. Αυτός είναι ο βασικός κορμός της αφήγησης – ωστόσο, μπορεί να βυθιστεί σε τόσα άλλα».

Δείτε 10 φωτογραφίες από τις πρόβες σε slideshow

Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «Θεία Κωμωδία» σε roller blades από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1 / 10

Info:

«Θεία Κωμωδία» του Δάντη

Ομάδα VASISTAS & Αργυρώ Χιώτη

22 Aπριλίου - 7 Μαΐου 2017
20:30
Κεντρική Σκηνή
90 λεπτά
Τα Σαββατοκύριακα 22-23, 29-30 Απριλίου και 6-7 Μαΐου 2017 με αγγλικούς υπέρτιτλους

www.sgt.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη

Θέατρο / H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη

Με την παράστασή της «Staged?» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Μαρία Χασάπη διερευνά τις μέχρι τώρα αχαρτογράφητες συνθήκες που μπορεί να παράγονται κατά τη διάρκεια της επί σκηνής παρουσίας ενός χορευτικού κουαρτέτου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Όλα τα νέα του Εθνικού Θεάτρου για το φετινό καλοκαίρι και τις αρχές τις επόμενης σεζόν

Οδηγός Θεάτρου / Όλα τα νέα του Εθνικού Θεάτρου για το φετινό καλοκαίρι και τις αρχές τις επόμενης σεζόν

Ο Στάθης Λιβαθινός μίλησε στους δημοσιογράφους για τις παραστάσεις του καλοκαιριού, έδωσε κάποιες πληροφορίες για το πρόγραμμα του χειμώνα, καθώς και για την οικονομική πορεία του Εθνικού Θεάτρου
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ