Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ

Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ Facebook Twitter
Χρειαζόμουν, και ευτυχώς είχα, ηθοποιούς που να μπορούν να μεταβαίνουν γρήγορα από τη μια ψυχική κατάσταση στην άλλη. Γιατί η ποίηση έχει μια ταχύτητα εσωτερική και οι ηθοποιοί πρέπει να ακολουθούν τον ρυθμό του ακαριαίου νοήματος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Να παίζει (κυρίως) θέλει ο Χάρης Φραγκούλης. Αλλά μερικές φορές ονειρεύεται κόσμους μέσα από ιστορίες, ανθρώπους και τόπους που ζητούν να ζωντανέψουν στη σκηνή. Τότε, η επιθυμία του να μοιραστεί την ποίηση και την ελευθερία της θεατρικής τέχνης απομακρύνει όλους τους ενδοιασμούς του. Όπως τώρα, που σκηνοθετεί τον Άρντεν από το Φέβερσαμ (1592), ένα ελισαβετιανό θρίλερ αγνώστου συγγραφέα (που κατά καιρούς έχει αποδοθεί στον Σαίξπηρ, στον Μάρλοου, στον Κιντ). Μαζί του συνοδοιπόροι ο Αργύρης Πανταζάρας και η Υρώ Μπέζου, με τους οποίους (ως ομάδα Κursk) έχει παρουσιάσει ως τώρα δύο παραστάσεις: τον Βόιτσεκ του Μπίχνερ στο Απλό Θέατρο και, πέρσι, το δικό τους Η προσευχή της κοπέλας που έπεσε μέσα στο πηγάδι και δεν θέλει να πεθάνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής.

Δεν είναι έπαρση αλλά βαθιά πίστη που διαπνέει τα λόγια του – που εμένα τουλάχιστον μ' έπεισε ότι πρέπει να δω οπωσδήποτε την παράστασή του.


«Τα πράγματα κάπως πρέπει να συμβούν για να αποκτήσεις την εμπειρία και τη γνώση της λειτουργίας τους. Αν δεν είχαμε κάνει τις δύο προηγούμενες παραστάσεις, δεν θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε στον ελισαβετιανό Άρντεν, σ' ένα έργο πεντάπρακτο, με πολλούς ρόλους και σύνθετη πλοκή. Δοκιμάσαμε πρώτα να πούμε τη δική μας "ποίηση", τώρα ανοιγόμαστε στα βαθιά» λέει.


Διάβασε πολλά έργα του ελισαβετιανού θεάτρου προτού καταλήξει στον Άρντεν. «Με ιντριγκάρει αυτή η εποχή, το πέρασμα των ανθρώπων από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση. Στα έργα του Σαίξπηρ, ας πούμε, κάθε τόσο συναντάμε μάγισσες, όνειρα που προφητεύουν, πίστη στις δυνάμεις των αστερισμών, προλήψεις – στοιχεία των σκοτεινών αιώνων που παραμένουν βαθιά ριζωμένα στις συνειδήσεις των ανθρώπων. Η καινούργια εποχή ανοίγεται μπροστά τους, αλλά ο παλιός κόσμος τούς τραβάει πίσω. «Ο έρωτας είναι θεός, κι ο γάμος μόνο λόγια» λέει η ηρωίδα στις πρώτες γραμμές του έργου, μια φράση που παραπέμπει στο πνεύμα της Αναγέννησης, αλλά τελικά ο θάνατος περιμένει όχι μόνο τους δύο εραστές αλλά και πέντε-έξι ακόμη που εκούσια ή ακούσια συμμετείχαν στο σχέδιο δολοφονίας του συζύγου.

Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ Facebook Twitter
Ξέρω τι θέλω, οι άνθρωποι με τους οποίους δουλεύω είναι δικοί μου, συνεννοούμαστε, έχουμε προσπαθήσει και δουλέψει μαζί και μου αρέσει αυτό που κάνουμε στον Άρντεν... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Ήθελε ένα έργο με μέγεθος, έρωτα, πάθος, εκδίκηση, τιμωρία. Επιπλέον, ο Άρντεν από το Φέβερσαμ έχει επτά ρόλους, που είναι όλοι σπουδαίοι, και δραματουργική ποικιλία. «Έχει σκηνές που παραπέμπουν στην κομέντια ντελ άρτε (οι δολοφόνοι, στους οποίους οι δύο εραστές αναθέτουν τον φόνο του συζύγου, είναι μπουφόνοι) κι άλλες που θυμίζουν Ίψεν και Στρίντμπεργκ (οι διάλογοι της Αλίκης και του εραστή της). Συμβαίνουν κατά μία έννοια άλματα στον χρόνο, από τον 16ο στον 19ο αιώνα. Έτσι μου ήρθε η ιδέα για το πώς πρέπει να διαμορφωθεί ο σκηνικός χώρος: δύο κύκλοι που γυρνάνε ο ένας μέσα στον άλλον. Το πολύ απαιτητικό σκηνικό (μια εγκατάσταση που γυρίζει, ανοίγει, πέφτει) έφτιαξε με πολύ μεράκι και δουλειά ο Αργύρης Πανταζάρας, του οποίου το σκηνογραφικό ταλέντο φάνηκε και στην Προσευχή» λέει ο 29χρονος ηθοποιός και σκηνοθέτης.


Από τον τρόπο που μιλά για την παράσταση, ήδη σχεδόν έτοιμη για την πρεμιέρα στις 2 Ιουνίου, φαίνεται πως όλα τα στοιχεία της, ακολουθώντας μια στερεή άποψη, έχουν δέσει καλά. Έτσι, η υποκριτική των επτά ηθοποιών (Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Μαρία Πανουργιά, Γιάννος Περλέγκας, Θάνος Τοκάκης, Υρώ Μπέζου, Γιάννης Παπαδόπουλος και Νίκος Χανακούλας) υπαγορεύεται από τη δραματουργική «πολυφωνία» του πρωτοτύπου. «Είχα στο μυαλό μου εξαρχής ηθοποιούς που να παίζουν σαν μαριονέτες – είχα διερευνήσει αρκετά αυτό τον τρόπο στον Βόιτσεκ, αλλά κυρίως στην Προσευχή. Για να μην παρεξηγηθώ, όταν λέω "μαριονέτες" δεν εννοώ άψυχες κούκλες αλλά ακριβώς το αντίθετο. Εννοώ την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο άνθρωπος σε ακραία ψυχοσυναισθηματική συνθήκη, τότε που μπορεί να κλαίει τη μια στιγμή και να γελάει την επόμενη. Τη μια στιγμή να ονειρεύεται και την άλλη να θέλει να πεθάνει. Μόνο έτσι μπορούσα να πλησιάσω το ζευγάρι των εραστών, με τις συνεχείς μεταπτώσεις στις διαθέσεις τους. Χρειαζόμουν, και ευτυχώς είχα, ηθοποιούς που να μπορούν να μεταβαίνουν γρήγορα από τη μια ψυχική κατάσταση στην άλλη. Γιατί η ποίηση έχει μια ταχύτητα εσωτερική και οι ηθοποιοί πρέπει να ακολουθούν τον ρυθμό του ακαριαίου νοήματος».


Η σαν παιδική ελαφρότητα και οι συνεχείς αλλαγές διαθέσεων των τριών κεντρικών προσώπων υπαγόρευσαν πώς πρέπει να είναι τα κοστούμια. «Βοήθησε πολύ το ότι η Ιωάννα Τσάμη που τα σχεδίασε ξέρει να ράβει κι έτσι μπόρεσε να τα φτιάξει πάνω στις σκέψεις και στις ιδέες μας (να θυμίζουν ρούχα παιδιών και κοστούμια καρναβαλιού), χρησιμοποιώντας ύφασμα, χαρτί, σελοφάν» λέει ο Χάρης Φραγκούλης και καταλήγει, «θέλησα να σκηνοθετήσω από σφοδρή επιθυμία και όχι στο πλαίσιο επαγγελματικής ρουτίνας. Γι' αυτό και δεν ανησυχώ για την υποδοχή που θα έχει η παράσταση από το κοινό. Ξέρω τι θέλω, οι άνθρωποι με τους οποίους δουλεύω είναι δικοί μου, συνεννοούμαστε, έχουμε προσπαθήσει και δουλέψει μαζί και μου αρέσει αυτό που κάνουμε στον Άρντεν». Δεν είναι έπαρση αλλά βαθιά πίστη που διαπνέει τα λόγια του – που εμένα τουλάχιστον μ' έπεισε ότι πρέπει να δω οπωσδήποτε την παράστασή του.

2-6, 8-12 Ιουνίου
Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής
21:00

Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει!
Επωφεληθείτε από τα νέα πακέτα προσφορών και ενημερωθείτε για το αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από το site του Φεστιβάλ.


Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει ήδη ξεκινήσει. Μπορείτε να προμηθεύεστε εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ online στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ή τηλεφωνικά στο 210 3272000, καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00. Και στις δύο περιπτώσεις η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας. Τα κεντρικά εκδοτήρια απ' όπου μπορείτε επίσης να αγοράσετε εισιτήρια βρίσκονται στη στοά Πεσμαζόγλου (Πανεπιστημίου 39) και λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00-17:00, και Σάββατο, 9:00-15:00, ενώ εισιτήρια εκδίδονται και στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Ιανός, στα καταστήματα Public και στα Reload Stores. Θα διατίθενται εισιτήρια μειωμένης τιμής για παιδιά, νέους, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών καθώς και ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά, οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν «πακέτα» εισιτηρίων για παραστάσεις της επιλογής τους: επιλέγοντας 3 παραστάσεις, θα έχουν έκπτωση 5% επί του συνόλου της τιμής, στις 4 παραστάσεις έκπτωση 7% και στις 5 παραστάσεις έκπτωση 10%. Η προσφορά ισχύει για παραγωγές του Φεστιβάλ και για ατομικά ή εισιτήρια 2 ατόμων ανά παράσταση. Οι χώροι διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι, μεταξύ άλλων, η Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν κ.ά.


Αναλυτικές πληροφορίες στο www.greekfestival.gr

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ