Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ

Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ Facebook Twitter
Χρειαζόμουν, και ευτυχώς είχα, ηθοποιούς που να μπορούν να μεταβαίνουν γρήγορα από τη μια ψυχική κατάσταση στην άλλη. Γιατί η ποίηση έχει μια ταχύτητα εσωτερική και οι ηθοποιοί πρέπει να ακολουθούν τον ρυθμό του ακαριαίου νοήματος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Να παίζει (κυρίως) θέλει ο Χάρης Φραγκούλης. Αλλά μερικές φορές ονειρεύεται κόσμους μέσα από ιστορίες, ανθρώπους και τόπους που ζητούν να ζωντανέψουν στη σκηνή. Τότε, η επιθυμία του να μοιραστεί την ποίηση και την ελευθερία της θεατρικής τέχνης απομακρύνει όλους τους ενδοιασμούς του. Όπως τώρα, που σκηνοθετεί τον Άρντεν από το Φέβερσαμ (1592), ένα ελισαβετιανό θρίλερ αγνώστου συγγραφέα (που κατά καιρούς έχει αποδοθεί στον Σαίξπηρ, στον Μάρλοου, στον Κιντ). Μαζί του συνοδοιπόροι ο Αργύρης Πανταζάρας και η Υρώ Μπέζου, με τους οποίους (ως ομάδα Κursk) έχει παρουσιάσει ως τώρα δύο παραστάσεις: τον Βόιτσεκ του Μπίχνερ στο Απλό Θέατρο και, πέρσι, το δικό τους Η προσευχή της κοπέλας που έπεσε μέσα στο πηγάδι και δεν θέλει να πεθάνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής.

Δεν είναι έπαρση αλλά βαθιά πίστη που διαπνέει τα λόγια του – που εμένα τουλάχιστον μ' έπεισε ότι πρέπει να δω οπωσδήποτε την παράστασή του.


«Τα πράγματα κάπως πρέπει να συμβούν για να αποκτήσεις την εμπειρία και τη γνώση της λειτουργίας τους. Αν δεν είχαμε κάνει τις δύο προηγούμενες παραστάσεις, δεν θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε στον ελισαβετιανό Άρντεν, σ' ένα έργο πεντάπρακτο, με πολλούς ρόλους και σύνθετη πλοκή. Δοκιμάσαμε πρώτα να πούμε τη δική μας "ποίηση", τώρα ανοιγόμαστε στα βαθιά» λέει.


Διάβασε πολλά έργα του ελισαβετιανού θεάτρου προτού καταλήξει στον Άρντεν. «Με ιντριγκάρει αυτή η εποχή, το πέρασμα των ανθρώπων από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση. Στα έργα του Σαίξπηρ, ας πούμε, κάθε τόσο συναντάμε μάγισσες, όνειρα που προφητεύουν, πίστη στις δυνάμεις των αστερισμών, προλήψεις – στοιχεία των σκοτεινών αιώνων που παραμένουν βαθιά ριζωμένα στις συνειδήσεις των ανθρώπων. Η καινούργια εποχή ανοίγεται μπροστά τους, αλλά ο παλιός κόσμος τούς τραβάει πίσω. «Ο έρωτας είναι θεός, κι ο γάμος μόνο λόγια» λέει η ηρωίδα στις πρώτες γραμμές του έργου, μια φράση που παραπέμπει στο πνεύμα της Αναγέννησης, αλλά τελικά ο θάνατος περιμένει όχι μόνο τους δύο εραστές αλλά και πέντε-έξι ακόμη που εκούσια ή ακούσια συμμετείχαν στο σχέδιο δολοφονίας του συζύγου.

Ο Άρντεν από το Φέβερσαμ Facebook Twitter
Ξέρω τι θέλω, οι άνθρωποι με τους οποίους δουλεύω είναι δικοί μου, συνεννοούμαστε, έχουμε προσπαθήσει και δουλέψει μαζί και μου αρέσει αυτό που κάνουμε στον Άρντεν... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Ήθελε ένα έργο με μέγεθος, έρωτα, πάθος, εκδίκηση, τιμωρία. Επιπλέον, ο Άρντεν από το Φέβερσαμ έχει επτά ρόλους, που είναι όλοι σπουδαίοι, και δραματουργική ποικιλία. «Έχει σκηνές που παραπέμπουν στην κομέντια ντελ άρτε (οι δολοφόνοι, στους οποίους οι δύο εραστές αναθέτουν τον φόνο του συζύγου, είναι μπουφόνοι) κι άλλες που θυμίζουν Ίψεν και Στρίντμπεργκ (οι διάλογοι της Αλίκης και του εραστή της). Συμβαίνουν κατά μία έννοια άλματα στον χρόνο, από τον 16ο στον 19ο αιώνα. Έτσι μου ήρθε η ιδέα για το πώς πρέπει να διαμορφωθεί ο σκηνικός χώρος: δύο κύκλοι που γυρνάνε ο ένας μέσα στον άλλον. Το πολύ απαιτητικό σκηνικό (μια εγκατάσταση που γυρίζει, ανοίγει, πέφτει) έφτιαξε με πολύ μεράκι και δουλειά ο Αργύρης Πανταζάρας, του οποίου το σκηνογραφικό ταλέντο φάνηκε και στην Προσευχή» λέει ο 29χρονος ηθοποιός και σκηνοθέτης.


Από τον τρόπο που μιλά για την παράσταση, ήδη σχεδόν έτοιμη για την πρεμιέρα στις 2 Ιουνίου, φαίνεται πως όλα τα στοιχεία της, ακολουθώντας μια στερεή άποψη, έχουν δέσει καλά. Έτσι, η υποκριτική των επτά ηθοποιών (Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Μαρία Πανουργιά, Γιάννος Περλέγκας, Θάνος Τοκάκης, Υρώ Μπέζου, Γιάννης Παπαδόπουλος και Νίκος Χανακούλας) υπαγορεύεται από τη δραματουργική «πολυφωνία» του πρωτοτύπου. «Είχα στο μυαλό μου εξαρχής ηθοποιούς που να παίζουν σαν μαριονέτες – είχα διερευνήσει αρκετά αυτό τον τρόπο στον Βόιτσεκ, αλλά κυρίως στην Προσευχή. Για να μην παρεξηγηθώ, όταν λέω "μαριονέτες" δεν εννοώ άψυχες κούκλες αλλά ακριβώς το αντίθετο. Εννοώ την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο άνθρωπος σε ακραία ψυχοσυναισθηματική συνθήκη, τότε που μπορεί να κλαίει τη μια στιγμή και να γελάει την επόμενη. Τη μια στιγμή να ονειρεύεται και την άλλη να θέλει να πεθάνει. Μόνο έτσι μπορούσα να πλησιάσω το ζευγάρι των εραστών, με τις συνεχείς μεταπτώσεις στις διαθέσεις τους. Χρειαζόμουν, και ευτυχώς είχα, ηθοποιούς που να μπορούν να μεταβαίνουν γρήγορα από τη μια ψυχική κατάσταση στην άλλη. Γιατί η ποίηση έχει μια ταχύτητα εσωτερική και οι ηθοποιοί πρέπει να ακολουθούν τον ρυθμό του ακαριαίου νοήματος».


Η σαν παιδική ελαφρότητα και οι συνεχείς αλλαγές διαθέσεων των τριών κεντρικών προσώπων υπαγόρευσαν πώς πρέπει να είναι τα κοστούμια. «Βοήθησε πολύ το ότι η Ιωάννα Τσάμη που τα σχεδίασε ξέρει να ράβει κι έτσι μπόρεσε να τα φτιάξει πάνω στις σκέψεις και στις ιδέες μας (να θυμίζουν ρούχα παιδιών και κοστούμια καρναβαλιού), χρησιμοποιώντας ύφασμα, χαρτί, σελοφάν» λέει ο Χάρης Φραγκούλης και καταλήγει, «θέλησα να σκηνοθετήσω από σφοδρή επιθυμία και όχι στο πλαίσιο επαγγελματικής ρουτίνας. Γι' αυτό και δεν ανησυχώ για την υποδοχή που θα έχει η παράσταση από το κοινό. Ξέρω τι θέλω, οι άνθρωποι με τους οποίους δουλεύω είναι δικοί μου, συνεννοούμαστε, έχουμε προσπαθήσει και δουλέψει μαζί και μου αρέσει αυτό που κάνουμε στον Άρντεν». Δεν είναι έπαρση αλλά βαθιά πίστη που διαπνέει τα λόγια του – που εμένα τουλάχιστον μ' έπεισε ότι πρέπει να δω οπωσδήποτε την παράστασή του.

2-6, 8-12 Ιουνίου
Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής
21:00

Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει!
Επωφεληθείτε από τα νέα πακέτα προσφορών και ενημερωθείτε για το αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από το site του Φεστιβάλ.


Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει ήδη ξεκινήσει. Μπορείτε να προμηθεύεστε εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ online στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ή τηλεφωνικά στο 210 3272000, καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00. Και στις δύο περιπτώσεις η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας. Τα κεντρικά εκδοτήρια απ' όπου μπορείτε επίσης να αγοράσετε εισιτήρια βρίσκονται στη στοά Πεσμαζόγλου (Πανεπιστημίου 39) και λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00-17:00, και Σάββατο, 9:00-15:00, ενώ εισιτήρια εκδίδονται και στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Ιανός, στα καταστήματα Public και στα Reload Stores. Θα διατίθενται εισιτήρια μειωμένης τιμής για παιδιά, νέους, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών καθώς και ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά, οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν «πακέτα» εισιτηρίων για παραστάσεις της επιλογής τους: επιλέγοντας 3 παραστάσεις, θα έχουν έκπτωση 5% επί του συνόλου της τιμής, στις 4 παραστάσεις έκπτωση 7% και στις 5 παραστάσεις έκπτωση 10%. Η προσφορά ισχύει για παραγωγές του Φεστιβάλ και για ατομικά ή εισιτήρια 2 ατόμων ανά παράσταση. Οι χώροι διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι, μεταξύ άλλων, η Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν κ.ά.


Αναλυτικές πληροφορίες στο www.greekfestival.gr

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ