O Διγενής κι ο θάνατος

O Διγενής κι ο θάνατος Facebook Twitter
Ο δυτικός πολιτισμός γενικά κρύβει τον θάνατο κάτω από το χαλί. Αυτό φαίνεται και από την αποθέωση της νεότητας σαν μια ψεύτικη υπόσχεση αιώνιας ζωής.
1

— Ποια είναι η ανάγκη που σε οδήγησε στις «Ιστορίες θανάτου»;

Όταν ήμουν 4 χρονών η μαμά μου πέθανε σε αυτοκινητικό και σε ηλικία 15 χρονών είχα ήδη παρευρεθεί σε 15 κηδείες – από τότε έχω χάσει κι άλλο κόσμο. Παρ' όλα αυτά, κανείς δεν μιλούσε ποτέ για όλες αυτές τις απώλειες και αυτό ήταν πρόβλημα. Σχετικά πρόσφατα, λοιπόν, άρχισα να ασχολούμαι με ιστορίες θανάτου και αυτός είναι ο πιο άμεσος τρόπος που έχω για να έρθω κοντά στη μαμά μου κυρίως, αλλά και να διαχειριστώ τα συναισθήματα που μου προκάλεσαν όλες αυτές οι απώλειες.

— Μπορείς να μας διηγηθείς την αγαπημένη σου ιστορία για τον θάνατο;

Είναι ένα παιδικό παραμύθι που λέγεται The heart and the bottle του Oliver Jeffers. Ένα μικρό κορίτσι είναι γεμάτο απορίες για τον κόσμο που τις θέτει στο μπαμπά της, κι αυτός της δίνει απαντήσεις. Μια μέρα όμως βρίσκει την καρέκλα του μπαμπά της άδεια γιατί πέθανε. Αποφασίζει, λοιπόν, να κλείσει την καρδιά της σε ένα μπουκάλι για να είναι ασφαλής. Το κορίτσι όμως έτσι έχασε το ενδιαφέρον για τον κόσμο, δεν τη μάγευαν πια ο ουρανός και η φύση. Μεγάλη πια, συνάντησε ένα μικρό παιδί που είχε απορίες. Μην ξέροντας να απαντήσει με την καρδιά κλειδωμένη, αποφασίζει να τη βγάλει από το μπουκάλι. Όσο και αν προσπαθεί, όμως, δεν μπορεί. Ωστόσο, το παιδί, που έχει ακόμα απορίες για τον κόσμο, καταφέρνει να την ελευθερώσει. Έτσι, η καρδιά μπήκε στη θέση της, το μπουκάλι έμεινε άδειο αλλά η καρέκλα του μπαμπά δεν ήταν πια άδεια. Είχε γεμίσει με όλες τις αναμνήσεις του κοριτσιού από τον μπαμπά της.

— Θεωρείς ότι η κουλτούρα μας δεν θέλει να ασχολείται πολύ με τον θάνατο, παρόλο που αποτελεί μία από τις ελάχιστες βεβαιότητες;

Ο δυτικός πολιτισμός γενικά κρύβει τον θάνατο κάτω από το χαλί. Αυτό φαίνεται και από την αποθέωση της νεότητας σαν μια ψεύτικη υπόσχεση αιώνιας ζωής. Ο θάνατος είναι το ένα πράγμα που όλος ο κόσμος έχει κοινό. Δεν είναι εύκολο θέμα ούτε χαρούμενο, αλλά χωρίς την ύπαρξη ενός ανοιχτού διαλόγου πάνω στο θέμα καθένας μένει να διαχειριστεί την απώλεια μόνος, χωρίς στήριξη. Αυτό έχει καταστροφικά αποτελέσματα. Μέσα από τις ιστορίες για τον θάνατο ευελπιστώ να βοηθήσω ώστε να ανοίξει κάπως ένας τέτοιος διάλογος. Άλλωστε, το ενδιαφέρον του κόσμου γι' αυτή την εκδήλωση, που έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία μου, δείχνει ότι ο κόσμος θέλει πολύ να ασχοληθεί με το θέμα.

— Τι είναι το Nightmare Fuel;

Μια περσόνα που χρησιμοποιώ σε κάποιες περφόρμανς μου. Αποτελεί την εξωτερίκευση μιας βαθιά κρυμμένης επιθυμίας που παίρνει τη μορφή εφιάλτη. Είναι μια posthuman οντότητα. Το Nightmare Fuel δεν έχει φύλο. Έχει ανθρώπινη μορφή, αλλά δεν φαίνεται ανθρώπινο δέρμα, κι έχει το κεφάλι ενός λαγού. Το Nightmare Fuel υπάρχει για να εξερευνήσει τους φόβους, τα καταπιεσμένα συναισθήματα και τις ξεχασμένες αναμνήσεις των ανθρώπων.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια