Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ερμηνεύει δύο εμβληματικούς μονολόγους του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Χατζηπαναγιώτης Facebook Twitter
Ο Χατζηπαναγιώτης ήταν ο ήρωας του Καμπανέλλη πέρα για πέρα, με όλη την ωριμότητα και την αίσθηση του κωμικού που έχει αποκτήσει μέσα στα χρόνια, στη σκηνή αλλά και στη ζωή. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP Photo
0

Ένας συγγραφέας, «μέτριος», όπως παραδέχεται στη συνομιλία του με έναν συνάδελφό του, που όμως τον τοποθετεί πολύ πιο πάνω από εκείνον, μόλις έχει επιστρέψει από κηδεία τρίτου προσώπου, επίσης συγγραφέα, που χάρη σε διάφορες και άσχετες από το μέγεθος του ταλέντου του και τη σημασία του έργου του καταστάσεις έτυχε μιας σκανδαλωδώς μεγαλειώδους κηδείας.

Στον απολαυστικό και σπαρταριστό μονόλογό του ο ήρωας, μέσα από τη συνομιλία του με έναν ομότεχνό του που ούτε βλέπουμε ούτε ακούμε –μόνο μέρος των σχολίων του μαθαίνουμε, καθώς ο ηθοποιός τα επαναλαμβάνει επί σκηνής–, αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο για το πώς έφτασε ο παντελώς ατάλαντος, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αποθανών να γίνει πρώτη είδηση στην τηλεόραση και η γκράντε κηδεία του να συγκεντρώσει πλήθος περίεργων, προκαλώντας όχι μόνο την έκπληξη αλλά και την οργή του!

Όσα λέει στην πορεία ναι ακόμα πιο ξεκαρδιστικά. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, που έγραψε τον μονόλογο αυτό το 1992 και του έδωσε το τίτλο «Επικήδειος», κάτι θα είχε στο μυαλό του, ειδικά σε μια χώρα όπου τόσο εύκολα μυθοποιούμε και συχνά δοξάζουμε πρόσωπα που δεν το πολυαξίζουν.

Για την ακρίβεια, δεν είναι δύσκολο να σκεφτούμε περιπτώσεις που θα τον έκαναν να εξοργιστεί και να οδηγηθεί στη συγγραφή ενός αντίστοιχου μονολόγου. Ιδίως συγγραφείς που όχι μόνο δεν είναι αναγνωρισμένοι αλλά αυταπατώνται ως προς την πραγματική τους αξία, πιστεύοντας ότι είναι μεγάλοι, κορυφαίοι, ανεπανάληπτοι. Εκείνο που ουσιαστικά πετυχαίνει το κείμενο είναι να αναδείξει, πέρα από την απύθμενη ανθρώπινη ματαιοδοξία και τις μικρότητες της καθημερινότητας, τους ψευτοανταγωνισμούς που προκαλούν οι ανόητες παρεξηγήσεις και παρανοήσεις. 

Ο μονόλογος είναι αξεπέραστος παρόλο που έχουν περάσει περισσότερα από εξήντα χρόνια απ' όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, και ο Χατζηπαναγιώτης καταφέρνει να συγκινήσει το κοινό, να συγκλονίσει όσους πορεύονται μόνοι στη ζωή και δεν έχουν κανέναν να τους ράψει ένα τρύπιο –ίσως το μοναδικό τους– παντελόνι. 

Βρέθηκα στο ανοιχτό δημοτικό θέατρο της Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής», όπου ο γνωστός και πολύ αγαπητός, κυρίως από την τηλεόραση –αλλά όχι μόνο– πρωταγωνιστής Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ερμήνευσε τον μονόλογο αυτό και ήταν μια ευχάριστη αποκάλυψη.

Δεν έχει σημασία το ότι γράφτηκε τριάντα χρόνια πριν, γιατί είναι σαν να διαδραματίζεται σήμερα, σαν να αναφέρεται σε όλους όσοι αγωνιούν περισσότερο για την υστεροφημία τους, για μια καθυστερημένη αναγνώριση και αποδοχή, όπως δεν έχει σημασία και το αν γράφτηκε για παλιότερους ανθρώπους των γραμμάτων (και «των πνευμάτων», όπως άκουσα κάποιον κάποτε να λέει) και όχι για τους σημερινούς. Γιατί δεν διαφέρουν σε τίποτα!

Ο Χατζηπαναγιώτης, ένας ηθοποιός μεγάλης γκάμας και με μεγάλη πορεία στην κωμωδία τόσο στο θέατρο όσο και στη μικρή οθόνη, σκηνοθετημένος από τον Μάνο Καρατζογιάννη με οικονομία και υπολογισμένη κινησιολογία, κατέκτησε τον ρόλο σε τέτοιο βαθμό που κάθε ανάσα και κάθε παύση, κάθε στιγμή έκπληξης ή αγανάκτησης μέσα από την ερμηνεία του αποκτούσε μια λαμπερή και καθάρια υπόσταση.

Ο Χατζηπαναγιώτης ήταν ο ήρωας του Καμπανέλλη πέρα για πέρα, με όλη την ωριμότητα και την αίσθηση του κωμικού που έχει αποκτήσει μέσα στα χρόνια στη σκηνή αλλά και στη ζωή. Και ο Καμπανέλλης ο ίδιος θα είχε απολαύσει την ερμηνεία του κι ας έχει αντικατασταθεί το παλιό, συμβατικό τηλέφωνο των αθηναϊκών σπιτιών με ακουστικά hands free που έδιναν την ελευθερία στον ηθοποιό να κινηθεί και να εκφραστεί σωματικά σε όλη την έκταση του λιτού μεν αλλά υπολογισμένου με ακρίβεια σκηνικού του Δημήτρη Καντά.

«Αυτός, ο άλλος και το παντελόνι του» Facebook Twitter
Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP Photo

Αν η ερμηνεία του στον «Επικήδειο» είναι κάτι που επιβεβαιώνει στο κοινό του τη μεγάλη κωμική στόφα του, το δεύτερο μέρος του προγράμματος με κοινό τίτλο «Αυτός, ο άλλος και το παντελόνι του», το «Αυτός και το παντελόνι του», ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα που ο Καμπανέλλης έγραψε για το Θέατρο Τέχνης και ερμήνευσε το 1957 ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, ήταν μια πραγματική έκπληξη.

Ο μονόλογος ενός εργένη, ενός μεροκαματιάρη που επιβιώνει στη μεγάλη ανώνυμη πόλη χωρίς οικογένεια, μάνα, σύζυγο, παιδιά, ξεκινάει με αρκετή δόση χιούμορ και καταλήγει σπαρακτικό. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού ο μεσήλικος άντρας αποδεικνύεται αδύναμος απέναντι σε μια μικρή ατυχία που όμως τον ξεπερνάει τελικά. Το μοναδικό παντελόνι που έχει για να πηγαίνει στη δουλειά του σκίζεται και αδυνατεί να το επιδιορθώσει.

Ένα τόσο μικρό γεγονός τον φέρνει αντιμέτωπο με τη μηδαμινότητα, με την απειλή των γηρατειών, με την απουσία της μάνας – ποιος ξεπερνάει ποτέ την απώλειά της; Και τα βάζει με τους γείτονες, με το παντελόνι και τα έπιπλα, με τον ίδιο του τον εαυτό που έμεινε μαγκούφης – η μοναξιά είναι αδυσώπητη, δεν παλεύεται. Ο μονόλογος είναι αξεπέραστος, παρόλο που έχουν περάσει περισσότερα από εξήντα χρόνια απ' όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, και ο Χατζηπαναγιώτης καταφέρνει και πάλι να συγκινήσει το κοινό, να συγκλονίσει όσους πορεύονται μόνοι στη ζωή, χωρίς κανέναν να τους ράψει ένα τρύπιο –ίσως το μοναδικό τους– παντελόνι. 

Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και Μάνος Καρατζογιάννης Facebook Twitter
Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και Μάνος Καρατζογιάννης. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP Photo

Ήταν μια βραδιά μεγάλης θεατρικής συγκίνησης, μια παράσταση αντάξια της μνήμης του σπουδαίου συγγραφέα που φέτος τιμούμε, μια ερμηνεία που ανανεώνει τόσο τα δύο υπέροχα κείμενα του νεοελληνικού θεάτρου όσο και τη σχέση του συγγραφέα με όσους κάποτε τον γνώρισαν μέσα από μνημειώδεις παραστάσεις όπως η «Αυλή των Θαυμάτων», το «Μεγάλο μας τσίρκο», η «Γειτονιά των αγγέλων», τα «Τέσσερα πόδια του τραπεζιού» και ταινίες όπως η «Στέλλα» του Κακογιάννη ή ο «Δράκος» του Κούνδουρου.

Η παράσταση της Ηλιούπολης αποτέλεσε την αθηναϊκή πρεμιέρα και θα ακολουθήσει μίνι περιοδεία που θα κάνει στάση και στη Νάξο, γενέτειρα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, όπου θα παιχτεί στις 11 Αυγούστου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Πύργου Μπαζαίου, πριν επιστρέψει στην πρωτεύουσα. Ελπίζω να είμαι εκεί, να το ξαναδώ.

«Αυτός, ο άλλος και το παντελόνι του» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Σκηνοθεσία:Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνικά:Δημήτρης Καντάς
Κοστούμια:Βασιλική Σύρμα
Μουσική:Αντώνης Παπακωνσταντίνου
Ερμηνεύει ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ