Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
1

Η ιστορική μορφή του Καλιγούλα (12 μ.Χ.-41 μ.Χ.), του Ρωμαίου αυτοκράτορα που διατήρησε το αξίωμα για τρία χρόνια, δέκα μήνες και οκτώ ημέρες, αποτελεί έναν θρύλο της Ιστορίας. Παράφρων και τυραννικός, διέπραξε αναρίθμητα εγκλήματα τόσο εναντίον της αριστοκρατίας της Ρώμης όσο και εναντίον του λαού της, για να πέσει εν τέλει θύμα συνωμοσίας και να πεθάνει άδοξα σε νεαρή ηλικία. Ο Αλμπέρ Καμύ εμπνεύστηκε από αυτόν στις πρώτες του λογοτεχνικές απόπειρες, νέος ακόμα στο Αλγέρι, το 1938, κι έγραψε ένα θεατρικό έργο στο οποίο ζωντανεύει μέρος του βίου του παρανοϊκού αυτοκράτορα – ο Καλιγούλας του, ωστόσο, είναι μια προσωπικότητα επί της ουσίας διαφορετική. Κάνοντας μια υπέρβαση, τον ανάγει σε έναν συντετριμμένο πρίγκιπα που αναζητάει το απόλυτο νόημα της ζωής και όσα φρικιαστικά κάνει είναι αποτέλεσμα μιας βαθύτερης γνώσης που ο περίγυρος δεν κατανοεί. Ο «Καλιγούλας» του Καμύ δεν είδε τη δημοσιότητα πριν από το 1945. Αφού είχε τελειώσει ο πόλεμος, ο Γάλλος συγγραφέας, έχοντας στο μυαλό του τον Χίτλερ, το επεξεργάστηκε εκ νέου, προσθέτοντάς μάλιστα μια ακόμα πράξη. Το ενέταξε, μαζί με τον «Ξένο» και το δοκίμιο «Ο μύθος του Σισύφου», κείμενα του 1942, στον «Κύκλο του Παραλόγου».

Ο «Καλιγούλας» ανέβηκε στο Παρίσι με πρωταγωνιστή τον Ζεράρ Φιλίπ και έκτοτε θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα της γαλλικής δραματουργίας. Ωστόσο, μέρος της κριτικής το αμφισβητεί, αδυνατώντας να εντοπίσει θεατρικές αρετές σε αυτό. Κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για ένα πρωτόλειο που αντανακλά κάπως αδέξια τους φιλοσοφικούς στοχασμούς του βραβευμένου με Νόμπελ τo 1957 Καμύ. Ο ίδιος το αρνείται κατηγορηματικά, λέγοντας: «Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Το έργο, πάντως, έχει παρουσιαστεί σε αρκετές περιπτώσεις ως μέσο αντίστασης σε τυραννικά καθεστώτα, όπως αυτό του Ντιβαλιέ στην Αϊτή (η παράσταση ανέβηκε το 1964) και του Σάχη στο Ιράν (η παράσταση ανέβηκε στο Φεστιβάλ Σιράζ στην Περσέπολη, το 1974).

Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. "Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο". Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον "Μύθο του Σίσυφου", καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον "Μύθο του Σίσυφου" το μεταφέρει στον Καλιγούλα.

Έφτασα στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά όπου η Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν σκηνοθετεί το εμβληματικό αυτό έργο, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο. Το σκηνικό ήταν ακόμα υπό διαμόρφωση, αν και ο θίασος βρίσκεται στην τελική ευθεία για την πρεμιέρα. Η σκηνή είναι γεμάτη πράσινες φυλλωσιές, στοιχείο που μου εξήγησε η σκηνοθέτις με την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους.

Όσα εξωφρενικά γνωρίζουμε για τον Καλιγούλα, τις δολοφονίες, τα βασανιστήρια, τον εξευτελισμό των πατρικίων, τη σπατάλη του δημόσιου χρήματος, τις αϋπνίες του, τις πιθανές κρίσεις επιληψίας, τις πάμπολλες συζύγους, τα όργια και τις σεξουαλικές συνευρέσεις με δεκάδες γυναίκες αλλά και άντρες προέρχονται από τους «Βίους των Καισάρων» του Σουητώνιου. Σ’ αυτή την πηγή βασίστηκε και ο Καμύ.

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το έργο ξεκινάει με τον θάνατο της αδελφής και ερωμένης του Δρουσίλλας, πραγματικό γεγονός που τον έφερε σε απόγνωση – μάλιστα, εξαιτίας του εξαφανίστηκε για ένα τριήμερο από το παλάτι. Ζητάω από την κ. Δανέζη να μου μιλήσει για το έργο στο οποίο ο συγγραφέας κάνει την ιδιοφυή ανατροπή να μετατρέψει έναν παρανοϊκό άνθρωπο σε φορέα της προσωπικής του κοσμοθεωρίας. Μου εξηγεί: «Στο έργο του Καμύ υπάρχει μια βασική απόκλιση σε σχέση με την Ιστορία: δεν βασίζεται καθόλου στο γεγονός ότι ο Καλιγούλας ήταν παράφρων. Ως ιστορικό πρόσωπο ήταν σχεδόν σχιζοφρενής. Ο Καμύ μετατοπίζει την ιστορία στο κυριότερο θέμα για το οποίο θέλει να μιλήσει, δηλαδή ότι ο Καλιγούλας, μετά τον θάνατο της Δρουσίλλας, εξαφανίζεται για τρεις μέρες και όταν γυρίζει, έχει συνειδητοποιήσει κάτι καινούργιο, το νόημα της ζωής και του θανάτου. Καταλαβαίνει μια αλήθεια, ότι η ζωή δεν έχει νόημα. Ότι ζούμε, όντες δυστυχείς, και μετά πεθαίνουμε. Έτσι, αντί να έχουμε έναν τρελό στον κεντρικό ρόλο, ο Καμύ εμπνέεται έναν Καλιγούλα που συνειδητοποιεί κάτι για την ύπαρξη, τη ζωή και τον θάνατο γενικότερα. Επιστρέφει με αυτήν τη γνώση, την οποία προσπαθεί να μεταδώσει στους άλλους με πάθος, με όλο του το είναι. Ο Καμύ αρνούνταν ότι είναι ένα φιλοσοφικό κείμενο, είναι όμως βασισμένο επάνω σε μια εικασία: τι θα γινόταν αν κάποιος έλεγε ξαφνικά “εγώ έχω ανάγκη το αδύνατο γιατί ο κόσμος δεν μου είναι αρκετός για να μπορέσω να ζήσω” κι αν αυτός που έπαιρνε τη συγκεκριμένη απόφαση ήταν ένας αυτοκράτορας που είχε όλη την εξουσία στα χέρια του; Τι θα συνέβαινε τότε; Έτσι, έρχεται να διδάξει στους ανθρώπους ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Το έργο μας λέει πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι αυτό. Υπό αυτή την έννοια δεν είναι τρελός ο Καλιγούλας αλλά ένας παθιασμένος πρίγκιπας ο οποίος έρχεται αποφασισμένος να δώσει στους άλλους να καταλάβουν αυτό που έχει καταλάβει ο ίδιος. Τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά, γιατί στην πορεία κάνει ένα τεράστιο λάθος, απαρνείται το ανθρώπινο κομμάτι του, λέει ότι δεν μπορεί να έχει συναίσθημα. Το λέει και στην ερωμένη του Σεζόνια, διώχνοντας από κοντά του οτιδήποτε μπορεί να είναι ανθρώπινο. Ξέρει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει μέχρι τέλους αυτή την ιδέα, έχοντας γύρω του στοιχεία που τον ευαισθητοποιούν και τον κάνουν να παραμένει ανθρώπινος. Κι αυτό είναι το λάθος του, εκεί είναι που σφάλλει: αρνείται την ανθρώπινή του υπόσταση».

«Ο Καλιγούλας μιλάει σαν ένας ποιητής, ενώ στον κυνισμό του καθρεφτίζεται ο 20ός αι.» σχολιάζω στην κ. Δανέζη. Μου απαντάει: «Ο Καμύ, στον πρόλογο της γαλλικής έκδοσης του 1945, χαρακτηρίζει το έργο μια τραγωδία της νόησης. Ο Καλιγούλας παίρνει την απόφαση να ακολουθήσει τη λογική μέχρι τέλους. Γι’ αυτό παίρνει στην κυριολεξία ό,τι του λένε και οδηγείται στα άκρα. “Είναι σημαντικό το δημόσιο ταμείο; Αν ναι, τότε η ανθρώπινη ζωή δεν είναι. Από δω και πέρα, όλοι θα γράφουν τις περιουσίες τους σ’ εμένα και όποιος δεν το κάνει θα εκτελείται”. Ξεκινάει μια θητεία και μια πορεία αυτού του τύπου, κρατώντας μια στάση με την οποία προσπαθεί να ευτελίσει την ανθρώπινη λογική. Παίρνει την απόφαση ότι δεν θέλει να ζει μέσα στο ψέμα αλλά στηριζόμενος στην αλήθεια».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Γιάννης Στάνκογλου: "Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού" Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

«Τι σας έκανε να επιλέξετε αυτό το έργο σήμερα;» «Με συγκινεί η περίπτωση ενός ανθρώπου, του Καλιγούλα εν προκειμένω, ο οποίος βγαίνει από το σύνολο και ενώ μπορεί να σκοτώνει, έχει πρόσβαση στη γνώση, σε κάτι έχει φωτιστεί μέσα του. Προσπαθώντας να το μεταφέρει αυτό, αντιμετωπίζει μόνο το ψέμα και μια συνεχόμενη αντίσταση, γιατί η κοινωνία ποτέ δεν θέλει να ξεφεύγει από αυτό που έχει αποφασίσει ότι είναι. Κι αυτό είναι που της δίνει τη δυνατότητα να συνεχίζει να επιβιώνει, ζώντας εν μέρει μέσα στο ψέμα. Είναι πολύ συγκινητικό επίσης το ότι όσο κακός και να είναι ο Καλιγούλας, δεν είναι η μοχθηρία που τον κινεί αλλά το πάθος του κι έτσι απλώς αψηφά την ανθρώπινη ζωή. Παρ’ όλα αυτά, εκείνο που τον καταστρέφει είναι το ψέμα».

«Και γνωρίζει καλά ότι υποκινεί την αντίδραση, όπως άλλωστε έκανε και ο Καμύ στην πολυτάραχη ζωή του» συμπληρώνω. Η κ. Δανέζη απαντά: «Σίγουρα. Είναι μέρος της κοσμοθεωρίας του ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Ζούμε και πεθαίνουμε και απλώς είμαστε τοποθετημένοι μέσα στον χρόνο. Αυτό το ξέρει, αλλά θεωρεί και τον δικό του θάνατο αναγκαίο κακό. Προχωράει και καταλαβαίνει ότι έχει αποτύχει και ότι δεν θα καταφέρει ποτέ να μεταδώσει στους άλλους αυτό που θέλει. Μέχρι που αρχίζει να επιθυμεί τον θάνατό του. Η ήττα δεν είναι ότι τον σκοτώνουν αλλά ότι στο τέλος νικάει το ψέμα, όπως και το κατεστημένο, που θέλει να κρατάει πάντα τα πράγματα στο επίπεδο της μετριότητας».

Άρα, ο Καμύ συναντάει απολύτως τον Καλιγούλα! «Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. “Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο”. Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον “Μύθο του Σίσυφου”, καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον “Μύθο του Σίσυφου” το μεταφέρει στον Καλιγούλα. Έκανε και επεμβάσεις στο έργο μετά τον πόλεμο λόγω Χίτλερ, προσπαθώντας να σχολιάσει το γεγονός ότι δεν έδινε καμιά σημασία στην ανθρώπινη ζωή».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
«Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Αλμπερ Καμύ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Γιατί όμως αυτό το έργο σήμερα; «Γιατί η μετριότητα που ορίζει την κοινωνία είναι κάτι διαχρονικά επίκαιρο. Η κοινωνία, για να επιβιώσει, χρειάζεται να ζει σε μια μετριότητα, χρειάζεται το ψέμα. Αυτός που προσπαθεί να ξεφύγει, να σηκώσει κεφάλι, συναντά την αντίστασή της. Θεωρούνται επικίνδυνοι αυτοί οι άνθρωποι, η στάση τους αποτελεί απειλή. Ήθελα να το κάνω εδώ και πολλά χρόνια γιατί αφορά πολλά θέματα, από την αγάπη και τη μοναχικότητα, μέχρι την εξουσία».

Η κ. Δανέζη κρατά όλους τους ηθοποιούς επί σκηνής, με σκοπό να δημιουργήσει μια έντονη αίσθηση, μια ενέργεια ανάμεσα στους χαρακτήρες και στους ηθοποιούς που είναι πολύτιμη. Το σκηνικό αποτελείται από διαδρόμους-γέφυρες, κάτω από τους οποίους ξεπετάγεται μια άγρια φύση που δίνει μια ορισμένη κατεύθυνση, σαν να θέλει να δείξει ότι η εκείνη ορίζει τον θάνατο και όχι ο άνθρωπος. Την ίδια στιγμή, υπερβαίνοντας τη φύση, ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει όλα όσα του προσφέρουν την ψευδαίσθηση της ασφάλειας.

Στο orchestra pit βρίσκεται ο γνωστός μουσικός Blaine Reininger των Tuxedomoon που έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές θεατρικές παραστάσεις. Τον πλησιάζω. Πάντα ευγενικός, μου λέει: «Εμένα δεν μου αρέσει ο Καμύ. Δεν είμαι υπαρξιστής, είμαι βουδιστής, οπότε η γνώμη μου για το έργο δεν έχει καμία σημασία. Η Αλίκη με κάλεσε να “ντύσω” μουσικά την παράσταση. Φυσικά και βλέπω τις δραματικές καταστάσεις με συναισθηματική φόρτιση και η μουσική μου το αντανακλά αυτό. Αλλά δεν μου αρέσει καθόλου να περιγράφω μουσικά όλα όσα συμβαίνουν επί σκηνής. Αν το κοινό συνδέσει την αισθητική της δική μου μουσικής με όλα όσα λέγονται, έχει καλώς. Με αφορά ό,τι υπάρχει πέρα από τα λόγια του έργου. Κατά τα άλλα, δεν με αφορούν καθόλου οι ιδέες του». Οπότε, υπάρχει μια ελευθερία ως προς την εκτέλεση και τη σύλληψη της μουσικής. Θα υπάρχει αυτοσχεδιασμός που θα δημιουργεί διαφορετική μουσική για κάθε παράσταση; «Ναι, θα υπάρχει πολύς αυτοσχεδιασμός. Η μουσική, υπηρετώντας ένα πλαίσιο σταθερό, θα είναι εν μέρει διαφορετική κάθε βράδυ».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ο Γιάννη Στάνκογλου μου εκμυστηρεύεται ότι ο Καλιγούλας είναι από τους πιο πολύπλοκους ρόλους που έχει αναλάβει. Εδώ και μερικούς μήνες ζει και αναπνέει προσπαθώντας να τον αποκωδικοποιήσει. Ποιος είναι ο Καλιγούλας του Καμύ; Μου εξηγεί: «Προσπαθώ να βρω την αλήθεια του κειμένου και του χαρακτήρα και αυτό απαιτεί φοβερό ψάξιμο. Μερικές φορές άλλα λέει, άλλα κάνει, άλλα εννοεί, ενώ τελικά θέλει να δείξει κάτι διαφορετικό. Στα λόγια του μετουσιώνεται η φιλοσοφία του Αλμπέρ Καμύ, όλα όσα έχει ο ίδιος προσπαθήσει να αποδείξει εντάσσοντάς τα στην έννοια του “παραλόγου”: πόσο παράλογη είναι η ζωή και πόσο ίσοι είμαστε απέναντι στον θάνατο. Οπότε, προσπαθώ να τον δω όπως αληθινά είναι και όχι ως αυτό που φαίνεται σε μια πρώτη ανάγνωση. Εγώ βλέπω έναν πληγωμένο άνθρωπο, ο οποίος, μετά τον χαμό της αδελφής του, που αγαπούσε πάρα πολύ, περνάει ένα διάστημα τριών ημερών κατά το οποίο διαμορφώνει μια νέα στάση ζωής. Λέει ότι ούτε ο πόνος δεν διαρκεί. Χάνουμε έναν άνθρωπο και μετά από ένα, δύο, τρία χρόνια είναι ανάμνηση, ξεχνιέται. Είναι ένας πολύ ευαίσθητος άνθρωπος, έτσι τον αντιμετωπίζω κι εγώ και από κει πιάνω το νήμα της αφήγησής. Παράλληλα, βλέπω πόσο αλλάζει σε σχέση με αυτό που έχει απέναντί του».

«Οπότε, δεν πρόκειται για έναν ακόμα χαρακτήρα αλλά για μια ιδέα που προσπαθείς να διερευνήσεις». «Νομίζω πως ναι. Πρόκειται για μια ιδέα που προσπαθώ να μεταφέρω στους άλλους, που δεν είναι τόσο “στέρεη” όσο άλλα πράγματα που έχω κάνει. Είναι ιδέα, αλλά και αυτό που λέμε “μεταφυσικό”. Είναι κάτι που θα ήθελα να έχω κάνει – όχι να σκοτώσω βέβαια. Αυτός σκοτώνει γιατί δεν μπορεί να κάνει τους άλλους να δεχτούν τις ιδέες του. Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού».

Δείτε εδώ την ταυτότητα της παράστασης

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Comedie Francaise, θεατρική σεζόν 1991 - 92, Καλιγούλας του Camu, σε σκηνοθεσία του Αιγύπτιου Youssef Chahine, ίσως η συγκλονιστικότερη θεατρική παράσταση που εχω δει, κι εχω δει πολλές. Θα θελα να δω τον Στάνκογλου, φοβάμαι όμως τις άστοχες μοντερνιές τις οποίες συνηθίζουν σχεδόν όλοι πλέον. Είναι τόσο ωραίο έργο!