Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
1

Η ιστορική μορφή του Καλιγούλα (12 μ.Χ.-41 μ.Χ.), του Ρωμαίου αυτοκράτορα που διατήρησε το αξίωμα για τρία χρόνια, δέκα μήνες και οκτώ ημέρες, αποτελεί έναν θρύλο της Ιστορίας. Παράφρων και τυραννικός, διέπραξε αναρίθμητα εγκλήματα τόσο εναντίον της αριστοκρατίας της Ρώμης όσο και εναντίον του λαού της, για να πέσει εν τέλει θύμα συνωμοσίας και να πεθάνει άδοξα σε νεαρή ηλικία. Ο Αλμπέρ Καμύ εμπνεύστηκε από αυτόν στις πρώτες του λογοτεχνικές απόπειρες, νέος ακόμα στο Αλγέρι, το 1938, κι έγραψε ένα θεατρικό έργο στο οποίο ζωντανεύει μέρος του βίου του παρανοϊκού αυτοκράτορα – ο Καλιγούλας του, ωστόσο, είναι μια προσωπικότητα επί της ουσίας διαφορετική. Κάνοντας μια υπέρβαση, τον ανάγει σε έναν συντετριμμένο πρίγκιπα που αναζητάει το απόλυτο νόημα της ζωής και όσα φρικιαστικά κάνει είναι αποτέλεσμα μιας βαθύτερης γνώσης που ο περίγυρος δεν κατανοεί. Ο «Καλιγούλας» του Καμύ δεν είδε τη δημοσιότητα πριν από το 1945. Αφού είχε τελειώσει ο πόλεμος, ο Γάλλος συγγραφέας, έχοντας στο μυαλό του τον Χίτλερ, το επεξεργάστηκε εκ νέου, προσθέτοντάς μάλιστα μια ακόμα πράξη. Το ενέταξε, μαζί με τον «Ξένο» και το δοκίμιο «Ο μύθος του Σισύφου», κείμενα του 1942, στον «Κύκλο του Παραλόγου».

Ο «Καλιγούλας» ανέβηκε στο Παρίσι με πρωταγωνιστή τον Ζεράρ Φιλίπ και έκτοτε θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα της γαλλικής δραματουργίας. Ωστόσο, μέρος της κριτικής το αμφισβητεί, αδυνατώντας να εντοπίσει θεατρικές αρετές σε αυτό. Κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για ένα πρωτόλειο που αντανακλά κάπως αδέξια τους φιλοσοφικούς στοχασμούς του βραβευμένου με Νόμπελ τo 1957 Καμύ. Ο ίδιος το αρνείται κατηγορηματικά, λέγοντας: «Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Το έργο, πάντως, έχει παρουσιαστεί σε αρκετές περιπτώσεις ως μέσο αντίστασης σε τυραννικά καθεστώτα, όπως αυτό του Ντιβαλιέ στην Αϊτή (η παράσταση ανέβηκε το 1964) και του Σάχη στο Ιράν (η παράσταση ανέβηκε στο Φεστιβάλ Σιράζ στην Περσέπολη, το 1974).

Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. "Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο". Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον "Μύθο του Σίσυφου", καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον "Μύθο του Σίσυφου" το μεταφέρει στον Καλιγούλα.

Έφτασα στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά όπου η Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν σκηνοθετεί το εμβληματικό αυτό έργο, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο. Το σκηνικό ήταν ακόμα υπό διαμόρφωση, αν και ο θίασος βρίσκεται στην τελική ευθεία για την πρεμιέρα. Η σκηνή είναι γεμάτη πράσινες φυλλωσιές, στοιχείο που μου εξήγησε η σκηνοθέτις με την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους.

Όσα εξωφρενικά γνωρίζουμε για τον Καλιγούλα, τις δολοφονίες, τα βασανιστήρια, τον εξευτελισμό των πατρικίων, τη σπατάλη του δημόσιου χρήματος, τις αϋπνίες του, τις πιθανές κρίσεις επιληψίας, τις πάμπολλες συζύγους, τα όργια και τις σεξουαλικές συνευρέσεις με δεκάδες γυναίκες αλλά και άντρες προέρχονται από τους «Βίους των Καισάρων» του Σουητώνιου. Σ’ αυτή την πηγή βασίστηκε και ο Καμύ.

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το έργο ξεκινάει με τον θάνατο της αδελφής και ερωμένης του Δρουσίλλας, πραγματικό γεγονός που τον έφερε σε απόγνωση – μάλιστα, εξαιτίας του εξαφανίστηκε για ένα τριήμερο από το παλάτι. Ζητάω από την κ. Δανέζη να μου μιλήσει για το έργο στο οποίο ο συγγραφέας κάνει την ιδιοφυή ανατροπή να μετατρέψει έναν παρανοϊκό άνθρωπο σε φορέα της προσωπικής του κοσμοθεωρίας. Μου εξηγεί: «Στο έργο του Καμύ υπάρχει μια βασική απόκλιση σε σχέση με την Ιστορία: δεν βασίζεται καθόλου στο γεγονός ότι ο Καλιγούλας ήταν παράφρων. Ως ιστορικό πρόσωπο ήταν σχεδόν σχιζοφρενής. Ο Καμύ μετατοπίζει την ιστορία στο κυριότερο θέμα για το οποίο θέλει να μιλήσει, δηλαδή ότι ο Καλιγούλας, μετά τον θάνατο της Δρουσίλλας, εξαφανίζεται για τρεις μέρες και όταν γυρίζει, έχει συνειδητοποιήσει κάτι καινούργιο, το νόημα της ζωής και του θανάτου. Καταλαβαίνει μια αλήθεια, ότι η ζωή δεν έχει νόημα. Ότι ζούμε, όντες δυστυχείς, και μετά πεθαίνουμε. Έτσι, αντί να έχουμε έναν τρελό στον κεντρικό ρόλο, ο Καμύ εμπνέεται έναν Καλιγούλα που συνειδητοποιεί κάτι για την ύπαρξη, τη ζωή και τον θάνατο γενικότερα. Επιστρέφει με αυτήν τη γνώση, την οποία προσπαθεί να μεταδώσει στους άλλους με πάθος, με όλο του το είναι. Ο Καμύ αρνούνταν ότι είναι ένα φιλοσοφικό κείμενο, είναι όμως βασισμένο επάνω σε μια εικασία: τι θα γινόταν αν κάποιος έλεγε ξαφνικά “εγώ έχω ανάγκη το αδύνατο γιατί ο κόσμος δεν μου είναι αρκετός για να μπορέσω να ζήσω” κι αν αυτός που έπαιρνε τη συγκεκριμένη απόφαση ήταν ένας αυτοκράτορας που είχε όλη την εξουσία στα χέρια του; Τι θα συνέβαινε τότε; Έτσι, έρχεται να διδάξει στους ανθρώπους ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Το έργο μας λέει πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι αυτό. Υπό αυτή την έννοια δεν είναι τρελός ο Καλιγούλας αλλά ένας παθιασμένος πρίγκιπας ο οποίος έρχεται αποφασισμένος να δώσει στους άλλους να καταλάβουν αυτό που έχει καταλάβει ο ίδιος. Τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά, γιατί στην πορεία κάνει ένα τεράστιο λάθος, απαρνείται το ανθρώπινο κομμάτι του, λέει ότι δεν μπορεί να έχει συναίσθημα. Το λέει και στην ερωμένη του Σεζόνια, διώχνοντας από κοντά του οτιδήποτε μπορεί να είναι ανθρώπινο. Ξέρει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει μέχρι τέλους αυτή την ιδέα, έχοντας γύρω του στοιχεία που τον ευαισθητοποιούν και τον κάνουν να παραμένει ανθρώπινος. Κι αυτό είναι το λάθος του, εκεί είναι που σφάλλει: αρνείται την ανθρώπινή του υπόσταση».

«Ο Καλιγούλας μιλάει σαν ένας ποιητής, ενώ στον κυνισμό του καθρεφτίζεται ο 20ός αι.» σχολιάζω στην κ. Δανέζη. Μου απαντάει: «Ο Καμύ, στον πρόλογο της γαλλικής έκδοσης του 1945, χαρακτηρίζει το έργο μια τραγωδία της νόησης. Ο Καλιγούλας παίρνει την απόφαση να ακολουθήσει τη λογική μέχρι τέλους. Γι’ αυτό παίρνει στην κυριολεξία ό,τι του λένε και οδηγείται στα άκρα. “Είναι σημαντικό το δημόσιο ταμείο; Αν ναι, τότε η ανθρώπινη ζωή δεν είναι. Από δω και πέρα, όλοι θα γράφουν τις περιουσίες τους σ’ εμένα και όποιος δεν το κάνει θα εκτελείται”. Ξεκινάει μια θητεία και μια πορεία αυτού του τύπου, κρατώντας μια στάση με την οποία προσπαθεί να ευτελίσει την ανθρώπινη λογική. Παίρνει την απόφαση ότι δεν θέλει να ζει μέσα στο ψέμα αλλά στηριζόμενος στην αλήθεια».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Γιάννης Στάνκογλου: "Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού" Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

«Τι σας έκανε να επιλέξετε αυτό το έργο σήμερα;» «Με συγκινεί η περίπτωση ενός ανθρώπου, του Καλιγούλα εν προκειμένω, ο οποίος βγαίνει από το σύνολο και ενώ μπορεί να σκοτώνει, έχει πρόσβαση στη γνώση, σε κάτι έχει φωτιστεί μέσα του. Προσπαθώντας να το μεταφέρει αυτό, αντιμετωπίζει μόνο το ψέμα και μια συνεχόμενη αντίσταση, γιατί η κοινωνία ποτέ δεν θέλει να ξεφεύγει από αυτό που έχει αποφασίσει ότι είναι. Κι αυτό είναι που της δίνει τη δυνατότητα να συνεχίζει να επιβιώνει, ζώντας εν μέρει μέσα στο ψέμα. Είναι πολύ συγκινητικό επίσης το ότι όσο κακός και να είναι ο Καλιγούλας, δεν είναι η μοχθηρία που τον κινεί αλλά το πάθος του κι έτσι απλώς αψηφά την ανθρώπινη ζωή. Παρ’ όλα αυτά, εκείνο που τον καταστρέφει είναι το ψέμα».

«Και γνωρίζει καλά ότι υποκινεί την αντίδραση, όπως άλλωστε έκανε και ο Καμύ στην πολυτάραχη ζωή του» συμπληρώνω. Η κ. Δανέζη απαντά: «Σίγουρα. Είναι μέρος της κοσμοθεωρίας του ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Ζούμε και πεθαίνουμε και απλώς είμαστε τοποθετημένοι μέσα στον χρόνο. Αυτό το ξέρει, αλλά θεωρεί και τον δικό του θάνατο αναγκαίο κακό. Προχωράει και καταλαβαίνει ότι έχει αποτύχει και ότι δεν θα καταφέρει ποτέ να μεταδώσει στους άλλους αυτό που θέλει. Μέχρι που αρχίζει να επιθυμεί τον θάνατό του. Η ήττα δεν είναι ότι τον σκοτώνουν αλλά ότι στο τέλος νικάει το ψέμα, όπως και το κατεστημένο, που θέλει να κρατάει πάντα τα πράγματα στο επίπεδο της μετριότητας».

Άρα, ο Καμύ συναντάει απολύτως τον Καλιγούλα! «Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. “Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο”. Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον “Μύθο του Σίσυφου”, καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον “Μύθο του Σίσυφου” το μεταφέρει στον Καλιγούλα. Έκανε και επεμβάσεις στο έργο μετά τον πόλεμο λόγω Χίτλερ, προσπαθώντας να σχολιάσει το γεγονός ότι δεν έδινε καμιά σημασία στην ανθρώπινη ζωή».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
«Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Αλμπερ Καμύ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Γιατί όμως αυτό το έργο σήμερα; «Γιατί η μετριότητα που ορίζει την κοινωνία είναι κάτι διαχρονικά επίκαιρο. Η κοινωνία, για να επιβιώσει, χρειάζεται να ζει σε μια μετριότητα, χρειάζεται το ψέμα. Αυτός που προσπαθεί να ξεφύγει, να σηκώσει κεφάλι, συναντά την αντίστασή της. Θεωρούνται επικίνδυνοι αυτοί οι άνθρωποι, η στάση τους αποτελεί απειλή. Ήθελα να το κάνω εδώ και πολλά χρόνια γιατί αφορά πολλά θέματα, από την αγάπη και τη μοναχικότητα, μέχρι την εξουσία».

Η κ. Δανέζη κρατά όλους τους ηθοποιούς επί σκηνής, με σκοπό να δημιουργήσει μια έντονη αίσθηση, μια ενέργεια ανάμεσα στους χαρακτήρες και στους ηθοποιούς που είναι πολύτιμη. Το σκηνικό αποτελείται από διαδρόμους-γέφυρες, κάτω από τους οποίους ξεπετάγεται μια άγρια φύση που δίνει μια ορισμένη κατεύθυνση, σαν να θέλει να δείξει ότι η εκείνη ορίζει τον θάνατο και όχι ο άνθρωπος. Την ίδια στιγμή, υπερβαίνοντας τη φύση, ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει όλα όσα του προσφέρουν την ψευδαίσθηση της ασφάλειας.

Στο orchestra pit βρίσκεται ο γνωστός μουσικός Blaine Reininger των Tuxedomoon που έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές θεατρικές παραστάσεις. Τον πλησιάζω. Πάντα ευγενικός, μου λέει: «Εμένα δεν μου αρέσει ο Καμύ. Δεν είμαι υπαρξιστής, είμαι βουδιστής, οπότε η γνώμη μου για το έργο δεν έχει καμία σημασία. Η Αλίκη με κάλεσε να “ντύσω” μουσικά την παράσταση. Φυσικά και βλέπω τις δραματικές καταστάσεις με συναισθηματική φόρτιση και η μουσική μου το αντανακλά αυτό. Αλλά δεν μου αρέσει καθόλου να περιγράφω μουσικά όλα όσα συμβαίνουν επί σκηνής. Αν το κοινό συνδέσει την αισθητική της δική μου μουσικής με όλα όσα λέγονται, έχει καλώς. Με αφορά ό,τι υπάρχει πέρα από τα λόγια του έργου. Κατά τα άλλα, δεν με αφορούν καθόλου οι ιδέες του». Οπότε, υπάρχει μια ελευθερία ως προς την εκτέλεση και τη σύλληψη της μουσικής. Θα υπάρχει αυτοσχεδιασμός που θα δημιουργεί διαφορετική μουσική για κάθε παράσταση; «Ναι, θα υπάρχει πολύς αυτοσχεδιασμός. Η μουσική, υπηρετώντας ένα πλαίσιο σταθερό, θα είναι εν μέρει διαφορετική κάθε βράδυ».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ο Γιάννη Στάνκογλου μου εκμυστηρεύεται ότι ο Καλιγούλας είναι από τους πιο πολύπλοκους ρόλους που έχει αναλάβει. Εδώ και μερικούς μήνες ζει και αναπνέει προσπαθώντας να τον αποκωδικοποιήσει. Ποιος είναι ο Καλιγούλας του Καμύ; Μου εξηγεί: «Προσπαθώ να βρω την αλήθεια του κειμένου και του χαρακτήρα και αυτό απαιτεί φοβερό ψάξιμο. Μερικές φορές άλλα λέει, άλλα κάνει, άλλα εννοεί, ενώ τελικά θέλει να δείξει κάτι διαφορετικό. Στα λόγια του μετουσιώνεται η φιλοσοφία του Αλμπέρ Καμύ, όλα όσα έχει ο ίδιος προσπαθήσει να αποδείξει εντάσσοντάς τα στην έννοια του “παραλόγου”: πόσο παράλογη είναι η ζωή και πόσο ίσοι είμαστε απέναντι στον θάνατο. Οπότε, προσπαθώ να τον δω όπως αληθινά είναι και όχι ως αυτό που φαίνεται σε μια πρώτη ανάγνωση. Εγώ βλέπω έναν πληγωμένο άνθρωπο, ο οποίος, μετά τον χαμό της αδελφής του, που αγαπούσε πάρα πολύ, περνάει ένα διάστημα τριών ημερών κατά το οποίο διαμορφώνει μια νέα στάση ζωής. Λέει ότι ούτε ο πόνος δεν διαρκεί. Χάνουμε έναν άνθρωπο και μετά από ένα, δύο, τρία χρόνια είναι ανάμνηση, ξεχνιέται. Είναι ένας πολύ ευαίσθητος άνθρωπος, έτσι τον αντιμετωπίζω κι εγώ και από κει πιάνω το νήμα της αφήγησής. Παράλληλα, βλέπω πόσο αλλάζει σε σχέση με αυτό που έχει απέναντί του».

«Οπότε, δεν πρόκειται για έναν ακόμα χαρακτήρα αλλά για μια ιδέα που προσπαθείς να διερευνήσεις». «Νομίζω πως ναι. Πρόκειται για μια ιδέα που προσπαθώ να μεταφέρω στους άλλους, που δεν είναι τόσο “στέρεη” όσο άλλα πράγματα που έχω κάνει. Είναι ιδέα, αλλά και αυτό που λέμε “μεταφυσικό”. Είναι κάτι που θα ήθελα να έχω κάνει – όχι να σκοτώσω βέβαια. Αυτός σκοτώνει γιατί δεν μπορεί να κάνει τους άλλους να δεχτούν τις ιδέες του. Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού».

Δείτε εδώ την ταυτότητα της παράστασης

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Comedie Francaise, θεατρική σεζόν 1991 - 92, Καλιγούλας του Camu, σε σκηνοθεσία του Αιγύπτιου Youssef Chahine, ίσως η συγκλονιστικότερη θεατρική παράσταση που εχω δει, κι εχω δει πολλές. Θα θελα να δω τον Στάνκογλου, φοβάμαι όμως τις άστοχες μοντερνιές τις οποίες συνηθίζουν σχεδόν όλοι πλέον. Είναι τόσο ωραίο έργο!