Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Την Αθήνα την επισκεπτόμουν συχνά για να βλέπω τα ξαδέλφια μου και τη θεία μου. Έμεναν σε μια κάθετο της Αλεξάνδρας και την ανεβοκατέβαινα μαγεμένος. Τα αυτοκίνητα, οι βενζίνες, το νέφος, ήταν για μένα σπουδαία. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης / LIFO

Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Μέχρι τα 17 μου, που ήρθα στην Αθήνα για να σπουδάσω, μεγάλωνα στον Αβαρίκο, ένα χωριό τριακοσίων κατοίκων τότε, κοντά στο Αγρίνιο, δίπλα στη λίμνη Τριχωνίδα. Τα πρώτα παιδικά μου χρόνια ήταν εξαιρετικά. Υπήρχε επαφή με τους ανθρώπους και τη φύση και νιώθω τυχερός που το έζησα αυτό. Ο πατέρας μου είχε παντοπωλείο-καφενείο και ήταν πρόεδρος του χωριού, ενώ η μητέρα μου ήταν νοσοκόμα στο Νοσοκομείο Αγρινίου, στο οποίο πηγαινοερχόταν καθημερινώς. Καταγόταν από μία από τις μεγάλες, κατ' επίφαση, όμως, αφού είχε ξεπέσει, οικογένειες της περιοχής.

• Ως παιδί έπαιζα μόνος δίπλα στα δέντρα και στην εφηβεία πια άρχισα να αισθάνομαι ότι ήμουν διαφορετικός από τους συνομηλίκους μου. Ήμουν ένας πολύ μοναχικός άνθρωπος και ολόκληρες εβδομάδες δεν μιλούσα καθόλου. Δούλευα στο καφενείο μας και όταν πήγαινα να πάρω παραγγελία, κοιτούσα τον άλλο χωρίς να λέω τίποτα – λίγο φρικιαστικό για τον απέναντι. Παρατηρούσα τους ανθρώπους του χωριού, τις συμπεριφορές τους, τι έλεγαν μεταξύ τους, κι αυτό με έκανε να καταλάβω ότι οι άνθρωποι δεν είναι αυτό που δείχνουν, ότι έχουν πολλές πλευρές.

• Θέατρο έβλεπα στην τηλεόραση και όποτε ερχόταν το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου στην κωμόπολη. Η έννοια της διασκέδασης δεν υπήρχε στην οικογένειά μου, να πάμε στην πόλη να δούμε μια παράσταση. Γύρω στα 12 έγραψα στην οικογένεια Σοφιανού που έβλεπα στο κουκλοθέατρο, στην τηλεόραση, γιατί όποιος τους έγραφε παραλάμβανε ένα κουτί με κούκλες, κι όντως μου έστειλαν κι εμένα. Μάζεψα τα παιδιά και στήσαμε μια παράσταση κουκλοθεάτρου. Κάναμε σκηνικά, αφίσες, ηχογραφήσαμε αηδόνια, αλλά δεν υπολόγισα ότι κρατούσε ελάχιστα. Μαζεύτηκε όλο το χωριό για 10΄ και μετά δεν είχαμε τίποτε άλλο να τους δείξουμε.

Την Αθήνα την επισκεπτόμουν συχνά για να βλέπω τα ξαδέλφια μου και τη θεία μου. Έμεναν σε μια κάθετο της Αλεξάνδρας και την ανεβοκατέβαινα μαγεμένος. Τα αυτοκίνητα, οι βενζίνες, το νέφος, ήταν για μένα σπουδαία. Όταν τέλειωσα το σχολείο και έπρεπε να δηλώσω στο μηχανογραφικό πού ήθελα να πάω, έβαλα Νομική. Λίγο πριν το παραδώσω το έσβησα και, δεν ξέρω γιατί, δήλωσα τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μόλις είχε ανοίξει.

• Την Αθήνα την επισκεπτόμουν συχνά για να βλέπω τα ξαδέλφια μου και τη θεία μου. Έμεναν σε μια κάθετο της Αλεξάνδρας και την ανεβοκατέβαινα μαγεμένος. Τα αυτοκίνητα, οι βενζίνες, το νέφος, ήταν για μένα σπουδαία. Όταν τέλειωσα το σχολείο και έπρεπε να δηλώσω στο μηχανογραφικό πού ήθελα να πάω, έβαλα Νομική. Λίγο πριν το παραδώσω το έσβησα και, δεν ξέρω γιατί, δήλωσα τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μόλις είχε ανοίξει. Για «τιμωρία», αρχικά έμεινα στη φοιτητική εστία, αν και με τον καιρό η στάση της μητέρας μου άλλαξε και έκτοτε στηρίζει σταθερά τις επιλογές μου. Είχα ακούσει για τον Σωσμένο του Μποντ που είχε ανεβάσει το Εμπρός. Πήγα, κι όταν βγήκα από το θέατρο, ακούμπησα στον τοίχο σαν να είχα φάει χαστούκι.

• Άρχισα να δίνω εξετάσεις σε δραματικές σχολές, αλλά δεν με παίρνανε. Μέχρι που έμαθα ότι άνοιγε σχολή το Εμπρός. Έδωσα εξετάσεις και με πήρανε. Από τύχη, σύμπτωση; Έγινε το σπίτι μου, δεν με ένοιαζε τίποτα, ήμουν εκεί μέσα από το πρωί μέχρι το άλλο πρωί. Είχαμε κλειδί, κοιμόμασταν εκεί, κάναμε διάφορες δουλειές – εγώ ήμουν για αρκετά χρόνια και βοηθός του Τάσου Μπαντή. Ήταν τρομερό δώρο να έχεις έναν χώρο να ανήκεις.

• Η πρώτη μου παράσταση ήταν ένα πέρασμα στην Αγριόπαπια του Ίψεν. Τέλειωσα, πήγα φαντάρος –μια οδυνηρή εμπειρία– κι όταν επέστρεψα ένιωθα τελείως ξεκομμένος. Πήγα να δω το Εργοτάξιο Σλήμαν στο Θησείον και η Αμαλία Μουτούση εκείνο το βράδυ έπαιζε με πατερίτσες. Μετά την παράσταση της είπα ότι ήθελα οπωσδήποτε να της μιλήσω. Βρεθήκαμε, και λίγο μετά ο Μαρμαρινός ανακοίνωσε ακροάσεις για την Ηλέκτρα. Πήγα, αλλά δεν πέρασα την πρώτη φάση. Δεν ξέρω πώς μου 'ρθε και άφησα στο κινητό της Αμαλίας το εξής μήνυμα: «Μόνο εγώ μπορώ να παίξω τον Ορέστη».

Ήθελα να ανοίξει η γη να με καταπιεί. Πέρασα δεύτερη ακρόαση και τελικά όντως ο Μιχαήλ μου έδωσε τον ρόλο του Ορέστη. Έπαιξα μαζί του σε ακόμα δύο παραστάσεις. Οι συνεργασίες μου νομίζω ήταν πάντα θέμα τύχης. Σαν να ερχόντουσαν στη ζωή μου άνθρωποι που με αφορούσαν. Συνεργάστηκα και με την Άντζελα Μπρούσκου. Ίδια αγωνία για να βρεθεί η αλήθεια του θεάτρου, να εκφραστούν πράγματα μέσα από αυτή την τέχνη, γιατί κάνει κάποιος θέατρο, τι προτείνει μέσα από αυτό. Ένας προβληματισμός που προφανώς γεννάει διαφορετικές προσεγγίσεις, αλλά με τον ίδιο παρονομαστή.

Μία από τις ευτυχείς συναντήσεις μου θεωρώ αυτή με τον Γερμανό Άλμπερτ Χίρχε, με τον οποίο έκανα στο Αμόρε τον Θάνατο του Δαντόν. Μετά συμμετείχα σε εξαιρετικές παραστάσεις του στη Γερμανία, όπως μια διασκευή του Κάποτε στη Δύση στο Φολκσμπίνε Τεάτρ. Χάρη στο γερμανικό θέατρο έμαθα την απενοχοποίηση του σώματος και της έκφρασης. Επίσης, είχα τη μεγάλη τύχη να παίξω στην Οδύσσεια του Μπομπ Γουίλσον, ο οποίος έχει μια ειλικρίνεια και μια απολυτότητα στη σχέση του με το θέατρο, βγαλμένες από τον ψυχισμό του και το σώμα του – γι' αυτό και λειτουργούν στην εντέλεια. Ενδιαφέρουσα συνεργασία είχα και με τον μουσικό-σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή.

Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Με απασχολεί ο μύθος του Μινώταυρου. Το ότι κάτι τερατώδες είναι κλεισμένο μέσα σε έναν λαβύρινθο και ο τρόπος να το σκοτώσεις είναι στην ουσία απλός, ένα νήμα. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης / LIFO

• Συμμετείχα στον Αμφιτρύωνα, την τελευταία σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή. Για το θέατρο ο Λευτέρης ήταν κάτι ανάλογο με τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Είχε κάνει τεράστια έρευνα. Δούλευε πάντα λες κι οτιδήποτε συναντούσε στη ζωή είναι εν δυνάμει χρήσιμο και στο θέατρο. Τα πάντα υπό παρατήρηση. Δεν ξεχώριζα πότε ήταν ο Λευτέρης και πότε ο σκηνοθέτης. Κι αυτό νομίζω ότι ήταν το μεγαλύτερο μάθημα που μπορούσες να πάρεις από εκείνον.

• Με απασχολεί ο μύθος του Μινώταυρου. Το ότι κάτι τερατώδες είναι κλεισμένο μέσα σε έναν λαβύρινθο και ο τρόπος να το σκοτώσεις είναι στην ουσία απλός, ένα νήμα. Ο μινωικός πολιτισμός από τη μία, υψηλής τεχνολογίας, όπως τώρα ο δυτικός που κρύβει ένα τέρας και αυτός, και ο αθηναϊκός, βασισμένος στο πνεύμα και στην ανθρώπινη δύναμη. Κι όμως, δεν έχεις παρά να σκοτώσεις το τέρας για να προχωρήσεις. Ψάχνω αυτό το κλειδί, το νήμα του λαβύρινθου, για να ανοίξω τις πόρτες της ζωής μου και της δουλειάς μου.

• Μ' αρέσει η δύναμη του λόγου του Δημήτρη Δημητριάδη, που μπορεί να κινητοποιήσει έναν κόσμο ολόκληρο και να συνδιαλαγεί με την πραγματικότητα. Έχει μια καίρια ματιά πάνω στην ανθρώπινη ψυχή. Ο Κυκλισμός του τετραγώνου απαιτεί μια εγκεφαλική εγρήγορση στην πρόσληψη και ανταπόδοση των ερεθισμάτων. Να παραμένεις στο αφηγηματικό επίπεδο, χωρίς να εμπλέκεσαι συνειδητά.

• Μου αρέσει η Αθήνα, αν και αισθάνομαι ότι δεν θα σου δώσει κάτι, αν δεν το ψάξεις ο ίδιος. Θέλει μια διαρκή προσπάθεια. Κι αν δεν προσέξεις, αν αφεθείς, κινδυνεύεις. Διασχίζω τελευταία την περιοχή πίσω από το Ιντερκοντινένταλ, το Δουργούτι. Ανάμεσα στις εργατικές πολυκατοικίες υπάρχουν αυλές, καφενεδάκια, ουζερί, παιδιά που παίζουν, κρυφά, κάτω από όλα αυτά τα κτίρια. Ξαφνικά, ένας άλλος κόσμος.

• Πριν από λίγο καιρό έπεσα πάνω σε ένα ζευγάρι κοντά στην πλατεία Κουμουνδούρου που έκανε έρωτα όρθιο, μέρα μεσημέρι. Ένας άστεγος γέρος και μια κοπελίτσα τζάνκι. Σαν δύο πλάσματα από μια παράλληλη πραγματικότητα, ένα περίεργο σύγχρονο παραμύθι. Μια ιστορία που δεν τολμάμε να την πούμε. Η εικόνα αυτών των δύο πλασμάτων είναι τόσο αδιανόητα πραγματική, που γίνεται φανταστική. Είναι κάτι που δεν μπορώ να το προσπεράσω έτσι. Κάτι συμβαίνει και δεν το καταλαβαίνω ή δεν θέλω να το καταλάβω.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης μιλά για τον Οιδίποδα, το «Λόγω Τιμής» και την πολιτική

Συνέντευξη / Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης μιλά για τον Οιδίποδα, το «Λόγω Τιμής» και την πολιτική

Ο δημοφιλής ηθοποιός σκηνοθετεί τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο, επιστρέφει στην τηλεόραση μετά από χρόνια, στα νέα επεισόδια του θρυλικού σίριαλ, και πιστεύει πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι ο καλύτερος πρωθυπουργός της μεταπολίτευσης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο»

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο»

Ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους του ελληνικού θεάτρου αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον «Μισάνθρωπο» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς για το Εθνικό Θέατρο. Ποιος είναι τελικά ο Αλσέστ, αυτός ο μυθικός ήρωας του Μολιέρου, πώς πάνε τα πράγματα στην Ελλάδα τελευταία και τι σημαίνουν, τελικά, τα τατουάζ στο σώμα του πολύ αγαπητού καλλιτέχνη;
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ