Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο

Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Οι τραγωδίες αφορούν όλους τους ανθρώπους σε όλη τη γη, γιατί δεν χρειάζονται αντιστοιχίες με το παρόν. Είναι ο καθρέφτης όποιων τις παρουσιάζουν ή τις παρακολουθούν σε κάθε μέρος τη στιγμή που αυτές συμβαίνουν. ©Πάτροκλος Σκαφιδάς
0

— Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε φέτος στην Επίδαυρο τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ»;

Ποτέ δεν κυνήγησα τα έργα, πάντα με ενδιέφερε το ίδιο το θέατρο και η ζωντανή του παρουσία μέσα στην κοινότητα. Και οι ογδόντα έξι παραγωγές για των οποίων τη σκηνοθεσία είχα την ευθύνη αποτελούν βαγόνια στο ίδιο συρμό. Έρευνα, μαθητεία, επικοινωνία και εκμυστήρευση ήταν πάντα τα μότο μου. Πολλές φορές έχω δοκιμάσει δύο και περισσότερες σκηνοθετικές απόπειρες στο ίδιο έργο. Παρουσίασα τον Οιδίποδα επί Κολωνώ το '98, πάλι στην Επίδαυρο, με πολύ σημαντικό θίασο και επικεφαλής τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Το ταξίδι στον κόσμο της τραγωδίας είναι μια αναμέτρηση με το είδος και όχι η έμπνευση από το θέμα του εκάστοτε έργου. Παρ' όλα αυτά, έχω επιπλέον λόγους γι' αυτό το κείμενο. Τώρα, την εποχή της σύγχυσης και μετά από περιπέτειες με την υγεία μου, αλλά και με τον ερχομό των παιδιών μου, αγάπησα αυτό το έργο όχι για τα μυστικά του αλλά για τη διαύγειά του. Μου δίνει κουράγιο κι ελπίδα.


— Όταν προτείνατε το έργο στον Κώστα Καζάκο, θυμάστε ποια ήταν η πρώτη τους αντίδραση;

Με ρώτησε: «Τι ενδιαφέρον έχει ένας θυμωμένος άνθρωπος;». Απάντησα: «Τολμά να είναι δίκαιος. Η φυσική δικαιοσύνη απαιτεί να σταθείς έξω από τους ανθρώπινους νόμους γιατί κατοικεί στα βάθη της συνείδησης». Μου απάντησε: «Θέλει κουράγιο για να κατανοήσεις την ανθρώπινη μοίρα έξω από τον φόβο και ν' αποδεχτείς τη γήινη νομοτέλειά μας». Κι έτσι αρχίσαμε πριν από δύο χρόνια.


— Ποιος είναι για εσάς ο χαρακτήρας του Οιδίποδα;Πού και πώς τον συναντάμε στις μέρες μας;

Οι τραγωδίες αφορούν όλους τους ανθρώπους σε όλη τη γη, γιατί δεν χρειάζονται αντιστοιχίες με το παρόν. Είναι ο καθρέφτης όποιων τις παρουσιάζουν ή τις παρακολουθούν σε κάθε μέρος τη στιγμή που αυτές συμβαίνουν. Η ανθρώπινη διάνοια δεν έχει απαντήσει ακόμη στα ζητούμενα που τίθενται απ' αυτά τα κείμενα κι αυτό είναι πολύ γοητευτικό. Και η αναγνώριση της ανεπάρκειας είναι ζωοποιός και ελπιδοφόρα. Αυτή πλάθει το σήμερα και κάθε σήμερα. Ο χαρακτήρας του Οιδίποδα είναι η κάθε ανθρώπινη ύπαρξη που συνειδητοποιεί το σισύφειο δράμα της καθημερινότητας και βαδίζει με γαλήνη στο μοναδικό δραματικό γεγονός ενός βίου, την τελευτή του.

Το θέατρο συντελείται από τρεις αδιάρρηκτους πόλους που συνεργούν «τ' αυτά» την ώρα της παράστασης: το κείμενο, τους ηθοποιούς και το κοινό. Όσο υψηλότερης ποιότητας είναι αυτοί οι συντελεστές, τόσο η συνάντηση γίνεται εκλεκτότερη.


— Έχετε επιλέξει έναν θίασο αρίστων. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για έναν σκηνοθέτη; Πόσο διευκολύνει το όραμά του;

Είναι αυτονόητο. Ο σκηνοθέτης είναι ένας συγγραφέας που γράφει με δανεικές λέξεις και κλεμμένα αισθήματα. Το θέατρο συντελείται από τρεις αδιάρρηκτους πόλους που συνεργούν «τ' αυτά» την ώρα της παράστασης: το κείμενο, τους ηθοποιούς και το κοινό. Όσο υψηλότερης ποιότητας είναι αυτοί οι συντελεστές, τόσο η συνάντηση γίνεται εκλεκτότερη. Η σκηνοθεσία πρέπει να αρκείται στον ρόλο μιας ευαίσθητης βελόνας που καταγράφει τις αυξομειώσεις των εντάσεων και ρυθμίζει τις διορθωτικές κινήσεις για την επίτευξη μεγαλύτερης απόλαυσης των συνεργούντων. Η τωρινή μου τύχη δεν εξαντλείται μόνο στην εμπιστοσύνη τόσων και τόσο σπουδαίων ηθοποιών αλλά και των τόσο σημαντικών συντελεστών που πρόσφεραν όλοι τα καλύτερα.

Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί έναν θίασο αρίστων στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης είναι ένας συγγραφέας που γράφει με δανεικές λέξεις και κλεμμένα αισθήματα. ©Πάτροκλος Σκαφιδάς


— Η μουσική έχει εξέχοντα ρόλο στην παράστασή σας. Πείτε μας δυο λόγια γι' αυτό.

Με τον Μίνωα Μάτσα έχουμε αρχίσει ένα κοινό ταξίδι εδώ και κάποια χρόνια. Είναι μια διαρκής συνομιλία πάνω στη σκηνική χρήση της μουσικής σε όλα τα είδη. Στην προκειμένη περίπτωση, βάλαμε ως στόχο να κατανοήσουμε πώς θα μπορούσε η μουσική να είναι προέκταση του δραματικού κειμένου σε μια αφηγηματική φόρμα. Από το υλικό που προέκυψε χρησιμοποιήσαμε μόνο ένα μέρος. Είναι ένα στοίχημα που μένει ακόμη ενεργό.


— Πώς είναι η συνεργασία σας με τον Κώστα Καζάκο;

Ο πιο σπουδαίος αθλητής αλλά και ο πρωτάρης την εποχή των προπονήσεων έχουν ένα «αντίπαλο», τον υπάλληλο που μεταφέρει και τοποθετεί τα εμπόδια. Ο αθλητής τρέχει τα απλά τετρακόσια μέτρα σε ικανοποιητικό χρόνο. Ο υπάλληλος τοποθετεί το πρώτο εμπόδιο και η επίδοση πέφτει. Σε λίγο όμως επανέρχεται, γιατί ο αθλητής κατέβαλε πιο μεγάλο κόπο. Ο υπάλληλος τοποθετεί το δεύτερο εμπόδιο και η επίδοση του αθλητή πέφτει ξανά. Επανέρχεται. Αυτό συμβαίνει συνέχεια μέχρι που ο υπάλληλος έχει γεμίσει όλο το στάδιο με εμπόδια και ο αθλητής αναγκάζεται να κάνει ένα άλμα τετρακοσίων μέτρων για να φτάσει στον τερματισμό με την ίδια θαυμαστή επίδοση. Έγινε το θαύμα που ζήταγε το απαιτητικό κοινό. Μέχρι τότε οι σχέσεις του αθλητή με τον υπάλληλο περνούν όλα τα στάδια της συνύπαρξης.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ