Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε

Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε Facebook Twitter
0
Για ποιον λόγο αποφασίσατε να ανεβάσετε ξανά αυτό το έργο;

Είχα κάνει την ίδια παράσταση πριν από πέντε χρόνια στο Θέατρο Ροές και την είχα συνεχίσει για λίγο στο Άνεσις. Είχα κάνει και μια μικρή περιοδεία τότε στην Κρήτη, την Καλαμάτα και την Κέρκυρα. Τώρα η φιλοδοξία ήταν να κάνουμε ένα νέο ανέβασμα μέσα σε αυτό τον καταπληκτικό χώρο της Θόλου, που είναι σαν ένα μικρό πλανητάριο. Στο τωρινό ανέβασμα μας δόθηκε η δυνατότητα να προβάλουμε ψηφιακές αναπαραστάσεις της κίνησης των ηλεκτρονίων και των πλανητών κατά τη διάρκεια της παράστασης. Αξίζει να σημειώσω ότι είναι η πρώτη φορά που παίζεται θεατρική παράσταση σε αυτόν το χώρο και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που εγκαινιάζεται με τη δική μας παράσταση. Πέρα όμως από αυτές τις παραστάσεις, που θα διαρκέσουν μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου, η φιλοδοξία μου είναι ότι θα πάμε και σε εικοσιπέντε περίπου πόλεις στην επαρχία. Πιστεύω ότι εκεί υπάρχει κόσμος που διψά για να δει κάτι διαφορετικό.

Έχετε μελετήσει αρκετά το έργο του Φάυνμαν. Θέλετε να μου πείτε λίγα πράγματα γι' αυτήν τη σημαντική φυσιογνωμία;

Ήταν μια μεγαλειώδης προσωπικότητα. Από πολύ μικρός ήταν ένα πολύ μεγάλο ταλέντο στη φυσική. Ένας άνθρωπος που στα είκοσι πέντε του είχε ακροατές στις διαλέξεις του όπως ο Αϊνστάιν. Περίπου στην ίδια ηλικία τον είχαν καλέσει στο Μανχάταν Πρότζεκτ, στην κατασκευή της ατομικής βόμβας. Όπως λέει και ο ίδιος «Τότε κάναμε αγώνα δρόμου με τον Χίτλερ ποιος θα φτιάξει πρώτος τη βόμβα. Αν την έφτιαχνε πρώτος αυτός ίσως να ήταν αλλιώς τα πράγματα». Αυτό ήταν που τον έκανε να συμμετέχει στην κατασκευή της. Ενώ είχε τιμηθεί με Νόμπελ δεν είχε πάρει ποτέ τίποτα στα σοβαρά. Ήταν από τη μια νομπελίστας και από την άλλη έπαιζε ντραμς, παραβίαζε χρηματοκιβώτια, ήταν μεγάλος γυναικάς. Είχε επίσης αποκρυπτογραφήσει τα ιερογλυφικά των Μάγια. Ήταν ένας άνθρωπος που είχε ένα πολύ υψηλό βαθμό περιέργειας για τα πάντα. Ένας αναγεννησιακός άνθρωπος στη σημερινή εποχή. Ένας μεγάλος δάσκαλος και φοβερός ρήτορας. Είναι γνωστά τα σχεδιαγράμματα Φάυνμαν που έχουν τη μορφή ιερογλυφικών της σύγχρονης φυσικής και σε αυτά βασίζει η κβαντική ηλεκτροδυναμική τους υπολογισμούς της.

Υπάρχει επιπλέον δυσκολία για έναν ηθοποιό να υποδυθεί ένα υπαρκτό πρόσωπο;

Είναι σίγουρα δυσκολότερο. Και είναι ακόμα πιο δύσκολο να παίζεις μια υπαρκτή μεγαλοφυΐα.

Πώς ασχοληθήκατε με αυτό το έργο;

Τον Φάυνμαν τον ήξερα και πριν δω αυτό το έργο. Είχα διαβάσει ένα-δύο βιβλία του διότι μου αρέσει πολύ η φυσική, είναι η επιστήμη των επιστημών. Είδα λοιπόν πριν από έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη αυτή την παράσταση. Έπαιζε ένας εξαιρετικός ηθοποιός, ο Άλαν Άλντα, ο οποίος γνώριζε τον Φάυνμαν. Με συγκίνησε τρομερά. Το είδα μαζί με έναν φίλο μου φυσικό, τον Γιάννη Μήλιο που ζει στην Αμερική, και παρέα αποφασίσαμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά.

Με ποιον τρόπο σας έχει επηρεάσει ο Φάυνμαν;

Αυτό που μου έχει μάθει είναι ότι οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε. Ο Φάυνμαν κάθισε και ανακάλυψε από την αρχή πράγματα που είχαν ανακαλυφθεί στη Φυσική γιατί αυτός έλεγε είναι ο μόνος τρόπος που είχε για να τα κατανοήσει σε βάθος. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία βρήκε καινούργια πράγματα. Επίσης, έχω επιβεβαιώσει κάποιες δικές μου στάσεις απέναντι στη ζωή. Δεν το έχαψα ποτέ το παραμύθι της Βίβλου και της δημιουργίας, για παράδειγμα. Δέχομαι τον Δαρβίνο και την ιστορία της εξέλιξης. Λέγοντας κάποια πράγματα κάθε μέρα στις παραστάσεις, μου έχουν επιβεβαιωθεί κάποια πράγματα που πίστευα κι εγώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Το φετινό καλοκαίρι θα το θυμόμαστε για χρόνια για τον παρατεταμένο καύσωνα και την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι δύο παραστάσεις της στην Επίδαυρο συζητήθηκαν όσο λίγες, ενθουσίασαν, προκάλεσαν σχόλια και αντιδράσεις, έδωσαν ερμηνείες συγκλονιστικές, όπως αυτή της Έβελυν Ασουάντ που, ως Κασσάνδρα, συντάραξε με το αραβικό μοιρολόι και έκανε πολύ κόσμο να ψάξει το όνομά της.
M. HULOT
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ