Παραλογές

Παραλογές Facebook Twitter
0
Πώς οδηγηθήκατε στις Παραλογές; Μέσα από έρευνες πάνω στην παράδοση ή μέσα από μια αναζήτηση νέας θεατρικής έκφρασης;

Άρχισα να διαβάζω τις παραλογές, ενώ έψαχνα για ζοφερές ιστορίες σε διηγήματα του Guy de Maupassant και του Edgar Allan Poe. Παρατήρησα για πρώτη φορά πως ο κόσμος τους είναι πολύ πιο σκοτεινός από ό,τι νόμιζα. Τα δημοτικά τραγούδια ήταν για μένα, όπως και για τους περισσότερους, ένα σχεδόν μουσειακό είδος, το οποίο αφορούσε τους μελετητές και του μέλλοντες γαμπρούς που πρέπει να τα χορέψουν στον γάμο τους. Όταν άρχισα να τα προσέχω περισσότερο, αναθεώρησα εντελώς.

Οδηγώντας σας στη δραματοποίηση;

Αν και η παράσταση δεν είναι ακριβώς μια δραματοποίηση των τραγουδιών αυτών, αφού το κείμενό της βασίζεται τόσο στις ιστορίες τους όσο και σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη, θα έλεγα πως το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό τους είναι η μεγάλη σκηνική οικονομία τους. Δεν έχουν τίποτε περιττό, εξελίσσονται με χρονικά άλματα και κενά στην περιγραφή και αφήνουν γυμνές τις πράξεις των προσώπων, αναζητώντας από τον ακροατή ή θεατή να συμμετέχει, αναζητώντας συνεχώς κίνητρα και αιτίες. Περιέχουν, δηλαδή, πολλά από τα χαρακτηριστικά ενός ενδιαφέροντος θεατρικού έργου.

Η μορφή της παράστασης είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς και αυτοσχεδιασμού ή βασίστηκε επάνω σε σενάριο που είχατε επεξεργαστεί;

Υπήρχε ο πολύ αυστηρός καμβάς του κειμένου και η απόλυτη ελευθερία να κινηθούμε όπως θέλουμε εντός του. Ο κόσμος των ιστοριών έπρεπε να δημιουργηθεί με τα πιο απλά υλικά, σαν να βρίσκονταν εκεί από πάντα και οι ήρωες τον ξαναγεννούσαν. Επιπλέον, η παράσταση στηρίζεται στη μεγαλύτερη δυνατή σκηνική σύμβαση, την κατάργηση των φύλων. Όταν 5 γυναίκες έχουν να παίξουν και τους ανδρικούς ρόλους και να μας πείσουν πως βλέπουμε μπροστά μας ένα σπαρμένο χωράφι ή ένα χιονισμένο βουνό, η συλλογική δουλειά και οι ομαδικές προτάσεις είναι μονόδρομος.

Πόσο έχει αλλάξει η μορφή της παράστασής σας από την πρώτη εκδοχή της περιοδείας σας στην περιφέρεια μέχρι σήμερα;

Έχουν έρθει τα πάνω κάτω! Έχει γίνει μια περιοδεία σε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους μέρη (Ελαιουργείο Ελευσίνας, Στρατώνες «Καποδίστρια» στο Άργος, Ρώσικος Ναύσταθμος στον Πόρο, Κύθηρα, Επιτάλιο Ηλείας), μια παράσταση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, οι παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και τώρα στο Bios. Η παράσταση φτιάχτηκε για να αναδημιουργείται ανάλογα με το μέρος και τα σκηνικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του. Έχουμε παίξει στην άμμο, στο γκαράζ της Πειραιώς 260, και σε ερειπωμένα σπίτια μέχρι στους λευκούς τοίχους ενός μουσείου. Μέλημά μας είναι να ζωντανεύουν οι ιστορίες, ανάλογα με τις ανάγκες και τη δυναμική του κάθε χώρου. Πρόκειται, δηλαδή, για μια παράσταση που γεννιέται και πεθαίνει σε κάθε νέο χώρο και δεν μπορεί να επαναληφθεί πουθενά η ίδια. Παράλληλα, έχουν φτιαχτεί τέσσερις εντελώς διαφορετικές εκδοχές της μουσικής.

Ποια ήταν η αντίδραση των ανθρώπων της υπαίθρου;

Στις μικρότερες κοινότητες τα προβλήματα μαθαίνονται ευκολότερα, άρα οι άνθρωποι γίνονται πιο επιφυλακτικοί και κρυψίνοες. Καλυμμένοι, όμως, πίσω από τον μύθο και τη θεατρική σύμβαση, αισθάνονταν πιο ασφαλείς αλλά και ικανοποιημένοι που κάποιος εξέφρασε όσα οι ίδιοι δεν τολμούσαν.

Τελικά, τι νομίζετε ότι κερδίζει το κοινό σας ; Ο λόγος ή η δράση ;

Αυτό που κινητοποιεί τους ανθρώπους είναι πάντα η ειλικρίνεια και η διάθεση για επικοινωνία. Η ιδέα της παράστασης είναι εξαιρετικά απλή και βασίζεται στον συνδυασμό της αφηγηματικής παράδοσης των δημοτικών τραγουδιών και στα λαϊκά θεάματα της μεταγενέστερης αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών αιώνων, όπου ένας ή δύο υποκριτές παρίσταναν αποσπάσματα παλαιότερων έργων. Στην εκδοχή μας αφαιρέσαμε από τα δρώντα πρόσωπα τον λόγο και τον δώσαμε σε δύο αφηγητές. Οι ήρωες μπορούν να μιλήσουν μόνο όταν βρεθούν μπροστά σε αδιέξοδα και μόνο με στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Όταν δηλαδή φτάσουν σε σημείο που η πραγματικότητα τούς ξεπερνά, γίνονται οι ίδιοι ποιητές της δυσκολίας τους και διεκδικούν έναν χώρο ανθρωπιάς και κατανόησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ