Παραλογές

Παραλογές Facebook Twitter
0
Πώς οδηγηθήκατε στις Παραλογές; Μέσα από έρευνες πάνω στην παράδοση ή μέσα από μια αναζήτηση νέας θεατρικής έκφρασης;

Άρχισα να διαβάζω τις παραλογές, ενώ έψαχνα για ζοφερές ιστορίες σε διηγήματα του Guy de Maupassant και του Edgar Allan Poe. Παρατήρησα για πρώτη φορά πως ο κόσμος τους είναι πολύ πιο σκοτεινός από ό,τι νόμιζα. Τα δημοτικά τραγούδια ήταν για μένα, όπως και για τους περισσότερους, ένα σχεδόν μουσειακό είδος, το οποίο αφορούσε τους μελετητές και του μέλλοντες γαμπρούς που πρέπει να τα χορέψουν στον γάμο τους. Όταν άρχισα να τα προσέχω περισσότερο, αναθεώρησα εντελώς.

Οδηγώντας σας στη δραματοποίηση;

Αν και η παράσταση δεν είναι ακριβώς μια δραματοποίηση των τραγουδιών αυτών, αφού το κείμενό της βασίζεται τόσο στις ιστορίες τους όσο και σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη, θα έλεγα πως το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό τους είναι η μεγάλη σκηνική οικονομία τους. Δεν έχουν τίποτε περιττό, εξελίσσονται με χρονικά άλματα και κενά στην περιγραφή και αφήνουν γυμνές τις πράξεις των προσώπων, αναζητώντας από τον ακροατή ή θεατή να συμμετέχει, αναζητώντας συνεχώς κίνητρα και αιτίες. Περιέχουν, δηλαδή, πολλά από τα χαρακτηριστικά ενός ενδιαφέροντος θεατρικού έργου.

Η μορφή της παράστασης είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς και αυτοσχεδιασμού ή βασίστηκε επάνω σε σενάριο που είχατε επεξεργαστεί;

Υπήρχε ο πολύ αυστηρός καμβάς του κειμένου και η απόλυτη ελευθερία να κινηθούμε όπως θέλουμε εντός του. Ο κόσμος των ιστοριών έπρεπε να δημιουργηθεί με τα πιο απλά υλικά, σαν να βρίσκονταν εκεί από πάντα και οι ήρωες τον ξαναγεννούσαν. Επιπλέον, η παράσταση στηρίζεται στη μεγαλύτερη δυνατή σκηνική σύμβαση, την κατάργηση των φύλων. Όταν 5 γυναίκες έχουν να παίξουν και τους ανδρικούς ρόλους και να μας πείσουν πως βλέπουμε μπροστά μας ένα σπαρμένο χωράφι ή ένα χιονισμένο βουνό, η συλλογική δουλειά και οι ομαδικές προτάσεις είναι μονόδρομος.

Πόσο έχει αλλάξει η μορφή της παράστασής σας από την πρώτη εκδοχή της περιοδείας σας στην περιφέρεια μέχρι σήμερα;

Έχουν έρθει τα πάνω κάτω! Έχει γίνει μια περιοδεία σε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους μέρη (Ελαιουργείο Ελευσίνας, Στρατώνες «Καποδίστρια» στο Άργος, Ρώσικος Ναύσταθμος στον Πόρο, Κύθηρα, Επιτάλιο Ηλείας), μια παράσταση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, οι παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και τώρα στο Bios. Η παράσταση φτιάχτηκε για να αναδημιουργείται ανάλογα με το μέρος και τα σκηνικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του. Έχουμε παίξει στην άμμο, στο γκαράζ της Πειραιώς 260, και σε ερειπωμένα σπίτια μέχρι στους λευκούς τοίχους ενός μουσείου. Μέλημά μας είναι να ζωντανεύουν οι ιστορίες, ανάλογα με τις ανάγκες και τη δυναμική του κάθε χώρου. Πρόκειται, δηλαδή, για μια παράσταση που γεννιέται και πεθαίνει σε κάθε νέο χώρο και δεν μπορεί να επαναληφθεί πουθενά η ίδια. Παράλληλα, έχουν φτιαχτεί τέσσερις εντελώς διαφορετικές εκδοχές της μουσικής.

Ποια ήταν η αντίδραση των ανθρώπων της υπαίθρου;

Στις μικρότερες κοινότητες τα προβλήματα μαθαίνονται ευκολότερα, άρα οι άνθρωποι γίνονται πιο επιφυλακτικοί και κρυψίνοες. Καλυμμένοι, όμως, πίσω από τον μύθο και τη θεατρική σύμβαση, αισθάνονταν πιο ασφαλείς αλλά και ικανοποιημένοι που κάποιος εξέφρασε όσα οι ίδιοι δεν τολμούσαν.

Τελικά, τι νομίζετε ότι κερδίζει το κοινό σας ; Ο λόγος ή η δράση ;

Αυτό που κινητοποιεί τους ανθρώπους είναι πάντα η ειλικρίνεια και η διάθεση για επικοινωνία. Η ιδέα της παράστασης είναι εξαιρετικά απλή και βασίζεται στον συνδυασμό της αφηγηματικής παράδοσης των δημοτικών τραγουδιών και στα λαϊκά θεάματα της μεταγενέστερης αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών αιώνων, όπου ένας ή δύο υποκριτές παρίσταναν αποσπάσματα παλαιότερων έργων. Στην εκδοχή μας αφαιρέσαμε από τα δρώντα πρόσωπα τον λόγο και τον δώσαμε σε δύο αφηγητές. Οι ήρωες μπορούν να μιλήσουν μόνο όταν βρεθούν μπροστά σε αδιέξοδα και μόνο με στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Όταν δηλαδή φτάσουν σε σημείο που η πραγματικότητα τούς ξεπερνά, γίνονται οι ίδιοι ποιητές της δυσκολίας τους και διεκδικούν έναν χώρο ανθρωπιάς και κατανόησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ