Σκοτώστε την κυρία!

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
0

Σολάνζ: Μμμμ, χαρά στην καλοσύνη! Εύκολο πράγμα να 'σαι καλή άμα είσαι πλούσια κι όμορφη. Αμα είσαι δούλα – τότε να δούμε! Αμα κάνεις όλη μέρα περίπατο από την πιατοθήκη ως την κρεβατοκάμαρα, κι άμα είναι η βεντάλια σου ένα φτερό από το ξεσκονιστήρι, κι είναι η τουαλέτα σου μια μουσαμαδένια ποδιά! Τότε να δούμε. Εκτός πια κι αν βγαίνεις τις νύχτες όπως η αφεντιά σου, να κόβεις βόλτες μες στα σαλόνια και να παρασταίνεις τη Μεγάλη Δούκισσα

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Οι αδερφές Παπέν, τα αληθινά πρόσωπα της ιστορίας του Ζαν Ζενέ

Λε Μαν, 2 Φεβρουαρίου 1933: δύο υπηρέτριες, οι αδελφές Κριστίν και Λέα Παπέν, σκοτώνουν την εργοδότρια τους, Μαντάμ Λανσελέν, και την κόρη της, Ζενεβιέβ. Στο δικαστήριο δεν ζήτησαν κανένα ελαφρυντικό. Το μόνο που τις ενδιέφερε ήταν να μοιραστούν απόλυτα την ευθύνη της πράξης τους.

Ο Ζενέ διάβασε στις εφημερίδες της εποχής για το έγκλημα και περίπου δέκα χρόνια αργότερα βρήκε στο πρόσωπο των δύο αδελφών τις ιδανικές ηρωίδες για να διαδεχθούν τους φυλακισμένους ήρωες της «Υψηλής Εποπτείας". Ο ασφυκτικά κλειστός χώρος του κελιού μεταμορφώθηκε σε υπνοδωμάτιο αστικού σπιτιού, όπου οι αδελφές Κλερ και Σολάνζ ζουν μια καθημερινότητα που μοιράζεται ανάμεσα στο μίσος και στην αγάπη, στον θαυμασμό και στον φθόνο για την Κυρία.

Ο Ζενέ έπλασε τη Σολάνζ και την Κλαιρ που παρασύρονται σε ένα παιχνίδι εξουσίας και φαντασιώσεων εναλλάσσοντας τους ρόλους της υπηρέτριας και της κυρίας, μέχρι το τραγικό φινάλε. «Οι Δούλες» είναι το μοναδικό έργο του με ηρωίδες γυναίκες: ο ίδιος άλλωστε επιθυμούσε να παίζονται οι ρόλοι τους από νεαρούς άνδρες και δύο πανό (αριστερά και δεξιά της σκηνής) να δηλώνουν ότι πρόκειται για γυναικείους ρόλους.

 

Οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ ανέβηκαν για πρώτη φορά στο θέατρο de l'Athénée στο Παρίσι το 1947 σε σκηνοθεσία Louis Jouvet.

Οι «Δούλες» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του. Στον Ζενέ άρεσε πάντα να σοκάρει. Τα σχόλια για το ανέβασμα του έργου του ήταν εχθρικά. Τον υπερασπίστηκαν οι Γάλλοι διανοούμενοι, ο Κοκτώ και ο Σαρτρ.

Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη.

Το 2000 ο Κλοντ Βεντουρά κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τις αδερφές Παπέν. Στο ντοκιμαντέρ μέσα από την έρευνα που έκανε ο Πασκάλ Τιρόντ, αναβίωσε τη συναρπαστική ιστορία των αδελφών δολοφόνων.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Yvette Etievant και Monique Mélinand στην πρεμιέρα του έργου Οι Δούλες στο Théâtre de l'Athénée, στο Παρίσι, Aπρίλιος 1947.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ

Από το 1947 μέχρι σήμερα, το έργο ανέβηκε εκατοντάδες φορές σε μεγάλες και μικρές θεατρικές σκηνές σε ολόκληρο τον κόσμο. 

Το 1974 έγινε ταινία, ενώ ο Σουηδός συνθέτης Peter Bengtson την μετέφερε ως όπερα δωματίου το 1994. Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη. O Μίνως Βολανάκης σκηνοθέτησε την παράσταση το 1963 στο Oxford Playhouse.

Το 1955 η αμερικανική πρεμιέρα στο θέατρο Tempo στο East Village ήταν εξίσου διχαστική. Ένας κριτικός αποκάλεσε την παράσταση "ένα μαρτύριο», αν και παραδέχτηκε ότι εξέτασε «τις πληγές του σύγχρονου πνεύματος».

Ο Μάρτιν Έσλιν, το 1961, στο βιβλίο του «Το Θέατρο του Παραλόγου» ύμνησε τις Δούλες παρόλο που σημείωσε τον μηδενιστικό χαρακτήρα του έργου. To 1965 η παράσταση ανεβαίνει στο La Μamma Νέα Υόρκη και την ίδια χρονιά στο Living Theatre στο Βερολίνο. Στην Ισπανία το σκηνοθετεί ο Αργεντίνος συγγραφέας Victor Garcia το 1969 στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη με τις Nuria Espert και Juletta Serano.

Το 1967-1968, ο Δημήτρης Χατζημάρκος σκηνοθετεί τις Δούλες στο θέατρο Τέχνης με την Εκάλη Σώκου, τη Ρένη Πιττακή και τη Μαρία Γεωργίου σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη.

Τρεις κυρίες της ελληνικής θεατρικής σκηνής συναντιούνται στο Εθνικό θέατρο, το 1991 στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Κοραής Δαμάτης. Η Βέρα Ζαβιτσιάνου και η Αντιγόνη Βαλάκου στους ρόλους της Κλερ και της Σολάνζ, ενώ η Κατερίνα Χέλμη υποδύεται την Κυρία. 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Εθνικό θέατρο, 1991, σκηνοθεσία Κοραής Δαμάτης. Κατερίνα Χέλμη, Αντιγόνη Βαλάκου, Βέρα Ζαβιτσιάνου
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Βέρα Ζαβιτσιάνου, Εθνικό Θέατρο 1991

 

Η  παράσταση ανεβαίνει το 2005, στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, από τον  Λευτέρη Βογιατζή με πρωταγωνίστριες την Μάγια Λυμπεροπούλου και την Αννέζα Παπαδοπούλου στην επανάληψη της παράστασης, την Ρένη Πιττακή και την Μπέτυ Αρβανίτη.  

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Ρένη Πιττακή, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μπέτυ Αρβανίτη, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, 2005

Το 1973 στο Greenwich Theatre ανεβαίνουν οι Δούλες με τις Vivien Merchant ως Μαντάμ την, Glenda Jackson ως Σολάνζ και την Susannah York ως Κλέρ. Η παράσταση κινηματογραφήθηκε και βγήκε στις αίθουσες, σε σκηνοθεσία Christopher Miles.

Το 1992, η παράσταση ανέβηκε στη Μόσχα μόνο με άντρες δημιουργώντας μια νέα οπτική στο ρώσικο θέατρο.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Την υπόθεση Παπέν επαναφέρει στη γαλλική φιλμογραφία ο ανατόμος της αστικής τάξης Κλοντ Σαμπρόλ. Η «Τελετή» με τις Σαντρίν Μπονέρ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ζακλίν Μπισέ βασίζεται ταυτόχρονα στο μυθιστόρημα της Ρουθ Ρέντελ «Τυφλή Ετυμηγορία» και επιχειρεί να αναδημιουργήσει τη διαδρομή από μια φαινομενικά ήσυχη ρουτίνα προς ένα «αναπάντεχο» λουτρό αίματος.

Τελευταίο διάσημο ανέβασμα της παράστασης, αυτό στο Σίδνεϊ, σε σκηνοθεσία Benedict Andrews με τις Cate Blanchett, Isabelle Huppert και Elizabeth Debicki το 2013.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013

 

Η παράσταση του έργου του Ζαν Ζενέ ανεβαίνει ξανά από το  Εθνικό θέατρο στις 6 Μαρτίου, σε σκηνοθεσία του Μπρους Μάγιερς, συγγραφέα, ηθοποιού και διανοητή, ο οποίος για περισσότερα από 30 χρόνια μετέχει στον πυρήνατ ης θεατρικής ομάδας του Πήτερ Μπρουκ.Την Κλαίρη θα υποδυθεί η Μαρία Κίτσου, τη Σολάνζ η Ραφίκα Σαουίς και την Κυρία η Λένα Παπαληγούρα.

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Μαρία Κίτσου, Ραφίκα Σαουίς, Λένα Παπαληγούρα στην παράσταση του Εθνικού θεάτρου, 2015.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την Compagnie sirènes, σκηνοθεσία Jacques Vincey, οι Δούλες


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Charles Busch,και Peter Francis James, Δούλες, 1993, στο Classic Theater Company

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ