Σκοτώστε την κυρία!

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
0

Σολάνζ: Μμμμ, χαρά στην καλοσύνη! Εύκολο πράγμα να 'σαι καλή άμα είσαι πλούσια κι όμορφη. Αμα είσαι δούλα – τότε να δούμε! Αμα κάνεις όλη μέρα περίπατο από την πιατοθήκη ως την κρεβατοκάμαρα, κι άμα είναι η βεντάλια σου ένα φτερό από το ξεσκονιστήρι, κι είναι η τουαλέτα σου μια μουσαμαδένια ποδιά! Τότε να δούμε. Εκτός πια κι αν βγαίνεις τις νύχτες όπως η αφεντιά σου, να κόβεις βόλτες μες στα σαλόνια και να παρασταίνεις τη Μεγάλη Δούκισσα

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Οι αδερφές Παπέν, τα αληθινά πρόσωπα της ιστορίας του Ζαν Ζενέ

Λε Μαν, 2 Φεβρουαρίου 1933: δύο υπηρέτριες, οι αδελφές Κριστίν και Λέα Παπέν, σκοτώνουν την εργοδότρια τους, Μαντάμ Λανσελέν, και την κόρη της, Ζενεβιέβ. Στο δικαστήριο δεν ζήτησαν κανένα ελαφρυντικό. Το μόνο που τις ενδιέφερε ήταν να μοιραστούν απόλυτα την ευθύνη της πράξης τους.

Ο Ζενέ διάβασε στις εφημερίδες της εποχής για το έγκλημα και περίπου δέκα χρόνια αργότερα βρήκε στο πρόσωπο των δύο αδελφών τις ιδανικές ηρωίδες για να διαδεχθούν τους φυλακισμένους ήρωες της «Υψηλής Εποπτείας". Ο ασφυκτικά κλειστός χώρος του κελιού μεταμορφώθηκε σε υπνοδωμάτιο αστικού σπιτιού, όπου οι αδελφές Κλερ και Σολάνζ ζουν μια καθημερινότητα που μοιράζεται ανάμεσα στο μίσος και στην αγάπη, στον θαυμασμό και στον φθόνο για την Κυρία.

Ο Ζενέ έπλασε τη Σολάνζ και την Κλαιρ που παρασύρονται σε ένα παιχνίδι εξουσίας και φαντασιώσεων εναλλάσσοντας τους ρόλους της υπηρέτριας και της κυρίας, μέχρι το τραγικό φινάλε. «Οι Δούλες» είναι το μοναδικό έργο του με ηρωίδες γυναίκες: ο ίδιος άλλωστε επιθυμούσε να παίζονται οι ρόλοι τους από νεαρούς άνδρες και δύο πανό (αριστερά και δεξιά της σκηνής) να δηλώνουν ότι πρόκειται για γυναικείους ρόλους.

 

Οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ ανέβηκαν για πρώτη φορά στο θέατρο de l'Athénée στο Παρίσι το 1947 σε σκηνοθεσία Louis Jouvet.

Οι «Δούλες» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του. Στον Ζενέ άρεσε πάντα να σοκάρει. Τα σχόλια για το ανέβασμα του έργου του ήταν εχθρικά. Τον υπερασπίστηκαν οι Γάλλοι διανοούμενοι, ο Κοκτώ και ο Σαρτρ.

Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη.

Το 2000 ο Κλοντ Βεντουρά κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τις αδερφές Παπέν. Στο ντοκιμαντέρ μέσα από την έρευνα που έκανε ο Πασκάλ Τιρόντ, αναβίωσε τη συναρπαστική ιστορία των αδελφών δολοφόνων.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Yvette Etievant και Monique Mélinand στην πρεμιέρα του έργου Οι Δούλες στο Théâtre de l'Athénée, στο Παρίσι, Aπρίλιος 1947.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ

Από το 1947 μέχρι σήμερα, το έργο ανέβηκε εκατοντάδες φορές σε μεγάλες και μικρές θεατρικές σκηνές σε ολόκληρο τον κόσμο. 

Το 1974 έγινε ταινία, ενώ ο Σουηδός συνθέτης Peter Bengtson την μετέφερε ως όπερα δωματίου το 1994. Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη. O Μίνως Βολανάκης σκηνοθέτησε την παράσταση το 1963 στο Oxford Playhouse.

Το 1955 η αμερικανική πρεμιέρα στο θέατρο Tempo στο East Village ήταν εξίσου διχαστική. Ένας κριτικός αποκάλεσε την παράσταση "ένα μαρτύριο», αν και παραδέχτηκε ότι εξέτασε «τις πληγές του σύγχρονου πνεύματος».

Ο Μάρτιν Έσλιν, το 1961, στο βιβλίο του «Το Θέατρο του Παραλόγου» ύμνησε τις Δούλες παρόλο που σημείωσε τον μηδενιστικό χαρακτήρα του έργου. To 1965 η παράσταση ανεβαίνει στο La Μamma Νέα Υόρκη και την ίδια χρονιά στο Living Theatre στο Βερολίνο. Στην Ισπανία το σκηνοθετεί ο Αργεντίνος συγγραφέας Victor Garcia το 1969 στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη με τις Nuria Espert και Juletta Serano.

Το 1967-1968, ο Δημήτρης Χατζημάρκος σκηνοθετεί τις Δούλες στο θέατρο Τέχνης με την Εκάλη Σώκου, τη Ρένη Πιττακή και τη Μαρία Γεωργίου σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη.

Τρεις κυρίες της ελληνικής θεατρικής σκηνής συναντιούνται στο Εθνικό θέατρο, το 1991 στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Κοραής Δαμάτης. Η Βέρα Ζαβιτσιάνου και η Αντιγόνη Βαλάκου στους ρόλους της Κλερ και της Σολάνζ, ενώ η Κατερίνα Χέλμη υποδύεται την Κυρία. 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Εθνικό θέατρο, 1991, σκηνοθεσία Κοραής Δαμάτης. Κατερίνα Χέλμη, Αντιγόνη Βαλάκου, Βέρα Ζαβιτσιάνου
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Βέρα Ζαβιτσιάνου, Εθνικό Θέατρο 1991

 

Η  παράσταση ανεβαίνει το 2005, στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, από τον  Λευτέρη Βογιατζή με πρωταγωνίστριες την Μάγια Λυμπεροπούλου και την Αννέζα Παπαδοπούλου στην επανάληψη της παράστασης, την Ρένη Πιττακή και την Μπέτυ Αρβανίτη.  

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Ρένη Πιττακή, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μπέτυ Αρβανίτη, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, 2005

Το 1973 στο Greenwich Theatre ανεβαίνουν οι Δούλες με τις Vivien Merchant ως Μαντάμ την, Glenda Jackson ως Σολάνζ και την Susannah York ως Κλέρ. Η παράσταση κινηματογραφήθηκε και βγήκε στις αίθουσες, σε σκηνοθεσία Christopher Miles.

Το 1992, η παράσταση ανέβηκε στη Μόσχα μόνο με άντρες δημιουργώντας μια νέα οπτική στο ρώσικο θέατρο.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Την υπόθεση Παπέν επαναφέρει στη γαλλική φιλμογραφία ο ανατόμος της αστικής τάξης Κλοντ Σαμπρόλ. Η «Τελετή» με τις Σαντρίν Μπονέρ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ζακλίν Μπισέ βασίζεται ταυτόχρονα στο μυθιστόρημα της Ρουθ Ρέντελ «Τυφλή Ετυμηγορία» και επιχειρεί να αναδημιουργήσει τη διαδρομή από μια φαινομενικά ήσυχη ρουτίνα προς ένα «αναπάντεχο» λουτρό αίματος.

Τελευταίο διάσημο ανέβασμα της παράστασης, αυτό στο Σίδνεϊ, σε σκηνοθεσία Benedict Andrews με τις Cate Blanchett, Isabelle Huppert και Elizabeth Debicki το 2013.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013

 

Η παράσταση του έργου του Ζαν Ζενέ ανεβαίνει ξανά από το  Εθνικό θέατρο στις 6 Μαρτίου, σε σκηνοθεσία του Μπρους Μάγιερς, συγγραφέα, ηθοποιού και διανοητή, ο οποίος για περισσότερα από 30 χρόνια μετέχει στον πυρήνατ ης θεατρικής ομάδας του Πήτερ Μπρουκ.Την Κλαίρη θα υποδυθεί η Μαρία Κίτσου, τη Σολάνζ η Ραφίκα Σαουίς και την Κυρία η Λένα Παπαληγούρα.

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Μαρία Κίτσου, Ραφίκα Σαουίς, Λένα Παπαληγούρα στην παράσταση του Εθνικού θεάτρου, 2015.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την Compagnie sirènes, σκηνοθεσία Jacques Vincey, οι Δούλες


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Charles Busch,και Peter Francis James, Δούλες, 1993, στο Classic Theater Company

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ