«Τραβιάτα»: 9+1 πληροφορίες για τη συγκλονιστικότερη ερωτική ιστορία της όπερας Facebook Twitter
Η Μαρία Κάλλας στο ρόλο της Βιολέτας το 1958.

«Τραβιάτα»: 9 πληροφορίες για τη συγκλονιστικότερη ερωτική ιστορία της όπερας

0

Υπάρχει ερωτική ιστορία πιο συναρπαστική από εκείνη που περιγράφει τον έρωτα μιας εταίρας με έναν γόνο καλής οικογένειας; Υπάρχει πιο καταδικασμένο ζευγάρι από εκείνο που καλείται να συντρίψει κοινωνικά στεγανά; Υπάρχει πιο μυθιστορηματικός έρωτας από εκείνον που επιβιώνει κάθε ανθρώπινης προσπάθειας να τον διαφθείρει;


Υπάρχει άραγε πιο συγκλονιστική ιστορία στην όπερα από εκείνη της Τραβιάτας;

Ηδονές που καταπνίγουν τους πρωταγωνιστές, σπαρακτικές λεπτομέρειες που ακουμπούν πάνω σε αληθινές ζωές, μελωδίες μοναδικής δύναμης, ασφυκτικά κοινωνικά πλαίσια και στιγματισμός. Η Τραβιάτα, το λατρεμένο μελόδραμα του Βέρντι, έχει για φόντο το λαμπερό και παρακμιακό Παρίσι (όπως περιγράφεται από τον Αλέξανδρο Δουμά, υιό) και στο επίκεντρο τη Βιολέτα, μια «εταίρα» της παριζιάνικης κοινωνίας, κοινωνικά στιγματισμένη από την ασθένεια της εποχής, τη φυματίωση.

Ο,τι μπορεί να συμβεί από την αυγή του έρωτα έως το σκοτάδι του θανάτου ο Βέρντι το περιγράφει σε αυτό το έργο κεντώντας το ψυχογράφημά της Βιολέτας, λέξη- λέξη πάνω στην φωνητική γραφή.

Στην όπερα αυτή, δεν υπάρχουν μονομαχίες και δόλος. Η υπόθεση είναι απλή, χαμηλόφωνη. Όλα στροβιλίζονται γλυκά γύρω από τα βαθιά συναισθήματα και το «ασήκωτο» για την κοινωνία της εποχής προκλητικό θέμα. Όλα τα στερεότυπα καταρρέουν μπροστά στον ανιδιοτελή έρωτα. Ο,τι μπορεί να συμβεί από την αυγή του έρωτα έως το σκοτάδι του θανάτου ο Βέρντι το περιγράφει σε αυτό το έργο κεντώντας το ψυχογράφημά της Βιολέτας, λέξη-λέξη πάνω στη φωνητική γραφή.

Σε όλο αυτό το ήδη ηλεκτρισμένο πλαίσιο ήρθε από τη δεκαετία του '50 και η Μαρία Κάλλας να δώσει εκρηκτικές διαστάσεις στον ρόλο της Βιολέτας, να χαρίσει στο κοινό μερικά ακόμα δείγματα υψηλής τέχνης και να κληροδοτήσει τις διαδόχους της με έναν ακόμα ανυπέρβλητο οπερατικό μύθο.

«Τραβιάτα»: 9+1 πληροφορίες για τη συγκλονιστικότερη ερωτική ιστορία της όπερας Facebook Twitter
Βέρντι, Τραβιάτα (Η παραστρατημένη), 1941-1942, Θερινό θέατρο Πλατείας Κλαυθμώνος, Αθήνα. Στιγμιότυπο από το πρώτο ανέβασμα της όπερας «Τραβιάτα» από την ΕΛΣ, το καλοκαίρι του 1942, στο υπαίθριο Θέατρο της Πλατείας Κλαυθμώνος, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ματσούκη. Η υψίφωνος Μιρέιγ Φλερύ ως Βιολέττα και ο τενόρος Νίκος Γλυνός ως Αλφρέντο.

1.

Από τα μέσα του 1847 μέχρι τις αρχές του 1852 ο Βέρντι πηγαινοερχόταν συχνά στο Παρίσι. Ήταν μια περίοδος που το ενδιαφέρον των καλλιτεχνικών κύκλων μονοπωλούσε το μυθιστόρημα του Aλέξανδρου Δουμά, υιού «Η Κυρία με τις καμέλιες». Είχε κυκλοφορήσει το 1848 κι η επιτυχία του ήταν τόσο σαρωτική που ο ίδιος ο συγγραφέας το μετέτρεψε και σε θεατρικό. Τυπικό αστικό δράμα, το έργο είναι εμπνευσμένο από τη ζωή της Ροζ Aλφονσίν Πλεσί, η οποία έφτασε στο Παρίσι στα 14 της και μέσα σε δύο χρόνια κατέκτησε τα ανδρικά πλήθη. Ήταν ψηλή, πολύ αδύνατη, με μαύρα μαλλιά και πελώρια μάτια. Μιας σπάνιας ομορφιάς κοπέλα που σπατάλησε την ζωή της κάνοντας σχέσεις με ισχυρούς πολιτικούς και ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων. Ανάμεσά τους ο Αλφρέντ ντε Μισέ, ο Φραντς Λιστ αλλά και ο ίδιος ο Δουμάς υιός, που τη συνάντησε σε συνθήκες παρόμοιες με αυτές της εναρκτήριας σκηνής στην Τραβιάτα (κατά τη διάρκεια δεξίωσης). Η Πλεσί πέθανε από φυματίωση μόλις στα 23 της χρόνια. Είναι πιθανόν ο Βέρντι να είδε τη θεατρική μεταφορά του έργου στην πρώτη του παρουσίαση (Φεβρουάριος 1852) κι έσπευσε να αγοράσει ένα αντίτυπο του βιβλίου για να το μετατρέψει σε όπερα.

2.

Σχεδόν έναν χρόνο μετά, η όπερα όχι μόνο ήταν έτοιμη αλλά έκανε και πρεμιέρα (6 Μαρτίου 1853) στο Μεγάλο Θέατρο «Ο Φοίνικας της Βενετίας» αλλά ακόμα και σήμερα αναφέρεται ως μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες στην ιστορία του λυρικού θεάτρου. Η αποτίμηση αυτή βασίζεται πρωτίστως σε επιστολές του Βέρντι, οι οποίες όμως γράφτηκαν προτού δημοσιευτούν οι κριτικές. ≪Δυστυχώς, θα πρέπει να σου αναγγείλω κακά νέα, αλλά δεν μπορώ να σου κρύψω την αλήθεια. Η Τραβιάτα ήταν ένα φιάσκο. Μην ψάχνεις να βρεις δικαιολογία, απλώς έτσι είναι≫, έγραφε την επομένη της πρεμιέρας στον εκδότη του Τίτο Ρικόρντι. Ωστόσο, η πραγματικότητα δεν πρέπει να ήταν όσο σκοτεινή φάνταζε στα μάτια του συνθέτη. Αυτό, που εκείνος εισέπραξε ως «φιάσκο» (ενδεχομένως και γιατί είχε τρομερά υψηλές προσδοκίες) ήταν απλώς μία χλιαρή υποδοχή. Οι κριτικές στον Τύπο της εποχής ήταν τουλάχιστον συμπαθητικές. Στην Gazzetta di Venezia ο Τομάζο Λοκατέλι ανέφερε: «Η Α' Πράξη καταχειροκροτήθηκε και ο συνθέτης κλήθηκε αρκετές φορές στη σκηνή. Στη Β' η τύχη, δυστυχώς, αντιστράφηκε». Περισσότερο ενθουσιώδης, η Gazzetta musicale di Milano σχεδόν επέκρινε το κοινό της πρεμιέρας για την αδιαφορία του απέναντι στα «πολλά, θαυμάσια μέρη στην παρτιτούρα». Η όπερα δόθηκε συνολικά εννέα φορές και απέφερε στο θέατρο 1.450 λίρες ανά βραδιά, σχεδόν τα διπλά από τις παραγωγές που είχαν προηγηθεί.

«Τραβιάτα»: 9+1 πληροφορίες για τη συγκλονιστικότερη ερωτική ιστορία της όπερας Facebook Twitter
Βέρντι, Τραβιάτα (Η παραστρατημένη), 1967-1968, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Πειραιάς. Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της όπερας «Τραβιάτα», στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά την άνοιξη του 1968. Η Ταϊλανδή υψίφωνος Ρουκμίνι Σουκμαβάτι (Βιολέττα) και ο αρχιμουσικός Ανδρέας Παρίδης υποκλίνονται στο κοινό.

3.

Η όπερα αφορούσε καταστάσεις κι ανησυχίες σύγχρονες του Βέρντι εξού και ο ίδιος είχε απαιτήσει παραστάσεις με σύγχρονα ρούχα, ώστε το κοινό να αντικρίσει στη σκηνή ένα πρόβλημα της εποχής. Για παράδειγμα σε κανένα σημείο δεν επιχειρεί να κρύψει τα κλινικά συμπτώματα της φυματίωσης που έχει η πρωταγωνίστρια. Πρόθεσή του ήταν η κοινωνική καταγγελία, επιλογή που εντάσσεται στο πλαίσιο μιας νέας εποχής ουμανισμού, με την αυξανόμενη συμπάθεια προς το άτομο και τη διαφορετικότητά του.

4.

Δεν ήταν, όμως, μόνο το κοινό της Ιταλίας που διχάστηκε απέναντι στην Τραβιάτα. Η δυσπιστία και η αμφισβήτηση απέναντι στο έργο ήταν μάλλον «οικουμενική». Για παράδειγμα το 1856, στη Βικτωριανή Αγγλία, οι Times υποδέχτηκαν την όπερα με ένα καταγγελτικό πρωτοσέλιδο άρθρο, ενώ, στην κριτική του, ο μουσικοκριτικός Τζέιμς Ντέιβισον μιλούσε για «σάπια και χυδαία αίσχη». Μάλιστα, κατά τα πρώτα χρόνια, οι υπεύθυνοι της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, στο Κόβεντ Γκάρντεν, δεν παρείχαν μεταφράσεις του κειμένου από σεβασμό –όπως υπαινίσσονταν– προς την ηθική υγεία του φιλόμουσου κοινού. Κατάλοιπο της σεμνότυφης αυτής νοοτροπίας είναι πιθανώς το γεγονός ότι έως σήμερα στις περισσότερες γλώσσες ο τίτλος του έργου παραμένει αμετάφραστος. Ποιος αναφέρεται σε αυτήν ως «Η παραστρατημένη»;

5.

Στη σύγχρονη εποχή η Τραβιάτα συγκίνησε, ενέπνευσε, αγαπήθηκε και χειροκροτήθηκε όσο κανένα άλλο έργο παγκοσμίως. Κι η Ελλάδα δεν αποτέλεσε εξαίρεση σε αυτήν την θριαμβευτική της πορεία. Μάλιστα τις πρώτες αναφορές για παραστάσεις της όπερας στην Ελλάδα, συναντάμε στα μέσα του 19ου αιώνα. Αυτό σημαίνει πως μέσα σε λιγότερο από μια δεκαετία από την παγκόσμια πρώτη στη Βενετία, το έργο παρουσιάστηκε σε όλα τα δραστήρια ελληνικά μουσικά κέντρα της εποχής: Κέρκυρα (1855), Ζάκυνθο (1857), Κεφαλονιά (1858), Αθήνα (1857), Σύρο (1858), Πάτρα (1860).

«Τραβιάτα»: 9+1 πληροφορίες για τη συγκλονιστικότερη ερωτική ιστορία της όπερας Facebook Twitter
Βέρντι, Τραβιάτα (Η παραστρατημένη), 1976-1977, Θέατρο Ολύμπια, Αθήνα. Στιγμιότυπο από το πρώτο ανέβασμα της όπερας «Τραβιάτα» από την ΕΛΣ, την άνοιξη του 1977, στο Θέατρο Ολύμπια, σε σκηνοθεσία Σέργιου Βαφειάδη. Η υψίφωνος Φώφη Σαραντοπούλου ως Βιολέττα και ο τενόρος Δημήτρης Στεφάνου ως Αλφρέντο.

6.

Το πρώτο ανέβασμα της Τραβιάτας από την Εθνική Λυρική Σκηνή δόθηκε στο θερινό θέατρο της πλατείας Κλαυθμώνος το καλοκαίρι του 1942 (30 Ιουλίου) και η Κωνσταντινουπολίτισσα Μιρέιγ Φλερύ υπήρξε η πρώτη που ερμήνευσε τον ρόλο. Τη σκηνοθεσία υπέγραφε ο Δημήτρης Ματσούκης και τη μουσική διεύθυνση ο Λεωνίδας Ζώρας. Η διανομή ήταν αποκλειστικά ελληνική και την αποτελούσαν μελοδραματικοί καλλιτέχνες της εποχής όπως οι Νίκος Γλυνός (Αλφρέντο), Χριστόφορος Αθηναίος (Ζερμόν) και Λουκία Χέβα (Φλώρα). Από το 1942 μέχρι σήμερα το κοινό της Λυρικής έχει παρακολουθήσει πέντε παραγωγές της Τραβιάτας, σε συνολικά 40 καλλιτεχνικές περιόδους και εκατοντάδες παραστάσεις: των Κωνσταντίνου Πέρση (1948), Φρίξου Θεολογίδη (1958 με σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη), Σέργιου Βαφειάδη (1966), Μιχάλη Κακογιάννη (1982), Νίκου Πετρόπουλου (2001). Από το 1942 έως και το 1979 οι παραστάσεις δίνονταν στα ελληνικά, ενώ μέχρι και τη δεκαετία του 1980 παιζόταν συστηματικά, σχεδόν σε κάθε καλλιτεχνική περίοδο.

7.

Προφανώς μια ιστορία με τη διαχρονικότητα αυτής της υπόθεσης έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον εκατοντάδων σύγχρονων καλλιτεχνών μέχρι και στον χώρο της μόδας. Από την Prada και τους Viktor & Rolf ως τον Valentino (επιμελήθηκε τα κοστούμια της Τραβιάτας που σκηνοθέτησε η Σοφία Κόπολα το 2016 για το Teatro dell' Opera της Ρώμης) ποιος δεν θέλει να σχεδιάσει μια σκηνή όπερας, απολαμβάνοντας το δράμα, την αίγλη, την ιστορία και την υπερβολή του είδους; Επίσης, μην παραβλέπουμε αποχρώσεις της ιστορίας στο Pretty Woman αλλά και στο Moulin Rouge!, παρόλο που ο Μπαζ Λούρμαν επιμένει πως ένα άλλο μυθικό ζευγάρι (Ορφέας και Ευρυδίκη) υπήρξαν βασική του έμπνευση.

8.

Η σχέση της Μαρίας Κάλλας με την Τραβιάτα χρειάζεται πολλά κεφάλαια για να εξαντληθεί. Αρκεί κανείς να συνειδητοποιήσει πως μεταξύ 1951 και 1958 η Κάλλας ερμήνευσε τον ρόλο της Βιολέτας 63 φορές (τελευταία φορά ήταν στο Ντάλας με σκηνοθέτη τον Φράνκο Τζεφιρέλι). Το βάπτισμα του πυρός πήρε τον Ιανουάριο του 1951 ερμηνεύοντας για πρώτη φορά τον ρόλο της Βιολέτας Βαλερί στο Δημοτικό Θέατρο της Φλωρεντίας, υπό τη διεύθυνση του Τούλιο Σεραφίν.

 

Maria Callas - La Traviata

9.

Δύο χρόνια μετά (Σεπτέμβριος του 1953) έρχεται η πρώτη και μοναδική φορά που η Κάλλας ηχογραφεί σε στούντιο, αυτό της Ιταλικής Ραδιοφωνίας στο Τορίνο, την «Τραβιάτα» χωρίς όμως να πρόκειται για την πιο σπουδαία της ηχογράφηση.


Το κοινό, λοιπόν, έπρεπε να περιμένει ως το 1955 για να νιώσει τι σημαίνει ανυπέρβλητη ερμηνεία και απόλυτη οπερατική εμπειρία. Αδυνατισμένη (έπειτα από επίμονη προσπάθεια), λαμπερή, με τη φωνή της σε συγκλονιστική φόρμα, η Κάλλας ανεβαίνει στη σκηνή της Σκάλας του Μιλάνου που η Λίλα ντε Νόμπιλι είχε μεταμορφώσει σε μπελ επόκ σκηνικό, φορώντας μνημειώδη κοστούμια που αναδεικνύουν την αδυνατισμένη σιλουέτα της, έχοντας δεχτεί τη σκηνοθετική καθοδήγηση του μέντορά της, Λουκίνο Βισκόντι, και προκαλεί στο κοινό παραλήρημα με την ερμηνεία της (τη μουσική διεύθυνση είχε ο Κάρλο Μαρία Τζουλίνι). Ξεκάθαρα πρόκειται για μια από τις κορυφαίες ηχογραφήσεις στην οπερατική ιστορία.

* Ευχαριστούμε τον Νίκο Α. Δοντά, Διδάκτορα Μουσικολογίας και υπεύθυνο του Τομέα Δραματολογίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις πληροφορίες.

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εθνική Λυρική Σκηνή: το πρόγραμμα για τη σεζόν 2019-2020

Culture / Εθνική Λυρική Σκηνή: το πρόγραμμα για τη σεζόν 2019-2020

Όπερα, μπαλέτο, συναυλίες, παγκόσμιες πρεμιέρες και μεγάλα διεθνή ονόματα, όπως αυτά της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, του Γιώργου Λάνθιμου και του Ολιβιέ Πυ, συνθέτουν τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της Λυρικής για τη νέα σεζόν
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ