Υπάρχει «ένας καλός λόγος» για να δείτε τη νέα παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα

Υπάρχει «ένας καλός λόγος» για να δείτε τη νέα παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα Facebook Twitter
Μέσα από το πρίσμα της προετοιμασίας προβαίνει σε εξομολόγηση, σε παραδοχή της σκοτεινής, της διεφθαρμένης, της μπερδεμένης, της οργισμένης, της ανθρώπινης εν τέλει φύσης.
1

«Η φύση είναι η ζωή. Η ζωή είναι η φύση. Η ζωή είναι υπερήφανη». Κάθεται στο κέντρο της σκηνής και μονολογεί. Ανά διαστήματα επαναλαμβάνει «είμαι Θεός, είμαι το παν». Ο τόνος της φωνής άλλοτε ανεβαίνει, άλλοτε πέφτει στον ψίθυρο.

Φορά ένα λευκό μποξεράκι και μια παλιομοδίτικη ασορτί φανέλα. Δένει με τέιπ τα πόδια σαν αθλητής ή σαν τραυματισμένος υπερήλικας. Κάνει ζέσταμα στο πρόσωπο, κοιτά στα μάτια τον κόσμο και συγχρόνως κρύβεται από αυτόν.

Σιγά σιγά στο κορμί του θα προστεθούν (από συνεργάτες που εισβάλουν στον προσωπικό του χώρο και τον ντύνουν) κάλτσες, πουκάμισο, παντελόνι και σακάκι.

Κι έτσι, στο τέλος στην γυμνή σκηνή που μεταμορφώνεται σε τηλεοπτικό πλατό θα έχει απομείνει εκείνος μέσα στην καλοσιδερωμένη στολή του, ένα μικρόφωνο, μια τηλεοπτική κάμερα και το κοινό στο οποίο πρέπει να απευθυνθεί για να ανακοινώσει την έναρξη ενός πολέμου. Το κοινό που όπως λέει «εντυπωσιάζεται εύκολα γιατί ξέρει ελάχιστα».

Οσο κρατά αυτή η βασανιστική διαδικασία θα παλεύει με φαντάσματα από το παρελθόν, θα διηγείται με σαρκαστικό τρόπο την ιστορία του, θα ψάχνει να βρει τι να κάνει με τα ιδρωμένα του χέρια, θα μιλά για τους κρετίνους γείτονές του, θα αναζητά παρηγοριά στη χημεία, θα αποκαλύπτει πόσο ευχαριστιόταν να αντιμετωπίζει τον κόσμο με αγένεια. Τελικά χαρίσματα έχει ο ήρωάς σας;

Ο Αργύρης Πανταζάρας είναι αυτός ο κυβερνητικός αξιωματούχος και από 23 Απριλίου παρουσιάζει στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζή την παράσταση «Ένας καλός λόγος» βασισμένο σε κείμενα των Φίοντορ Ντοστογιέφσκι και Βασλάβ Νιζίνσκι.

Έχοντας ως όχημα γραπτά και ψηφίδες από τις ζωές των δύο μεγάλων δημιουργών ετοίμασαν μαζί με την Ελίνα Μαντίδη έναν αμείλικτο μονόλογο.

«Με αφορμή τα δυο αυτά πρόσωπα και πολλά γεγονότα που προσθέτουμε πλάθουμε ένα δικό μας ήρωα. Τον ντύνουμε, τον ετοιμάζουμε και τον οδηγούμε στη σφαγή. Είναι η προετοιμασία -προσευχή ενός ανθρώπου για να πείσει τον εαυτό του να ξεκινήσει κάτι» λέει ο ηθοποιός.

Τι σχέση, όμως, έχουν οι ζωές δύο καλλιτεχνών με την πολιτική; «Για μας έχει σημασία ο χαρακτήρας πίσω από το βήμα λίγες στιγμές πριν απευθύνει δημόσιο διάγγελμα. Επιλέξαμε έναν μηδενιστή κι ένας ψυχικά άρρωστο άνθρωπο γιατί υποφέρουν από την ίδια τους την ύπαρξη.

Είναι αφοπλιστικά ειλικρινείς, βασανισμένοι και έχουν μια τρομακτική αγριότητα κι ωμότητα που ταιριάζει γάντι με την πολιτική. Είναι επίσης απομονωμένοι ο καθένας στο δικό του υπόγειο, αποκλεισμένοι από την κοινωνία, ιδρυματοποιημένοι.

Άλλωστε η δουλειά της Τέχνης δεν είναι να δημιουργεί ταυτολογίες, ντοκιμαντέρ και ακριβείς βιογραφίες. Φτιάξαμε τον πολιτικό που θα εξυπηρετήσει τα δικά μας συμφέροντα στην παράσταση».

Υπάρχει «ένας καλός λόγος» για να δείτε τη νέα παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα Facebook Twitter
Σιγά σιγά στο κορμί του θα προστεθούν (από συνεργάτες που εισβάλουν στον προσωπικό του χώρο και τον ντύνουν) κάλτσες, πουκάμισο, παντελόνι και σακάκι.

Στην πραγματικότητα είναι ένας δημόσιος υπάλληλος, ολίγον τεμπέλης, λίγο περισσότερο φτωχοδιάβολος που κληρονομεί ένα μεγάλο ποσό και αποφασίζει με ασχοληθεί με την πολιτική μπας και ταϊσει λίγο την προσωπική του ματαίωσή.

«Είναι μια κλασική περίπτωση κτηματία, επιχειρηματία, δικηγόρου, ηθοποιού, αθλητή, βιβλιοπώλη που μπαίνει στον πολιτικό στίβο αυτό χρηματοδοτώντας τον εαυτό του. Πλέον όλοι μπορούν να βαφτιστούν πολιτικοί κι αυτοί είναι μια βασική έλλειψη ευθύνης της κοινωνίας μας. Δίνουν το κομπόδεμά τους για να αγοράσουν καριέρα, αξίωμα, εξουσία» λέει και μοιάζει σχεδόν να τον λυπάται.

«Η δουλειά του ηθοποιού είναι να δικαιώνει πάντα τον ήρωα που υποδύεται. Δεν ξέρω αν πρέπει να τον αγαπάω αλλά οφείλω να φροντίσω τον ρόλο».

Οσο κρατά αυτή η βασανιστική διαδικασία θα παλεύει με φαντάσματα από το παρελθόν, θα διηγείται με σαρκαστικό τρόπο την ιστορία του, θα ψάχνει να βρει τι να κάνει με τα ιδρωμένα του χέρια, θα μιλά για τους κρετίνους γείτονές του, θα αναζητά παρηγοριά στη χημεία, θα αποκαλύπτει πόσο ευχαριστιόταν να αντιμετωπίζει τον κόσμο με αγένεια. Τελικά χαρίσματα έχει ο ήρωάς σας; «Υποφέρει από συνείδηση».

Μέσα από το πρίσμα της προετοιμασίας προβαίνει σε εξομολόγηση, σε παραδοχή της σκοτεινής, της διεφθαρμένης, της μπερδεμένης, της οργισμένης, της ανθρώπινης εν τέλει φύσης.

Έτσι η πορεία μετατροπής του σε πολιτικό ον αποδεικνύεται μια πολύ γνώριμη σε όλους μας διαδικασία με πρόσωπα τραγικά οικεία. «Πόσο θα ήθελα μια πολιτική ομιλία που θα περιείχε τις λέξεις "συγγνώμη, αναλαμβάνω την ευθύνη, κάναμε λάθη". Λείπει πάντα η συναίσθηση, η αυτοκριτική, η εκτίμηση έργου» λέει ο Α.Πανταζάρας ενώ παραδέχεται πως έγινε ηθοποιός γιατί ήθελε «να κατανοήσει τον άνθρωπο θέτοντας ως πειραματόζωο τον εαυτό του».

Υπάρχει «ένας καλός λόγος» για να δείτε τη νέα παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα είναι ένας δημόσιος υπάλληλος, ολίγον τεμπέλης, λίγο περισσότερο φτωχοδιάβολος που κληρονομεί ένα μεγάλο ποσό και αποφασίζει με ασχοληθεί με την πολιτική μπας και ταϊσει λίγο την προσωπική του ματαίωσή.

Και πολιτικές τοποθετήσεις γιατί νιώθετε την ανάγκη να κάνετε τόσο συχνά; «Δεν μπορείς να απασχολείς την κοινωνία χωρίς να είσαι μέρος αυτής. Κάνω πολιτικές δηλώσεις γιατί είμαι ενεργός πολίτης. Δεν θέλω να κάνω ψυχαγωγία αλλά πολιτισμό».

Το θέατρο δηλαδή είναι ένας παρθένος τόπος; Δεν υπάρχει εκεί πολιτική; «Από την στιγμή που υπάρχουν παραγωγοί στις παραστάσεις υπάρχει και πολιτική. Ωστόσο παλεύουμε να το κρατήσουμε όσο πιο ελεύθερο γίνεται. Περάσαμε μια εποχή που οι ηθοποιοί που είχαν στην κατοχή τους χώρους κατάφεραν να απελευθερωθούν από τον σκηνοθέτη και δημιούργησαν μια ελεύθερη συνθήκη.

Τώρα πια οι καλλιτέχνες είναι ένα βήμα πριν απελευθερωθούν και από τους παραγωγούς. Εμείς εδώ για παράδειγμα δεν έχουμε ούτε κρατική χρηματοδότηση ούτε και κανέναν να μας ορίζει το μπάτζετ. Φτιάχνω ένα σύστημα κοινωνίας που λέγεται ελευθερία».

Ναι μόνο που για να κατακτήσετε αυτή την ελευθερία έχετε συμμετάσχει κι εσείς στο σύστημα δουλεύοντας με τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στους μεγαλύτερους θεατρικούς οργανισμούς της χώρας. «Από αυτούς έμαθα ότι ο καθένας πρέπει να διεκδικεί έναν τόπο προνομιακό για το έργο του και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας για τους συνεργάτες του».

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ