Θλιμμένη Τζάσμιν (Blue Jasmine)

Θλιμμένη Τζάσμιν (Blue Jasmine) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν

Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντγουιν, Σάλι Χόκινς

Βαθμολογία: 3,5/5

Ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι και ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στο alter ego του Γούντι Άλεν: τα μεγάλα ηθικά διλήμματα που έλκουν την καταγωγή τους από τον Ρώσο συγγραφέα τα είδαμε τουλάχιστον σε δύο από τα καλύτερα δράματά του, το Crimes and Misdemeanors και το Match Ρoint, ευτυχώς ανακατεμένα με ευπρόσδεκτα ελαφρά στοιχεία. Με χλιαρά αποτελέσματα, ο Άλεν μιμήθηκε τον Σουηδό δημιουργό και τη γεωγραφία της ανθρώπινης απελπισίας στην πρώτη του «σοβαρή» απόπειρα, το Interiors.

Η Θλιμμένη Τζάσμιν είναι μια πολύ ευχάριστη κινηματογραφική έκπληξη με πολύ δυσάρεστο θέμα και κεντρική ηρωίδα μια γυναίκα σε απόγνωση, μια πρώην κυρία των σαλονιών της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, που πλήρωσε πολύ ακριβά τη φαινομενικά ανώδυνη και διακοσμητικά σουσουδίστικη συνήθειά της να κοιτάζει αλλού (και να σφυρίζει στον δικό της, σνομπ σκοπό), όταν έπρεπε να δίνει προσοχή στα απειλητικά σημάδια που τελικά την έφεραν στο ναδίρ. Διακριτική και εξίσου υποκριτική, η στάση της φανερώνει σοβαρή άρνηση με βιβλικές συνέπειες: η πρώην Τζάνετ που διάλεξε το όνομα Τζάσμιν ως πιο εύηχο και κλασάτο (και ο Γούντι Άλεν έκανε πονηρή παρήχηση με την «τζαζ», κυριολεκτικά και μεταφορικά) υπήρξε σύζυγος ενός πανίσχυρου, πάμπλουτου επενδυτή, ο οποίος χρεοκόπησε και τελικά αυτοκτόνησε στη φυλακή. Ντρεσαρισμένη στη χλιδή, η Τζάσμιν αναγκάζεται πλέον να ζητήσει καταφύγιο στο ταπεινό σπίτι της ετεροθαλούς, επίσης υιοθετημένης αδελφής της στο Σαν Φρανσίσκο και πασχίζει να προσαρμοστεί σε ένα προλεταριακό περιβάλλον, να πιάσει μια οποιαδήποτε δουλειά, να ανεχτεί ένα αφεντικό που της ρίχνεται, τους γκόμενους και τα παιδιά της αδελφής της, την απότομη αλλαγή, τις γύρω δονήσεις και τον νευρικό κλονισμό. Ρίχνει τα μούτρα της για να επιβιώσει και ουσιαστικά δεν έχει ιδέα ποιο είναι το ενδεδειγμένο μονοπάτι. Θεωρητικά, θα μπορούσε να ξεφύγει και να ξαναρχίσει από το μηδέν αν ήταν καλά στην υγεία της. Αλλά δεν είναι. Η ψυχή της είναι τσακισμένη χωρίς επιστροφή.

Η Τζάσμιν είναι μια έξυπνη παραλλαγή της Μπλανς Ντιμπουά, χωρίς το φιλμ Θλιμμένη Τζάσμιν να είναι άμεση αναφορά στο Λεωφορείον ο Πόθος του Τενεσί Γουίλιαμς. Είναι ευδιάκριτα Γούντι Άλεν, με ροή που διανθίζεται με πρόσωπα και περιστατικά αλλά που δεν επηρεάζουν δραστικά μια τραγωδία στο επίκεντρο, και με την υπόθεση να εμπνέεται από το πρόσφατο, κολοσσιαίο πατατράκ του απατεώνα χρηματιστή Μπέρνι Μάντοφ - ο Μάντοφ καταδικάστηκε επειδή έφαγε 65 δισεκατομμύρια δολάρια από πελάτες, ο γιος του αυτοκτόνησε και η γυναίκα του, η Ρουθ Άλπερν, κρατούσε τα βιβλία και έμπλεξε, όπως και η Τζάσμιν, μένοντας στον άσο, έχοντας κάνει ένα πέρασμα από το σπίτι της αδελφής της στη Φλόριντα. Οι ομοιότητες είναι πολλές, αλλά άμεσο κοινωνικό σχόλιο δεν υπάρχει. Ο Γούντι Άλεν ενδιαφέρεται για την προσωπική ακροβασία μιας γυναίκας που εφησύχασε σε κακουργηματικό βαθμό κι έχασε την ισορροπία της. Η Τζάσμιν δεν είναι αποκύημα φαντασίας όπως η νεραϊδοπαρμένη Ντιμπουά, μια συναρπαστική, υπερβολική ψυχολογική προβολή με ασαφές παρελθόν.

Με εναλλαγές ανάμεσα στα περασμένα μεγαλεία με τον άπιστο, γόη σύζυγο και τη χαοτική διαβίωση στο Σαν Φρανσίσκο, μαθαίνουμε λεπτομερώς το προφίλ της Τζάσμιν, τον (φαύλο) κύκλο στον οποίο ανήκε, τις φευγαλέες σκέψεις και τις άτσαλες αντιδράσεις της, το πώς κουκούλωνε επί χρόνια την αλήθεια και πόσο αυτοκαταστροφικά τη διαχειρίστηκε σε μια κρίσιμη στιγμή. Με άλλα λόγια, δικαιολογούμε το θρυμματισμένο ον που βλέπουμε να διασύρεται και να καταρρέει. Η Τζάσμιν είναι το αντίθετο από έναν άνθρωπο σε δίλημμα: πρόκειται για τον αποδέκτη πολλών χτυπημάτων που φέρει μερική ευθύνη, μα βασικά τιμωρήθηκε από μια σειρά γεγονότων και δεν έχει ουδεμία περαιτέρω επιλογή. Εξού και το δυσάρεστο θέμα μιας ταινίας που, παρά τις κωμικές ανάσες που προκύπτουν από το κοντράστ της ραφιναρισμένης μεγαλοαστής που προσγειώθηκε στον κόσμο των αγράμματων με τα ζωώδη ένστικτα (σαν κομεντί του '30 με την Κάρολ Λομπάρντ), αναδίδει πίκρα και αδιέξοδο.

Όλο το καστ είναι κουρδισμένο γύρω από τη βουτιά της Τζάσμιν, με καλύτερο τον κωμικό Άντριου Ντάις Κλέι σε μια εντυπωσιακή αναβάθμιση από τον Φορντ Φερλέιν και τις προσβλητικές, κωμικές του μούτες. Στο Interiors ο Γούντι Άλεν είχε το άγχος να μιμηθεί τον δάσκαλο Μπέργκμαν. Με τη Θλιμμένη Τζάσμιν επιστρέφει στην Αμερική και διακόπτει πανηγυρικά την περιήγηση στις ευρωπαϊκές πόλεις (πάνω που το Ρίο ανακοίνωσε πως τον πληρώνει όσο όσο για να γυρίσει, τάχα μου, μια έντεχνη διαφήμιση της πόλης), κάνοντας τα δικά του, όπως τα ξέρει, καλά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ