Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Ο Alvin Ailey μαζί με την Carmen de Lavallade (που εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις στα 90 της) ερμηνεύουν το “Dedication to José Clemente Orozco” του Lester Horton το1961.
0

Μετά την πρόσφατη παγκόσμια περιοδεία του Alvin Ailey American Dance Theater (που έκανε σταθμό και στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε), οι εκδηλώσεις που σηματοδοτούν την 60η επέτειο από την ίδρυση της φημισμένης ομάδας σύγχρονου χορού, κορυφώνονται εντός έδρας την ερχόμενη εβδομάδα με παραστάσεις αφιερωμένες στη μνήμη του μεγάλου χορευτή, χορογράφου και ακτιβιστή.

Μία από τις νέες χορογραφίες που θα παρουσιαστούν έχει τίτλο "The Call" («Η κλήση», αλλά και «Η κλίση» ενδεχομένως) και αποτελεί έμπνευση του 52χρονου χορογράφου της ομάδας, Ρόναλντ Μπράουν. Το έργο, που θα κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Τρίτη, αποτελεί την έβδομη χορογραφία του στα 20 χρόνια που βρίσκεται στις τάξεις του Ailey Dance Theater.

Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Με το "The Call", ο Μπράουν θέλησε να αποδώσει φόρο τιμής στη μνήμη του ανθρώπου που τον έφερε κοντά στον χορό πριν από τέσσερις δεκαετίες, όπως δήλωσε: «Όταν ήμουν οκτώ χρονών, πήγα με το σχολείο σε μια παράσταση της ομάδας, και μετά γύρισα σπίτι και έκανα τον πρώτο μου χορό».


Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Συγχρόνως «οικείο» και «ανοιχτό», το "The Call" είναι φτιαγμένο για πέντε χορευτές μόνο και η μουσική που το υποστηρίζει αποτελεί ένα εκλεκτικό μίγμα Μπαχ, τζαζ και παραδοσιακής μουσικής από το Μάλι. Για να εμφυσήσει στους χορευτές τους την ιδέα που είχε για το κομμάτι, τους έδειχνε στις πρόβες φωτογραφίες του Έιλι να χορεύει με την Κάρμεν ντε Λάβαλαντ, μια από τις πρώτες παρτενέρ και συνεργάτιδές του, η οποία μάλιστα εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις, στα 90 της.

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Στο κέντρο, ο χορογράφος Ρόναλντ Μπράουν μαζί με τους χορευτές του Alvin Ailey American Dance Theater, στς πρόβες του "The Call".

Οι δυο τους είχαν γνωριστεί στα γυμνασιακά τους χρόνια στο Λος Άντζελες και ήταν εκείνη που τον έπεισε να παρακολουθήσει μαθήματα στην τάξη του χορογράφου Λέστερ Χόρτον, στην χορευτική ομάδα του οποίου και οι δύο κατέληξαν. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1954, ταξίδεψαν μαζί στη Νέα Υόρκη για να εμφανιστούν στο μιούζικαλ του Τρούμαν Καπότε «Το σπίτι των λουλουδιών». Η συνέχεια περιλαμβάνεται σε μερικές από τις πιο λαμπρές σελίδες της ιστορίας του μοντέρνου χορού με θλιβερό επιμύθιο τον θάνατο (από AIDS) του Άλβιν Έιλι τον Δεκέμβριο του 1989 σε ηλικία 58 χρονών.

«Είναι σαν ερωτική επιστολή αυτή η χορογραφία, σα να βαπτίζεσαι με την βαθιά αγάπη για τον Έιλι και όλους τους άλλους 'προγόνους'» λέει ο Ρόναλντ Μπράουν, «σα να τους κάνεις επίκληση να εμφανιστούν και να χορέψουν μαζί μας. Υπάρχει ένα τεράστιο προηγούμενο σωματικής αφήγησης το οποίο πρέπει να επενδυθούν οι χορευτές μου, και το γνωρίζουν και οι ίδιοι πολύ καλά».

Με στοιχεία από τους New York Times

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ