ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
25 χρόνια πριν: Κοντά στα 50 πια, η Sandi Tan (δεξιά, το 1992) αναπολεί εκείνη την ταινία που γύρισε με τις φίλες της τότε και τις στοιχειώνει μέχρι σήμερα
0

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες. Εν προκειμένω, οι «κοπανατζούδες», αφού πρόκειται για την ιστορία τριών κοριτσιών που πριν από 25 χρόνια, βαθιά επηρεασμένες από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, επιχείρησαν να γυρίσουν την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης, με την - διαβρωτική και βαθιά αλλά όχι αμετάκλητα τραυματική - συνδρομή ενός μεγαλύτερου άντρα με σκιώδη προσωπικότητα και έντονα ψυχοπαθολογικά ζητήματα.

Το "Shirkers" είναι πολλά πράγματα και λειτουργεί – μαγικά σχεδόν – σε πολλά επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο είναι ένα ντοκιμαντέρ που γύρισε η 46χρονη πια Sandi Tan για εκείνη την ταινία του 1992 (που λεγόταν επίσης "Shirkers") με τις δύο κολλητές της, την Jasmine Ng και την Sophie Siddique υπό την εκκεντρική εποπτεία του «δασκάλου» τους στη λέσχη κινηματογράφου Georges Cardona, ενός μυστήριου τύπου με αινιγματικό παρελθόν και κατασκευασμένη περσόνα βασισμένη στο Γαλλικό Νέο Κύμα, που είχε γεννηθεί στην Κολομβία και είχε «δράσει» στις ΗΠΑ - στη Νέα Ορλεάνη κυρίως - πριν βρεθεί στη Σιγκαπούρη.

Υπάρχουν αυτοί που κινούν τα νήματα ("movers"), αυτοί που ταράζουν τα νερά ("shakers") και υπάρχουν και οι "shirkers", δηλαδή οι φυγόπονοι, οι φευγάτοι, οι κοπανατζήδες.

Τα κορίτσια – ειδικά η Sandi - είχαν υπνωτιστεί από τη χαμηλότονη φωνή του και τις ιστορίες προσωπικής μυθολογίας που τους έλεγε, μεταξύ αυτών και ότι σε εκείνον είχε βασιστεί ο χαρακτήρας του Τζέιμς Σπέιντερ στην ταινία – "breakthrough" για το ανεξάρτητο σινεμά, «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες» του Στίβεν Σόντεμπεργκ.


Είναι επίσης (ειδικά στο πρώτο τρίτο της ταινίας) μια νοσταλγική αναφορά στα ανέμελα εφηβικά και νεανικά χρόνια τριών κοριτσιών που είχαν ρουφήξει την indie κουλτούρα με το κιλό για να την χρησιμοποιήσουν κατόπιν ως καύσιμο δημιουργικότητας αλλά και αντίστασης στο συντηρητικό περιβάλλον του νησιού της Σιγκαπούρης.

Είναι και μια μελαγχολική – αλλά ζωηρή και ποτέ καταθλιπτική ή μονόχνωτη – πραγματεία για τη νεανική ορμή, για τη σινεφιλία και την αγάπη για τη μυθοπλασία γενικώς, και για το πώς τα ανεκπλήρωτα όνειρα της νιότης στοιχειώνουν το μυαλό για πάντα, ασχέτως της κατάληξής μας στην ηλικία της ωριμότητας.

Shirkers: Η άλλη σπουδαία ταινία της χρονιάς που κρύβεται στο Netflix Facebook Twitter
Επηρεασμένη από την ανεξάρτητη (δυτική) κουλτούρα, την underground αισθητική, το πανκ, τα φανζίν, τις ταινίες του Λιντς και του Τζάρμους, η Sandi Tan επιχείρησε να γυρίσει το 1992 την πιο προχωρημένη ταινία στην ιστορία της Σιγκαπούρης

Οι τρεις πρωταγωνίστριες εξελίχθηκαν μια χαρά: η Tan υπήρξε γνωστή κριτικός κινηματογράφου στην πατρίδα της πριν μετακομίσει μόνιμα στις ΗΠΑ όπου εκτός από σκηνοθέτρια είναι και συγγραφέας, η Siddique είναι επικεφαλής του Τμήματος Κινηματογραφικών Σπουδών στο πολύ "exclusive" Κολέγιο Vassar στα βόρεια της Νέας Υόρκης και η Ng είναι διάσημη σκηνοθέτρια και ακτιβίστρια στην πατρίδα της. Οι συνθήκες όμως των σουρεαλιστικά περιπετειωδών γυρισμάτων εκείνης της εποχής, έχουν σημαδέψει βαθιά τη σχέση τους.

Είναι και μια παραβολή για τις κλεμμένες δημιουργίες γυναικών από εγωπαθείς και διαταραγμένους άντρες. Ο Cardona έκλεψε τότε τις μπομπίνες του φιλμ πριν εξαφανιστεί και τις κρατούσε φυλαγμένες όπου κι αν βρέθηκε μέχρι τον θάνατό του.

Είναι ακόμα – ειδικά από το δεύτερο μισό και μετά – κάτι ανάμεσα σε road movie και θρίλερ που οδηγεί την Tan (και τον θεατή) σε μια υποβλητική περιπλάνηση από τη Σιγκαπούρη ως το Λος Άντζελες και τη Νέα Ορλεάνη σε αναζήτηση της χαμένης ταινίας αλλά και της πραγματικής ταυτότητας του αινιγματικού αυτού άντρα.

Είναι τέλος, η τέταρτη (και η πιο άγνωστη στους πολλούς) σημαντική ταινία της χρονιάς που κατοικεί στην πλατφόρμα του Netflix μαζί με το "The Other Side of the Wind" του Όρσον Γουέλς, το "The Ballad of Buster Scruggs" των αδελφών Κοέν και το "Roma" του Αλφόνσο Κουαρόν.

Οθόνες
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ταινίες που εξασφαλίζουν δέκα ξεχωριστές προβολές, απαραίτητες για κάθε σινεφίλ, από συγκινητικά δράματα και γαλλικά policier μέχρι καλαίσθητα ντοκιμαντέρ και ατμοσφαιρικά θρίλερ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες μας σε μια χορταστική συνέντευξη για τη ζωή, το έργο και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει εδώ και έξι δεκαετίες πίσω από την κάμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ