Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής»

Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής» Facebook Twitter
Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!
0



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΚΟΥΛΕ ΚΑΦΕ, 12 ΜΑΪΟΥ 1997. Δεν βολεύεται στην καθημερινότητα. Δεν συμβιβάζεται με ό,τι δεν τον περιέχει. Παρατάει τα της Αρχιτεκτονικής και διακόσμησης χώρων και συνεχίζει ωδείο, κλασικό τραγούδι, μελοδραματική, σκηνοθεσία.


1998, με μια βαλίτσα όνειρα, φιλοδοξία, ρίσκο και καλλιτεχνικό πάθος! Δέκα χρόνια στον πρώτο σταθμό, την Ξάνθη, «Στέγη Γραμμάτων και Καλών Τεχνών». Μια καθημερινή διαδρομή από το Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, όπου δίδασκε τραγούδι, στη Θεατρική Ομάδα Ξάνθης και 11 μοναδικά μιούζικαλ και κάθε βράδυ σε μουσικές σκηνές της Καβάλας, της Ξάνθης και της Κομοτηνής.


Το 2006 φύσηξε δυνατά! Βαλίτσα Νο2. Αθήνα, χάος και δήμος Αθηναίων! Πολιτισμός σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Γράφει παιδικό θέατρο στο «Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού», δράσεις στη Στοά Κάρολος Κουν και κάπου εκεί σεμινάρια στη Νάξο. Χωρίς βαλίτσα πια, το μεγάλο βήμα, 2010-2020! Δημιουργεί το στούντιο θεατρικής δράσης «Παρά θίν' αλός». Κάθε χρόνο κι ένα φεστιβάλ θεάτρου και φέτος το 10ο! Επέτειος; Όχι. Ένα δεκάρι γεμάτο πρόσωπα, αγωνίες και συναισθήματα.


Είκοσι τρία χρόνια, 78 παραστάσεις, 30 συναυλίες, 11 παιδικά θεατρικά έργα, τρεις ομάδες ΑμεΑ, δεκάδες σχολικές ομάδες και εκεί, στα καμαρίνια της ψυχής, περιμένει το 3ο κουδούνι για το επόμενο σάλτο! Ο Χρήστος Ζέλας μας μιλά γι' αυτό που γνωρίζει πολύ καλά, το θέατρο.

Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!

— Εύκολο ή δύσκολο να ξεκολλάς απ' το στάνταρ;

Ποιος ξέρει; Ποιος μπορεί να ξέρει τι μπορεί ο καθένας; Το δύσκολο για μένα είναι να παριστάνεις το εύκολο. Και συνήθως δεν τα καταφέρνει κανείς. Δεν κρύβεται η αλήθεια παρά μόνο στους χαρακτήρες μας, όταν αυτοί κολυμπάνε στους ρόλους. Όλες οι δυσκολίες αυτών των χρόνων, που, πίστεψέ με, ήταν πολλές, δεν έχουν βάρος. Μπορεί να έχουν ταχύτητα, αγωνίες, ταχυκαρδίες, ακόμα και λάθη, αλλά βάρος, όχι, δεν έχουν.


— Υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

«Το μόνο που χρειάζομαι για να κάνω μια κωμωδία είναι ένα πάρκο, έναν αστυνόμο και ένα αστείο κορίτσι» είχε πει ο Τσάρλι Τσάπλιν. Κάπως έτσι, με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, ορίζεται η επιτυχία για τον καθένα. Αρκεί να μπορείς να διαχωρίσεις την επιτυχία τη δική σου από του άλλου. Η επιτυχία είναι αυτό που ταιριάζει στον καθένα, το αν θα φτάσει εκεί που θέλει. Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!


— Γιατί πήγες στην περιφέρεια, Νάξο, Ξάνθη, Κομοτηνή;

Προς τα κει φύσαγε... (γέλια). Έτυχε! Γινόταν ως διά μαγείας. Άλλαζαν ο τόπος, τα πρόσωπα, οι συνθήκες. Μόλις κάποια συνεργασία έφτανε στο τέλος της, εμφανιζόταν μια νέα αφετηρία. Και ξανά, και ξανά... Εγώ απλώς ήθελα να τρέχω προς τα κει που θέλω να φτάσω.


— Να φτάσεις πού; Ποιο είναι το τέρμα;

Δεν έχει όνομα, ούτε σημείο στον χάρτη. Μπορεί να είναι η επόμενη από αυτήν τη στιγμή. Το τέρμα είναι όταν κάποιο μέλος σπάει τα κλισέ του, ξεπερνάει τους φόβους, τις συστολές του. Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!


— Θα αλλάξω την επόμενη ερώτηση από το «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο σήμερα» στο «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο αύριο»;

Όπως το έβλεπα πάντα, μέσα από μια γυάλινη σφαίρα, μαγικά! Η αλήθεια είναι πως η δική μου σχέση μαζί του, παρότι συμμετέχω στις παραστάσεις μου, είναι κυρίως διδακτική και σκηνοθετική. Σε αυτά τα 22 χρόνια, όσα δίδαξα τόσα διδάχτηκα. Έμαθα να περιμένω, να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής, των δεδομένων και των συγγραφικών απαιτήσεων κάθε έργου. Όλα τα μέλη του «Παρά θίν' αλός» είναι ερασιτέχνες και είναι μαζί μας από 1 έως 10 χρόνια. Αυτό που πάντα προσπαθώ για το ερασιτεχνικό θέατρο του αύριο είναι να μετατρέπω αυτόν τον έρωτα σε αγάπη, σε σχέση ζωής.


— Πάμε, λοιπόν, στο σήμερα. Επίλογος και καλοκαίρι 2020.

Αν και το σύμπαν έκανε μεγάλη προσπάθεια το συναίσθημα να παραμείνει χειμερινό, ας το δούμε ως μια ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας και ας αλλάξουμε σειρά στις προτεραιότητές μας με ένα και μόνο μέλημα, να είναι γύρω μας όσοι και όσα αγαπάμε. Ένα από αυτά που αγαπάμε όλοι εμείς του «Παρά θίν' αλός», παιδιά, ηθοποιοί, θεατές και συνεργάτες, είναι το ετήσιο φεστιβάλ του. Το 10ο Φεστιβάλ Θεάτρου - Νάξου - «Παρά θίν αλλός» θα αλλάξει μόνο στέγη, λόγω συνθηκών. Θα διεξαχθεί από 29 Αυγούστου έως 6 Σεπτεμβρίου στο θερινό αθλοθέατρο «Μανώλης Ψαρράς», στο Φιλώτι, με είσοδο ελεύθερη και τέσσερα υπέροχα έργα, για μικρούς και μεγάλους.


— Χρήστο, ευχαριστούμε για τη διαδρομή.

Εγώ, για την παρέα στο ταξίδι!

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ