30 χρόνια «Καλά Παιδιά»

30 χρόνια «Καλά Παιδιά» Facebook Twitter
«Τον εαυτό μας πάμε να ξεγελάσουμε; Εννοείται ότι αυτό που πραγματικά θέλουμε να ξαναδούμε είναι τα ‘Καλά Παιδιά’!».
0



ΕΙΧΑΝ ΗΔΗ ΜΠΕΙ οι μικρές ώρες της 22ης Μαρτίου του 1999, με την αποκαλούμενη «εποχή της επίπλαστης ευδαιμονίας» να διανύει την κορύφωσή της, όταν μαζί με άλλους συντάκτες – κινηματογραφικούς και μη – και παράγοντες της ντόπιας διανομής είχαμε βρεθεί ως εκλεκτοί προσκεκλημένοι στις αίθουσες του αείμνηστου Village multiplex στον Παράδεισο Αμαρουσίου για να παρακολουθήσουμε «ζωντανά» την 71η απονομή των βραβείων Όσκαρ.


Τυπικά για τα χρόνια εκείνα, οι διοργανωτές της εκδήλωσης είχαν επιδείξει χαρακτηριστική γενναιοδωρία και «ανοιχτωσιά», όπως μαρτυρούσαν οι πλούσιοι μπουφέδες και το ακριβό ουίσκι που έρεε άφθονο και δωρεάν (επίσης το κάπνισμα επιτρεπόταν μέσα στις αίθουσες – πώς δεν βάλαμε φωτιά ήταν ένα θαύμα). Εκτός από την προβολή της τελετής είχες επίσης την δυνατότητα να παρακολουθήσεις τρεις κλασικές ταινίες σε άλλες αίθουσες: Το «Όσα παίρνει ο άνεμος», τον «Πολίτη Κέιν» και το πρόσφατο σχετικά τότε αλλά ήδη θρυλικό μαφιόζικο έπος του Σκορσέζε, «Good Fellas».

Ένα βραβείο παρηγοριάς είχαν κερδίσει τα «Καλά Παιδιά» που είχαν χάσει τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το «Χορεύοντας με τους λύκους» του Κέβιν Κόσνερ, η Ακαδημία όμως φοβήθηκε μάλλον την εκδικητική μανία του χαρακτήρα του Τζο Πέσι στην ταινία του Σκορσέζε και του έδωσε το βραβείο δεύτερου ρόλου.


Υπήρχε αρκετός χρόνος ακόμα για τα μεγάλα βραβεία, οπότε μαζί με τον φίλο που είχαμε πάει μαζί στην εκδήλωση κοντοσταθήκαμε για λίγο, ζυγίζοντας τις επιλογές μας. Το καθήκον μας υπαγόρευε να ξανασυστηθούμε με το αριστούργημα του Όρσον Γουέλς που καθόρισε την κινηματογραφική τέχνη αλλά μετά από λίγα μόνο δευτερόλεπτα, ανταλλάξαμε απλά ένα χαμόγελο που δήλωνε χωρίς λόγια: «Τον εαυτό μας πάμε να ξεγελάσουμε; Εννοείται ότι αυτό που πραγματικά θέλουμε να ξαναδούμε είναι τα 'Καλά Παιδιά'!».

Αυτό ήταν και το απόλυτο highlight εκείνης της νύχτας, σε μια από τις πιο ξενέρωτες απονομές Όσκαρ όλων των εποχών, με καλύτερη ταινία να αναδεικνύεται το «Ερωτευμένος Σαίξπηρ», ενώ το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου είχε τσιμπήσει για την ίδια ταινία η Γκουίνεθ Πάλτροου (ναι, ήταν κάποτε ηθοποιός) και του πρώτου ανδρικού ο Ρομπέρτο Μπενίνι για την φρικαλεότητα που είχε γυρίσει ο ίδιος με τίτλο «Η ζωή είναι ωραία». Η μόνη αφορμή που μας προσφέρθηκε για πανηγυρισμούς (όρθιοι μάλιστα πάνω στις θέσεις μας και αρκετά μεθυσμένοι) ήταν το Όσκαρ β' ανδρικού που κέρδισε ο Τζέιμς Κόμπερν για την ερμηνεία του στην ταινία "Affliction" («Οδύνη») του Πολ Σρέιντερ. Ένα αντίστοιχο βραβείο παρηγοριάς είχαν κερδίσει και τα «Καλά Παιδιά» οχτώ χρόνια πριν που είχαν χάσει τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το «Χορεύοντας με τους λύκους» του Κέβιν Κόσνερ, η Ακαδημία όμως φοβήθηκε μάλλον την εκδικητική μανία του χαρακτήρα του Τζο Πέσι στην ταινία του Σκορσέζε και του έδωσε το βραβείο δεύτερου ρόλου.

Αυτή η ανάμνηση αναδύθηκε αυτές τις μέρες με αφορμή τους πανηγυρικούς εορτασμούς για την συμπλήρωση τριάντα χρόνων από την κυκλοφορία του "Good Fellas" – της ταινίας που, εκτός των άλλων συναρπαστικών αρετών της, επαναπροσδιόρισε ιδιοφυώς το «γκανγκστερικό δράμα» σπέρνοντας εκατοντάδες κινηματογραφικά αντίτυπα καθώς και την πιο σπουδαίο τηλεοπτικό δράμα όλων των εποχών, τους "Sopranos" – αλλά και την δραματικά επισφαλή θέση στην οποία έχει περιέλθει η κινηματογραφική αίθουσα, η οποία πλέον απειλείται με ταφόπλακα εξαιτίας του πρωτοκόλλου που επιβάλλει η πανδημία. Οι νέες ταινίες που ξεκίνησαν δειλά να γυρίζονται αυτόν το καιρό με την σταδιακή επαναλειτουργία της κινηματογραφικής παραγωγής, θα περιλαμβάνουν άραγε ως σκηνικό την συνθήκη που μας περιβάλλει; Εύχομαι να αναστραφεί αυτή η κατάσταση που μοιάζει προδιαγεγραμμένη και μοιραία για το μέλλον του μεγάλου σινεμά στον φυσικό του χώρο και δεν θα ήθελα η τελευταία ταινία που είδα ποτέ σε σινεμά να είναι το υπερθυροειδικό και άχαρο "Tenet" που πρόλαβα να δω δύο μέρες πριν μπει λουκέτο στις κλειστές αίθουσες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Da 5 Bloods: Το έπος του Σπάικ Λι σκάει με πάταγο στη σωστή στιγμή

Οθόνες / Da 5 Bloods: Το έπος του Σπάικ Λι σκάει με πάταγο στη σωστή στιγμή

Είτε προτιμά να την εκλάβει κανείς κυρίως ως συναρπαστική περιπέτεια δράσης είτε ως καίριο και συγχρόνως διαχρονικό κοινωνικοπολιτικό δράμα, η νέα ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη που έκανε πρεμιέρα στο Netflix αποτελεί μια έντονη, ολοκληρωτική, αναθεωρητική εμπειρία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ