Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter

«Η πόλη και η πόλη»: 14 συντελεστές της ταινίας σχολιάζουν εικόνες από τα γυρίσματα

0

Η ταινία «Η πόλη και η πόλη» των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα Encounters του κορυφαίου ευρωπαϊκού κινηματογραφικού φεστιβάλ του Βερολίνου και συμμετέχει στις Ειδικές Προβολές του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ένα κινηματογραφικό έργο που διατρέχει επτά δεκαετίες της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και της πικρής εμπειρίας της εβραϊκής της κοινότητας.

Ο Χρήστος Πασσαλής (ομάδα blitz, Luzerner theater, κ.α.) και ο Σύλλας Τζουμέρκας (Χώρα Προέλευσης, Η Έκρηξη, Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών) επιστρέφουν δημιουργικά στη γενέτειρά τους και συνσκηνοθετούν μια ταινία κοφτερή σαν μαχαίρι, δομημένη σε έξι κεφάλαια, έναν πρόλογο και έναν επίλογο.

Γυρισμένη σε μόλις 14 μέρες, με μια εξαιρετική ομάδα καλλιτεχνικών συντελεστών, και πολυαγαπημένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων ηθοποιών, «Η πόλη και η πόλη» θαμπώνει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και ταινίας-δοκιμίου.

Με αφορμή την ελληνική πρεμιέρα της ταινίας, 14 συντελεστές της σχολιάζουν αποκλειστικά για τη LiFO από μία φωτογραφία για κάθε μία από τις 14 ημέρες των γυρισμάτων της ταινίας.  

Μέρα 1η - Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός

Ορέστης Ανδρεαδάκης (curator): «Αλάνα, ράγες, μπάζα. Τίποτε δεν θυμίζει τη φρίκη του 1943 στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης λίγη ώρα πριν αρχίσει το γύρισμα. Φτάνω καθυστερημένος. Όλα είναι έτοιμα. Θέλω να χτυπήσω μια κλακέτα, λέω στον Σύλλα και τον Χρήστο. Ο Σίμος με κοιτάει πίσω από την κάμερα».

Σύλλας Τζουμέρκας Facebook Twitter
Σύλλας Τζουμέρκας. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 2η - Πλατεία Ελευθερίας

Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου (ηθοποιός): «Ένιωσα για πρώτη φόρα την ανάγκη ενός ανθρώπου να μικρύνει, να εξαφανιστεί όσο γίνεται, να γίνει αόρατος. Να περάσει απαρατήρητος όταν ξεσπάει αυτή η αλόγιστη βία. Πώς είναι να είναι ο μόνος τρόπος για να έχεις μια ευκαιρία να επιβιώσεις τους εξευτελισμούς, τον θάνατο».

Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Από αριστερά, Μιχάλης Ράβναλης, Αλέξανδρος Βαρδαξογλου, Άγγελος Κωνσταντίνου, Άρης Αρμαγανίδης, Κώστας Πεντερίδης.

Μέρα 3η - Εκδρομή

Αγγελική Παπούλια (ηθοποιός): «Ο Λεονάρδος Μπατής έπαιζε κλαρίνο ενώ χορεύαμε βαλς κάπου κοντά στην Επανομή. Τον κοιτούσα και σκεφτόμουν πως ο παππούς του, Λέων Μπατής, που επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη περπατώντας από το Άουσβιτς, ίσως να είχε διασχίσει το ίδιο μέρος 75 χρόνια πριν».

Bασίλης Καραμπούλας, Aγγελική Παπούλια Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Bασίλης Καραμπούλας, Aγγελική Παπούλια

Μέρα 4η - Πορεία

Βασίλης Καραμπούλας (ηθοποιός): «Περπατούσαμε από το πρωί σε μια αχανή έκταση. Ήλιος με δόντια... Ξεκολλούσαμε με δυσκολία τα παπούτσια μέσ' απ' τη λάσπη. Δεν μιλούσε κανένας. Από μακριά ακούγαμε τους γλάρους».

Bασίλης Καραμπούλας Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Bασίλης Καραμπούλας

Μέρα 5η - Νομός Κιλκίς

Βασίλης Κανάκης (ηθοποιός): «Τα αγκάθια, τη λάσπη μέσα στις μπότες, τον κόσμο στο καφενείο του χωριού, τα βαμβάκια και την επιστροφή στο τσιμέντο της πόλης».

Bασίλης Κανάκης Facebook Twitter
Bασίλης Κανάκης. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 6η - Πλατεία Δημοκρατίας (Βαρδαρίου)

Νίκη Παπανδρέου (ηθοποιός): «Πορτοκαλί-κόκκινο-πράσινο, φωνές, περαστικοί, αυτοκίνητα και ζάλη, σφιχτές αγκαλιές».

Βασίλης Κανάκης, Νίκη Παπανδρέου Facebook Twitter
Βασίλης Κανάκης, Νίκη Παπανδρέου. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 7η - Δίκη 1

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (ηθοποιός): «Δεν είχα μπει ποτέ στο Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης. Από μικρή το ήθελα. Ήταν ένα ταξίδι στον χρόνο».

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου

Μέρα 8η - Cityscapes 

Σίμος Σαρκετζής (διευθυντής φωτογραφίας): «Φώτα αυτοκινήτου που στρίβει πίσω από την κάμερα ξαφνικά υπερφωτίζουν δύο πρόσωπα μιας άλλης εποχής. Όπως θα κάνανε σίγουρα οι προβολείς στο στρατόπεδο συγκέντρωσης, δεκαετίες πριν. Πίσω από τον φακό δεν υπάρχει ποτέ μία εποχή».

Σίμος Σαρκετζής. Facebook Twitter
Σίμος Σαρκετζής. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 9η - Δίκη 2

Χρήστος Πασσαλής (συν-σεναριογράφος, συν-σκηνοθέτης): «Επέτειος απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, άδειο Δικαστικό Μέγαρο. Εκατοντάδες κλειδωμένες πόρτες γραφείων. Περιμένω μια από αυτές να ανοίξει και να εμφανιστεί ο Franz Kafka».

Χρήστος Πασσαλής Facebook Twitter
Χρήστος Πασσαλής. Set photo: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Μέρα 10η - Αγορά  1

Αργύρης Ξάφης (ηθοποιός): «Ξαναμοίραζε ο Εσκεναζί ο παλαιοπώλης την ιστορία που άφησε πίσω. Την ιστορία των καπέλων, των pantalones, των παπουτσιών όλων αυτών που ήρθαν θέλοντας να ξεκινήσουν μια καινούργια ζωή, που έφεραν καινούργια ζωή και δυναμική στη γερασμένη μέχρι τότε πόλη. Και αυτή η πόλη ξαναπήρε μπροστά με αυτά τα ropa uzada. Και ίσως βρήκε τον πραγματικό της εαυτό, μέχρι να τον απαρνηθεί λίγο αργότερα».

Αργύρης Ξάφης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Αργύρης Ξάφης

Μέρα 11η - Αγορά 2

Μαρία Δρανδάκη (παραγωγός): «Ο Χρήστος Πασσαλής και ο Σύλλας Τζουμέρκας μεταμορφώνουν με λίγα μέσα, πολύ ταλέντο και ένα μικρό, αλλά φοβερό συνεργείο, ένα συγκρότημα αποθηκών σε μια γειτονιά της Θεσσαλονίκης των αρχών της δεκαετίας του ’30. Σύγχρονα στοιχεία παρεισφρύουν οργανικά στη σύνθεση του πλάνου, λάστιχα αυτοκινήτων καίγονται, μαύρος καπνός στον ουρανό, μπαρουτοκαπνισμένα πρόσωπα, και ανάμεσά τους, η Δανάη Πριμάλη, η "κόρη" της Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου στο Η Δουλειά της, την προηγούμενη συνεργασία μας, 18 χρονών πια, παίζει ένα κορίτσι στις φτωχογειτονιές της πόλης – και της πόλης».

Ανδρόνικος Χρηστάρας, Δανάη Πριμάλη Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Ανδρόνικος Χρηστάρας, Δανάη Πριμάλη

Μέρα 12η - Η κηδεία

Θέμις Μπαζάκα (ηθοποιός): «Κηδεία! Πρώτο γύρισμα που κάνω μέσα στο lockdown. Ποτέ δεν φανταζόμουν πόση χαρά θα ένιωθα μέσα σε μια τόσο οδυνηρή σκηνή. Ζωντανή και ελεύθερη ανάμεσα σε αγαπημένους… μόνο στο σινεμά! Σύλλα, Χρήστο, Σίμο, Αγγελική, Φιντέλ, ευχαριστώ». 

Θέμις Μπαζάκα, Φιντέλ Ταλαμπούκας Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Θέμις Μπαζάκα, Φιντέλ Ταλαμπούκας

Μέρα 13η - Εκτέλεση

Σύλλας Τζουμέρκας (συν-σεναριογράφος, συν-σκηνοθέτης): «Mια εξαιρετικά περίπλοκη σκηνή, με πολλά πλάνα μέσα στο κρύο. Το προηγούμενο βράδυ έχει απρόσμενα χιονίσει, πού και πού ρίχνει λίγο αραιό χιονόνερο. Μπροστά στον άνδρα που κρύβει η κουκούλα, άτακτοι, ταλαιπωρημένοι, πικροί στρατιώτες. Πίσω, μια γίδα».

Λίγο πριν την προβολή της ταινίας «Η Πόλη και η Πόλη» στο φεστιβάλ του Βερολίνου Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.

Μέρα 14η - Κάμπινγκ

Μαρία Φιλίνη (ηθοποιός): «Μια παλιά ντίσκο κάπου προς την Πεντέλη, φτάσαμε εκεί τη νύχτα. Είχαμε περάσει τη μέρα στη θάλασσα και στις καλαμιές. Ήταν Νοέμβρης πια, νομίζω. Ήμασταν ακούραστοι και χαρούμενοι».

Λαέρτης Μαλκότσης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία: Λαέρτης Μαλκότσης

Τη συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Homemade Films με τη συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υπογράφει η Μαρία Δρανδάκη, και την επιμέλεια ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. 

Η ταινία υποστηρίχθηκε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) στο πλαίσιο της δωρεάς του για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Claims Conference - the Conference of Jewish Material Claims Against Germany, το Ελληνογερμανικό Ταμείο για το Μέλλον, το Rosa Luxemburg Stiftung - Office in Greece, το ΕΚΟΜΕ, τo Kέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το MOMus, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.

Τρίτη 15/3, 20:00, Ολύμπιον

Οθόνες
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ Η ΠΟΛΗ

Οθόνες / «Η πόλη και η πόλη»: Μια τραγική, εγκληματική και επονείδιστη σελίδα της ελληνικής Ιστορίας

Το πολυεστιακό αφήγημα των Σύλλα Τζουμέρκα και Χρήστου Πασσαλή που αναδιατυπώνει την επώδυνη εμπειρία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μόλις έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Βερολίνου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η ιστορία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης σε ένα συναρπαστικό πρότζεκτ

Οθόνες / Η ιστορία της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης σε ένα συναρπαστικό πρότζεκτ

Ο Χρήστος Πασσαλής και ο Σύλλας Τζουμέρκας μιλούν για το «Η πόλη και η πόλη» που παρουσιάζεται στο ΚΠΙΣΝ ως εγκατάσταση, ενώ θα κυκλοφορήσει και ως κανονική κινηματογραφική ταινία, αργότερα μέσα στη χρονιά.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ