«Αναφορά για μια Ακαδημία»: Το καφκικό σύμπαν μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
0

Αυτό το είδος θεάτρου ζητάει να πάει ενάντια σε κάθε απομίμηση ζωής, σε κάθε οικεία αναπαράσταση. Αυτό το είδος θεάτρου δεν εστιάζει στον ψυχολογικό άνθρωπο με τον εξαντλητικά αναλυμένο χαρακτήρα και τα διαφανή αισθήματα αλλά ούτε και στον «κοινωνικό άνθρωπο», όπως τον έχει διαμορφώσει ο δυτικός πολιτισμός με το ορθολογικό πνεύμα του. Δεν επιδιώκει να προσφέρει μια διανοητική εμπειρία στον θεατή, δεν ενδιαφέρεται να διασκεδάσει το κοιμισμένο του μυαλό ή το ταλαιπωρημένο θυμικό του μέσα από την αφήγηση ιστοριών∙ θέλει να τον οδηγήσει πέρα από το εννοιολογικό περιεχόμενο του λόγου, σε μια περιοχή κρυμμένη και δυσπρόσιτη, ανεξιχνίαστη από τη λογική συνείδηση.

Στο θέατρο αυτό ο ηθοποιός είναι δημιουργός και, ως εκ τούτου, δεν αρκείται στο να υποδύεται με συνέπεια και ταλέντο έναν θεατρικό ήρωα αλλά επιθυμεί να κινηθεί, μέσω του σώματός του, πέρα από προδιαμοιρασμένους ρόλους∙ να γίνει ολόκληρος ένας τρεμάμενος και τα πάντα δυνάμενος πομπός∙ να στείλει σήματα μέσα από τις φλόγες, ενώ καίγεται στην πυρά (Αρτό).

Το θέατρο αυτό γίνεται πιο εκφραστικό και προκλητικό ακριβώς επειδή αποφεύγει τη λεκτική αφήγηση, αναζητώντας εναλλακτικές διόδους επικοινωνίας, που όλες όμως έχουν ως αφετηρία το ανθρώπινο σώμα και τις θαυμαστές δυνατότητές του.

Πράγματι, σ’ αυτό το θέατρο το σώμα είναι το πιο πολύτιμο, το πιο εύγλωττο, το πιο ευαίσθητο όργανο και ο ηθοποιός καλείται να το οδηγήσει στα όρια των δυνατοτήτων του για να μας το προσφέρει γενναιόδωρα∙ να μας κάνει κοινωνούς της δοκιμασίας που βιώνει, προκειμένου να «ελευθερωθεί», να ξεχυθεί ενώπιόν μας ίσως, αυτό που αποζητούσε ο Αρτό: το πνεύμα σαν ένα είδος σώματος.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν, όπως αυτό δονείται και ασφυκτιά μέσα στον καφκικό λόγο∙ η προσπάθεια να μιλήσει το ίδιο το σώμα, η προσπάθεια να μας φανερωθεί τι θα πει «αναπνέω», τι σημαίνει να αποκτά σωματικότητα –υλικότητα– ο εκφερόμενος λόγος και πώς αυτή διοχετεύεται σε μεταμορφωτικές ενέργειες που επιδιώκουν να αναστατώσουν τις αισθήσεις του θεατή.

Αν θρυμματίσουμε την κρούστα της απολιθωμένης, καθαρά λεκτικής γλώσσας και των καθιερωμένων, οικείων χειρονομιών και λειτουργιών που κωδικοποιούν την πραγματικότητα με αναμενόμενο, ευανάγνωστο τρόπο, τότε θα βρούμε μια άλλη πραγματικότητα να πάλλεται από κάτω ή κάπου αλλού. Σε αυτό το αλλού ευελπιστεί να μας οδηγήσει το εν λόγω θέατρο, με οδηγό το σώμα, την αστείρευτη ενέργειά του, τις απροσμέτρητες δυνάμεις του.

Οι λέξεις χρησιμοποιούνται περισσότερο ως ήχοι –συλλαβές, φθόγγοι, φωνήεντα και αναπνοές– παρά ως γλώσσα∙ κάθε κίνηση, ακόμα και η απειροελάχιστη, ακόμα και το λύγισμα ενός δάχτυλου, παράγεται μετά από κοπιώδη άσκηση, προϋποθέτει σύγκορμο συντονισμό και ενέχει σπουδαία σημασία∙ ο φωτισμός δεν εξωραΐζει, το κοστούμι δεν στολίζει, ενώ μια πυκνή λιτότητα είναι το ζητούμενο σε επίπεδο φόρμας.

Κι εμείς, προφανώς, δεν προσερχόμαστε στην αίθουσα επιδιώκοντας ένα είδος συγκίνησης σαν αυτά που έχουμε συνηθίσει∙ δεν περιμένουμε από την πλοκή, τους χαρακτήρες ή το σκηνικό να μας παρασύρουν. Άλλο είναι το ζήτημα εδώ, να βιωθεί η θεατρική πράξη ως μυητική εμπειρία, ως δίοδος προς μια διάσταση σχεδόν μεταφυσική που υπερβαίνει τις ηθικές κατηγορίες και αναζητά έναν μυστικισμό χωρίς θεό.

Με αυτές περίπου τις σκέψεις προσήλθαμε στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, όπου χρόνια τώρα ο Σάββας Στρούμπος πορεύεται με προσήλωση στα χνάρια του δασκάλου του Θεόδωρου Τερζόπουλου, επιθυμώντας να εργαστεί επάνω στη μέθοδο του τελευταίου μαζί με μια νέα γενιά ηθοποιών και θεατών. Με αφορμή το διήγημα του Κάφκα «Αναφορά για μια Ακαδημία», παρακολουθούμε επτά ηθοποιούς (Έλλη Ιγγλίζ, Έβελυν Ασουάντ, Ρόζυ Μονάκη, Άννα Μαρκά-Μπονισέλ, Μπάμπης Αλεφάντης, Γιάννης Γιαραμαζίδης, Ντίνος Παπαγεωργίου) που θα ήθελαν, ίσως, να μας μεταδώσου την τρεμάμενη ενέργεια του «Κόκκινου Πίτερ»: ενός queer πιθήκου-περφόρμερ που μιλάει εκ μέρους των εγκλωβισμένων, των αποκλεισμένων, όλων των ανθρώπινων και μη-ανθρώπινων υπάρξεων που πάσχισαν και πασχίζουν, συχνά υποκύπτοντας στα τραύματά τους, να εξασφαλίσουν την αναγνώριση που τους αξίζει και την ελευθερία που τους αναλογεί.

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Δυστυχώς, όμως, παρόλες τις καλές προθέσεις και τις γόνιμες στιγμές, το εγχείρημα της ομάδας δεν καταφέρνει να συνθέσει ένα αξιομνημόνευτο σύνολο. Φωτο: © Αντωνία Κάντα

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποδοθεί μέσα από μια συλλογική σωματική συναρμογή το καφκικό σύμπαν, όπως αυτό δονείται και ασφυκτιά μέσα στον καφκικό λόγο∙ η προσπάθεια να μιλήσει το ίδιο το σώμα, η προσπάθεια να μας φανερωθεί τι θα πει «αναπνέω», τι σημαίνει να αποκτά σωματικότητα –υλικότητα– ο εκφερόμενος λόγος και πώς αυτή διοχετεύεται σε μεταμορφωτικές ενέργειες που επιδιώκουν να αναστατώσουν τις αισθήσεις του θεατή.

Δυστυχώς, όμως, παρόλες τις καλές προθέσεις και τις γόνιμες στιγμές, το εγχείρημα της ομάδας δεν καταφέρνει να συνθέσει ένα αξιομνημόνευτο σύνολο. Υπάρχει ακόμα μεγάλη απόσταση που πρέπει να διανυθεί ώστε να φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα υψηλού επιπέδου και αξιώσεων. Υπάρχει ακόμα πολύς στόμφος, σημαντική έλλειψη ρυθμού (η εναλλαγή «σοβαρών» μερών και ανάλαφρων ιντερλούδιων ήταν πολύ πρόχειρα δουλεμένη), απλουστευτική υπερ-έκφραση (αυτό το μόνιμο βλέμμα απροσμέτρητου τρόμου), ξύλινη επαναληπτικότητα, πολλά εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να εξομαλυνθούν.

Η τεχνική απελευθερώνει, όμως αυτό προϋποθέτει επίπονη προετοιμασία και αδιάκοπο σμίλεμα. Το μέγιστο της σωματικής έντασης πρέπει να δίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην αποκρύπτεται η εσωτερική ζωή, αλλά το «έξω» να συνιστά τη ροή του «μέσα». Εάν ο ψυχικός/ενεργειακός συντονισμός είχε πετύχει εδώ, τότε τα αγαλματίδια δεν θα χρειαζόταν να πέσουν ή θα έπεφταν ανεπαίσθητα, με μιαν ανάσα (και δεν θα χρειάζονταν τόσο «εξωτερικές», δήθεν απρομελέτητες κινήσεις).

Αλλά και γενικότερα, έμοιαζε πως η τεχνική δεν έχει αφομοιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορέσει να παραγάγει συγκίνηση, ή γνώση, ή να μας κάνει κοινωνούς της εμπειρίας του τι είναι ένα σώμα, τι είναι στόμα, πώς συνδέονται, τι προκαλούν τα φωνήεντα σε ένα σώμα, τι το συν-κινεί, ποια τα κατώφλια και τα όριά του, ποια τα περάσματα στα οποία κινδυνεύει να χαθεί, ποιες οι κατανομές της έντασης που το ηλεκτρίζουν κ.ο.κ.

Αν συνέβαιναν όλα αυτά, αν συνέβαιναν έστω μερικά από αυτά, τότε ακόμη και η «απουσία» του κειμένου (εφόσον ουδέποτε το ακούμε στην πραγματικότητα) θα ήταν μια αποδεκτή «απώλεια». Γιατί τότε το νόημα του εγκλωβισμού και της οδύνης του «Κόκκινου Πίτερ» θα το είχαμε εισπράξει από αλλού στο σώμα μας.

«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα
«Αναφορά για μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα στο θέατρο Άττις - Νέος Χώρος, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου Facebook Twitter
Αναφορά για μια Ακαδημία. Φωτο: © Αντωνία Κάντα

Δείτε εδώ ώρες και μέρες παραστάσεων

  

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ