Ο Ρεμ Κούλχαας φέρνει το θέατρο στην καρδιά της Ταϊπέι με ένα εμβληματικό κτίριο

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταϊπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
0

Το πολυαναμενόμενο Κέντρο Παραστατικών Τεχνών της Ταϊπέι στην Ταϊβάν ολοκληρώθηκε από το στούντιο OMA του Ρεμ Κούλχαας πριν από τα επίσημα εγκαίνια στις 7 Αυγούστου 2022.

Το πολιτιστικό ορόσημο 59.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο ανατέθηκε από την κυβέρνηση της πόλης Ταϊπέι το 2009, έχει χαρακτηριστική μορφή, με τρία αμφιθέατρα που προεξέχουν από έναν κεντρικό κυβοειδή όγκο.

Ο βραβευμένος με Πρίτσκερ Κούλχαας, ο οποίος ηγήθηκε του σχεδιασμού, ήθελε το κτίριο να ξεχωρίζει από τα «τυποποιημένα» σύγχρονα θέατρα που κατασκευάζονται σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

«Το θέατρο έχει πολύ μεγάλη παράδοση», δήλωσε ο Κούλχαας. «Έχουμε δει τα σύγχρονα θέατρα να γίνονται όλο και περισσότερο τυποποιημένα, με συντηρητικές αρχές εσωτερικής λειτουργίας».

«Θέλουμε να συμβάλουμε στην ιστορία του θεάτρου. Εδώ στην Ταϊπέι, καταφέραμε να συνδυάσουμε τρεις αίθουσες με έναν ιδιαίτερο τρόπο», συνέχισε. «Μας ενδιαφέρει να δούμε πώς αυτή η αρχιτεκτονική θα έχει αντίκτυπο όσον αφορά την επέκταση του τι μπορούμε να κάνουμε στο θέατρο».

Ο βραβευμένος με Πρίτσκερ Κούλχαας, ο οποίος ηγήθηκε του σχεδιασμού, ήθελε το κτίριο να ξεχωρίζει από τα «τυποποιημένα» σύγχρονα θέατρα που κατασκευάζονται σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Ο Κούλχαας ακολούθησε παρόμοια προσέγγιση στον σχεδιασμό του CCTV Headquartes στο Πεκίνο, το οποίο δημιούργησε για να ενθαρρύνει εναλλακτικές μορφές πολυώροφων κτιρίων. Χτισμένο στην περιοχή της νυχτερινής αγοράς Σιλίν της Ταϊπέι, το κτίριο περιλαμβάνει τρία θέατρα. Το πιο χαρακτηριστικό από αυτά είναι το Globe Playhouse 800 θέσεων, το οποίο έχει σφαιρικό σχήμα και στηρίζεται εξωτερικά σε δύο κολόνες.

Παράλληλα με το σφαιρικό αμφιθέατρο, το κτίριο περιλαμβάνει επίσης το Grand Theater 1.500 θέσεων και το θέατρο Blue Box 800 θέσεων. Αυτά προεξέχουν από τις αντίθετες πλευρές του κτιρίου. Οι δύο χώροι βρίσκονται αντικριστά στο ίδιο επίπεδο του κέντρου τεχνών, ώστε να μπορούν να συνδυαστούν σε έναν χώρο που αναφέρεται ως Super Theater.

Το κύριο, κεντρικό τμήμα του κτιρίου υψώνεται πάνω από το έδαφος για να δημιουργηθεί μια σκεπαστή πλατεία. Περιέχει τις εισόδους, τα φουαγιέ και όλους τους χώρους των παρασκηνίων για τα τρία θέατρα. Ένας δημόσιος διάδρομος στο κτίριο, που ονομάζεται Public Loop, διατρέχει αυτούς τους χώρους των παρασκηνίων, με παράθυρα που επιτρέπουν τη θέα μέσα στους συνήθως αθέατους αυτούς χώρους. Ο διάδρομος περνάει μέσα από το κέντρο του κτιρίου προτού καταλήξει σε ένα σημείο δημόσιας θέασης στην οροφή. Ένας διάδρομος στην οροφή του σφαιρικού θεάτρου οδηγεί σε ένα σύνολο ανελκυστήρων που επιστρέφει τους ανθρώπους στο ισόγειο.

«Η διαμόρφωση των τριών θεάτρων που συνδέονται σε έναν κεντρικό κύβο οδήγησε σε νέες εσωτερικές λειτουργίες των χώρων παραστάσεων για να εμπνεύσει αδιανόητες παραγωγές», δήλωσε ο Gianotten της OMA. «Το Public Loop καλεί τους επισκέπτες με και χωρίς εισιτήρια σε αυτά τα νέα έργα και τις δημιουργικές τους διαδικασίες. Είμαστε ενθουσιασμένοι με το πώς το κτίριο δημιουργεί συνεχώς νέες σχέσεις μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού».

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA

Η OMA σχεδίασε το Taipei Performing Arts Center ώστε να διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία μοναδικών χώρων παραστάσεων, όπως το σφαιρικό θέατρο και το εργοστασιακό Super Theatre, αλλά και να διαθέτει πολυάριθμους πρόσθετους χώρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για παραστάσεις. «Το Taipei Performing Arts Center είναι κάτι πολύ περισσότερο από το άθροισμα των τριών θεάτρων του», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Taipei Performing Arts Center Austin Wang. «Κάθε φουαγιέ, κάθε πλατεία, κάθε απροσδόκητη γωνιά ξεχειλίζει από δημιουργικές δυνατότητες. Πιστεύουμε ότι το θέατρο του μέλλοντος θα ξεπεράσει τους συμβατικούς θεατρικούς χώρους», λέει.

Ανοιχτό για κάθε μορφή σύγχρονης performance art από τους πιο τολμηρούς καλλιτέχνες, το Taipei Performing Arts Center κατασκευάζεται εδώ και πάνω από μια δεκαετία, με την κατασκευή να ξεκινά το 2012, αφού η OMA κέρδισε την ανάθεση το 2009.

Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Ο Ρεμ Κούλχαας βάζει το θέατρο στην καρδιά της Ταΐπέι με μια εμβληματική δομή Facebook Twitter
Φωτο: Chris Stowers/OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια φούξια "ιπτάμενη" πλατφόρμα μας προετοιμάζει για τον μήνα αρχιτεκτονικής στο Ρότερνταμ

Πολιτισμός / Μια φούξια "ιπτάμενη" πλατφόρμα μας προετοιμάζει για τον μήνα αρχιτεκτονικής στο Ρότερνταμ

Το Podium θα προσφέρει στους επισκέπτες μια νέα θέα της πόλης, και στον ορίζοντα το Museumpark και το γειτονικό Depot Boijmans Van Beuningen, σχεδιασμένο από το ίδιο αρχιτεκτονικό γραφείο.
THE LIFO TEAM
Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Design / Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Γεννημένος στο Γκάντο της Μπουρκίνα Φάσο το 1965 και με έδρα το Βερολίνο, ο Francis Kéré εργάζεται για τη «βελτίωση της ζωής και της εμπειρίας μέσω της αρχιτεκτονικής αμέτρητων πολιτών σε μια περιοχή του κόσμου που μερικές φορές είναι ξεχασμένη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σχέδιο του Μις βαν ντερ Ρόε, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, ολοκληρώνεται στην Ιντιάνα

Πολιτισμός / Ένα σχέδιο του Μις βαν ντερ Ρόε, που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, ολοκληρώνεται στην Ιντιάνα

Εβδομήντα χρόνια μετά, ένα σχέδιο του μεγάλου πρωτοπόρου αρχιτέκτονα και τελευταίου διευθυντή της σχολής Bauhaus που είχε εγκαταλειφθεί λόγω οικονομικών δυσχερειών ολοκληρώνεται ως φόρος τιμής στο έργο του.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ