Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στον Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
El Greco - Προσωπογραφία Κυρίου από την Casa de Leiva, 1580. Montreal Museum of Fine Arts και Πάμπλο Πικάσο, Ο Σωματοφυλακας 1967
0

«Στην ουσία, τι είναι ένας ζωγράφος; Ένας συλλέκτης που θέλει να κάνει μια συλλογή κάνοντας πίνακες άλλων που του αρέσουν», έλεγε ο Πικάσο. Η έκθεση «Face to Face Picasso - El Greco», στο Kunstmuseum της Βασιλείας, δείχνει τον ενθουσιασμό του Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) για τον Ελ Γκρέκο (1541-1614), που ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία. Η επικείμενη έκθεση θα αποτελείται από περίπου 30 ζεύγη έργων των δύο καλλιτεχνών, παρακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό χρονολογικά την καλλιτεχνική εξέλιξη του ίδιου του Πικάσο.

Στο γύρισμα του εικοστού αιώνα, ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος από την Κρήτη ήταν ακόμα ένας αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης στην Ισπανία – και αλλού. Ο Πικάσο επισκεπτόταν το Museo del Prado όποτε βρισκόταν στη Μαδρίτη. Ο Ελ Γκρέκο ήταν μεταξύ των ζωγράφων που αντέγραφε στα σκίτσα του. Ένα σκίτσο του μάλιστα φέρει την υπογραφή «Yo El Greco» («Εγώ, ο Ελ Γκρέκο»).

Ο Πικάσο ήταν ιδιαίτερα γοητευμένος από τα πορτρέτα του Ελ Γκρέκο. «Αυτό που πραγματικά μου αρέσει στο έργο του είναι τα πορτρέτα, όλοι αυτοί οι κύριοι με μυτερά γένια», φέρεται να είχε πει στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Ο διάλογος του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο στην αρχή της καριέρας του και στη μετέπειτα Μπλε και Ροζ Περίοδο (1901-06) είναι ευρέως αναγνωρισμένος.

Η έκθεση στη Βασιλεία επιχειρεί να διευρύνει την οπτική γωνία: Η ενασχόληση του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο ήταν όχι μόνο πιο έντονη αλλά και σημαντικά πιο παρατεταμένη από ό,τι συνήθως θεωρείται. Μια πλούσια σειρά από τυπικές συγγένειες με τον Ελληνοϊσπανό παλαιό δάσκαλο μπορεί να εντοπιστεί σε όλες τις δημιουργικές φάσεις του Πικάσο.

Η έκθεση στη Βασιλεία επιχειρεί να διευρύνει την οπτική γωνία: Η ενασχόληση του Πικάσο με τον Ελ Γκρέκο ήταν όχι μόνο πιο έντονη αλλά και σημαντικά πιο παρατεταμένη από ό,τι συνήθως θεωρείται. Μια πλούσια σειρά από τυπικές συγγένειες με τον Ελληνοϊσπανό παλαιό δάσκαλο μπορεί να εντοπιστεί σε όλες τις δημιουργικές φάσεις του Πικάσο.

«Επειδή ο Πικάσο κι εγώ αντιγράψαμε τον Ελ Γκρέκο στο Πράδο, ο κόσμος σκανδαλίστηκε και μας αποκάλεσε μοντερνιστές. Στείλαμε τα αντίγραφά μας στον καθηγητή μας στη Βαρκελώνη [τον πατέρα του Πικάσο]. Όλα ήταν καλά, εφόσον δουλεύαμε πάνω σε έργα του Βελάσκεθ, του Γκόγια και των Ενετών – αλλά την ημέρα που αποφασίσαμε να κάνουμε ένα αντίγραφο του Ελ Γκρέκο και του το στείλαμε, η αντίδρασή του ήταν: "Παίρνετε λάθος δρόμο". Αυτό συνέβη το 1897, όταν ο Ελ Γκρέκο θεωρούνταν απειλή» γράφει ο φίλος του Πικάσο Φρανσίσκο Μπερναρέγκι, ο αποκαλούμενος «Πάντσο», για τις επισκέψεις τους στο Πράδο.

Το 1899, ο 18χρονος Πικάσο γνώρισε τον ζωγράφο Carles Casagemas στη Βαρκελώνη. Οι στενοί φίλοι συνδέθηκαν με τους Καταλανούς μοντερνιστές και μοιράστηκαν ένα στούντιο στο Παρίσι. Ο Casagemas αυτοκτόνησε το 1901. Η διαδικασία της συνειδητοποίησης του θανάτου του φίλου του σηματοδοτεί την έναρξη της Γαλάζιας Περιόδου του Πικάσο. Συμπληρώθηκε στον πίνακα «Evocation» («Η ταφή του Casagemas»).

Η έντονη διάκριση μεταξύ ουράνιων και γήινων σφαιρών και οι εκφραστικές χειρονομίες των πενθούντων είναι σαφώς εμπνευσμένες από τους πίνακες του Ελ Γκρέκο. Ωστόσο, στον ουρανό του Casagemas η χριστιανική ιδέα της σωτηρίας αντικαθίσταται από σκηνές πορνείου.

Η επιρροή του Ελ Γκρέκο επεκτείνεται και στη Ροζ Περίοδο – για παράδειγμα στο έργο του Πικάσο «Madame Canals», ένα πορτρέτο της συζύγου του φίλου του, ζωγράφου Ricardo Canals. Εδώ, αντιπαραβάλλεται με την «Κυρία με τη γούνα», έναν πίνακα που αποδιδόταν στον Ελ Γκρέκο μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Pablo Picasso, Mme Canals (Benedetta Bianco), 1905, Museo Picasso, Βαρκελώνη. © Succession Picasso, 2022 ProLitteris, Zurich
Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Alonso Sánchez Coello, Lady in a Fur Wrap, περ. 1577-79, Glasgow Life (Glasgow Museums), the Stirling Maxwell Collection. Το έργο αποδιδόταν στον Ελ Γκρέκο μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα.

«Είχα ήδη δει μερικούς πίνακές του, οι οποίοι με είχαν εντυπωσιάσει πολύ. Τότε ήταν που αποφάσισα να κάνω ένα ταξίδι στο Τολέδο και μου έκανε βαθιά εντύπωση. Ίσως οφείλεται στην επιρροή του ότι οι ανθρώπινες φιγούρες μου από την Μπλε Περίοδο έγιναν επιμήκεις» έλεγε ο Πικάσο το 1944.

Αφού εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1904, ο Πικάσο διεύρυνε το καλλιτεχνικό του λεξιλόγιο για να συμπεριλάβει μορφές από την αρχαία ιβηρική τέχνη (700-500 π.Χ.) και την αφρικανική τέχνη από τις πρώην γαλλικές αποικίες. Αυτή η επιρροή είναι σαφώς αναγνωρίσιμη στα χαρακτηριστικά μάσκας των ιερόδουλων στο «Les Demoiselles d'Avignon» (1907), τον πρώτο του μεγάλο κυβιστικό πίνακα.

Ως πρότυπο, ο Ελ Γκρέκο ήταν καθοριστικός για την εμφάνιση του κυβισμού. Μια σύγκριση της «Στέψης της Παναγίας» του Ελ Γκρέκο με τα σκίτσα του Πικάσο για τις «Δεσποινίδες» του 1907 ή τους «Θεριστές» του από την ίδια χρονιά αποκαλύπτει επίσης κάποιες εκπληκτικές ομοιότητες.

Οι εξυψωμένες χειρονομίες και οι επιμηκυμένες αναλογίες των μορφών εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία. Το ίδιο ισχύει και για την τάση μείωσης του ζωγραφικού χώρου και το σπάσιμο των μορφών σε ξεχωριστά χρωματικά επίπεδα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Ο Άγιος Παύλος του Ελ Γκρέκο (γύρω στο 1585) και το έργο του Πικάσο L'Aficionado, 1912. Ιδιωτική συλλογή / Kunstmuseum Basel Martin P. Bühler

«Επανειλημμένα μου ζητείται να εξηγήσω πώς εξελίχθηκε η ζωγραφική μου. Για μένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην τέχνη. Αν ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να θεωρείται τέχνη. Η τέχνη των Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές, δεν είναι τέχνη του παρελθόντος– ίσως είναι σήμερα πιο ζωντανή από ποτέ» έλεγε ο Πικάσο το 1923.

Λόγω του εκπληκτικά ελεύθερου και ιδιοσυγκρασιακού στυλ του, ο Ελ Γκρέκο έγινε αντιληπτός ως συγγενικό πνεύμα από μια γενιά καλλιτεχνών που αναζητούσε νέες μορφές έκφρασης στις αρχές του 20ού αιώνα.

Είναι πολύ πιθανό ότι ο ζωγράφος του Τολέδου παρέμεινε σημαντική πηγή έμπνευσης για τον Πικάσο γύρω στο 1910 και κατά τις δεκαετίες που ακολούθησαν. Οι χαλαρές αναφορές του Πικάσο στον Ελ Γκρέκο καταδεικνύουν μια ισχυρή παρόρμηση να διασφαλίσει ότι οι παλαιοί δάσκαλοι δεν θα έμεναν να μαραζώνουν στα μουσεία αλλά θα διατηρούνταν ζωντανοί μέσα από ολοένα και πιο ριζοσπαστικές μεταμορφώσεις.

Ο διάλογος μεταξύ των μορφών και των θρησκευτικών εικόνων του Ελ Γκρέκο με τα κυβιστικά έργα του Πικάσο το αποκαλύπτει αυτό. Δεν υπάρχουν μόνο ομοιότητες στην πόζα αλλά και κάποιες πιο θεμελιώδεις οπτικές παραλληλίες: η μείωση του εικαστικού χώρου, τα μονόχρωμα φόντα και ο κατακερματισμός των μορφών σε επίπεδα που πιέζουν το ένα το άλλο με σκληρές, σαφείς ακμές.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Pablo Picasso, Αυτοπροσωπογραφία, 1901, Musée national Picasso, Paris, Photo: RMN-Grand Palais/Mathieu Rabeau © Succession Picasso, 2021 ProLitteris, Zurich
Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
El Greco, Προσωπογραφία ενος ηλικιωμένου άντρα, περ. 1595-1600, The Metropolitain Museum, New York

«Επιπλέον, είναι η υλοποίηση που μετράει. Από αυτή την άποψη, είναι αλήθεια ότι ο κυβισμός είναι ισπανικής προέλευσης, και εγώ ήμουν αυτός που εφηύρε τον κυβισμό» έλεγε ο Πικάσο το 1960. «Θα πρέπει να αναζητήσουμε την ισπανική επιρροή στον Σεζάν. Παρατηρήστε την επιρροή του Ελ Γκρέκο πάνω του. Είναι ένας Βενετσιάνος ζωγράφος, αλλά είναι κυβιστής στην κατασκευή».

Ο Πικάσο αντιλαμβανόταν τους παλαιούς δασκάλους ως σύγχρονούς του μέχρι το τέλος της ζωής του. Σύμφωνα με τα δικά του λόγια, ένιωθε ακόμη και την παρουσία τους καθώς εργαζόταν. Τα ιστορικά κοστούμια σε πολλούς από τους ύστερους πίνακές του μαρτυρούν αυτή την έντονη αντιπαράθεση.

Πολλές άλλες εικόνες της ιστορίας της τέχνης έγιναν σημαντικό σημείο αναφοράς για τις μεταγενέστερες φάσεις του έργου του Πικάσο. Ωστόσο, ο Ελ Γκρέκο διατήρησε την ιδιαίτερη επιρροή του ανάμεσα στα καλλιτεχνικά του πρότυπα. Η επιγραφή στο πίσω μέρος του πίνακα «Ο σωματοφύλακας» του 1967 «Domenico Theotocopοulos van Rijn da Silva» είναι μια ρητή αναφορά στους τρεις πιο σεβαστούς δασκάλους του Πικάσο, τον El Greco (D. Theotocopοulos), τον Rembrandt van Rijn και τον Diego Rodríguez de Silva y Velázquez.

Μπορεί ο κυβισμός να ήταν μια ανατροπή μέσα στους αιώνες της δυτικής τέχνης, αλλά η έκθεση της Βασιλείας υποστηρίζει ότι η ρήξη του Πικάσο με την παράδοση ήταν στην πραγματικότητα μια συνέχεια με άλλα μέσα.

Πρόσωπο με πρόσωπο: Ο Ελ Γκρέκο και η επιρροή του στο Πικάσο σε μια αποκαλυπτική έκθεση Facebook Twitter
Η προσκύνηση του ονόματος του Ιησού (1577-79) του Ελ Γκρέκο και η ανάκληση (Η ταφή του Κασαγκέμα) του Πάμπλο Πικάσο (1901). Patrimonio Nacional. Colecciones Reales. El Escorial / © Διαδοχή Πικάσο- Musée d'Art Moderne de Paris

Ενώ στα πρώτα του χρόνια ο Πικάσο χρησιμοποιούσε τους παλαιούς δασκάλους ως πυξίδα για να βρει τον προσανατολισμό του ως καλλιτέχνης, τα τελευταία του έργα δείχνουν την αυτοπεποίθηση ενός καλλιτέχνη που έχει γίνει ο ίδιος «παλαιός δάσκαλος» – ενός καλλιτέχνη που διεκδίκησε τη θέση του σε αυτήν τη διακεκριμένη παράδοση με πεποίθηση.

«Έχω την αίσθηση ότι ο Ντελακρουά, ο Τζιότο, ο Τιντορέτο, ο Ελ Γκρέκο και οι υπόλοιποι, καθώς και όλοι οι σύγχρονοι ζωγράφοι, οι καλοί και οι κακοί, οι αφηρημένοι και οι μη αφηρημένοι, στέκονται όλοι πίσω μου και με παρακολουθούν ενώ δουλεύω» έλεγε ο Πικάσο.

Όμως, και στο Λονδίνο, μια μικρή έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη (Picasso – Ingres) που θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Οκτωβρίου επικεντρώνεται στην επιρροή του Ζαν Ογκίστ Ντομινίκ Ενγκρ στον Πικάσο. Ο Πικάσο πέρασε το τελευταίο μέρος της καριέρας του επανεξετάζοντας εμμονικά μερικά έργα του Ντελακρουά και του Βελάσκεθ, αλλά μια από τις πιο επιτυχημένες συναντήσεις του με ένα παλαιότερο αριστούργημα ήρθε το 1932, με τη «Γυναίκα με ένα βιβλίο», ένα συναρπαστικό πορτρέτο της νεαρής ερωμένης του, Marie-Thérèse Walter, άμεσα εμπνευσμένο από το πορτρέτο της Δεύτερης Αυτοκρατορίας του 1856 του Ενγκρ, την Madame Moitessier.

Ο Πικάσο είχε δει τον πίνακα του Ενγκρ, που σήμερα αποτελεί χαρακτηριστικό έργο της Εθνικής Πινακοθήκης, σε μια έκθεση στις αρχές της δεκαετίας του 1920, και η εμμονή του απέδωσε καρπούς μια δεκαετία αργότερα στο πορτρέτο της Walter, που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Norton Simon στην Pasadena. Η έκθεση του Λονδίνου –η οποία θα μεταφερθεί αργότερα στο Norton Simon– φέρνει τα έργα μαζί για πρώτη φορά και ενώνει τις απόψεις της με τη Βασιλεία για τον Πικάσο ως μεγάλο μελετητή της τέχνης και φορέα του αποστάγματος της εμπειρίας αιώνων τέχνης.

Installing "Picasso – El Greco"

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Φρανσουάζ Ζιλό στα 100 με μια έκθεση που εξετάζει τα 10 χρόνια της ζωής της με τον Πικάσο

Εικαστικά / Φρανσουάζ Ζιλό: Μια έκθεση που εξετάζει τα 10 χρόνια της ζωής της με τον Πικάσο

Ένα μικρό ιδιωτικό μουσείο, το Musée Εstrine στο Saint-Rémy-de-Provence, στη Γαλλία γιορτάζει τα 100 χρόνια της Φρανσουάζ Ζιλό, μιας ζωγράφου διάσημης για την προσωπική της ζωή και ολοκληρωτικά ξεχασμένης ως δημιουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ