Η ευχή και η κατάρα της Ντένης Μαρκορά

Η ευχή και η κατάρα της Ντένης Μαρκορά Facebook Twitter
Μυθικές σχεδόν διαστάσεις είχε λάβει ο ρόλος της Ντένης Μαρκορά, τον οποίο αποθέωσε η Ντίνα Κώνστα στην άξια και βαθιά δημοφιλή τηλεοπτική σειρά «Δυο Ξένοι» των Ρήγα - Αποστόλου.
0

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΥΤΗ την ώρα στα social media τη μακρά λιτανεία των αποχαιρετισμών στην Ντίνα Κώνστα, θα νόμιζε κανείς ότι έφυγε από τη ζωή όχι ένα υπαρκτό πρόσωπο (και μια σπουδαία και πολυσύνθετη ηθοποιός), αλλά ένας φανταστικός χαρακτήρας που δεν μπορεί να πεθάνει αφού κατοικεί για πάντα στην ασφάλεια της μυθοπλασίας.

Ή του μύθου – γιατί μυθικές σχεδόν διαστάσεις είχε λάβει ο ρόλος της Ντένης Μαρκορά, τον οποίο αποθέωσε η Ντίνα Κώνστα στην άξια και βαθιά δημοφιλή τηλεοπτική σειρά «Δυο Ξένοι» των Ρήγα - Αποστόλου που σηματοδότησε μια κάποια ακμή της ιδιωτικής τηλεόρασης στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’90 (κι όμως, όσο κι αν μας φαίνεται ενδεχομένως ασύλληπτο, στις 21 Ιουνίου συμπληρώθηκαν 23 συναπτά έτη από την προβολή του τελευταίου επεισοδίου). 

Ο τρόπος που ανέπτυξε και κατοχύρωσε τον ρόλο της γλαφυρής bon vivant στους «Δυο Ξένους» ήταν οριστικός και απόλυτος.

Οι δεκαετίες περνούσαν, η σειρά όμως ζούσε και ξαναζούσε μέσα από τις τακτικές επαναλήψεις της και οι ατάκες, τα αποφθέγματα, οι αφορισμοί, οι εκφράσεις, τα σκέρτσα, οι εξάρσεις της δαιμόνιας μεγαλοαστής με τη ροπή στον υψηλό σαρκασμό και στη δηκτική θυμοσοφία πέρασαν από γενιά σε γενιά και έγιναν σλόγκαν, συνθήματα, μιμίδια, μνημεία.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ο ρόλος είχε ουσιαστικά προβαριστεί στην αμέσως προηγούμενη τηλεοπτική δουλειά της ηθοποιού, στο «Δις Εξαμαρτείν» των Ρέππα - Παπαθανασίου, όπου και πάλι υποδυόταν (φορώντας την ίδια σχεδόν μεγαλοαστική «στολή» από την κορφή ως τα νύχια) τη μεγαλομέτοχο καναλιού, με την ονομασία Γιολάντα Ραγιά αυτή την φορά. 

Και μόνο τα ονόματα των χαρακτήρων μαρτυρούν ένα είδος κοινωνικής / ταξικής «αναβάθμισης» του ερμηνευτικού brand της Ντίνας Κώνστας, που λίγα μόνο χρόνια πριν υποδυόταν σε μία ακόμα τραγική σειρά του Γιώργου Κωνσταντίνου («Η αλεπού και ο μπούφος») τη Μερόπη Φόλα, θεία του κεντρικού χαρακτήρα. 

Στους «Δυο Ξένους» όμως ο τρόπος που ανέπτυξε και κατοχύρωσε τον ρόλο της γλαφυρής bon vivant ήταν οριστικός και απόλυτος. Σα να προέκυψε ως εκ θαύματος και από το πουθενά η Ντένη Μαρκορά, ασχέτως αν η ίδια η Ντίνα Κώνστα ήταν γνωστή στο ευρύ κοινό από την εποχή του μονοπωλίου της κρατικής τηλεόρασης ως παρουσία και ως φωνή που προσέδιδαν επιβλητικότητα, αυθεντία και κύρος σε όποιον ρόλο κι αν κατοικούσε κάθε φορά, πρώτο ή δεύτερο, από τον «Συμβολαιογράφο» ως το «Μινόρε της αυγής» και τη «Φρουτοπία». 

Η μεγάλη αναγνώριση, όμως, και η πραγματική φήμη ήρθαν με έναν ρόλο που έμοιαζε εκ πρώτης όψεως να συγκρούεται με τη δραματική, σπαρακτική συχνά, γκροτέσκα ενίοτε και «μπρεχτική» φυσιογνωμία που είχαμε συνηθίσει ως τότε.

Δεν υπάρχει όμως «κόντρα» ρόλος για τους σπουδαίους ηθοποιούς. Η Ντίνα Κώνστα ήταν η Ντένη Μαρκορά, είναι όμως και η φωνή που ακούγεται στο ραδιόφωνο να λέει (από το υπερπέραν πλέον) κάθε τόσο τη φράση «Εκατόν πέντε και πέντε – στο Κόκκινο» ενώ από πίσω παίζει η  Διεθνής. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ