Μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στην αστική αθηναϊκή Οικία Κατακουζηνού

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Akrokeramo I & II , 2021. Χειροποίητα/τροποποιημένα περιοδικά, σχέδια κεντήματος από συλλεκτικές εκδόσεις, εξώφυλλα βιβλίων, κάρτα, ξύλο, μελάνι, ύφασμα,33, x 22 x 18 εκ.
0

Η ατομική έκθεση της Χριστίνας Μήτρενσε στην Οικία Κατακουζηνού είναι μια site-specific έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα. Η καλλιτέχνις επιχειρεί να αναβιώσει την ιστορική αθηναϊκή κατοικία του 1960 και μας προσκαλεί σε μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στο εσωτερικό της. Η έκθεση «Super Ego» διερευνά τις δυνατότητες του Katakouzenos House Museum (KHM), το οποίο ακολουθεί τις αρχές των σπιτιών-μουσείων, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μουσείο Φρόιντ στο Λονδίνο.

Η Οικία Κατακουζηνού ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της Γενιάς του ’30. Πάντα ενδιέφερε την εικαστικό να διαπραγματευτεί τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής παραγωγής σε μια κατοικία που άφησε σημαντική πολιτιστική παρακαταθήκη στην Ελλάδα.

Η πρόταση της επιμελήτριας της οικίας, της Σοφίας Πελοποννησίου-Βασιλάκου, για μια συνεργασία πέραν των ομαδικών εκθέσεων, δελέασε τη Μήτρεντσε και σε πιο προσωπικό επίπεδο. Μελέτησε το αρχειακό υλικό της οικίας, που αποκαλύπτει τον μύθο και τις προσωπικές στιγμές του διάσημου, μποέμ ζευγαριού, την αγάπη μεταξύ τους και τη σχέση τους με την πολιτιστική ελίτ της εποχής: ενδεικτικά, από αυτό το σαλόνι πέρασαν οι Ελύτης, Σεφέρης, Γκίκας, Χατζιδάκις, Εμπειρίκος, Τσαρούχης, Σαγκάλ και Καμί. Τα αντικείμενα, τα ιστορικά χειρόγραφα, οι φωτογραφίες και η αλληλογραφία αναδεικνύουν τους σταθμούς και τις βιογραφικές πτυχές της επαγγελματικής, κοινωνικής και οικογενειακής ζωής της Λητώς και του Άγγελου Κατακουζηνού.

Η Οικία Κατακουζηνού ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της Γενιάς του ’30. Πάντα ενδιέφερε την εικαστικό να διαπραγματευτεί τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής παραγωγής σε μια κατοικία που άφησε σημαντική πολιτιστική παρακαταθήκη στην Ελλάδα.

«Εάν αυτό το σπίτι/μουσείο βρισκόταν στο Λονδίνο, θα του είχε δοθεί από το κράτος η σημασία που του αρμόζει και θα είχε μεγάλη προσέλευση κοινού, πράγμα που δυστυχώς δεν έχει συμβεί ακόμα», λέει.

«Ιδιαίτερα ξεχωριστό είναι το γραφείο και ιατρείο του Ἀγγελου Κατακουζηνού στο βάθος του διαμερίσματος, όπου υπάρχει η βιβλιοθήκη του, το ντιβάνι και το ζωγραφικό έργο του Θεόφιλου "Αντίγραφο τοιχογραφίας στο μοναστήρι της Περιβολής στη Λέσβο", που ήταν η αφορμή για τον Κατακουζηνό να ακολουθήσει την επιστήμη της ψυχανάλυσης. Εκεί έχω προσθέσει τη σειρά έργων μου με τίτλο "Wounded Books", με πυροβολημένους τόμους των Απάντων του Φρόιντ ("Apanta-Freud", 2022), καθώς και των "Αγάπη" (2022), "Psychology of Perception" (2017) και "Archeology" (2017), που αναμειγνύονται με τη συλλογή βιβλίων του Κατακουζηνού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κατακουζηνός ήταν ένας από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν τη ναρκο-αναλυτική μέθοδο και σύντομα απέκτησε διεθνή φήμη, προσελκύοντας πολλούς πελάτες από το Παρίσι και το Λονδίνο, όπως τον Ουίλιαμ Φόκνερ, τον Αλμπέρ Καμί, αλλά και τον Αριστοτέλη Ωνάση».

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Emblem – Rug, 2022. Χαλί με παραδοσιακή ελληνική χειροποίητη τεχνική ύφανσης αργαλειού, 140 x 200 εκ.

Η αναβίωση της συγκεκριμένης ιστορικής αθηναϊκής κατοικίας του 1960 προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στο εσωτερικό της. Τα έργα της Χριστίνας Μήτρενσε συνδιαλέγονται με τον χώρο και την αισθητική της οικίας Κατακουζηνού –άλλωστε η δουλειά της έχει μια «vintage» αισθητική–, δημιουργώντας έτσι νέες ποιητικές εμπειρίες και ανταλλαγές.

Περιλαμβάνονται παλαιότερα και νέα έργα, φτιαγμένα ειδικά για τον χώρο, που υιοθετούν οικείες και διεπιστημονικές προσεγγίσεις, όπως βιβλιογλυπτική, xειροποίητη μεταξοτυπία, ζωγραφική (σειρά «Ιconic Fungi Portraits»), κολάζ (σειρές «Bookscapes» και «Bibliophiles»), κεραμικά, βιντεοπροβολή και ένα υφαντό χαλί. Μέσα από θραύσματα αρχείων απαντά σε ψυχαναλυτικές και προσωπικές ιστορίες, προτείνοντας νέες αφηγήσεις για την κατανόηση του πολιτιστικού παρελθόντος. Επίσης, τα έργα της καταπιάνονται με θέματα κεντρικά τόσο για την ψυχανάλυση όσο και για την ίδια την τέχνη: μετάφραση, μεταμόρφωση, ασυνείδητο, μεταφορά, όνειρα και φαντασία. Καθρεφτίζουν αυτές τις ιδέες, προκαλώντας μια νέα συζήτηση που αντηχεί σε όλες τις αίθουσες του σπιτιού.

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
The Wondrous Mushrooms in the Garden of Eden ,2022. Εγκατάσταση , χειροποίητα γλυπτά μανιτάρια απο βιβλία- Τα φοβερά ντοκουμέντα -, φυτά εσωτερικού χὠρου, διαστάσεις μεταβλητές.

Για παράδειγμα, στα ζωγραφικά πορτρέτα «Iconic Fungi Portrait series» (2016-2022) η παρασιτική φύση των μανιταριών φαίνεται να ζει από τον «ξενιστή» τους, υποδηλώνοντας τη βεβαιότητα της φθοράς, τον παραλογισμό της θνητότητας και μια θεϊκή ομορφιά που γεννήθηκε από τη μετάλλαξη. Τα στοιχεία που σχηματίζουν τα πρόσωπα συνδιαλέγονται με τον συμβολισμό των μανιταριών και της εκκεντρικότητας. Μεταφέρει έναν ψυχολογικό χώρο που αιωρείται μεταξύ του φανταστικού, του ονείρου και του πραγματικού, επηρεασμένη απὀ τη μέθοδο ερμηνείας των ονείρων του Φρόιντ και τις κοινές εφαρμογές στις ψυχαναλυτικές έρευνες του καθηγητή Κατακουζηνού.

«Ο τίτλος της έκθεσης προκύπτει από το θεωρητικό ψυχαναλυτικό μοντέλο του Φρόιντ (Personality Structure). Ο Φρόιντ εισήγαγε τρεις διακριτούς, αλληλοεπιδρώντες παράγοντες του νου: το id, το εγώ και το υπερεγώ (super Ego)», λέει η Χριστίνα Μήτρεντσε. «Αυτοί οι τρεις παράγοντες είναι ξεχωριστοί και διακριτοί, αν και κάπως επικαλύπτονται με την προηγούμενη διαίρεση του Φρόιντ μεταξύ συνειδητού, προσυνείδητου και ασυνείδητου.

Εν ολίγοις, το εγώ αντιπροσωπεύει τη λογική και την κοινή λογική και το id περιέχει βαθιά πάθη. Το υπερεγώ αντιπροσωπεύει έναν ιδανικό εαυτό που ορίζεται στην παιδική ηλικία, που διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από την επίλυση της οιδιπόδειας σύγκρουσης. Είναι το ηθικό συστατικό της προσωπικότητας και παρέχει τα ηθικά πρότυπα με τα οποία λειτουργεί το εγώ. Οι επικρίσεις, οι απαγορεύσεις και οι αναστολές του υπερεγώ σχηματίζουν τη συνείδηση ​​ενός ατόμου και οι θετικές του φιλοδοξίες και τα ιδανικά αντιπροσωπεύουν την εξιδανικευμένη αυτοεικόνα του ατόμου ή το "ιδανικό του εγώ".

Ιστορικά, η αποδοχή του έργου του Φρόιντ θεωρούσε το υπερεγώ ως αυτήν τη φωνή της ηθικής συνείδησης, αλλά ο Φρόιντ θεωρεί ότι αυτή η ηθική φωνή έχει αμοραλιστικές ρίζες. Το υπερεγώ δεν αντιπροσωπεύει το συλλογικό καλό, αλλά εκδηλώνει τις ατομικές επιθυμίες του id, που έρχονται σε αντίθεση με το συλλογικό καλό.

Αυτό ακριβώς που συμβαίνει σήμερα με το καπιταλιστικό μοντέλο ζωής και τη δύναμη των ηγετών. Είναι εμφανές, για παράδειγμα, στην ποπ ψυχανάλυση που είχε γίνει για ανθρώπους όπως ο Ντόναλντ Τραμπ. Κάποιοι τον διαγιγνώσκουν ως ναρκισσιστή, ερωτευμένο με το δικό του εγώ. Άλλοι ισχυρίζονται ότι αντιπροσωπεύει την αμερικανική ταυτότητα, επειδή του λείπει ο αυτοέλεγχος που αναστέλλει τους περισσότερους ανθρώπους. Αυτό ακριβώς που βλέπω να είναι ο σημερινός Έλληνας».

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits I, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits III, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.

Ανάμεσα στα έργα, δυο ρεαλιστικά γυναικεία στήθη (κεραμικά βαρίδια) βρίσκονται τοποθετημένα επάνω στο σημειωματάριο στο γραφείο του Κατακουζηνού, ανακαλώντας το έργο του Marcel Duchamp «Prière de Toucher». Πρόκειται για ένα σουρεαλιστικό αντικείμενο φαντασίωσης και πόθου με τίτλο «Please touch / Boobs on Books» (2022). Περισσότερο με διαισθητική παρά με σεξουαλική χροιά, το αντικείμενο προσκαλεί τον θεατή να χαϊδέψει το στήθος, προκαλώντας έτσι πάθος και πρόκληση.

«Μια παράλογη απορία γεννήθηκε στο μυαλό του Φρόιντ όταν βρέθηκε στην Ακρόπολη το 1904 – ήταν η πόλη μπροστά στα πόδια του αληθινή; Όμως και όλοι οι επισκέπτες σε κάποιο μουσείο αφιερωμένο σε μια γνωστή προσωπικότητα μοιάζουν με τον Φρόιντ στην Αθήνα και βιώνουν μια εξίσου εξωπραγματική στιγμή: άραγε το πρόσωπο που γνωρίζουμε από τα έργα του να έζησε πράγματι σε αυτό το σπίτι; Είτε βρισκόμαστε στο γραφείο του καθηγητή Κατακουζηνού ή του καθηγητή Φρόιντ, η προσοχή μας παλινδρομεί ανάμεσα στα αντικείμενα που ο προηγούμενος κάτοικος του σπιτιού άφησε πίσω του και τα "εσωτερικά μας αντικείμενα" που τον αντιπροσωπεύουν στα μάτια μας. Κάθε μουσείο είναι μια Ακρόπολη: είναι ένας τόπος όπου η πραγματικότητα περιβάλλεται από φαντασία» είπε ο Michael Molnar στην επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου.

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
ΑF - BookScape VII, 2021, εξώφυλλα βιβλίων, κορδέλες, ξύλο, 120 x 140 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Aphrodite , (Bibliophile Collage) 2021. Κολάζ, χαρτί, εξώφυλλα βιβλίων, χρωματιστά κραγιόν, 60 χ 80 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits II, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Agape (Wounded Book series) ,2022. Πυροβολημένο βιβλίο, τρύπες από σφαίρες σε vintage έκδοση, 37x24 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Apanta - Freud, (Wounded Book series), 2022. Πυροβολημένα συλλεκτικά βιβλία ψυχολογίας Φρόιντ, 37x24 εκ.

Λίγα λόγια για τη Χριστίνα Μήτρεντσε

Η Χριστίνα Μήτρεντσε έχει εκθέσει τα έργα της σε 20 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 200 ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία και δημόσιους χώρους, όπως: Tate Modern, The Royal Academy, ICA London, Liverpool Biennial UK, XV Biennale de Mediterranea, 2nd Bodrum International Biennial Turkey, NDSM-Werf Amsterdam, MOMUS State Museum of Modern Art, Jewish Museum of Greece, Hackney Museum, Nadine Feront Gallery, Dalla Rosa Gallery, The Stephen Lawrence Gallery, Central Booking NY, The Centre for the Book Arts NY, San Francisco Centre for the Book, California, Drop - Hiroshima, Japan, Rise Berlin, Helsinki Contemporary Gallery. Το έργο της έχει συμπεριληφθεί σε σημαντικές εκδόσεις όπως το «The Word Is Art» (Thames & Hudson), το «Unselfmarked» (Against Decorum) και το «Prologues». Τα έργα της βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως το WWW foundation, MOCA London, Senate House, Book Arts UWE, LCC, (UAL), Women’s Art Library Goldsmiths University, Book Art Centre NY, the National Library in Baghdad, Jewish Museum of Greece, Fine Art Society London, Greenwich Council, Sill Library Bath, Mol’s collection Holland, Tate Archive, Penguin Collectors Society, Griechische Kultustiftung Berlin, M. Altenman NY, Onassis Foundation, Alpha Bank, MOMUS Greece, Benaki Museum, MIET foundation, Venizelos Airport Athens.

Χριστίνα Μήτρεντσε - «Super-Ego»
Eπιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος

Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού
Αμαλίας 4, Αθήνα (5ος όροφος)


Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022, 18:00-21:00

Διάρκεια έκθεσης: 20 Οκτωβρίου έως 19 Νοεμβρίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή, 17:00-20:00, Σάββατο 12:00-16:00

Τα έργα της έκθεσης είναι παραχώρηση A.antonopoulou.art

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT
ΤΕΤΑΡΤΗ Inner Sanctum: Ο Κώστας Πράπογλου για την έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Εικαστικά / 36 καλλιτέχνες συμμετέχουν σε μια νέα έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου μάς ξεναγεί στην έκθεση «reality check κεφάλαιο ΙΙ: inner sanctum» που φιλοξενείται σε ένα από τα μεγαλύτερα εγκαταλελειμμένα κτίρια του συγκροτήματος του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Από τον Μαλακάση στον Σεφέρη, τον Καμύ και τη γενιά του '30 μέσα από την αφήγηση της Λητώς Κατακουζηνού

Προδημοσίευση / Ο Σεφέρης, ο Καμύ και η γενιά του '30 μέσα από την αφήγηση της Λητώς Κατακουζηνού

Αποσπάσματα από την επανέκδοση του βιβλίου «Άγγελος Κατακουζηνός, ο Βαλής μου» της Λητώς Κατακουζηνού, όπου ξεδιπλώνεται η ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας μέσα από προσωπικές αφηγήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Εικαστικά / Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, τον μεγαλύτερο σε έκταση στην Ελλάδα αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers ενώνονται μέσα σε ένα μεγαλειώδες τοπίο της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ