Το παλιό μου παλτό

Το παλιό μου παλτό Facebook Twitter
Η Νατάσσα Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.
0

ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΑΠΟ ένα παλτό. «Παλεύουμε τον “κακό καπιταλισμό” στο κομμουνιστικό Λονδίνο. Σινιέ και στην πένα, βεβαίως, βεβαίως...». «Wannabe on top, Κομαντάντε Τσε Γκεβάρα;», έγραψε κάποιος στο Twitter, μετά από μια σειρά επαγγελματικών φωτογραφιών της Νατάσσας Μποφίλιου με ρούχα της ελληνικής μάρκας Nidodileda στο Λονδίνο.

Η Μποφίλιου δηλώνει χρόνια τώρα αριστερή και μιλάει ανοιχτά για τα πιστεύω της. Οι φωτογραφίες της προκάλεσαν έναν σύντομο αλλά οργισμένο πόλεμο 24 ωρών στα social media, από αυτούς που δεν θα θυμόμαστε ούτε την επόμενη εβδομάδα.

Λίγες μέρες πριν, ο πρωθυπουργός δήλωνε «Το “Καλάθι του Νοικοκυριού” δεν αφορά τους αριστερούς του χαβιαριού και τους σοσιαλιστές της σαμπάνιας. Με το “Καλάθι του Νοικοκυριού” είμαστε εμείς. Όσοι το σνομπάρουν και το λοιδορούν ας πάρουν το ακριβό τους κουβαδάκι και ας πάνε να παίξουν αλλού», ξεσηκώνοντας το gauche caviar των Γάλλων, το champagne socialism των Άγγλων και επιβεβαιώνοντας πως μπήκαμε πράγματι σε προεκλογική περίοδο.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Η εποχή μας είναι έτσι κι αλλιώς κατακερματισμένη ιδεολογικά, αλλά δεν είναι και η Ελλάδα εύκολη χώρα για να μιλάς για την αριστερά και τη δεξιά – η ελληνική σημειολογία της Μεταπολίτευσης (από το ΠΑΣΟΚ ως το μετεμφυλιακό μίσος και την κρίση) είναι γεμάτη αντιφάσεις, πολλές φορές αστείες, άλλες φορές σχεδόν εξοργιστικές.

Το στερεότυπο του υποκριτή πλούσιου αριστερού που μιλά για ισότητα και δικαιοσύνη εκ του ασφαλούς δεν περιορίζεται στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά νομίζω πως μόνο στην Ελλάδα ξοδεύουμε τόσο χρόνο σε αυτή την αφόρητη συζήτηση για το ποιος δικαιούται να αποκαλείται αριστερός.

Ζούμε στη χώρα που πλούσιοι ηλικιωμένοι με πούρα στο στόμα μερακλώνουν με τα σπίτια που είναι χαμηλά και τους έρημους στρατώνες, πάνω από τα ασημένια σερβίτσια και τις γαρδένιες. Διαβάζουμε κείμενα-καταπέλτες για το gentrification της Αθήνας από ανθρώπους που βιοπορίζονται από το airbnb.

Στη δε κρίση είδαμε ανθρώπους που έγραφαν για ποσέτ και αφρώδη οίνο να μετατρέπονται σε Τσε Γκεβάρα κουνώντας μας το δάχτυλο και παπαγαλίζοντας τσιτάτα για το επονείδιστο χρέος. Το να προσπαθήσεις να ορίσεις ποιος είναι αριστερός και ποιος όχι βάσει σημειολογίας ή αισθητικού πλαισίου είναι κάτι σαν ναρκοπέδιο.

Πέρα από τη σημειολογία, υπάρχει και η ουσία: το να κατηγορείς για υποκρισία κάποιον που πολιτεύεται με αριστερό κόμμα, μιλά για την καταπίεση των λαών και παράλληλα νοικιάζει δεκάδες διαμερίσματα σε ΜΚΟ του προσφυγικού είναι λογικό. Το να κατηγορείς όμως ως υποκρίτρια μια αριστερή τραγουδίστρια επειδή φορά παλτό που κοστίζει 370 ευρώ και έχει πάει ταξίδι στο Λονδίνο, νομίζω είναι κάπως εκτός τόπου και χρόνου.

Ας μιλήσουμε και για το παλτό-λάβαρο του καπιταλισμού: αυτή η κριτική δείχνει και μια άγνοια για το πώς λειτουργεί το εμπόριο διεθνώς. Tη στιγμή που ένα παλτό ZARA κάνει 120 ευρώ και είναι φτιαγμένο στην Κίνα σε μαζική παραγωγή, δεν θα κοστίζει 370 ευρώ ένα χειροποίητο παλτό που φτιάχνεται στην Ελλάδα από ένα αξιόλογο brand;

Ζούμε στην εποχή του fast fashion που κρατάει χιλιάδες κόσμου σε συνθήκες σκλαβιάς σε εργοστάσια στην άλλη άκρη του πλανήτη, με ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές συνέπειες. Το να διαλέγεις ένα ελληνικό χειροποίητο ρούχο είναι απόλυτα συνεπές με το πρόσταγμα της βιωσιμότητας και της κυκλικής οικονομίας, και είναι παράδειγμα προς μίμηση. Δεν σε κάνει κακό καπιταλιστή, αλλά μάλλον το αντίθετο.

Όσο για το ταξίδι στο Λονδίνο, αλήθεια, πού θα έπρεπε να πάει για να είναι οκ; Ή αν είσαι αριστερός δεν ταξιδεύεις, δεν ασχολείσαι με τη μόδα και κάθεσαι σπίτι σου και διαβάζεις τα «Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας»; Κατηγορούμε το ΚΚΕ για δογματισμό, αλλά όλη αυτή η αντίληψη πως αν ανήκεις στην αριστερά πρέπει να κυκλοφορείς με τριμμένο μοντγκόμερι, μούσια και να παίζεις κανονάκι είναι εξίσου παλιακή και παρωχημένη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πύλος ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ιλεκτρίσιτυ / Πύλος, ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ο λόγος που οι θάνατοι των μεταναστών περνούν «απαρατήρητοι» είναι ένας λιγότερο ή περισσότερο φανερός ρατσισμός, μια προ-συνειδητή αξιολογική κρίση που διαχωρίζει τις ζωές σε σημαντικές και ασήμαντες, πενθήσιμες και μη.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Ρεπορτάζ / Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Πώς κυλά σήμερα η ζωή στον εθελοντικό οργανισμό; Οι οικονομικές ατασθαλίες, ο κίνδυνος για «λουκέτο», οι αλλαγές στους χώρους, τα ίχνη του πατέρα Αντωνίου, οι αντιδράσεις των παιδιών και ο στόχος της αποϊδρυματοποίησης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Ρεπορτάζ / Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Μετά την κραυγαλέα υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο της Μήλου, το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές του νησιού για τις οποίες προτείνονται ειδικά μέτρα προστασίας μέσα από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
trump hitler

Οπτική Γωνία / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ