10+1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο Πρεθιάδο ενορχηστρώνει το κάστινγκ και συγκεντρώνει 26 σύγχρονες διεμφυλικές και μη-δυαδικές προσωπικότητες μεταξύ 8 και 70 ετών, οι οποίες ενσαρκώνουν την Ορλάντο.
0

1.

Μια συναρπαστική προσέγγιση του κορυφαίου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ, «Ορλάντο», από τον γνωστό συγγραφέα και ακτιβιστή Πολ Μπ. Πρεθιάδο. Το 1928 η Βιρτζίνια Γουλφ έγραψε το «Ορλάντο», το πρώτο μυθιστόρημα στο οποίο ο βασικός χαρακτήρας αλλάζει φύλο, ενώ εκτυλίσσεται η πλοκή.

Έναν αιώνα αργότερα, ο διεμφυλικός συγγραφέας και ακτιβιστής Πολ Μπ. Πρεθιάδο αποφασίζει να στείλει μια κινηματογραφική επιστολή στη Γουλφ: η Ορλάντο της έχει εγκαταλείψει τον μυθοπλαστικό της κόσμο και ζει μια ζωή που η συγγραφέας της δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί.

Για το «Ορλάντο, η πολιτική μου αυτοβιογραφία» (Top Docs) που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, ο Πρεθιάδο ενορχηστρώνει το κάστινγκ και συγκεντρώνει 26 σύγχρονες διεμφυλικές και μη-δυαδικές προσωπικότητες μεταξύ 8 και 70 ετών, οι οποίες ενσαρκώνουν τον κεντρικό χαρακτήρα.

2.

Ίσως η πιο προσωπική ταινία του βετεράνου ντοκιμαντερίστα Ραλφ Άρλικ, το «Μου αρέσει εδώ» (Διεθνές Διαγωνιστικό), είναι ένας τρυφερός απολογισμός των σχέσεων του σκηνοθέτη με τους ανθρώπους που αγάπησε, καθώς ο ίδιος φτάνει στη «δύση» της ζωής του.

Ένα σαρδόνιο ντοκιμαντέρ για τα κόκαλα που γερνάνε, το οποίο υμνεί τις απλές απολαύσεις της ζωής. Ένα απαραίτητο ανάγνωσμα, εν είδει companion piece, για την προχωρημένη –και τελεσίδικη– ενηλικίωση.

00:00
-01:07

3.

Ένας μοναχός που προτιμά το παγωτό και τη χέβι μέταλ μουσική από τον διαλογισμό και την προσευχή. Στο απολαυστικό «Τα κοράκια είναι λευκά» (Top Docs) ο σκηνοθέτης Άχσεν Ναντίμ πασχίζει να συμφιλιώσει τις επιθυμίες με την πίστη του, κάνοντας ένα ταξίδι σε ένα απομονωμένο μοναστήρι της Ιαπωνίας, όπου λειτουργεί εδώ και μια χιλιετία μια μυστική βουδιστική αίρεση.

Γυρισμένο σε διάρκεια πέντε ετών σε τρεις ηπείρους, αυτό το απρόσμενο έργο αφοσίωσης και ανυπακοής διερευνά τον θερμό πυρήνα της πίστης και της αγάπης, συναισθημάτων που ξεκινούν από την κορυφή ενός βουνού και φτάνουν μέχρι τον πάτο ενός μπολ παγωτού. Ένα ντοκιμαντέρ για μια απρόβλεπτη φιλία που ανοίγει τον δρόμο για μια νέα αντίληψη της πνευματικότητας.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

4.

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα τιμήσει φέτος μία από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές του ελληνικού ντοκιμαντέρ, τον σκηνοθέτη και παραγωγό Σταύρο Ψυλλάκη, μέσα από ένα αφιέρωμα με δέκα ταινίες του και τον Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της προσφοράς του στο ντοκιμαντέρ. 

Δημιουργώντας σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πρωταγωνιστές των ιστοριών του, ο σκηνοθέτης παρατηρεί και προσεγγίζει με διεισδυτική ματιά το θέμα του, αναδεικνύοντας τις κρυμμένες αλήθειες τους, φτιάχνοντας παράλληλα ένα μοναδικό πορτρέτο της σύγχρονης Ελλάδας. 

5.

Για δύο δεκαετίες οι σινεφίλ της Νέας Υόρκης είχαν πρόσβαση σε έναν θησαυρό σπάνιων και μυστηριακών ταινιών που τους προσέφερε το θρυλικό βιντεοκλάμπ «Kim’s Video» (Ανοιχτοί Ορίζοντες). Λειτουργώντας αρχικά μέσα από το καθαριστήριο που διατηρούσε ο αινιγματικός ιδιοκτήτης του Γιόνγκμαν Κιμ, η επιχείρηση κατάφερε να συγκεντρώσει 55.000 τίτλους προς ενοικίαση.

Το 2008, και καθώς το τοπίο της βιομηχανίας άλλαζε, ο κύριος Κιμ προσφέρθηκε να δωρίσει τη συλλογή του με την προϋπόθεση ότι θα διατηρούνταν ακέραιη και ταυτόχρονα προσβάσιμη στα μέλη του Kim’s Video. Σε μια προσπάθεια επανεκκίνησης του τουρισμού, το μικρό ιταλικό χωριό Σαλέμι στη Σικελία φιλοξένησε το αρχείο. Καθώς όμως τα πρώτα φώτα της δημοσιότητας άρχισαν να φθίνουν, τα ίχνη της συλλογής άρχισαν να εξαφανίζονται.

Το ντοκιμαντέρ των Άσλι Σάμπιν, και Ντέιβιντ Ρέντμον πραγματοποιεί μια δονκιχωτική αναζήτηση που επιχειρεί να ανακαλύψει τι πραγματικά συνέβη στην πολυθρύλητη συλλογή.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

6.

Το «Kokomo City» που κέρδισε το μεγάλο βραβείο στο τμήμα NEXT του Φεστιβάλ του Σάντανς αποτελεί μια ωμή και συγκλονιστική καταγραφή της ζωής τεσσάρων μαύρων διεμφυλικών σεξεργατριών στις ΗΠΑ.

Γυρισμένη με μια εντυπωσιακή ασπρόμαυρη αισθητική, η ταινία δίνει τον λόγο –και τελικά την ευκαιρία να ορίσουν το δικό τους αφήγημα– στις γυναίκες αυτές, οι οποίες με τρομακτική ειλικρίνεια μοιράζονται τις σκέψεις τους γύρω από την πολυπλοκότητα της επιθυμίας, τα διάχυτα ταμπού, την ταύτιση με την εργασία τους και τις πολλαπλές έννοιες του φύλου. Ένα ντεμπούτο-γροθιά στο στομάχι από την Ντ. Σμιθ, βετεράνο της μουσικής βιομηχανίας και βραβευμένη με Γκράμι τραγουδίστρια.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

7.

Τα «Χρόνια των Super 8» (Top Docs) είναι ένα πολύτιμο ντοκιμαντέρ φτιαγμένο από τα οικογενειακά βίντεο της βραβευμένης με Νόμπελ Λογοτεχνίας Γαλλίδας συγγραφέως Ανί Ερνό (στο βιβλίο της οποίας βασίστηκε το σπουδαίο φιλμ «Το γεγονός»).

Δοκιμάζοντας τα αφηγηματικά της εργαλεία σε ένα άλλο μέσο, μας προσκαλεί σ’ ένα κυνήγι κρυμμένου θησαυρού μέσα από μια τρυφερή διαδρομή στα ενδότερα της οικογενειακής της μνήμης. Συναρμολογώντας εικόνες-εργόχειρα από κάμερα 8 mm, τραβηγμένες μεταξύ 1972 και του 1981 (όταν εκδόθηκαν τα πρώτα της βιβλία), φιλοτεχνεί ένα πορτρέτο ιδιαίτερης χρονικής, τοπικής αλλά και προσωπικής και πολιτικής σπουδαιότητας.

Η Ερνό και ο συν-σκηνοθέτης της ταινίας (ο γιος της Νταβίντ) καθοδηγούν τον θεατή μέσα από θραύσματα μιας δεκαετίας. Μια εικαστική προέκταση του εν εξελίξει λογοτεχνικού έργου της, το οποίο αποτελεί συνεχή προσπάθεια κατανόησης του μυστηριώδους παρελθόντος και του απρόβλεπτου μέλλοντος.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

8.

Μετα-αποκαλυπτικά τοπία, περίτεχνα πλάνα και εντυπωσιακές γεωμετρικές συνθέσεις χαρακτηρίζουν το έργο του σπουδαίου Αυστριακού σκηνοθέτη Νικολάους Γκεϊρχάλτερ, ο οποίος μέσα από το έργο του εξερευνά τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και τις ολέθριες συνέπειες του δυτικού τρόπου ζωής.

Ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους ντοκιμαντερίστες, ο Γκεϊρχάλτερ θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη και θα παραδώσει masterclass. Παράλληλα, το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει εννέα ταινίες του και θα του απονείμει τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Philipp Horak

9.

Το συναρπαστικό πορτρέτο μιας νεαρής καλλιτέχνιδος σκιαγραφεί το ντοκιμαντέρ της Δανής δημιουργού Λέα Γκομπ, «Απολλωνία, Απολλωνία» (Ανοιχτοί Ορίζοντες). Όταν η σκηνοθέτις τη συνάντησε κινηματογραφικά το 2009, η ζωή της Απολονιά Σοκόλ έμοιαζε βγαλμένη από μυθιστόρημα. Γεννημένη σε έναν υπόγειο θεατρικό όμιλο στο Παρίσι και μεγαλωμένη σε μια καλλιτεχνική κοινότητα, στην αιχμή της μποέμικης ζωής, σπούδασε στη σχολή Beaux-Arts de Paris, μία από τις πιο επιφανείς ακαδημίες τεχνών στην Ευρώπη.

Η Λέα Γκομπ καταγράφει τη ζωή της Απολονιά στη διάρκεια πολλών ετών, δείχνοντας την πάλη της να κατακτήσει μια θέση στον κόσμο της τέχνης, τις ανησυχίες τις σχετικά με τη δημιουργία, τη σχέση της με τους ανθρώπους και με το σώμα της. Ένα καθηλωτικό ντοκιμαντέρ για την τέχνη, την αγάπη, τη σεξουαλικότητα, τη μητρότητα και τους τρόπους με τους οποίους κατακτά κανείς την επιτυχία σε έναν πατριαρχικό κόσμο.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

10.

Σε έναν κόσμο γεμάτο ήχους μια κωφή χορεύτρια, η Αντόνια Σίνγκλα, χορεύει με πάθος χωρίς να μπορεί να ακούσει τη μουσική. Εντυπωσιάζει με τις κινήσεις της και το βλέμμα της ήδη από την ηλικία των 17 ετών, όμως αποσύρεται πριν ακόμα κλείσει τα 30.

Το ντοκιμαντέρ «La Singla» της Παλόμα Θαπάτα, που ανοίγει την αυλαία του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και προβάλλεται σε παγκόσμια πρεμιέρα, αναζητά τα ίχνη μιας ξεχωριστής περσόνας του φλαμένγκο, μιας χορεύτριας που επινόησε μια δική της, μοναδική γλώσσα, γεμάτη μυστήριο και μουσικότητα.

00:00
-03:28

+1

Το εμβληματικό ντοκιμαντέρ του 1967 σε σκηνοθεσία Φρέντερικ Γουάιζμαν, «Titicut Follies», ένα σπάνιο ντοκουμέντο γυρισμένο μέσα σε ένα ίδρυμα για ψυχικά διαταραγμένους εγκληματίες στη Μασαχουσέτη, θα προβληθεί στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του Φεστιβάλ στο ντοκιμαντέρ της παρατήρησης. Τοποθετώντας τον φακό του απέναντι στους ασθενείς-τροφίμους, το συνταρακτικό ντοκιμαντέρ καταγράφει τη γειτνίαση του ανθρώπινου μυαλού με την άβυσσο.

Την εποχή που πρωτοπροβλήθηκε προκάλεσε πολύ έντονες συζητήσεις και διαμάχες για το εάν παραβιάζει τα δικαιώματα των κρατουμένων, ενώ αποτελεί μια πολύτιμη καταγραφή της συστηματικής κακοποίησης και αποκτήνωσης στην οποία οδηγούνται οι ψυχικά ασθενείς.

10 + 1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Οπτική Γωνία / Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Διαφημίστηκε τόσο πολύ το ντοκιμαντέρ των Λίνστρομ και Πέτρι για τον ανήλικο που ενέπνευσε τον Βισκόντι στις αρχές των ‘70s, αλλά τελικά δεν ειπώθηκε τίποτα ουσιαστικό για ένα από τα μεγαλύτερα αμαρτήματα της κινηματογραφικής Μέκκας εναντίον της ανηλικότητας
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ