Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Στόλης

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη

0

«Μας μεγάλωσε η γειτονιά / Μες στο κρύο και την παγωνιά / Θέλαμε μονάχα μια αγκαλιά / Κι ας ήμασταν τα κακά παιδιά», τραγουδάει η 19χρονη Luisa στο κομμάτι της «Γειτονιά», με το οποίο κάνει το επίσημο ντεμπούτο της. Ένα απροσδόκητο old-school κομμάτι με κοινωνικό στίχο, που περιγράφει αρκετά σκληρές καταστάσεις. Η Luisa δεν αναφέρει γεγονότα που έπλασε με τη φαντασία της. «Μιλάω για μένα», λέει, «το κομμάτι είναι αυτοβιογραφικό, για να με γνωρίσει ο κόσμος μέσα από αυτό, να ξέρει ποια είμαι».

Γεννήθηκε στον Άγιο Δομίνικο και στην Ελλάδα ήρθε σε ηλικία 5 χρονών. Η μητέρα της παντρεύτηκε Έλληνα και ζει εδώ για πάνω από 35 χρόνια. Σήμερα είναι 65. «Βέβαια, χώρισαν μετά από κάποιο διάστημα και με μεγάλωσε μόνη της», λέει η Luisa.

«Οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν δεν ήταν οι πραγματικοί μου γονείς», εξηγεί. Η μητέρα της είναι στην πραγματικότητα η θεία της. «Την πραγματική μου μητέρα την έχασα πολύ μικρή. Τη θυμάμαι αμυδρά. Ήταν μεγάλη η διαφορά από τη μία χώρα στην άλλη, επειδή δεν γνώριζα τη γλώσσα και δεν είχα και κανέναν να με μάθει, ούτε η μητέρα μου ήξερε ελληνικά, επειδή μιλούσε συνέχεια αγγλικά με τον πατέρα μου».

«Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί».

Η Luisa λέει ότι έμαθε ελληνικά μέσα από τα τραγούδια. Τραγούδαγε και έγραφε ταυτόχρονα. Ήταν πιο εύκολο γι’ αυτήν να μάθει έτσι τη γλώσσα από το να πάει σε φροντιστήριο. Δεν μπορούσε να πάει έτσι κι αλλιώς, επειδή δεν είχε λεφτά η μητέρα της. Το σχολείο δεν φαίνεται να τη βοήθησε καθόλου σε αυτό.

«Έλεγα λέξεις και επειδή είχα περίεργη προφορά, με κορόιδευε όλη η τάξη όταν μίλαγα, έτσι σταμάτησα να μιλάω. Από ένα σημείο και μετά, η δασκάλα μου νόμιζε ότι είχα πρόβλημα. Θυμάμαι, μου μίλαγαν τα άλλα παιδάκια και δεν ήξερα τι μου έλεγαν, αν με έβριζαν ή αν μου έλεγαν καλά λόγια».

Όταν άλλαξε σχολείο η κατάσταση καλυτέρευσε κάπως, επειδή δεν ήταν το μόνο ξένο παιδί στην τάξη. Όταν έμαθε τη γλώσσα άρχισε να μιλάει συνεχώς, ενώ ήταν ένα ατίθασο παιδί που συχνά έμπαινε σε μπελάδες.

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

«Με τι τραγούδια έκανα εξάσκηση; Κυρίως ρεμπέτικα και λαϊκά, Μητροπάνο, Καζαντζίδη. Το αγαπημένο μου είναι ο “Γυάλινος Κόσμος”». Το σπίτι της ήταν γεμάτο μουσική, bachata, ρεγκετόν και τα παραδοσιακά του Άγιου Δομίνικου. Με την ελληνική μουσική άρχισε να έρχεται σε επαφή από το καφενείο όπου δούλευε η μητέρα της.

Και με το ραπ πώς ασχολήθηκε; «Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν», λέει.

«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά. Στο γυμνάσιο ραπ άκουγαν όλοι και άρχισαν να γίνονται τα πρώτα ραπ battles. Eκεί είδα ότι το ’χα και δεν το άφησα καθόλου από τα δώδεκά μου και μετά.

Σήμερα, αν μου δώσεις έναν ρυθμό ή αν μου βάλεις μια μουσική, θα σου γράψω οτιδήποτε μου βγει εκείνη την στιγμή». Στην αγάπη της για το ραπ συνέβαλε και η βιογραφία του Tupac που ήταν η μεγαλύτερή της επιρροή. Ταυτίστηκε πολύ, ιδιαίτερα με την παιδική του ηλικία, και αυτός μεγάλωσε μόνο με τη μητέρα του. 

«Θα ήθελα να γίνω αυτό που είναι ο Λεξ και το προσπαθώ» λέει. «Μέσα στα κομμάτια μου μιλάω για τη μειονότητα και για τα παιδιά που έχουν ζήσει δύσκολα. Δεν ραπάρω για προφανή πράγματα, οπότε ο περισσότερος κόσμος με αντιμετωπίζει με καχυποψία. Δεν πιστεύουν ότι τα έχω περάσει όλα αυτά, επειδή με θεωρούν μικρή.

Βέβαια, δεν περίμενα να έχω τόσο καλό feedback από την αρχή. Άμα διαβάσεις τα σχόλια κάτω από το κομμάτι στο YouTube, από τα 350 σχόλια που υπάρχουν μόνο τα πέντε είναι αρνητικά, ενώ περίμενα το αντίστροφο. Είμαι πολύ χαρούμενη που αγκάλιασε το κομμάτι ο κόσμος».

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

Αυτό το διάστημα ετοιμάζει το δεύτερό της κομμάτι που θα λέγεται «Ψηφιακός Κόσμος», στο οποίο μιλάει για άτομα τα οποία πουλάνε κάτι το οποίο δεν είναι.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Θα ήθελα να πετύχω όπως ακριβώς το έχω στο μυαλό μου και να δω και άλλα παιδιά που έχουν ζήσει παρόμοιες ή χειρότερες καταστάσεις να τα καταφέρνουν όπως εγώ. Και να βγουν και άλλες κοπέλες στη σκηνή», λέει για το μέλλον που οραματίζεται.

«Αυτό ελπίζω και θέλω. Να γίνει αυτό το βήμα, αλλιώς δεν πρόκειται να συνηθίσει ο κόσμος ότι υπάρχουν γυναίκες ράπερ. Χαίρομαι πάρα πολύ με την Ghetto Queen και την Kimi, που όσο κράξιμο και να τρώνε δεν τα έχουν παρατήσει. Προσπαθούν με το δικό τους στυλ. Η μουσική είναι όπως ένα πιάτο φαΐ, άμα το παραγγείλω και δεν μου αρέσει, δεν θα το φάω. Και τη μουσική, αν δεν σου αρέσει, δεν χρειάζεται να την ακούσεις, δεν σε αναγκάζει κανείς».

«Κάποιος μου έχει γράψει μια φορά στα σχόλια στο Instagram ότι το παίζω πολύ gangsta για γυναίκα. Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί. Συγκεκριμένα, mobster (μαφιόζα) με είχε πει, τώρα που το θυμάμαι».

Luisa - Geitonia (Official Music Video)

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM