Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Στόλης

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη

0

«Μας μεγάλωσε η γειτονιά / Μες στο κρύο και την παγωνιά / Θέλαμε μονάχα μια αγκαλιά / Κι ας ήμασταν τα κακά παιδιά», τραγουδάει η 19χρονη Luisa στο κομμάτι της «Γειτονιά», με το οποίο κάνει το επίσημο ντεμπούτο της. Ένα απροσδόκητο old-school κομμάτι με κοινωνικό στίχο, που περιγράφει αρκετά σκληρές καταστάσεις. Η Luisa δεν αναφέρει γεγονότα που έπλασε με τη φαντασία της. «Μιλάω για μένα», λέει, «το κομμάτι είναι αυτοβιογραφικό, για να με γνωρίσει ο κόσμος μέσα από αυτό, να ξέρει ποια είμαι».

Γεννήθηκε στον Άγιο Δομίνικο και στην Ελλάδα ήρθε σε ηλικία 5 χρονών. Η μητέρα της παντρεύτηκε Έλληνα και ζει εδώ για πάνω από 35 χρόνια. Σήμερα είναι 65. «Βέβαια, χώρισαν μετά από κάποιο διάστημα και με μεγάλωσε μόνη της», λέει η Luisa.

«Οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν δεν ήταν οι πραγματικοί μου γονείς», εξηγεί. Η μητέρα της είναι στην πραγματικότητα η θεία της. «Την πραγματική μου μητέρα την έχασα πολύ μικρή. Τη θυμάμαι αμυδρά. Ήταν μεγάλη η διαφορά από τη μία χώρα στην άλλη, επειδή δεν γνώριζα τη γλώσσα και δεν είχα και κανέναν να με μάθει, ούτε η μητέρα μου ήξερε ελληνικά, επειδή μιλούσε συνέχεια αγγλικά με τον πατέρα μου».

«Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί».

Η Luisa λέει ότι έμαθε ελληνικά μέσα από τα τραγούδια. Τραγούδαγε και έγραφε ταυτόχρονα. Ήταν πιο εύκολο γι’ αυτήν να μάθει έτσι τη γλώσσα από το να πάει σε φροντιστήριο. Δεν μπορούσε να πάει έτσι κι αλλιώς, επειδή δεν είχε λεφτά η μητέρα της. Το σχολείο δεν φαίνεται να τη βοήθησε καθόλου σε αυτό.

«Έλεγα λέξεις και επειδή είχα περίεργη προφορά, με κορόιδευε όλη η τάξη όταν μίλαγα, έτσι σταμάτησα να μιλάω. Από ένα σημείο και μετά, η δασκάλα μου νόμιζε ότι είχα πρόβλημα. Θυμάμαι, μου μίλαγαν τα άλλα παιδάκια και δεν ήξερα τι μου έλεγαν, αν με έβριζαν ή αν μου έλεγαν καλά λόγια».

Όταν άλλαξε σχολείο η κατάσταση καλυτέρευσε κάπως, επειδή δεν ήταν το μόνο ξένο παιδί στην τάξη. Όταν έμαθε τη γλώσσα άρχισε να μιλάει συνεχώς, ενώ ήταν ένα ατίθασο παιδί που συχνά έμπαινε σε μπελάδες.

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

«Με τι τραγούδια έκανα εξάσκηση; Κυρίως ρεμπέτικα και λαϊκά, Μητροπάνο, Καζαντζίδη. Το αγαπημένο μου είναι ο “Γυάλινος Κόσμος”». Το σπίτι της ήταν γεμάτο μουσική, bachata, ρεγκετόν και τα παραδοσιακά του Άγιου Δομίνικου. Με την ελληνική μουσική άρχισε να έρχεται σε επαφή από το καφενείο όπου δούλευε η μητέρα της.

Και με το ραπ πώς ασχολήθηκε; «Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν», λέει.

«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά. Στο γυμνάσιο ραπ άκουγαν όλοι και άρχισαν να γίνονται τα πρώτα ραπ battles. Eκεί είδα ότι το ’χα και δεν το άφησα καθόλου από τα δώδεκά μου και μετά.

Σήμερα, αν μου δώσεις έναν ρυθμό ή αν μου βάλεις μια μουσική, θα σου γράψω οτιδήποτε μου βγει εκείνη την στιγμή». Στην αγάπη της για το ραπ συνέβαλε και η βιογραφία του Tupac που ήταν η μεγαλύτερή της επιρροή. Ταυτίστηκε πολύ, ιδιαίτερα με την παιδική του ηλικία, και αυτός μεγάλωσε μόνο με τη μητέρα του. 

«Θα ήθελα να γίνω αυτό που είναι ο Λεξ και το προσπαθώ» λέει. «Μέσα στα κομμάτια μου μιλάω για τη μειονότητα και για τα παιδιά που έχουν ζήσει δύσκολα. Δεν ραπάρω για προφανή πράγματα, οπότε ο περισσότερος κόσμος με αντιμετωπίζει με καχυποψία. Δεν πιστεύουν ότι τα έχω περάσει όλα αυτά, επειδή με θεωρούν μικρή.

Βέβαια, δεν περίμενα να έχω τόσο καλό feedback από την αρχή. Άμα διαβάσεις τα σχόλια κάτω από το κομμάτι στο YouTube, από τα 350 σχόλια που υπάρχουν μόνο τα πέντε είναι αρνητικά, ενώ περίμενα το αντίστροφο. Είμαι πολύ χαρούμενη που αγκάλιασε το κομμάτι ο κόσμος».

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

Αυτό το διάστημα ετοιμάζει το δεύτερό της κομμάτι που θα λέγεται «Ψηφιακός Κόσμος», στο οποίο μιλάει για άτομα τα οποία πουλάνε κάτι το οποίο δεν είναι.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Θα ήθελα να πετύχω όπως ακριβώς το έχω στο μυαλό μου και να δω και άλλα παιδιά που έχουν ζήσει παρόμοιες ή χειρότερες καταστάσεις να τα καταφέρνουν όπως εγώ. Και να βγουν και άλλες κοπέλες στη σκηνή», λέει για το μέλλον που οραματίζεται.

«Αυτό ελπίζω και θέλω. Να γίνει αυτό το βήμα, αλλιώς δεν πρόκειται να συνηθίσει ο κόσμος ότι υπάρχουν γυναίκες ράπερ. Χαίρομαι πάρα πολύ με την Ghetto Queen και την Kimi, που όσο κράξιμο και να τρώνε δεν τα έχουν παρατήσει. Προσπαθούν με το δικό τους στυλ. Η μουσική είναι όπως ένα πιάτο φαΐ, άμα το παραγγείλω και δεν μου αρέσει, δεν θα το φάω. Και τη μουσική, αν δεν σου αρέσει, δεν χρειάζεται να την ακούσεις, δεν σε αναγκάζει κανείς».

«Κάποιος μου έχει γράψει μια φορά στα σχόλια στο Instagram ότι το παίζω πολύ gangsta για γυναίκα. Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί. Συγκεκριμένα, mobster (μαφιόζα) με είχε πει, τώρα που το θυμάμαι».

Luisa - Geitonia (Official Music Video)

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT