«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων

θάνατος στη Βενετία Facebook Twitter
Όσο για το αργοπορημένο ερωτικό ξύπνημα του ήρωα, ας βάλουμε τον «γέρο» στη μέση και τρεις-τέσσερις ημίγυμνους νέους να χαϊδολογιούνται μπροστά του, σχηματίζοντας ποιητικίζοντα σωματικά συμπλέγματα για να τον αναστατώσουν... Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος
0

Ο Γκούσταφ Άσενμπαχ πηγαίνει στη Βενετία για να πεθάνει. Ή για να ζήσει, λίγο προτού πεθάνει. Η επιθυμία αυτή τον χτυπά ξαφνικά, σαν τίγρη «που ελλοχεύει με τα πυρωμένα μάτια της», τον κυριεύει σε τέτοιο βαθμό, ώστε η καρδιά του φτάνει να «σπαρταράει από δέος κι ακαθόριστη προσδοκία», κάποιο απόγευμα στο Μόναχο, την ώρα που περνάει έξω από τα μαρμαράδικα ενός νεκροταφείου, με τους σταυρούς, τις επιτύμβιες πλάκες και τα μνημεία παραταγμένα προς πώληση.

Η κάθοδός του –από τον Βορρά στον Νότο, από τη στεριά στη θάλασσα, από την υγεία στην ασθένεια– θα σημάνει την αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων, τη λυτρωτική καταβύθιση στον κόσμο του ασυνειδήτου, την εκπρόθεσμη εκ/πλήρωση μιας από πάντοτε οφειλούμενης ερωτικής έκστασης που τον κατακλύζει μέσω μιας ύστατης, εικονικής, ένωσης με το αντικείμενο του πόθου του.

Έχοντας απαρνηθεί ξανά και ξανά τη χαρά της θορυβώδους ζωής προς χάριν της φανταστικής εντός του, ο υπερευαίσθητος Άσενμπαχ με το λεπτοκαμωμένο σώμα, ο διάσημος συγγραφέας με το αλύγιστο ηθικό σφρίγος και το υπερχειλίζον πνευματικό θάμβος, πρόωρα εξαντλημένος, καίτοι αγέρωχα ενδεδυμένος, θα διασχίσει τα ρυπαρά κανάλια της Βενετίας μέσα στη γυαλιστερή μαύρη γόνδολα-φέρετρο που θα τον οδηγήσει στον τελευταίο προορισμό του.

Παραπατώντας από τις ριπές του σορόκου και την αηδιαστική κουφόβραση, παραμερίζοντας γερόντια με ξεκολημμένες μασέλες, δύσοσμους τουρίστες και αγενείς υπαλλήλους, ο Ασενμπαχ θα φτάσει τελικά στην άκρη της παραλίας, θα κοιτάξει προς το βάθος του ορίζοντα και θα αντικρίσει για πρώτη φορά το «πρόσωπο του έρωτα»: τα παράξενα, γκρίζα μάτια του Τάτζιο, το απέριττο εφηβικό κάλλος που εμφανίζεται ξαφνικά από τα βάθη του ουρανού και της θάλασσας για να τον συγκλονίσει.

Όσο η ώρα περνά, τόσο περισσότερο διψάμε για συγκινησιακές ποιότητες που παραμένουν άφαντες ή εμφανίζονται τόσο φευγαλέα, ώστε δεν αποτυπώνονται επαρκώς στον ψυχισμό μας.

Πράγματι, η διαδρομή αυτή θα επιφέρει την ολοκληρωτική, καταλυτική, θριαμβευτική και τραγική ανατροπή του είναι του. «Δεν υπάρχει βαθύτερη γνώση χωρίς την εμπειρία της ασθένειας», έγραφε ο Τόμας Μαν για τον Νίτσε. Μέσα στην ατμόσφαιρα της αποσύνθεσης που πνίγει με τις μολυσματικές αναθυμιάσεις της την ποιητικότερη πόλη της Ευρώπης, με τον αριθμό των νοσούντων και των νεκρών να αυξάνεται καθημερινά, ο Άσενμπαχ, κατειλημμένος κι εκείνος από την ίδια χολερική έξαψη που μαστίζει τη Βενετία, θα εγκαταλείψει πλήρως την πρότερη, πειθαρχημένη και περιχαρακωμένη ύπαρξή του για να παραδοθεί αναψοκοκκινισμένος στο πάθος του (ανεκπλήρωτου) έρωτα.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Όλη η σκηνοθετική αγωνία μοιάζει να εξαντλείται στο πώς θα μοιραστεί το κείμενο ισότιμα σε πέντε αφηγητές και στο πώς θα παρουσιαστούν τα περιστατικά της νουβέλας με ευσύνοπτο, λιτό τρόπο. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Ο διονυσιακός σπασμός του θα γεννήσει τώρα ένα δράμα απροσμέτρητης έντασης και ασυγκράτητης επιθυμίας. Με την προαίσθηση του τέλους να τυλίγει το σώμα και το πνεύμα του, ο Ασενμπαχ θα κολυμπήσει παράφορα μέσα στο βλέμμα του Τάτζιο: μέσα σε αυτό θα γονατίσει, μέσα σε αυτό θα ονειρευτεί, θα παρανοήσει, και τελικά θα σβήσει, ατενίζοντας από μακριά την ομορφιά που ήρθε να του χαρίσει τη σημαντικότερη εμπειρία της ζωής του.

Πώς να αποδώσει κανείς μια τέτοια πορεία επί σκηνής; Πώς να δείξει, με θεατρικούς όρους, την ενόρμηση θανάτου; Πώς να δώσει ύλη, ρυθμό και ήχο σε αυτό το ασίγαστο ρεύμα που κυκλώνει υπογείως την ύπαρξη, ρουφώντας την ανελέητα σε μια τρομακτική και ακαταμάχητη δίνη ιλίγγου;  

Σίγουρα δεν αρκεί ένας χαριτωμένος συνδυασμός αφήγησης και δραματοποίησης των γεγονότων της πλοκής προκειμένου να ηχήσει το κύκνειο άσμα του Άσενμπαχ. Ουδόλως μας ενδιαφέρει η, έστω αφαιρετική, αναπαράσταση της ιστορίας: ο Άσενμπαχ να τραντάζεται στο τρένο για την Τεργέστη, ή στη γόνδολα να διαπληκτίζεται με τον γονδολιέρη, ή στο ξενοδοχείο να συνομιλεί με τον ρεσεψιονίστ, ή στην τραπεζαρία με τους σερβιτόρους κ.ο.κ.

Αυτό που «συμβαίνει» σε μια τόσο πυκνή και πολυκύμαντη ιστορία βρίσκεται πίσω και πέρα από τα φασαριόζικα, διεκπεραιωτικά πάρε δώσε: αφορά τις δονήσεις και τις εντάσεις που εκπέμπονται από τον αφανή πυρήνα – εν προκειμένω, μάλιστα, έναν πυρήνα σε παροξυσμό, σε απόγνωση, σε πυρετώδη αναζήτηση διεξόδου από το απειλητικό πλησίασμα του θανάτου.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Η ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου, από τον οποίον τόσα περιμέναμε, δεν καθίσταται ικανή να σπάσει την επιφανειακότητα και τη μονοσήμαντη ανάπτυξη του εγχειρήματος. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Όμως εδώ ουδέποτε συνδεόμαστε με αυτήν τη διάσταση, παρά μόνο με την εξωτερική έκφανσή της. Για ποιον λόγο επέλεξε ο σκηνοθέτης τη νουβέλα του Τόμας Μαν; Ποια πτυχή του έργου θέλησε να αναδείξει θεατρικά;

Όλη η σκηνοθετική αγωνία μοιάζει να εξαντλείται στο πώς θα μοιραστεί το κείμενο ισότιμα σε πέντε αφηγητές (Γιάννης Λεάκος, Ορέστης Χαλκιάς, Γρηγορία Μεθενίτη, Γιάννης Μαστρογιάννης, Νίκος Χατζόπουλος) και στο πώς θα παρουσιαστούν τα περιστατικά της νουβέλας με ευσύνοπτο, λιτό τρόπο, χρησιμοποιώντας τον ίδιο σκηνικό χώρο –έναν κύκλο μέσα σε ένα τετράγωνο– και ελάχιστα αντικείμενα (λίγες μάσκες, ένα φουλάρι, μια βαλίτσα κ.ά.).

Όσο για το αργοπορημένο ερωτικό ξύπνημα του ήρωα, ας βάλουμε τον «γέρο» στη μέση και τρεις-τέσσερις ημίγυμνους νέους να χαϊδολογιούνται μπροστά του, σχηματίζοντας ποιητικίζοντα σωματικά συμπλέγματα για να τον αναστατώσουν... (Ασχολίαστο αφήνω το κόκκινο φουλάρι και το περουκίνι που του φορούν λίγο πριν από το τέλος, αξεσουάρ που τον μετατρέπουν σε κακέκτυπο γνωστού τηλεοπτικού κωμικού ηθοποιού.)

Μα και η ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου, από τον οποίον τόσα περιμέναμε, δεν καθίσταται ικανή να σπάσει την επιφανειακότητα και τη μονοσήμαντη ανάπτυξη του εγχειρήματος. Ο έμπειρος και γοητευτικός ηθοποιός επιλέγει περιέργως εδώ να τονίσει τη στρυφνή, άτεγκτη πλευρά του Άσενμπαχ, παραμελώντας εκκωφαντικά τις υπόλοιπες όψεις του και αφήνοντάς μας με την εντύπωση ενός σνομπ γεροπαράξενου.

«Θάνατος στη Βενετία»: Η αφύπνιση των ευνουχισμένων συναισθημάτων Facebook Twitter
Ο Ορέστης Χαλκιάς. Φωτ.: Πάνος Γιαννακόπουλος

Όσο η ώρα περνά, τόσο περισσότερο διψάμε για συγκινησιακές ποιότητες που παραμένουν άφαντες ή εμφανίζονται τόσο φευγαλέα, ώστε δεν αποτυπώνονται επαρκώς στον ψυχισμό μας: στιγμές λυρικής παλίρροιας (Άγγελος Τριανταφύλλου), υποβλητικού φωτισμού (Αλέκος Αναστασίου) ή σκηνογραφικής ευρηματικότητας (Πάρις Μέξης) που ανασηκώνουν το «ξύλινο» δάπεδο και χαράσσουν μικρές γραμμές φυγής προς ένα ψυχικό τοπίο εντελώς διαφορετικό από την πεζή εκδοχή του δράματος που εκτυλίσσεται μπροστά μας.

Η μοναδική σκηνή κατά την οποία θρυμματίζεται το κέλυφος της απλουστευτικής μονομέρειας είναι η τελευταία: όταν ο Άσενμπαχ-Χατζόπουλος παρακολουθεί στην οθόνη ένα (κινηματογραφημένο) έφηβο αγόρι (ευτυχώς, ως τώρα δεν είχαμε δει ποτέ τον Τάτζιο) που μπαίνει αργά στη θάλασσα, καθώς το εκθαμβωτικό φως του ήλιου σβήνει σταδιακά το περίγραμμά του, το φύλο του, την ηλικία του και τον μετατρέπει στην ασημένια αντανάκλαση ενός ονείρου πάνω στους παφλασμούς των κυμάτων.     

Εδώ για πρώτη φορά «μπαίνουμε» στο βλέμμα του Άσενμπαχ. Θα έλεγε κανείς ότι σε αυτήν τη σκηνή –όπου ένας μεσήλικας άνδρας κάθεται με την πλάτη προς το μέρος μας μαγνητισμένος από μια απρόσιτη, εξαϋλωμένη νεανική μορφή‒ δεν υπάρχει καθόλου λόγος, καθόλου κίνηση, καθόλου «δράση». Θα έλεγε κανείς ότι τίποτε δεν «συμβαίνει» σε αυτήν τη σκηνή: και όμως, χάρη στην ένταση ετούτου του βωβού, μαγεμένου βλέμματος, συμβαίνουν τα πάντα...

Ας ήταν, λοιπόν, ολόκληρη η παράσταση μονάχα αυτή η σκηνή: θα είχε, θαρρώ, απείρως περισσότερο ενδιαφέρον.

Δείτε εδώ πληροφορίες για την παράσταση «Θάνατος στη Βενετία»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Οπτική Γωνία / Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου: Άσκοπη φλυαρία για μία μελανή σελίδα του κινηματογράφου

Διαφημίστηκε τόσο πολύ το ντοκιμαντέρ των Λίνστρομ και Πέτρι για τον ανήλικο που ενέπνευσε τον Βισκόντι στις αρχές των ‘70s, αλλά τελικά δεν ειπώθηκε τίποτα ουσιαστικό για ένα από τα μεγαλύτερα αμαρτήματα της κινηματογραφικής Μέκκας εναντίον της ανηλικότητας
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Εθνικό Θέατρο: Ανοίγει ξανά από την Πέμπτη 23 Μαρτίου

Ρεπορτάζ / Εθνικό Θέατρο: Ανοίγει ξανά από την Πέμπτη 23 Μαρτίου

Σχολιάζουν στη LIFO για τη λήξη των καταλήψεων οι Γιάννης Μόσχος, Βασίλης Πουλαντζάς, Γιώργος Κουτλής, Δημήτρης Καραντζάς, Νίκος Καραθάνος, Νίκος Χατζόπουλος - Την επόμενη εβδομάδα το πρώτο showcase του Εθνικού
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπένος-Χαλκιάς: Οι πρωταγωνιστές του Παπακαλιάτη στην πρώτη τους κοινή συνέντευξη

Οθόνες / Μπένος-Χαλκιάς: Οι πρωταγωνιστές του Παπακαλιάτη στην πρώτη τους κοινή συνέντευξη

Οι δύο νεαροί ηθοποιοί του «Maestro», της πρώτης ελληνικής σειράς που θα προβληθεί μέσω της streaming πλατφόρμας του Netflix, έχουν διαφορετική αφετηρία, όμως οι δρόμοι τους διασταυρώνονται συχνά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ